پژوطراحینیسان

مقایسه طراحی پژو e-Legend و نیسان IDx

زمانی که پژو اقدام به رونمایی از کانسپت e-Legend کرد فهمیدیم که این خودرو شبیه یکی دیگر از محصولات دنیای خودرو می‌باشد. منظور ما پژو ۵۰۴ کوپه‌ی کلاسیک که ۴۹ سال پیش عرضه شده و این مفهومی هم تلاش داشته به آن افتخار کند نیست.


با دنبال کردن برخی سایت‌های خبری و مشاهده‌ی نظرات کاربران پدال درباره این خودروی مفهومی فهمیدیم که برخی از افراد معتقدند کوپه‌ی مفهومی پژو شباهت زیادی به نیسان IDx Freeflow سال ۲۰۱۳ دارد. بله حدس شما درست بود!

ازآنجایی‌که ذهن‌های خلاق همانند هم فکر می‌کنند و این امر درباره تیم‌های طراحی این دو پروژه نیز صادق است، بنابراین تصمیم گرفتیم این دو خودروی مفهومی را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم طراحی‌های پژو e-Legend و نیسان IDx در چه وضعیتی است.

با مشاهده دو خودرو از نمای جلو شاهد کوپه‌های رترو استایلی خواهیم بود که شباهت‌های زیادی دارند. چراغ‌های جلو در هر دو طرف از نوع دوتایی بوده و جلوپنجره افقی نیز نازک کار شده است. حتی کاپوت‌ها نیز با روش مشابهی طراحی شده است. سپرها نیز شبیه هم هستند اما ورودی هوای مرکزی پژو در ارتفاعی پایین‌تر از خودروی نیسان قرار گرفته است. در نمای جلو-جانبی هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی می‌بینیم. برای مثال هر دو خودرو دارای تریم روی قوس چرخ‌ها بوده اما تریم بکار رفته در نیسان رنگ متفاوتی نسبت به بدنه دارد درحالی‌که تریم پژو همرنگ بدنه است. گلگیرهای جلوی نیسان دارای ورودی هوای پشت چرخ جلو است درحالی‌که پژو بدون انجام چنین کاری طرح یک دستی به وجود آورده است. به نمای جانبی می رسیم که پروفایل را به خوبی نشان می‌دهد. در این بخش شباهت‌های زیادی را در زوایا و طول کاپوت و صندوق و شیشه‌ی جلو می‌بینیم. البته جزئیات بکار رفته در دو خودرو متفاوت هستند.

نهایتاً به درب‌ها می رسیم که بسیار متفاوت هستند و نیسان هنوز هم دارای دستگیره بوده درحالی‌که این‌ها در پژو دیده نمی‌شوند.

زاویه‌ی جانبی-پشتی بازهم دارای شباهت‌هایی است. کافی است به چگونگی به پایان رسیدن درب صندوق و خطوط چراغ‌های عقب و سپر نگاه کنیم. نهایتاً به بخش عقب می رسیم که تفاوت‌ها بیشتر از شباهت‌ها هستند. چراغ‌های عقب شاید دارای سه عنصر در هر خودرو باشند اما نیسان نواری نورانی را به خودرو اضافه کرده تا روی پهنای IDx تأکید کند. پژو نیازی به این کار نداشته زیرا به‌طور واقعی پهن‌تر است. دیگر تفاوت قابل‌ذکر دو خودرو خروجی اگزوز مرکزی نیسان است درحالی‌که e-Legend اصلاً خروجی اگزوز ندارد زیرا قوای محرکه تمام الکتریکی دارد. سرانجام به کابین‌ها نیز باید اشاره کنیم که متفاوت هستند زیرا خب چند سال فاصله بین دو خودرو وجود دارد. کابین پژو آینده‌نگرانه‌تر بوده درحالی‌که کابین نیسان شبیه یک خودروی تولیدی سال ۲۰۱۸ است.

