پولستار ۳ مدل ۲۰۲۵ شاسیبلند الکتریکی جدیدی است که با طراحی مدرن، تکنولوژیهای پیشرفته و تجربه رانندگی اسپرت، وارد رقابت با غولهایی مثل تسلا مدل X و آئودی Q8 E-Tron شده است. این خودرو که اولین محصول پولستار با مونتاژ آمریکاست، ترکیبی از عملکرد هیجانانگیز، ایمنی هوشمند و فضای لوکس را ارائه میدهد. اما آیا میتواند در برابر رقبا دوام بیاورد؟ در ادامه، ویژگیها، نقاط قوت و ضعف و بهترین نسخه برای خرید را بررسی میکنیم.
پولستار ۳ مدل ۲۰۲۵؛ شاسیبلند برقی لوکس با چاشنی عملکرد
رتبه سوم در بین شاسیبلندهای الکتریکی لوکس سایز متوسط
قیمت: 67,۵۰۰ تا ۸۴,۹۰۰ دلار
نقاط قوت:
- سیستم تمام برقی
- تکنولوژیهای پیشرفته ایمنی
- مونتاژ در ایالات متحده
نقاط ضعف:
- شباهت زیاد به مدلهای ولوو
- برد مسافتی کمتر از تسلا
- برند کم شناختهشده
نگاهی کلی به پولستار ۳ مدل ۲۰۲۵
پولستار هنوز برای بسیاری از افراد نامی ناآشناست. این برند که ریشههای سوئدی-چینی دارد، حالا با سومین محصول خود، یعنی پولستار ۳، وارد رقابت در دنیای شاسیبلندهای الکتریکی شده است. این خودرو که برای مدل سال ۲۰۲۵ عرضه شده، شاسیبلندی دو ردیفه و سایز متوسط است که بر روی طراحی، عملکرد و لوکس بودن تمرکز دارد.
نقاط قوت و تجربه رانندگی
پولستار در طراحی و عملکرد خودروهایش عملکرد خوبی داشته، اما همیشه یک قدم عقبتر از تسلا قرار گرفته است. مثلاً پولستار ۲ سریع و خوشساخت است، اما نتوانسته تسلا مدل ۳ را شکست دهد. حالا پولستار ۳ آمده تا این مسیر را تغییر دهد.
بررسی رانندگی در شرایط مختلف:
تست در جادههای برفی سوئد:
- رفتار متعادل در رانندگی مرزی
- بدنه پایدار و کمترین چرخش بدنه در پیچها
- پیشبینیپذیری عالی برای دریفت
رانندگی در جادههای آسفالت:
- سیستم تعلیق تطبیقی که بیشتر ناهمواریها را جذب میکند
- شتابگیری عالی و چابکی در پیچها
- فرمان سبک اما دقیق و ترمزهای نرم
مشکل ایمنی بیش از حد!
سیستمهای ایمنی در برخی مواقع بیش از حد فعال هستند و میتوانند در رانندگی روزمره، کنترل خودرو را سخت کنند.
مشخصات فنی، برد و شارژدهی
باتری و برد مسافتی
باتری: 111 کیلوواتساعتی (۱۰۷ کیلوواتساعت قابل استفاده)
قابلیت شارژ سریع: 10 تا ۸۰ درصد در ۳۰ دقیقه (تا ۲۵۰ کیلووات)
نسخه | قدرت (اسب بخار) | گشتاور (نیوتنمتر) | ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) | برد (کیلومتر) |
---|---|---|---|---|
تکموتوره RWD | ۳۹۹ | ۴۸۹ | ۷.۵ | ۵۶۳ |
دوموتوره AWD | ۴۸۹ | ۸۴۱ | ۴.۸ | ۵۰۷ |
نسخه پرفورمنس | ۵۱۷ | ۹۱۰ | ۳.۸ | ۴۴۹ |
نسخه پرفورمنس دارای سیستم تعلیق اسپرت، رینگهای ۲۲ اینچی و تایرهای Pirelli P Zero است که عملکرد اسپرتی آن را تقویت میکند.
مونتاژ در آمریکا؛ خداحافظی با چین؟
در حالی که مدلهای قبلی پولستار در چین تولید میشدند، پولستار ۳ اولین خودروی این برند است که در آمریکا مونتاژ خواهد شد. این خودرو در کارخانه ولوو در ریجویل، کارولینای جنوبی ساخته میشود. این کارخانه در حال حاضر مسئول تولید ولوو S60 و نسل بعدی ولوو XC90 خواهد بود.
مزیت: تولید در آمریکا میتواند هزینههای گمرکی را کاهش دهد و به مزیتهای مالیاتی این خودرو در بازار آمریکا کمک کند.
