یکی از خودروهایی که این روزها سر و صدای زیادی در بازار خودروی کشورمان به پا کرده و گمانهزنیهای زیادی دربارهی آن وجود دارد پژو ۲۰۰۸ است که از قضا اخیراً نمونههای اولیهی آن در کشورمان ساخته شدهاند. پیش از این گزارشها و مقالات زیادی دربارهی این خودرو در “پدال” منتشر شده اما این بار میخواهیم بررسی مفصل این خودرو توسط یکی از معتبرترین نشریات استرالیایی را برای شما عزیزان ارائه کنیم.
پژو ۲۰۰۸ بستهای مناسب با قوای محرکهی خوبی است. این خودرو قبلاً و در زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ نیز مدلی جالب، مجهز و درگیر کننده بوده اما از آن زمان تاکنون در کلاس شاسی بلندهای کوچک تغییرات زیادی رخ داده است. به همین دلیل ایجاد تغییرات اساسی در زیر کاپوت موردنیاز بوده و پژو ۲۰۰۸ جدید از پیشرانهی ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربو بهره برده است.
این پیشرانه جایگزین نسخهی ۱.۶ لیتری بنزینی قبلی شده و بهصورت استاندارد از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین بهره میبرد. ما این گیربکس را در ۲۰۸ و ۳۰۸ آزمایش کردهایم و نظر ما را به خود جلب کرده است. همین موضوع را میتوان در ۲۰۰۸ جدید نیز دید و این بار گزینهی گیربکس دستی وجود ندارد زیرا بازار علاقهای به آن ندارد.
بازار اینگونه خودروها شلوغ است. از پرفروشترین شاسی بلندهای کوچک میتوان به مزدا CX-3، سوبارو XV، میتسوبیشی ASX و هوندا HR-V اشاره کرد. همه ی این خودرو با استراتژیهای متفاوتی عرضه میشوند. CX-3 با طیف وسیعی از گزینههای دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک و پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میشود درحالیکه سوبارو XV تنها بهصورت چهارچرخ محرک در دسترس بوده و ASX نیز بهصورت بنزینی دیفرانسیل جلو و دیزلی چهارچرخ محرک عرضه میشود. تنها هوندا است که HR-V بنزینی را همانند ۲۰۰۸ بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میکند. هیچیک از مدلهای یاد شده پیشرانهی ۳ سیلندر ندارند.
و اینجا باید بیشتر از قدرت به گشتاور تکیه کرد زیرا اگرچه که پیشرانهی کوچک دور خیلی بالایی ندارد اما در دورهای زیر ۲۵۰۰ بهترین عملکرد را داشته و این دقیقاً همان محدودهای خواهد بود که بیشتر اوقات رانندگی خواهید کرد و پژو نیز ۲۰۰۸ را بیشتر مطابق با سبک زندگی شهری ساخته است.
این یک تغییر بزرگ برای ۲۰۰۸ و شخصیت آن است. صدای پیشرانهی ۳ سیلندر در سرعتهای پایین جذاب بوده و اگرچه شاید مطابق سلیقهی همهی افراد نباشد اما به نظر ما کاملاً مناسب است. خوشبختانه ساختهی جدید پژو در سرعتهای بالا نیز کاملاً ساکت است.
2008 به لطف قوای محرکهی جدید خود سواری بسیار بیزحمتتری دارد. شتاب گیری خودرو در سرعتهای بالاتر بهتر بوده و گیربکس نیز در اکثر مواقع میداند که کدام دنده موردنیاز است. در شهر شاهد هماهنگی و همکاری خوب پیشرانه و گیربکس هستیم اما باید گفت در هوای سرد و در سرعتهای پایین دندهها با کمی سختی و ناهنجاری تعویض خواهند شد.
پاسخ پدال گاز خوب بوده و در زمانی که پای خود را تا ته روی پدال گاز میفشارید تأخیر زیادی از سوی توربو مشاهده نمیشود؛ و زمانی که در ترافیک بهطور مداوم روی پدال گاز و ترمز فشار وارد میکنید شاید موقعیت بالای پدال ترمز را کمی عصبیکننده بیابید.