پژو e-Legend و نیسان IDx Freeflow از همان دوره‌ی خود الهام گرفته‌اند بنابراین به‌طور اجتناب‌ناپذیری شاهد شباهت‌هایی بین آن‌ها خواهیم بود. پژو ۵۰۴ کوپه که توسط پینین فارینا طراحی شده بود در سال ۱۹۶۹ عرضه شد درحالی‌که داتسون ۵۱۰ کوپه که الهام‌بخش نیسان IDx بوده تقریباً دو سال قبل‌تر از آن وارد بازار شده بود. با تمامی این تفاسیر، نظر شما درباره ی این دو خودروی مفهومی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. سید

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (132 ديدگاه)

    پژو کپی زده…تابلویه دیگه

    1. مزدا

      ۱ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      کپی از چی زده!!؟طراحی پژو نسبت به نیسان پخته تر و قشنگتر

      1. AmirGT-R

        ۳ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (17 ديدگاه)

        خب چون با اختلاف 5 سال طراحی و ساخته شده
        به یه بچه هم 5 سال وقت بدی میتونه یه نقاشی رو زیباترش کنه!!!

    2. رضا

      ۵ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (7 ديدگاه)

      آره هرو ۴تا چرخ یه فرمون شیشه جلو یه شیشه عقب دوتا در دارن خیلی شبیهن!!!!

    3. شهریار

      ۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (176 ديدگاه)

      توهم کپی!!!!!!
      خیلی خز نشده به نظرتون این توهم؟؟؟

  2. حسین

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    طبیعتا در کانسپت های مختلف جزئیات تفاوت دارند ولی اگر به پلت فرم کلی دو خودرو دقت کنیم متوجه میشیم که خیلی خیلی نزدیک به هم هستند طوری که ادم فکر میکنه از پلت فرم یکسان استفاده کردند . این رو هم در نظر بگیریم ک نیسان 5 سال پیش طراحی شده..ولی به لحاظ سبک طراحی هر دو یک سبک مینیمالیسم دارند .. خطوط ساده رواندارای گوشه هایی تیز اور هنگ های کوتاه .فاصله یکسان چرخ ها . ستون های A نازک .. نیسان نسبت به زمان خودش که 5 سال پیشه بهتره طراحیش در کل!!!!!!

  3. علی

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    بی نهایت کار جالبیه . یعنی دوباره باز طراحی ماشینهای قدیمی و نوستالوژی با علم روز . باور کنید خیلیهارو میشناسم بابت تجدید خاطراتشون پولای هنگفتی خرج میکنن.
    با تچکر

  4. Mohammad

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    طرح پژو از ماشین سال های گذشتش بوده
    ولی طرح نیسان نمیدونم از کجا اومده اینکه یکم شبیه هم هستن کپی محسوب نمیشه پژو خیلی خوب میدونه نباید کپی کنه همان طور که در ds یا مدل های خود پژو کپی نمیکنه .

    1. datsun

      ۱ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (3942 ديدگاه)

      طرح idx از اسپورت داتسون 510 گرفته شده که از پژو 504 هم قدیمی تره 1967 شروع به تولید شده

      1. Mohammad

        ۱ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        من خودم عاشق داتسون هستم و عاشق سری زد ولی اینکه این طرح رو ربط بدیم به اون بی احترامی میشه به اون مدل نیسان

  5. mahdy

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    داخل ماشین نیسان
    نمای بیرونی پژو
    ولی در کل هردوتا عالین

  6. الهی

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (640 ديدگاه)

    آدم حس قوطی حلب بش دست میده…

    اما در مجموع مخصوصا از عقب پژو خوشم اومد…..

  7. امین

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا یک داستان مشابهی هم سالهاست که ذهن من رو درگیر کرده !!! منظورم شباهت نیسان سیلویا 200 فیس لیفت با پژو 406 بود که فکر میکنم خیلیا بهش توجه کرده باشند…

  8. رضا

    ۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (29 ديدگاه)

    پشت پژو شبیه موستانگ 2018 شده

  9. حمیدرضا

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظر من که هیچم شکل هم نیستن دو خودرو با دو بنیاد فکری متفاوت نه کاملا هم متفاوتن
    در اخر مگه قرار کانسپت تولید بشه که سرش جنگ کنیم از اون مهم تر این نمونه ها فقط برای نشون دادن قدرت برندهاست چیزی که ما اصلا نمی بینیم

  10. اشکان

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پژو کپی نزده چون پژو از همین جور پلتفرم خودرو از خودش خیلی وقت پیش قبل از نیسان داشته بود اگه اون رو به شکل مدرن و فیس لیفت جدید در آورده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا