پژو از برندهایی است که برخی از مردم کشورمان ذهنیت چندان مثبتی به آن ندارند که البته به عملکرد آن بهویژه در چند سال اخیر بازمیگردد. اما نیمهی پر لیوان که اکثراً توجهی بدان نمیشود، پیشینهی قویای است که در پس این خودروساز وجود دارد و میتوان گفت که اگر چند خودروساز با قدمت بالای صدسال در دنیا وجود داشته باشد، یکی از آنها این خودروساز فرانسوی است. پژو از تاریخچهای پرفرازونشیب برخوردار بوده و سابقهی تولید محصولات عجیبوغریب از دوچرخه گرفته تا لباسهای زنانه و گلولههای جنگی و… را دارد!
حال تاریخچهای کوتاه از سرگذشت نشان “شیر” پژو را تقدیمتان میکنیم، امید است که موردتوجه شما قرار گیرد.
۱۹۰۵-امضای مخصوص پژو خلق شد
جلوپنجرهی خودروهای پژو در این سال پذیرای “شیری در حال راه رفتن بر روی پیکان” شدند. در طی چند سال بعد، دوچرخهها و سایر وسایل ساخت پژو گونههای مختلفی از لوگو را دریافت کردند.
۱۹۲۳-پدیدهی شیر پژو رشد و تکامل مییابد
خریداران پژو خودروهای خود را با نشان شیری دریافت میکردند که توسط مجسمهسازی بنام Baudichon طراحیشده بود.
۱۹۳۳-شیر پژو بر جلوپنجرهی خودروها حکومت میکند
هر خودروی پژو حالا با سرشیری زیبا مزین شده است. در سال ۱۹۳۵ طراحی آن با خط “راکت Sochaux” تغییر کرد.
۱۹۴۸-مدل ۲۰۳، نشان خود را از نشان دولتی کنت فرانسوی الهام گرفت
سر شیر ماده کاپوت مدل ۲۰۳ را زینت بخشید، نشانی که از علائم دولتی کنت فرانسوی در آن استفادهشده بود.
۱۹۵۵-علائم دولتی کنت فرانسوی همچنین زینتبخش مدل ۴۰۳ بودند
به خاطر دلایل امنیتی، سرشیرها در سپتامبر سال ۱۹۵۸ از کاپوت مدلهای ۲۰۳ و ۲۰۴ خارج شدند.
۱۹۶۰-شیر پژو استایل خود را عوض میکند
مدل ۴۰۴ دارای نشان جدیدی بود، یک شیر با یالهای سیال که با نوشتهی پژو همراه بود و در مرکز جلوپنجره جا خوش کرده بود.
۱۹۶۸-شیر افسانهای زمینهی جدیدی خلق میکند
در مدل ۵۰۴، نشان تیر استایل بسیار صاف و صیقلی را دریافت کرد، شیری با شکل مسطح و طلا یا کروم اندود.
۱۹۷۵-“طرح کلی شیر”
شیر نظامی حالا با ویژگیهای گوشهدار خود را نمایان میکند، نشانی که در مرکز قرارگرفته و بهعنوان “طرح کلی شیر” شناخته میشود.
۱۹۹۸-شیر بزرگتر میشود و راحتی برجستهای را نشان میدهد
لوگوی پژو حالا عمق بیشتری را از طریق مواد استفادهشده منعکس میکند.
2010_شیر پژو حالت جدیدی به خود میگیرد
نشان شیر پویاتر و اثر دو فلز را از طریق کنتراست بین جزئیات مات و فروزنده خلق میکند.
منبع: peugeot
amin
۸ آذر ۱۳۹۵این طرح آخری بهتره هیچوقت از اون زبون شیره خوشم نمیومد !!!
madjid
۸ آذر ۱۳۹۵.
یادش بخیر تا همین چند سال پیش پژو 405 با آرم 1975 پژو عرضه می شد.
یعنی آرم 40 سال قبل !
حميد
۸ آذر ۱۳۹۵خوبه رو به پیشرفت بوده
اگه یکم با دید مثبت نگاه کنی هنوز هم پژو 208 بهتر از i20 اینها هست
KING
۸ آذر ۱۳۹۵پژو یکی از کمپانی هایی هست که از یه موتور ضعیف بیشترین قدرت رو استخراج میکنه
دوستان یه سرچی به موتور های تولید شده پژو بزنن میفهمن کمپانی قدرتمندیه …..
البته یه سری ایراد های خاص خودش رو هم داره
كاپيتاليسم
۸ آذر ۱۳۹۵“به خاطر دلایل امنیتی، سرشیرها در سپتامبر سال 1958 از کاپوت مدلهای 203 و 204 خارج شدند”
کسی میدونه منظور این قسمت چی هست؟
ونوم
۸ آذر ۱۳۹۵به خاطر اینکه تو تصادف با عابر خطرناک بودن شما بنزهای قدیمی هم ببینی لگوی برجسته داشتن و یا شورلت و… ولی الان فقط تو جلو پنجره کار میشه
ASA
۸ آذر ۱۳۹۵اون لوگوی ۱۹۶۰ قشنگه
فرشاد سجادیان
۸ آذر ۱۳۹۵مدلهای ۱۹۶۰ و ۱۹۶۸ با کمی اصلاحات و روکش کروم، بهترین هستن، هم شیک، هم با ابهت.
