چندین ماه است که پورشه تایکان جدید تمامی نگاهها را به خود جلب کرده و طبیعتاً میزان اخبار منتشر شده درباره دیگر محصول چهار درب این شرکت یعنی پانامرا کاهش یافته است. پانامرا که هماکنون در دومین نسل خود قرار دارد از سال ۲۰۰۹ تاکنون در حال تولید بوده و اولین سدان تاریخ پورشه محسوب میشود. تایکان هم خودرویی چهار نفره بوده اما به خاطر اینکه اولین محصول الکتریکی پورشه میباشد طبیعتاً روی این جنبهی تایکان تمرکز بیشتری صورت گرفته است.
اما این موضوع باعث ایجاد پرسشی شده است: آیا پانامرا آیندهی روشنی دارد یا اینکه نهایتاً جای خود را به تایکان خواهد داد؟ اتوموتیونیوز این پرسش را از مایکل اشتینر مدیر تحقیق و توسعه پورشه پرسیده و او هم پاسخ روشنی به این پرسش داده است. او گفته است پانامرا فعلاً هیچ جایی نخواهد رفت.
از اشتینر پرسیده شده که آیا پلتفرم دیفرانسیل عقب پانامرا بازنشسته خواهد شد یا خیر. او گفته است:
پلتفرم پانامرا قدیمی نیست و در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است. ما هنوز هم ایدههای زیادی برای این خودرو از نظر سیستمهای ارتباطی و اطلاعات سرگرمی داریم؛ اما در حال حاضر برنامه ای برای جایگزینی این ساختار وجود نداشته و ما میخواهیم آن را تا حد امکان جذاب و تازه نگه داریم.
اما بخش پایانی پاسخ اشتینر است که آیندهی پانامرا را در هالهای از ابهام قرار میدهد. اگرچه اشتینر میگوید پورشه به نسل فعلی پانامرا وفادار است اما او هرگز به سومین نسل این خودرو اشاره نکرده است. نسلهای اول و دوم پانامرا از پلتفرمهای متفاوتی استفاده کردهاند و پلتفرم MSB پانامرای کنونی در بنتلی کانتیننتال GT و فلایینگ اسپور هم بکار رفته است.
قبلاً شایعاتی درباره استفاده از این پلتفرم در یک کوپهی گرند تورینگ و به نوعی جایگزین ۸ سیلندر ۹۲۸ پیشرانه جلو به گوش رسیده است. هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو تولید خواهد شد یا خیر زیرا پورشه هماکنون روی خودروهای الکتریکی تمرکز دارد.
پانامرا که نقش مهمی در گسترش سبد محصولات پورشه داشته فعلاً در امان است. سال پیش تعداد ۶۶۲۵ دستگاه از این خودرو در آمریکا به فروش رفت و البته فروش ۸۱۱۴ دستگاهی آن در سال ۲۰۱۸ بهترین عملکرد این خودرو بوده است. در مقام مقایسه باید گفت تمامی نسخههای ۹۱۱ فروش ۹۲۶۵ دستگاهی در سال ۲۰۱۹ را ثبت کردهاند؛ اما ماکان به خانه ۲۲۶۶۷ نفر راه یافته است. قطعاً شیوع ویروس کرونا تأثیر منفی روی آمار فروش سال ۲۰۲۰ خواهد داشت اما خب این وضعیت در انتظار همه است.
قطعاً پورشه در آینده وضعیت فروش پانامرا و تایکان را به دقت زیر نظر خواهد داشت زیرا قطعاً یک روزی عرضه هر دو خودرو منطقی نخواهد بود.
محمد
۲۹ فروردین ۱۳۹۹مثه این میمونه بپرسین eqs جایگزین s میشود؟
خیر
چرا محصولی با این پرفورمنس کنار گذاشته بشه؟
Khosrow
۲۹ فروردین ۱۳۹۹تایکان از این زیباتر و قلدرتره / تایکان رو بنزینی هم بزنید با حداقل تغییر ظاهری ..
911 lover
۳۰ فروردین ۱۳۹۹داداش تایکانو بنزینی بزنن؟با هویت برقی معرفیش کردن.مثل اینه که بگی تسلا اس رو بنزینی کنن!!
Hamidreza
۲۹ فروردین ۱۳۹۹من به شخصه پانامرا رو به تایکان ترجیح میدم
حتی نسل اولش هم جذاب بود لعنتی …
حیفه نباشه!
البته یه چند وقتیه حرفی ازش زده نمیشه…
رزیتا
۲۹ فروردین ۱۳۹۹پورشه های موجود تو ایران : (( پورشه 911 کاررا ، پورشه ماکان ، پورشه باکستر ، پورشه کاین S ، پورشه کاین V6 ، پورشه پانامرا 4S و پورشه کیمن S))
:::فرشاد:::
۳۰ فروردین ۱۳۹۹تعداد کمی نسخه GTS کاین و توربو ۹۱۱ هم، وارد شدن.
سعید(تهران)
۲۹ فروردین ۱۳۹۹همون بهتر نسل سومی در کار نباشه، وصله ناجوره کل محصولات پورشه همین پانامراست، ناهمگونه، مثل پیتزای قرمه سبزی میمونه، طراحی ظاهریش از همه طرف در هر دو نسل با ذهن و چشم چلنج راه میندازه، پورشه محصولات تاپی مثل ۹۱۱ معظم و کاین خوش نقش داره، تایکان بهرحال متعلق به آینده اس، ماکان مشتری خودشو داره، کیمن هم با اینکه یه ۹۱۱ ارزون سازی شدس ولی متناسبه اما این…
Hamidreza
۲۹ فروردین ۱۳۹۹خیلی هم خوبع
از این بهتر؟؟؟
Farzad
۲۹ فروردین ۱۳۹۹پورشه پانامرا برای اولین بار در ۱۳ امین نمایشگاه خودروی شانگهای در آوریل ۲۰۰۹ رونمایی شد. پانامرا اولین خودروی سدان چهار درب کمپانی پورشه است …
پورشه ماکان همچنین پرطرفدارترین پورشه در ایران هستش …
ما مردم ایران خیلی عشق پورشه ایم فقط حیف که حق انتخاب نداریم …
رامتین
۲۹ فروردین ۱۳۹۹منم حس میکنم پانامرا در آینده از رده خارج میشه. همانطور که حداقل بواسطه EQ ، شرکت بنز، نسخه Sکوپه را حذف کرد اما خب Sکلاس سدان چون دنیایی خاطره و افتخار پشتشه، حذف شدنی نیست و نخواهد بود. همانطورکه شک نکنید 911 پورشه هیچگاه حذف نمیشه. من اگر مدیر پورشه بودم چون در آینده روی تایکان سرمایه گذاری بیشتری انجام میشه و مطمعنا نسخه های دیگه و بهتری هم از تایکان خواهیم دید، عملا پانامرا جایی برای مانور نخواهد داشت و حذف میشه. بجاش یک کوپه کاملا مشابه پانامرا با ابعاد کوچکتر (کلاس میان سایز) تولید میکردم که قیمتش هم ارزونتر و کاملا هم شبیه پانامرا که رقابت با سری5 و Eکلاس را دنبال کنه.
سینا BMW
۲۹ فروردین ۱۳۹۹یه عیب بزرگ تایکان ، قیمتشه ، ولی پانامرا قیمت نسبتا بهتری داره.
به نظرم دلیلی نداره پانامرا کنار گذاشته بشه
علیرضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۹احساس میکنم از سبد تولید خارج میشه . البته این اتفاق زیاد میوفته . همین m8 هم بعد از دو دهه دوباره به خط تولید برگشت . باید دید سیاست شرکت در کدوم جهت حرکت میکنه
King 918
۲۹ فروردین ۱۳۹۹در جوابت باید بگم که پانامرا کاملترین خودروی دنیاس پکیجی از زیبایی امکانات کیفیت قدرت سرعت رو در اختیار راننده قرار میده با اسم پورشه. به قل مجله قدرت برتر پانامرا یه هیولای دو تنی هست که در کنار اشرافیت بالای کابینش میتونید با لامبورگینی و فراری هم کورس بذارید ……
بحث زیباییش هم سلیقه س من که فوقالعاده زیبا میبینمش
حسین دهمرد
۲۹ فروردین ۱۳۹۹من از نسل اولش خوشم نمیومد تازه که معرفی شده بود تو یه مجله دیدمش اون موقع ها تقریبا از هیچ مدل پورشه خوشم نمیومد.هنوزم قیافه ی ماشینای ده سال پیش پورشه رو که میبینم زیاد خوشم نمیاد.اما قیافه ماشینای الان پورشه طوریه که اشرافیت ازش چکه میکنه. و اگه بخوام یه پورشه بخرم قطعا پانامرا انتخاب میکنم. نمیدونم شاید اگه تو موقعیت واقعی قرار بگیرم به اس کلاس هم ترجیحش بدم.
Khosrow
۲۹ فروردین ۱۳۹۹در مقابل هزینه ای که میکنی اس خیلی ارزش بالاتری داره / چه وقتی میخری و چه در اینده نزدیک و دور ..
Dr.ALi
۳۰ فروردین ۱۳۹۹پاناما هم برقی میشه و یه پله پایین تر از تایکان قرار میگیره… اما بهتره بنظرم نسل بعدی پانمرا کوپه و کروک سقف فلزی برقی باشه و سدان تولید نشه