برای یک دهه قبل، یک سدان پورشه چیزی عجیب و غریب به نظر میرسید. پانامرا مخلوطی از یک ۹۱۱ با دو درب بیشتر و فضای بیشتر صندلیهای عقب بود. طراحی نسل اول ناقص و نامتوازن و اگر صادق باشیم، فاقد جذابیتهای بصری ماندگار یک خودروی اسپرت با نشان پورشه بود. با این حال پانامرا با انبوهی از ویژگیهای لوکس و زرق و برق فراوان کاملاً باشکوه و تنومند بود و در عین حال تجربه خوبی از یک پورشه هیجانانگیز را ارائه میکرد.
در نسل دوم پانامرا از یک شیب ملایمتری در سقف همانند مدل ۹۱۱ بهره برده و چراغهای عقب آن نیز کشیدهتر شدهاند. همین روتوشهای کوچک کاملاً روی تصویر خودرو تأثیر گذاشته و با خودرویی بالغ مواجه هستیم. پوزه کشیده خودرو نشان این یک موتور قدرتمند آرمیده در این قسمت دارد. فاصله بین دو محور ۲۹۵ سانتیمتری البته بهواسطه قسمت عقب کوتاه بدنه حاصل شده است.
علاوه بر این حسی که از کنترل خودرو دریافت میشود حتی از خودروهای اسپرت نیز بهتر است. عکسالعمل تعلیق و بازخورد رفتار چرخها و ترمزهای قوی و ورود به چرخه توربوها مشابه یک ۹۱۱ واقعی و فراتر از هر خودروی سدان اسپرت دیگری است. با این وجود نمیتوان پانامرا را با وزن سنگین ۲۰۸۳ کیلوگرمی هم سطح با خودروهای کوپه اسپرت اشتوتگارتی دانست. ۵۳.۵ درصد از وزن خودرو روی محورهای جلو قرار میگیرد که هیچ شباهتی با ۹۱۱ یا ۷۱۸ با موتور قرارگرفته در عقب ندارد. برای کاهش نقطه ثقل، بسیاری از قسمتها نظیر کاپوت، دربها و پنل های اطراف بدنه از آلومینیوم ساخته شدهاند.
پانامرای توربو با بازوهای کنترلی در جلو و تعلیق عقب چند اتصالی با کنترلهای الکترونیکی سهبعدی و چرخهای ۲۱ اینچی در عوض حرکات کنترل شدهای دارد. نسخه تست شده مجهز به سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب نیز بود. البته برای کسانی که میخواهند خودروی اسپرتتری داشته باشند همچنان یک سیستم سفارشی تعلیق با میلههای ضد رول با کنترل برقی و دیفرانسیل عقب با محدودکننده الکترونیکی لغزش قابل دریافت است. البته پانامرا حتی بدون این آپشنها نیز میتواند شتاب جانبی ۰.۹۴ جی را ثبت کند که برای یک سدان سنگینوزن، چشمگیر است و نشان میدهد که با چه سرعتی میتواند از پیچهای جاده عبور نماید.
پانامرای توربو مجهز به یک موتور ۸ سیلندر V شکل با حجم ۴.۰ لیتر و توربو شارژر دوقلو است که ۵۵۰ اسب بخار نیرو و ۷۶۹ نیوتن متر گشتاور محصول آن است. این در حالی است که نسل قبلی با همین قدرت از موتوری ۴.۸ لیتری برخوردار بود. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک با امکان شیفت دستی سود برده شده است.
پانامرای توربو برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون به تنها ۳.۰ ثانیه زمان نیاز دارد. بعلاوه مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۱۱.۳ ثانیه طی مینماید و نهایتاً هم به سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. این ارقام نشان میدهند که به استثنای مدلهای توربوی ۹۱۱، با یکی از سریعترین پورشهها مواجهیم. این در حالی است که مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر میباشد.
با وجود یک کابین مدرن، جادار و لوکس با پنلهای اختیاری چوبی یا فیبر کربنی، صندلیهای راحت عقب، صندلیهای برقی ۱۴ وضعیتی جلو، سیستم صوتی پیشرفته در عین سطح صدای اندک ۶۵ دسیبلی کابین در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، تجربهای لذتبخش از یک خودروی ردهبالای اسپرت را به دست میآورید. دکمههای فراوان نسخه قدیمی که یادآور کاکپیت هواپیمای ۷۴۷ بود جای خود را به نمایشگری ۱۲.۳ اینچی داده است. دو نمایشگر ۷ اینچی دیگر هم برای سیستم ناوبری و سایر اطلاعات به کار میروند.
منبع: Car&Driver
Amir Schumacher
۲۹ تیر ۱۳۹۶بین این اعجوبه و آئودی اس۸ پلاس نسل بعد ( انشالله به زودی عرضه میشه) به سختی میشه به یک کدوم فکر کرد.
بنزما
۲۹ تیر ۱۳۹۶پورشه پانامرا یه رده از همه هم کلاساش بالاتره
این نظر شخصیمه چه ظاهر چه پرستیژ چه ا لحاظ اسپرتی
Stuttgart
۳۰ تیر ۱۳۹۶وقتی میگن سریعترین ماشین ۴ در تو نوربرگرینگ ینی پورشه پانامرا توربو ۷:۳۸
که هنوز خیلی از ماشینا توش موندن?
moein
۳۱ تیر ۱۳۹۶داداش اشتباه زدی
سریع ترین سدان الان آلفا جولیاست
فرشاد
۳۰ تیر ۱۳۹۶داداش تو که عشق آئودی هستی، برای رقابت با پانامرا توربو باید منتظر RS7 جدید باشی نه +S8
Amir Schumacher
۳۰ تیر ۱۳۹۶.
فرشاد جان اینجا نوشته بود اس۸ پلاس منم بیشتر دلم میخواست حرف همین مقاله رو تکرار کنم .
.
چیزی که شما میگی کاملا درسته و RS7 حریف پانامرا هست در کارانددرایور هم تقسیم بندی شما رو نوشته و اس۸ با اس۶۳ و سری ۷ مقایسه شده . خیلی وقته این نکته رو میدونم که پانامرا و آئودیآ۷ با هم هم کلاس هستن نه با آ۸.
.
اما اس۸ پلاس هم چندان به پانامرا توربو بیربط نیست به ویژه اینکه از یک موتور استفاده خواهند کرد و قیمتشان بیشتر به هم نزدیکه تا RS7 و پانامرا توربو.
بازم ممنون که گفتی.
احسان
۲۹ تیر ۱۳۹۶عجب شتابی ایول پورشه
علی
۲۹ تیر ۱۳۹۶روح واقعی پورشه توش دمیده شده
Porsche & Mercedes
۲۹ تیر ۱۳۹۶چرا انقدر خوبی تو آخه❤
بااینکه تو متن از سری هفت و اس کلاس به عنوان رقیبش نام برده ولی در واقع رقباش سری 6 و CLS هستن…!
پورش که باشه❤
صفر تا صد سه ثانیه باشه❤
کابین لوکس باشه❤
بالاترین درصد رضایت مندی جهان از یه خودروی لوکس که مال پورش باشه❤
دیگه چی میخوای؟؟؟؟!
DYBALA
۲۹ تیر ۱۳۹۶هرچی بنز میشناسی بذار ی طرف، این ی طرف???
عقبشو نشون نداد ک ببینید چ تکنولوژی داره تا بیشتر لذت ببرید
بنظرم توی محصولات خارقالعاده پورشه، این و۹۱۱ targa ی چیز دیگن…
فرشاد
۲۹ تیر ۱۳۹۶برای بار هزارم؛ S کلاس، سری ۷ و A8 رقیب پانامرا نیستن، بلکه CLS، سری ۶ گرند کوپه، A7 و رپید رقیبش هستن.
ساسان.م
۳۰ تیر ۱۳۹۶حرص نخور انقد
ماکان
۳۰ تیر ۱۳۹۶داری اشتباه حرص میخوری داداچ
،
،
،
یکم آسون بگیر
اینکه پانامرا رو با رقیب های مستقیمش مقایسه کنن باز هم چیزی از ارزش هاش کم نمیشه و اصلا هم کم نمیاره
Saied
۳۰ تیر ۱۳۹۶عاشقتم. یه شاهکار بی نظیر.
هنوز مدل توربو اس رو مقایسه کنن حریف ها میرن تو گونی.
علي ،كيوج
۳۰ تیر ۱۳۹۶نخیر،پورشه همکلاس سری۷ و s و s8 هست،اینو خود شرکتها هم تو کلاس بندی محصولاتشون میگن،شما مرسدس ای کلاس و بی ام و سری پنج رو که پلت فرم مشترک بنز cls و سری ۶ هستند رو از نظر ابعاد و اندازه و کلاس با پانامرا یکی میدونی؟!
Kamran
۳۰ تیر ۱۳۹۶این با سلطان اس کلاس قابل مقایسه نیست!
SPEED
۳۰ تیر ۱۳۹۶همه چیز عالی و فوق العاده است مخصوصا شتابش که قابل توجهه به همراه سواری نرم و اروم
Anderiaski
۳۱ تیر ۱۳۹۶فقط آلمان، پورشه بنوعى تو صنایع اتومبیل و جنگ افزار مخصوصاً تو جنگ دوم و بطور کلى آلمان تو ماشین آلات از هر نوع و قسمى سردمداره، خیلى ها ازش یاد گرفتن و میگیرن کشوراى دیگه هم اتومبیل و هم تقریباً همه چیزو مدیونِ آلمانن.