داستان محصولات سری ۵ پژو از سال ۱۹۶۸ آغاز شد یعنی زمانی که سازندهٔ فرانسوی سدان جدید ۵۰۴ را بهعنوان جایگزین مدل ۴۰۴ در نمایشگاه پاریس آن سال رونمایی کرد. این خودرو بهسرعت به یکی از بهترین و موفقترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شد. ۵۰۴ در اروپا تا سال ۱۹۸۳ به تولید رسید و طی این سالها بیش از سه میلیون دستگاه از آن تنها در اروپا ساخته شد؛ اما ۵۰۴ صرفاً بهصورت سدان تولید نمیشد بلکه پژو نسخههای استیشن، کوپه، کابریولت و حتی پیکاپ آنرا هم به تولید رساند.
در سال ۱۹۶۹ نیز سدان ۵۰۴ بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد اما این تنها دلیل شهرت این شیر پرآوازهٔ فرانسوی نیست که آنرا به خودرویی خاص در تاریخ پژو تبدیل کرده است زیرا ۵۰۴ زندگی دوگانهای داشت یعنی باوجوداینکه تولید آن در سال ۱۹۸۳ در اروپا خاتمه یافت اما همچنان تا چندین دهه بعد به حیات خود در کشورهای آفریقایی و کشورهای دیگری چون آرژانتین و چین ادامه داد تا جایی که حتی در همین قرن فعلی هم ۵۰۴ در نیجریه و کنیا توسط شرکای پژو تولید میشد.
بنابراین پژو ۵۰۴ یکی از معدود خودروهایی است که تا سالها پس از خاتمهٔ تولید توسط شرکت مادر، همچنان در کشورهای دیگر تولید میشد. این خودرو حتی هنوز هم در کشورهایی که هزینههای نگهداری پایین و فراوانی قطعات یدکی فاکتورهای بسیار مهمی برای استفاده از خودرو هستند، به شکل گستردهای مورداستفاده قرار میگیرد. حال این شیر پیر اما باتجربه و پرافتخار با نوه یا بهتر بگوییم ندیدهاش (!) یعنی ۵۰۸ جدید ملاقات کرده است. خودرویی که بهتازگی در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده است.
وجود تفاوت سنی پنجاهساله بین این دو خودرو به این معنی است که این دو سدان فرانسوی از لحاظ رانندگی و طراحی بسیار باهم متفاوت هستند؛ بنابراین قرار گرفتن این دو ماشین در کنار هم نشان میدهد که چقدر خریداران خودروها تغییر کردهاند. ۵۰۴ بهعنوان خودرویی جانسخت که برای رانندگی در مسیرهای ناهموار مناسب است و کیلومترها دورتر از محل تولدش در اروپا به تولید رسیده، شهرت دارد اما ۵۰۸ هیچکدام از این ویژگیها را ندارد و خودرویی نیست که برای تودهٔ مردم ساخته شده باشد ولی بااینحال ۵۰۸ هم مانند جَدش نقطهٔ عطفی در تاریخ پژو محسوب میشود.
به دلیل به اینکه این روزها در اروپا و در دیگر کشورهای دنیا محبوبیت شدید کراساوورها موجب کاهش فروش سدانها شده، بسیاری از خودروسازان قصد دارند سدانهای خود را کنار گذاشته یا تعداد آنها را در سبد محصولات خود کم کنند؛ اما پژو راه دیگری را در پیش گرفته است. این شرکت فرانسوی بجای کنار گذاشتن سدان اصلی خود یعنی ۵۰۸، تصمیم گرفته آنرا کاملاً متحول کرده و با ارائهٔ خودرویی بسیار جذاب و جوانپسند، بار دیگر توجه خریداران را از کراساوورها به سدانها معطوف کند.
بنابراین در اینجا دو خودروی کاملاً متفاوت باهم ملاقات کردهاند اما این دو ماشین در یک ویژگی مهم باهم اشتراک دارند که نمیتوان آنرا نادیده گرفت. پژو بهندرت زبان طراحی خود را عوض میکند و به همین دلیل در تاریخ این شرکت تعداد انگشتشماری از محصولات استایل و طراحی انقلابی داشتهاند. دو نمونه از این محصولات انقلابی اما دقیقاً ۵۰۴ و ۵۰۸ هستند. ۵۰۴ زبان طراحی پژو را بهطور کامل متحول کرد. این خودرو اولین محصول پژو بود که از طراحی کلاسیک ۴۰۴ فاصله گرفت و استایلی کاملاً مدرن را به نمایش گذاشت. همچنین ۵۰۴ آغازگر طراحی گربهسان مانند پژو بود. در حال حاضر هم نسل جدید ۵۰۸ دقیقاً همین رویه را تکرار کرده و زبان طراحی پژو را کاملاً تغییر داده است.