امنیت و تکنولوژیهای هوشمند
ویژگیهای ایمنی کلیدی:
- سیستم Pilot Pack با رانندگی خودکار و تغییر خطوط هوشمند
- نمایشگر سربالا (HUD)
- پارک خودکار پیشرفته
- رادار داخلی برای شناسایی حضور کودکان و حیوانات در خودرو
- سیستم نگهداشتن دمای داخل کابین در صورت ترک خودرو با کودک یا حیوان خانگی
در مدل ۲۰۲۶، یک سیستم لیدار برای رانندگی نیمهخودران پیشرفتهتر اضافه خواهد شد.
کابین پولستار ۳؛ مینیمالیسم بیش از حد یا لوکسگرایی هوشمندانه؟
پولستار ۳ خودرویی لوکستر از پولستار ۲ است، اما برخی ویژگیهای مدل قبلی را از دست دادهایم. پولستار ۲ طراحی جذاب، هندلینگ متعادل و برد مناسبی داشت که تجربهای رضایتبخش از مالکیت را ارائه میداد. یکی از نقاط قوت آن، چیدمان داخلی ساده اما کارآمد بود که برخلاف برخی خودروسازان مانند تسلا و فولکسواگن، از مینیمالیسم بیش از حد اجتناب کرده بود.
کابین پولستار ۲ به لطف اشتراک قطعات با ولوو XC40، کاربری آشنایی داشت. برای مثال، چهار کلید فیزیکی برای کنترل پنجرهها، دکمههای سنتی برای تنظیم آینههای جانبی، دستهفرمانهای کلاسیک برای راهنما و برفپاککنها و یک اهرم دنده کوچک بین صندلیهای جلو. یک کلید چرخشی برای کنترل صدا در کنار نمایشگر عمودی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، از دیگر ویژگیهای کابین پولستار ۲ بود.
اما در پولستار ۳، بسیاری از این عناصر حذف شدهاند. برای مثال، مشابه خودروهای جدید فولکسواگن، دو کلید پنجره حذف شده و یک انتخابگر دیجیتال مشخص میکند که سوئیچها، پنجرههای جلو را کنترل کنند یا عقب را. این تغییر باعث میشود بالا و پایین بردن همزمان تمام پنجرهها دشوار شود.
از دیگر تغییرات، انتقال اهرم دنده به پشت فرمان است؛ جایی که در پولستار ۲، برفپاککنها کنترل میشدند. اکنون کنترل نورپردازی خودرو نیز به نمایشگر لمسی منتقل شده است. علاوه بر این، دکمههای کنترلی روی فرمان حالا مجهز به سنسورهای لمسی هستند که عملکردشان را تنها زمانی نشان میدهند که انگشت روی آنها قرار گیرد؛ تغییری که شاید برای برخی کاربران کمی گیجکننده باشد.
نمایشگرهای دیجیتالی و تغییرات در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی
نمایشگر لمسی پولستار ۳ نسبت به مدل قبلی پیچیدهتر شده و تعداد زیادی از تنظیمات را در خود جای داده است. صفحه اصلی این سیستم شامل گوگل مپس بوده و یک نوار کنترلی سریع برای تنظیمات چراغها، برفپاککنها، موقعیت فرمان، آینهها، جعبهداشبورد و صندوق عقب دارد. در بخش تنظیمات نیز ۹ منوی جداگانه برای شخصیسازی خودرو تعبیه شده که ممکن است در ابتدا کمی گیجکننده باشد.
افزایش سطح لوکسگرایی
خوشبختانه، در کنار این تغییرات بحثبرانگیز، پولستار ۳ از نظر کیفیت متریال داخلی، یک سطح بالاتر از پولستار ۲ قرار میگیرد. استفاده از متریال نرمتر، تنوع رنگی بیشتر و بافتهای متفاوت، حس لوکستری به کابین میبخشند. همچنین، مشکل محل قرارگیری جا لیوانی در پولستار ۲ که یکی از آنها داخل کنسول میانی پنهان شده بود، در پولستار ۳ حل شده است. حالا دو جا لیوانی کاملاً در دسترس برای سرنشینان جلو تعبیه شدهاند.
صندوق جلو (Frunk) نیز در این مدل بهتر طراحی شده و صندوق عقب به سیستم سازماندهی باری مجهز شده که در پولستار ۲ مورد تحسین قرار گرفته بود. علاوه بر این، سیستم صوتی Bowers & Wilkins در پولستار ۳ به عنوان یک آپشن قابل سفارش است و کیفیت بالاتری نسبت به سیستم صوتی هارمن کاردون در پولستار ۲ ارائه میدهد.