اصلا از لوگوهای شیری که دست و پا داره خوشم نمیاد! زیادی غیر حرفهای به نظر میرسن.
امیرحسین (Lion26)
۸ آذر ۱۳۹۵خیلی ممنون بابت این مطلب.
اگر امکان داره،مطالب بیشتری درباره خودروهای فرانسوی و ژاپنی بذارید.
چون خودرو های فرانسوی و ژاپنی هم طرفدارای خودش داره.
موفق باشید.
Just France and Japan.
میلاد
۸ آذر ۱۳۹۵صنعت خودروسازی ژاپن رو با خودروسازی ورشکسته فرانسه یکی کردی!
امیرحسین (Lion26)
۸ آذر ۱۳۹۵:) جوک باحالی بود. :(
شما اینطوری فکر کن.فقط جای دیگه این حرف نزن.
فقط برای اطلاع بهت بگم که نصف سهام نیسان برای رنو هستش.
این یه قسمتش،بقیش بماند
Just France and Japan.
علی
۹ آذر ۱۳۹۵جان نیسان بقیه ش هم بگو…
ضمنا رنو- نیسان شریکن و البته رنو در این شراکت فقط 43% سهم داره…
پویان
۸ آذر ۱۳۹۵خودروهای فرانسه کیفیت بالایی دارن . مگه اینکه شما بخواید خودروهای دستکاری شده رو همون فرانسوی بدونید.
ونوم
۸ آذر ۱۳۹۵1933 خیلی خوب بود انصافا
saied
۸ آذر ۱۳۹۵پژو در مقابله تیوتا اشغال هم به حساب نمیاد.
ایران چون جز اون کشور های هست که ماشین تو سن ۲۰ ساله گی ( البته اونم صاحبش تحویل بده) ففرسرده اعلام میشه. پژو اصلا به درد ایران نمیخوره. عمره مفیده پژو ۳ ساله. بقیش عوضه اینکه صاحب ماشین سواره ماشین بشه ماشین سواره راننده میشه و مخارج زیادی داره. اصطحلاک ماشین هاش افتضاحه.
، یه چیزی بگم اگه ماشینه خوبی بود قطعا عرب ها به جایه تیوتا. پژو سوار میشدن.
پویان
۸ آذر ۱۳۹۵یعنی انتخاب عرب ها ملاکه !!!
عمر مفید 3 ساله .یه موردش همسایه ما 206 مدل 80 داره تا حالا به جز برای تعویض روغن و لنت و تایر تعمیر گاه نرفته .
saied
۹ آذر ۱۳۹۵اخه دوست خوب مگه ماشین همسایه شما ملاکه. بیا ۱۰۰۰ تا نشون بدم که صفرش مونده دسته صاحب هاش.
واقعا متاسفم واسه نژاد پرستی الکی که جز عقب موندگی هیچی واسه مردم نداره.
دوست عزیز تو همین دبی هر ماشینی که بخوان میتونن با کم ترین قیمت سوار بشن. و مشکل گمرک و واردات ندارن. ولی بخاطره عمر زیاد و اصتحلاک کم زیاد ترین ماشینایه موجود تیوتا هست. حتی تاکسی هاشونم کمری یا کرولا هست.
خوب اونجا هم پژو هست هم تیوتا به قیمت هایه تقریبا یکسان. به نظر شما چرا تیوتا انتخاب میکنن.
كوروش
۹ آذر ۱۳۹۵اهه نه بابا
جدا بجز پژو خودت یا اشنایانت چند تا پژو واقعی دیدی
از صاحب های ۴۰۷ بپرس بعد فلسفه بساز من ۴۰۷ دیدم توی ۶ سال ۴۰۰ هزار کیلومتر راه رفته هنوز تعمییر اساسی نرفته
۲۰۶ فرانسه سال ۸۳ ، ۵۰۰ هزار تا راه رفته توی کل این دوران موتور گیربکس دست نخورده همش هم توی جاده مسیر ساوه بوده
من بگم طرفدار ماشین المانی هستم کاری هم به بقیه ندارم اما اینقدر جو ندید خودرو فرانسوی ایراد داره مثل المانی مثل ژاپنی مثل امریکایی
یکی لوازمش گرونه یکی طراحیش مزخرفه یکی کیفیتش معمولیه
خودرو فرانسوی هم ایراداتی داره اما اگه بحث مزایایش پیش بیاد کاملا حرف برا گفتن داره
saied
۹ آذر ۱۳۹۵دوسته عزیز بهتره ماشینه خودتو با یه ماشینه ژاپنی هم سنش مقایسه کن. بد بیا طرف کشی کن. تو این زمینه که شما میگین ۲۰۶ این قدر خوبه بیا ۱۰۰۰ تا هم من نشون بدم که تحویل اسکاتی دادن. آماره خرابی ماشین هایه فرانسه از ژاپنی خیلی خیلی زیاده.