علاوه بر این، با نگاه به نمای جلویی این دو سدان متوجه ویژگی مشترک کاملاً ظریفی خواهید شد. طی چندین سال، پژو نام مدلهای خود را با فونت خاصی روی دماغهٔ آنها کار میکرد که این ویژگی در ۵۰۴ هم دیده میشود؛ اما بعدها این ویژگی منحصربهفرد در محصولات پژو محو شد و سالهای سال خبری از آن نبود تا اینکه حالا پژو آنرا در ۵۰۸ جدید دوباره احیا کرده است. البته به گفتهٔ «ژیل ویدال» مدیر طراحی پژو، این هرگز یک طراحی رترو نیست بلکه این نکتهٔ کوچکی از گذشته است که امروزه دوباره مطرح شده است.
اما صرفنظر از این ویژگی قدیمی، مدیر طراحی پژو وعده داده که محصولات این شرکت همچنان رادیکال باقی بمانند و در محصولات بعد از ۵۰۸ نیز همچنان کفهٔ ترازو به سمت ویژگیهای جدید سنگینی کند نه قدیمی. وی دراینباره گفته است:
«ما به ایدههای تازهای نیاز داریم تا به سمت آینده حرکت کنیم اما از طرف دیگر به دلیل اینکه ما یکی از قدیمیترین برندهای خودروسازی دنیا هستیم، تاریخ بسیار جالب و پرافتخاری داریم».
آقای ویدال همچنین گفته است که هدف نهایی این است که پژو به یک برند بدون زمان تبدیل گردد؛ بنابراین احتمالاً ۵۰۸ آخرین محصول جدیدی نخواهد بود که ویژگیهایی را از گذشته قرض گرفته است.
از طراحی که بگذریم بهتر است نگاهی به مشخصات فنی و پیشرانهٔ این دو شیر فرانسوی داشته باشیم. در این رویارویی، هردو خودرو با قدرتمندترین نسخهٔ خود شرکت کردهاند. قویترین مدل نسخهٔ سدان ۵۰۴، تیپ TI بوده که به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز است. این موتور که از سال ۱۹۷۱ برای ۵۰۴ ارائه شد، ۱۰۶ اسب بخار قدرت دارد. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب صورت میگیرد. از سوی دیگر، قویترین نسخهٔ ۵۰۸ تازهنفس از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۲۲۵ اسب بخار قدرت استفاده میکند که این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
منبع: AutoExpress
amir
۱۱ شهریور ۱۳۹۷بهترین خودروی پژو در این کلاس 505 بود.سدانی که ابهت و استحکام و سخت جانی 504 را با راحتی سواری و کاربردی بودن 405 با هم تلفیق کرده بود.هنوز هم نمیدونم چرا پژو بین 508 و 505 نزدیک 30 سال در این کلاس هیچ ماشینی تولید نکرد؟
Cadillac
۱۱ شهریور ۱۳۹۷داداش عملا این خلا به نظرم با ۴۰۷ و۴۰۸ پر شد
Amir Machine
۱۱ شهریور ۱۳۹۷پژو 505 سال 1979 بعنوان جایگزین 504 معرفی شد و اون زمان هنوز 405 وجود نداشت. بنابراین بحث تلفیق 504 و 405 غلطه. بعداً در سال 1987 تازه 405 معرفی شد.
از طرف دیگه، اینطور هم نیست که پژو 30 سال این کلاس رو رها کرده باشه.
بعد از خاتمۀ تولید 505، پژو تصمیم گرفت سدانهای خودش رو به دو قسمت تقسیم کنه. بنابراین در سال 1987 در ابتدا 405 و بعداً در سال 1989 سدان جدید 605 معرفی شد. هردوی این سدانها بهنوعی جایگزین 505 محسوب میشدند با این تفاوت که 405 در کلاس میان سایز یا D بود و 605 در کلاس فول سایز لوکس یا E قرار میگرفت.
این رویه طی سالهای بعد با مدلهای 407 و 607 هم ادامه پیدا کرد و این ماشینها هم فرزندان 505 به حساب میاومدن.