پژو ادعا میکند مصرف سوخت ۶.۵ لیتری مدل ۴ سیلندر قبلی به ۴.۸ لیتر در این مدل جدید کاهش پیدا کرده است. ما در تستهای خود مصرف حدود ۶.۸ لیتری را مشاهده کردیم و البته چنین عملکردی قبلاً در دیگر پیشرانههای سه سیلندر توربوی پژو نیز دیده شده بود.
2008 جدید همچنان مثل قبل عمل کرده و راحتی سواری آن در بین بهترینهای کلاس خود قرار دارد. فرمان خودرو دقیق و سریع بوده و سواری خودرو را چابک و لذتبخش میکند. سیستم کنترل چسبندگی در مدلهای Allure و GT-Line یکی از تجهیزات خوب این خودرو بوده و حالتهایی برای رانندگی در زمینهای شنی، گلی، برفی و خاموش کردن کاملاً ESC دارد.
در برخی دست اندازهای تیز خودرو ناراحت میشود و مدلهای مجهزتر که از رینگهای ۱۷ اینچی استفاده میکنند در ناهمواریهای عمیق ناهنجارتر هستند؛ اما در کل سیستم تعلیق خودرو تأکید بیشتری روی راحتی دارد.
صندلیهای مدل حاضر در تست از پوشش چرمی برخوردار بوده و در سر پیچها نیز حمایت بیشتری را به عمل میآورند. البته باید گفت صندلیهای استاندارد نیز راحت بوده و با توجه به اینکه ۲۰۰۸ خودروی اسپورتی نیست نباید انتظار زیادی از آنها داشت.
البته در اینجا بد نیست اشارهای هم داشته باشیم به غربیلک فرمان کوچک و طراحی i-Cockpit داشته باشیم. این غربیلک فرمان کوچک را یا دوست خواهید داشت یا از آن متنفر خواهید بود.
البته این بخش تنها بخش عجیب مربوط به ارگونومی خودرو نیست. بجای اینکه کروز کنترل در روی غربیلک فرمان قرار داشته باشد دستهی آن روی ستون فرمان بوده و همچنین نگهدارندهای برای بطری آب در روی دربها وجود ندارد. از سوی دیگر نگهدارندههای فنجان جلوی دستهدنده نیز برای بطریهای بزرگتر خیلی کوچک است.
اما خوشبختانه پژو ۲۰۰۸ با ملاحظهتر از ۳۰۸ هاچبک است زیرا کنترلهای سیستم تهویه جداگانهای دارد که البته از روی صفحهنمایش نمیتوان آنها را به کار انداخت. این به معنی صرفهجویی بیشتر در وقت است.
اندازهی صفحهنمایش نسبت به قبل تغییری نکرده و ارتباط سیستم اپل کارپلی به سرعت صورت میگیرد. یادگرفتن منوهای صفحهنمایش نیز آسان بوده اما لود شدن دوربین کمی زمان میبرد. سیستم ناوبری ماهوارهای در مدلهای گرانتر ۲۰۰۸ در دسترس میباشد.
در بخش عقب اتصالات مربوط به ایزوفیکس موجود است اما ورودیای برای هوا تعبیه نشده است. پژو ۲۰۰۸ جدید از نظر ایمنی دارای ۶ کیسهی هوا بوده و در مدلهای Allure و GT-Line نیز شاهد اضافه شدن ترمز اضطراری خودکار، حسگرهای پارک جلو و سیستم پارک نیمهخودکار هستیم.
در کل پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ که بهروز شده نسبت به مدل قبلی بهبود چشمگیری یافته اما از زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ تاکنون با فراز و نشیبهای فراوانی مواجه بوده است. این خودرو تازهتر به نظر میآید و منتظر رقابت آن با حریفان صاحبنام میمانیم.