كوروش
۹ آذر ۱۳۹۵پدر من حداقل ۱۰ ساله ۳ نسل کرولا رو داره پس بهتر از هر کسی می دونم ماشین ژاپنی یعنی چی
ماشین خودم هم چینیه با ژاپنی قابل مقایسه نیست ولی فرانسوی ها خودرو های خوبی دارند حالا شما می خوای قبول کن می خوای نکن
امیرحسین (Lion26)
۹ آذر ۱۳۹۵عمر مفیدش 3 ساله؟ :) :(
چی دیدید که میگید عمر مفیدش 3 ساله؟شاید منظور شما به پژو های ساخت ایرانخودرو هستش!
ما خودمون 405 مدل 84 داریم(11 سال که نزدیک 12 بشه) حدود 300000 کار کرده،بعد شما چجوری میگید که 3 سال!(بدون خرابی ،در ضمن در آب و هوای کاشان که تابستونا تا حدود 50 درجه میرسه)
Just France and Japan.
saied
۹ آذر ۱۳۹۵شمام بهتره یه سر به ارمنستان بزنی و ببینی که اونا چون واردات ماشین هایه دست دوم براشون ازاده و کشوره فقیری هست ماشین هایه ۱۵ ساله تیوتا یا بنز رو میارن . به علت کیفیتش. دیگه هم بحث نمیکنم و علت طرف داری تون رو هم این میدونم که نه سوار شدی و نه از کشور هایه دیگه تحقیق کردین. و چون ۴۰۵ شما خوبه باید پژو خوب باشه، و عزیز هایی که تو تصادفات با همبن مارکه پژو از دست دادیم همش از خونواده من بودن نه ایران.
ولی بدون سر این مارک خیلی ها عزادار شدن.
میدونم باز میای میگی ما ۱۳ ساله پژو داریم و تا الان تصادف هم نکردیم.
ولی دوسته عزیز امار اینو نمیگه
نکته دیگه هم این که اگه راس میگن مثله ماشین هایه تیوتا ۵ سال گارانتی بدن. اگه واقعا به ماشیناشون اطمینان دارن.
امین اریامن
۸ آذر ۱۳۹۵به پژو روباه بیشتر می یاد تا شیر…به شریک ایرانیش هم ***
احسان
۸ آذر ۱۳۹۵من پژو رو دوست دارم
حالا هرچی میخواد باشه
من فکر میکنم به زودی به دوران اوجش برمیگرده
Danke schon
حمیدرضا
۸ آذر ۱۳۹۵مطلب جالبی بود ولی من نفهمیدم چرا شکل شیر براش درنظر گرفته شده
احمد باقری
۸ آذر ۱۳۹۵معلوم نیست چیکار کرده.
بهزاد
۱۰ آذر ۱۳۹۵متاسفانه پژو آنچنان برند معتبری نیست البته از نظر کیفیت محصولاتش حتی یادمه تو برنامه top gear جرمی کلارکسون میگفت پژو رو ولش کن آشغاله ولی رنو انصافا یکم بهتره
اصغری
۱۰ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز اینکه ماشینهای المانی و ژاپنی سرامد ماشینها هستند جای بحث نداره.امار فروششون از 50 سال به این سو اینو میگه من نمیگم.امریکا سخت گیرانه ترین قوانین و استاندارهارو در مورد خودرو داره که هر خودروسازی نمیتونه اونارو پاس کنه.اگر دقت کرده باشین تو بازار امریکا این فقط خودروهای المانی و ژاپنی هستند که جولان میدن(البته غیراز خودروهای خودشان). در حالیکه شما نمیتونید رد و اثری از خودروهای فرانسوی و چینی و غیره در اون پیدا کنی.حتی نام رنو و پژو براشون کاملا گمنامه.پژو برا ما ایرانیا اشناست وگرنه حتی در ترکیه و کشورهای عربی منطقه محلی از اعراب نداره.
سورنا
۲۲ آذر ۱۳۹۵تو بحث کیفیت ساخت و خدمات تویوتا نباید شک کرد.با پژو قابل مقایسه نیست. اما پژو هم به این افتضاحی که دوستان میگن نیست بالاخره طرفدارای خاص خودشو داره.
یاس ی
۲۳ آذر ۱۳۹۵بعضی از دوستان متاسفانه وقتی اسم پژو میاد فقط 405 ایرانخودرو مد نظرشونه، خدمتون عرض کنم اینا دیگه اصلا پژو حساب نمیشن. درسته که به پای خیلی از برندهای پرفروش دنیا نمیرسند ولی اینکه فقط 405 را پژو بدونیم هم درست نیست،پژو هم ماشینهای خوبی داشته و داره. اینکه اعراب سوار نمیشن به خاطر دوام بسیار بالای تویوتا و داشتن حق انتخاب بالاست.
من هم اگه حق انتخاب داشته باشم بین پژو و تویوتا یا بنز و بی ام قطعا پژو انتخاب اولم نیست ولی بی انصافی که بگی کلا پژوها آشغالن.
علی
۲ دی ۱۳۹۵مارک 1960 عالیهههه