اما در سال 2010 پژو به تولید هردو مدل 407 و 607 پایان داد و تصمیم گرفت دوباره این دو سدان رو تو یه مدل ادغام کنه. به همین دلیل سال 2011 مدل 508 معرفی شد و سری 5 پژو دوباره زنده شد.
Cadillac
۱۱ شهریور ۱۳۹۷اتفاقا ۴۰۵ و ۴۰۶ هر دو تو سگمنت c بودن و هستن, که بهشون میگن کامپکت
۴۰۷ و ۴۰۸ بودن که توسگمنت d طراحی شدن
و بعد ۵۰۸ جانشینشون شد
سگمنت eکه فرمودین بهش میگن متوسط نه فول سایز
الان هم ۵۰۸ تو سگمنت dقرار داره
وپژو ۳۰۸ هم تو سگمنت c قرار داره
Amir Machine
۱۲ شهریور ۱۳۹۷دوست عزیز
اتفاقاً هردو سدان 405 و 406 در سگمنت D هستند. اینو با یه نگاه ساده به ویکیپدیا متوجه میشین.
البته امروزه با توجه به رشد ابعاد ماشینها، 405 از لحاظ اندازه به ماشینهای کامپکت امروزی نزدیکه اما در زمان خودش یه ماشین میان سایز بوده. محصول کامپکت یا کلاس C پژو زمانی که 406 تولید میشد هم مدل 306 بود.
بعداً 407 و بعدش 508 هم محصولات کلاس D پژو بودن که جایگزینهای نسل 405 و 406 محسوب میشن. کلاً سری 4 و 5 پژو همگی در کلاس D هستند.
اما اون 408 که بهش اشاره میکنین کلاً یه محصول متفاوته، یعنی اصلاً هیچ ربطی به سری 4 اصلی نداره و جایگزین 407 هم نیست. این ماشین یه سدان کامپکته که فقط در بعضی کشورها مثل چین و روسیه عرضه میشه و محصول جهانی نیست. 408 هنوزم تولید میشه.
در رابطه با سگمنت E هم درسته به این کلاس، متوسط گفته میشه اما فقط در بخش لوکس (چون کلاسبندی ماشینهای لوکس با غیرلوکس کمی متفاوته). بنابراین خودروهایی که در کلاس E یا متوسط لوکس قرار میگیرن یک کلاس بزرگتر از خودروهای میان سایز غیر لوکس هستند.
پس ترتیب مدلهای پژو در گذشته اینطوری بوده:
206 کلاس B یا سابکامپکت
306 کلاس C یا کامپکت
406 کلاس D یا میان سایز
605 کلاس E یا متوسط لوکس
مهدي
۱۱ شهریور ۱۳۹۷خبر ندارن تو ایران حنوز ۴۰۵ تولید میشه اونم روز به روز گرون تر میشه و مردم بی چاره ما مجبورن بخرن این اشغالهای ایران خودرو رو
فرشید
۱۲ شهریور ۱۳۹۷الان دیگه پژو 405 یه آرزوی محاله. من 6 ساله دارم پول جمع میکنم پرایدمو تبدیل به 405 صفر کنم ولی نمیشه. چاره ای ندارم دلخوش به یه ده سال کارکرده بشم :(
علی
۱۱ شهریور ۱۳۹۷اووف پژو 504 شیشه هاش برقیه.
حمیدرضا
۱۱ شهریور ۱۳۹۷جالبه هر دو خودرو راست فرمان هستن
پژو با 504 خیلی بازارو تکون داد انصافا همه قدیمیا از فرمان و دنده ای که داره خیلی تعریف می کنن البته بی راه هم نمی گن چون انقدر فرمونش خوب مهندسی شده که بدون هیدرولیک بودن به سهولت می چرخه
Adak
۱۳ شهریور ۱۳۹۷والا 504 های قدیمی همین الانشم شرف داره به سمند و ممند و تیبا میبا
لطفا دوستانی که سن شون قد میده و قدیم پشت اش نشستن نظر بدن
40+
SEAT - AHVAZ
۱۲ شهریور ۱۳۹۷یادش بخیر پدربزرگم یه 504 آلبالویی داشت و نهایت آرزوی ما این بود که اجازه بده ماشین رو براش تمیز کنیم ، اگه اشتباه نکنم 15 سال با این ماشین از تهران میومد اهواز و به ما سر میزد و هیچوقت نشنیدم که ازش بد بگه !
سیاوش
۱۹ شهریور ۱۳۹۷508 در یک کلام محشر