نقاط قوت: پیشرانهی ۳ سیلندر قوی، گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک خوب، سیستم اطلاعات سرگرمی بهروز شده با جدیدترین ارتباطات، سواری راحت، فضای کابین مناسب
نقاط ضعف: وجود برخی اشکالات ارگونومیک نظیر فضای نگهدارندهی ناکافی برای بطری، فضای سر کمی تنگ در مدلهای مجهز به سانروف، گیجی قوای محرکه در روزهای سرد و در سرعتهای پایین، عدم وجود AEB در مدل پایه
[review]مشخصات پژو ۲۰۰۸ GT-Line مدل ۲۰۱۷
- نوع بدنه: 4 درب واگن
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱.۲ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 109 اسب بخار/۲۰۵ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- وزن خالص: 1188 کیلوگرم
- مصرف سوخت: 5.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
- طول/عرض/ارتفاع: 4159/۱۷۳۹/۱۵۷۰ میلیمتر
- نوع فرمان: راک اند پینیون، هیدرولیک
- ترمزها: جلو دیسکی خنک شونده/عقب دیسکی
- سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون، فنر پیچشی، دامپر هیدرولیک
- سیستم تعلیق عقب: میله ی پیچشی، فنر پیچشی، دامپر هیدرولیکی
تجهیزات استاندارد: سیستم تهویه خودکار دو ناحیهای، صندلیهای اسپورت، سانروف، رینگهای ۱۷ اینچی، برنامه پایداری الکترونیکی، نگهدارندهی تپه، فرمان قابل تنظیم، کروز کنترل، غربیلک فرمان چرمی، غربیلک فرمان چندکاره، ارتباط گوشی هوشمند، کنترل فاصلهی پارک عقب، فرمان هیدرولیک، دوربین عقب، ناوبری ماهوارهای، کامپیوتر سفری، مه شکن، اسپویلر جلو و عقب، شیشههای برقی
تجهیزات ایمنی: پکیج کیسه هوای جلوی دوگانه، ترمز ضد قفل، کیسههای هوای سر، کیسههای هوای جانبی، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، کسب ۵ ستاره از تستهای تصادف ANCAP
منبع: caradvice
peyman
۲ فروردین ۱۳۹۶تو ایران زیر صد میلیون بدن فروش خوبی خواهد داشت
فورد
۲ فروردین ۱۳۹۶گول عکس ها رو نخورن خیلی کوچک تر از اونی که بشه اسمشو گذاشت شاسی بلند
saeid
۲ فروردین ۱۳۹۶ماشین شاسی بلند نیست ، اصلا کی گفته شاسی بلنده که گول بخوریم یا نخوریم ؟؟
حتی کراس اوور هم نیست .
MASERATI GT
۳ فروردین ۱۳۹۶خیلی کوچیکه تو منطقه دیدم یکیشو این ماشین 90 میلیون هم نمی ارزه
mohamad
۱۳ فروردین ۱۳۹۶حتما جک و چری90میارزه?
AMG
۲۶ مرداد ۱۳۹۹یکی از بهترین خودروهای وارداتی
منصور
۲ فروردین ۱۳۹۶زیر صد تومن میدن ولی نه به من و شما! بازم همون ترفند فروش ساندرو استپ وی رو سرمون پیدا میکنن
ASTON MARTIN
۳ فروردین ۱۳۹۶نخرید
افرودر
۲ فروردین ۱۳۹۶من که خوشم نیومد
عباس
۲ فروردین ۱۳۹۶اگه تو ایران بفروشند، گلی آپشن را حذف میکنند.
عباس
۲ فروردین ۱۳۹۶ظاهرا موتور رنو کپچر بهتره.
mohamad
۱۳ فروردین ۱۳۹۶موتور نسخه ایرانیش فک کنم 1600 توربو هست با قدرت 163 کپچر رو درسته میخوره
البته باید منتظر بشیم بیاد تا دقیقه اخر همه چی ممکنه تغییر کنه
ونوم اف ۵
۲ فروردین ۱۳۹۶اینجوری پیش بره پژو از انجین سی جی ۱۲۵ برا مدل های پایه و از انجین ۲۵۰ سی سی برا مدل های اسپرت استفاده میکنه ولی از اون جالب تر نویسنده ی استرالیایی چه ذوقی میکنه برا این ماشین
رامتین
۲ فروردین ۱۳۹۶من نمیدونم چرا دوستان تو باغ نیستن یا اصلا مطالعه و تحقیق نکردن!!
بابا این خودرو موتور 1600 توربو 163 اسبی داره که از اردیبهشت وارد بازار میشه. شما با موتور 3 سیلندر بازار اروپا چکار دارید؟ به ما چه مربوطه اونها با چه آپشنهایی این خودرو را سوار میشن!
در نهایت قیمت این خودر ودر مدل فول ALURE که قراره بیاد ایران 95 تومنه. احتمالا چند ماه بعد مدل GT این خودرو با گریپ کنترل و سقف پاناروما با حدود قیمتی 110 تا 120 تومن عرضه میشه.
AK_007
۲ فروردین ۱۳۹۶اون قیمت ۹۵ تومنی ک شما میگید باید ۳۰۰۸ اریه بشه ن این
این باید دور و بر ۶۰, ۷۰ باشه اما امان از قیمتای کاذب!
mohamad
۱۳ فروردین ۱۳۹۶دوست عزیز تو خود انگلیس قیمت پایه این ماشین16 هزار هست یعنی 80 میلیون
انتظار داری ارزونتر از انگلیس بگیریش؟
به قول دوستمون نمیدونم چرا یه عده اصلا اهل تحقیق نیستن یه چیزی حفظ میکنن همونو میگن اعتراض میکنن
mohsen
۲ فروردین ۱۳۹۶والا سوزوکی ویتارا که من از وقتی چشم باز کردم دارن میقالبن به ملت الان 140 تومنه حالا اینو 90 اینا بدن ….؟؟
یه خورده درکش سخته
محمد
۲ فروردین ۱۳۹۶مسوولین ایران خودرو اعلام کرده بودند حدود ۷۸ میلیونه. البته از اونجای که قراره رقیب اصلی کپچر بشه همون ۹۵ تا ۱۰۰ تومان کمتر نمیدن . بخصوص که آپشنها رو کم نکرده باشن و همه اون چیزی رو که داره ارائه بدن.
Sardar
۲ فروردین ۱۳۹۶ماشین خوبیه اما زیاد از حد کوچیکه و ۹۵ تومن واسش خیلی زیاده بجاش تیگو ۵ نیو فیس بگیرم بهتره
mohsen
۲ فروردین ۱۳۹۶داداچ بحث ماشینه ها
بحث اینه یه خورده گرونه
نه اینکه بیاد از چینی بد تر باشه
تازه 90 100 هم بدن کلی پای این چانگ چومگ وانگ وینگ هارو جمع میکنه
پژو 50 سال پیش الان که داره 95% قطعاتش چینیه باز از این 3تا بر بریا بهتره
سعید
۲ فروردین ۱۳۹۶سلام .عکسی که من دیدم تو اون چراغ های عقب ماشین به هم پیوسته بودن و کلا داشبوردش فرق داشت یعنی اون فیس لیفت جدیدش بوده یا یه مدل دیگه بود
یاسین
۲ فروردین ۱۳۹۶من یه چیزی رو بگم خیلیا میگفتن بابا میگفتن این ماشین شاسی بلنده که پس چرا انقدر کوچیکه ببینین دوستان سگمنت این ماشین ساب کامپکت کراس اوره این سگمنت رو تو عامه بچه کراس اور هم میگن شرکت ها برای این سگمنت دو جور پلفترم تعریف میکنن بعضیا مثل سوزوکی ویتارا 2017 یا مزدا CX3 در اصل اومدن و شاسی یه کراس اور کامپکت رو یه کوچیکتر کردن واسه همین وقتی به ماشین نگاه میکنی حس یه شاسی بلند داری ولی بعضیا مثل نیسان جوک هوندا HRV سیتروئن C4 کاکتوس یا همین پژو 2008 دراصل شاسی یه سواری یا هاچبک برداشتن و بزرگترش کردن فقط این سگمنت رو نباید با هاچبک کراس اشتباه گرفت چون ماشین کراس مقل استپ وی همون شاسی هاچبک فقط فنرها یکم تقویت شدن و سایز رینگ ها بزرگتره مگه نمیگین این چه کوچیکه تویوتا CHR رو هم دیدید دیگه اونم همین سگمنته فقط چون بدنه تو پر تری داره حس بزرگتری داره ولی همین اندازه اتاق رو داره پس هی نگین این چرا انقدر کوچیکه سگمنتش اینه موتوری که برای ایران انتخاب کردن در واقع موتوریه که برای 2008 نسخه GTI معرفی کردن ولی خب متاسفانه تریم ظاهری اون نسخه رو براش نداشتن در مورد سطح تجهیزاتش من به شخصه مشکلی ندارم چرا کیلس استارت و پانورماشو برداشتن این اپشن ها کاملا نمایشی اند و ما ایرانیا دیگه مسخره عالم شدیم بخاطر این کیلس استارت و پانورما ماشین مجهز به موتور تویین اسکرول توربو که تکنولوژی مشترک با ب ام وه اس و جایزه موتور سال رو برده بوده بعد میگه به درد نمیخوره کیلس استارت و پانورماشو برداشتن نمیخوام ماشین بدون اینا که به درد نمیخوره خب ایران خودرو که دزده دیگه اینکه تعجب نداره ولی من به شخصه مشکلم با اینه چرا سیستم گریپ کنترل پنج گانش رو برداشتن! یه اپشنی یا بهتری بگیم سیستمی که تو عملکرد فنی ماشین واقعا خیلی مهمه نه کیلس استارت
mohsen
۲ فروردین ۱۳۹۶حالا انشاللله 50 سال دیگه در مدل + اش رفع میشه این مشکلات
هدف اقتصاد مقاومتیه
باشد مه رستگار شویم
رامتین
۲ فروردین ۱۳۹۶موافقم اما دوستان در ترکیه هم سر زدن، گریپ کنترل نداشت پژو2008. کلا چون قدرتش زیاده و ورنش خیلی کم در حد 1.1 تن، شتاب خوبی داره. بنظرم همون سقف پاناروما مهمترین آپشن بود که حذف شد. گرچه در اواخر سال 96 نسخه gt line پژو2008 با گریپ کنترل و پاناروما و افزایش قیمت حدود 20 نسبت به مدل پایه میاد.
كوروش
۲ فروردین ۱۳۹۶هزینه بازدید رو درست نوشتید ؟؟؟؟ 544 دلار !
فکر می کنم اشتباه نوشتید
شاهین
۲ فروردین ۱۳۹۶سلام
دوباره نگاه کردم دیدم درسته. البته اونی که نوشته دلار استرالیا هستش.
مخلصم
كوروش
۳ فروردین ۱۳۹۶ممنون
خیلی زیاده سری سه توی المان (واسه دو ماه پیش) ۱۹۰ یورو بازدید دوره ایش هستش بنظرم توی استرالیا خیلی گرونه
feri
۳ فروردین ۱۳۹۶عمرا زیر 100 بدن !!!
کیان
۴ فروردین ۱۳۹۶کسی میدونه این 2008 که قراره تو ایران مونتاژ بشه سیستم کنترل پایداری داره یا نه؟
رامین
۴ خرداد ۱۳۹۶بالاخره کیلوئی چند!!!
مصطفی - برازجان
۱۳ خرداد ۱۳۹۶با سلام
آیا تنظیمات صندلی راننده برقی است؟
امیر
۱۷ مهر ۱۳۹۹نظراتو خوندم سال ۹۶ ببین چطور تو سرو کله هم میزدن که ۹۰ میلیون برای این زیاده ۷۰ میلیون بیشتر نمی ارزه الان یدونه رینگو لاستیکشو هم بهت نمیدن ۹۰ میلیون شده یک میلیاردو ۲۵۰ میلیون تومن کی فکرشو میکرد سه سال بعد این ماشین قراره ۱۳ برابر بشه .توی کدوم کشوری یه کالا تو سه سال ۱۳ برابر میشه جز ایران؟ خیلی بدبختیم خدا
مسعود
۲۹ خرداد ۱۴۰۰نودوشش چہ سالےبودہ۔۔۔۔