فضای داخلی و تکنولوژیهای کابین
فضای بار:
بخش | حجم (لیتر) |
---|---|
صندوق عقب (صندلیها بالا) | ۴۸۴ |
صندوق عقب (صندلیها خوابیده) | ۱۴۱۰ |
فضای بار جلو (Frunk) | ۳۱ |
ویژگیهای کابین:
- صفحهنمایش دیجیتالی ۹ اینچی برای راننده
- صفحهنمایش لمسی ۱۴.۵ اینچی با سیستم اندروید اتوموتیو
- پشتیبانی از Apple CarPlay
- سیستم صوتی Bowers & Wilkins با ۲۵ بلندگو
- درهای سافت کلوز
- صندلیهای عقب گرمشونده
- فرمان گرمشونده
نسخههای پولستار ۳
پولستار ۳ در سه تیپ عرضه میشود:
- تک موتوره برد بلند
- دو موتوره برد بلند
- دوموتوره برد بلند + پک پرفورمنس
بهترین انتخاب:
نسخه “دوموتوره برد بلند” با قیمت حدود ۷۵,۰۰۰ دلار بهترین ارزش خرید را دارد، زیرا امکانات زیادی را با هزینه معقول ارائه میدهد، از جمله:
- دستیار رانندگی Pilot Assist
- دوربین ۳۶۰ درجه
- رینگهای ۲۰ اینچی
- صندلیهای WeaveTech سازگار با محیطزیست
اگر به امکانات لوکستر نیاز دارید، میتوانید با ۶,۰۰۰ دلار هزینه اضافی، پکیج پلاس را بگیرید که شامل:
- سیستم صوتی حرفهای Bowers & Wilkins
- کاهش نویز جاده
- نمایشگر هدآپ
- شیشه جلو مادونقرمز
رقبای اصلی پولستار ۳
- تسلا مدل X: برد بیشتر، شتاب سریعتر، اما قیمت بالاتر
- بیامو iX: کابین لوکستر، طراحی خاص، اما رانندگی کمتر اسپرتی
- آئودی Q8 E-Tron: کیفیت ساخت بالا، اما برد کمتر
- مرسدس EQE SUV: راحتترین کابین، اما سنگینتر و کندتر
- لوسید گراویتی
جمعبندی: آیا پولستار ۳ ارزش خرید دارد؟
دلایل خرید:
- طراحی جذاب و اسپرت
- سیستمهای ایمنی پیشرفته
- ساخت در آمریکا با کیفیت بالاتر
- تعادل عالی بین راحتی و عملکرد
دلایل صرفنظر:
- برد کمتر از رقبا مانند تسلا مدل X
- شباهت بیش از حد به مدلهای ولوو
- عدم شناختهشدگی برند در مقایسه با رقبا
اگر یک شاسیبلند برقی لوکس و اسپرت میخواهید که عملکردی نزدیک به پورشه داشته باشد، پولستار ۳ گزینه جذابی است. اما اگر به دنبال برد مسافتی بالا و تکنولوژی خودران پیشرفتهتر هستید، تسلا مدل X همچنان گزینه بهتری محسوب میشود.
پیام
۱۹ اسفند ۱۴۰۳کار خوبی می کنن که دیگه تو چین مونتاژ نمی کنن
net
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ستون افقی بالای شیشه دربها و ستون عمود شیشه جلو هم رنگ ماشین هست و متضاد مشکی نیست و سقف ماشین مشکی شده خوبه. اگر زه خاکستری اطراف شیشه دربها هم داشت قشنگتر میشد
net
۱۹ اسفند ۱۴۰۳صفحه نمایش عمود با حاشیه کم مثل فورد رنجر ۲۰۲۲ داره خوبه
net
۲۰ اسفند ۱۴۰۳در عکس ها دو مدل صفحه نمایش استفاده کرده یکی صفحه نمایش با ارتفاع کم و حاشیه زیاد و دیگری صفحه نمایش عمود با حاشیه کم مثل صفحه نمایش رنجر ۲۰۲۲ و اون مدل صفحه نمایش با ارتفاع کم و حاشیه زیاد جالب نیست
net
۱۹ اسفند ۱۴۰۳از بغل قوس اطراف شیشه دربها مثل قوس زیبای اطراف شیشه دربهای هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ هست. اگر در قسمت شیشه مثلثی خط نازک مشکی به ستون عمود شیشه عقب متصل نشده بود و ستون عمود شیشه عقب کامل سفید بود قشنگتر میشد. اگر چراغ عقب به جای رنگ سفید رنگش قرمز زرشکی میبود و نوار متصل وسط نداشت و اگر زیر چراغ جلو دندانه نداشت قشنگر میشد
رضا
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ماشین خوبیه.
بیس این ماشین رو همون طور که میدونیم چینه.
منظور از چینی بودن لزوما بد نی.
نکته جالب اینه با باتری ۱۱۰ کیلوواتی بردش میگه ۵۶۰ کیلومتره. که همین عددم در واقعیت ۱۰۰ کیلومتر حداقل کمتره. بعد ماشینای تو ایران با ۶۰ کیلووات یا ۷۰ کیلو وات ادعا ۶۰۰ یا ۷۰۰ کیلومتری دارن. حتی ادعا ۵۰۰ کیلومتری هم داشته باشن دروغه. برقی تو ایران با برد ۵۶۰ کیلومتری در عمل زیر ۴۰۰ کیلومتر راه میرن.
همونطور که تو تاکسیهای برقی جک زیر ۳۰۰ کیلومتره بردشون.