پس از بهروزرسانی صورت گرفته در مدل سال ۲۰۱۹، پورشه ماکان توربو برای سال ۲۰۲۰ معرفی شد و مشتریان توانستند پشت فرمان نسخهای قویتر از این قدبلند لوکس بنشینند. نیروگاه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی این خودرو در ماکان GTS، کاین و پانامرا نیز بکار رفته و ما با آن آشنا هستیم. این قلب آهنین با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه همکاری کرده و با همکاری یکدیگر باعث ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۱ ثانیهای میشوند.
اما ما مطمئن نیستیم که قدرت زیاد دلیل خرید ماکان توربو ۲۰۲۰ باشد. اگرچه ماکان خودرویی سریع است اما ما بجای سریع رفتن روی استعدادهای آن به عنوان خودرویی لوکس تمرکز داشتیم. ماکان از کابینی با فینیش جذاب و ظاهری متمایز و خوشترکیب سود میبرد. این شاسیبلند همچنین پایدار و راحت بوده و از سواری بیدردسر و کابینی سطح بالا برخوردار است. درعینحال ماکان توربوی جدید با رقبای بیشتری روبرو شده و همهی آنها قدرت بیشتر و ویژگیهای تیزتر و البته قیمت کمتری دارند. ماکان توربو مشکلی ندارد اما شاید برخی رقبا انتخاب صحیحتری باشند.
- نقاط قوت
قدرت زیاد
با وجود پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربویی که قدرت ۴۳۴ اسب بخاری و گشتاور ۵۴۹ نیوتون متری دارد، ماکان توربو همیشه مشتاق شتاب گرفتن است. شتاب ۴.۱ ثانیهای این خودرو با وجود پکیج اسپورت کرونو ثبت میشود پکیجی که باعث اضافه شدن دکمه پاسخ اسپورت، لانچ کنترل و دیگر ویژگیها به قدبلند پورشه نیز میشود. ماکان حداکثر قدرت خود را بین دورهای ۱۸۰۰ تا ۵۶۰۰ عرضه میکند و دو توربو نیز تأخیر ناچیزی داشته و شتاب گیری قدرتمند همواره قابلدسترسی است. در واقع پرفورمنس خط مستقیم ماکان همان چیزی است که محصولات توربوی پورشه انتظار داریم.
حس غیرقابلکنترل بودن وجود ندارد
ماکان توربو خودرویی سریع بوده اما سرکش و غیرقابلکنترل نیست. در شهر پاسخ پدال گاز کاملاً ریلکس و قابل پیشبینی بوده و دامپرهای تطبیقی نیز سواری راحتی را ارائه میکنند. گیربکس نیز رفتار خوبی دارد؛ و البته کابینی باکیفیت، آرام و ساکت وجود دارد که کمترین صدای باد و جاده را به خود راه میدهد. نشان پورشه در دماغه و نوشته توربو در عقب شاید حاکی از پرفورمنسی دیوانهوار باشند اما این خودرو به خوبی میگوید که ژرمنها راه ساختن محصولی راحت را نیز بلدند.
ظاهر و کابین عالی
رنگ بدنه آبی و کابین کِرِمی ترکیب بدی نیست و بنابراین ما نیز آن را انتخاب کردیم. ماکان توربو و در واقع تمامی نسخههای ماکان صرفنظر از رنگ انتخابی گزینهای جذاب هستند. در کابین نیز استفاده از متریال باکیفیت حرف اول را میزند. البته این کابین در مقابل برخی محصولات مدرن پورشه همچون کاین و ۹۱۱ کمی از مد افتاده به نظر میرسد.
- نقاط ضعف
میتوانست پر سر و صداتر باشد
بله ما حالت ریلکس و لوکس ماکان را دوست داریم اما زمانی که بخواهید نیمهی پرفورمنس لیوان را ببینید آرزو میکنید که ایکاش صدای بیشتری وجود داشت. حتی با درگیر شدن اگزوز اسپورت استاندارد که چهار خروجی دارد، ماکان توربو صدای خفتهای دارد. ما فقط میخواهیم این صدا ۲۰ درصد بیشتر شود اما قطعاً از صدای بیشتر نیز استقبال میکنیم. علیرغم صدای کمی که تولید میشود، خود پیشرانه صدای زیبایی دارد.
احساس جدایی راننده و خودرو
شاید این یک نقطه قوت برای مشتریان مخصوص باشد اما ماکان توربو به ندرت حس درگیر کردن راننده را القا میکند. بله شتاب گیری خودرو و هندلینگ آن در پیچها حرف ندارد اما برخلاف مدلهای هم قیمتی همچون آلفارومئو استلویو کوادروفولیو و یا ب ام و X3 M کامپتیشن، همیشه حس میشود برخی لایهها بین راننده و عملکرد ماکان کشیده شده است. این خودرو سواری بسیار خوبی دارد اما به ندرت حس رقابت را در راننده ایجاد میکند.
نسبت قیمت به قدرت بالا
ذکر نام استلویو کوادروفولیو یا X3 M در کنار ماکان توربو اتفاقی نیست. درحالیکه پورشه شخصیت بسیار متفاوتی نسبت به این دو دارد اما واقعیت این است که همهچیز این سه خودرو با یکدیگر قابلمقایسه است. اگر خواهان یک شاسیبلند کامپکت و پرسرعت هستید ماکان توربوی ۸۳۶۰۰ دلاری را انتخاب میکنید یا X3 M با قدرت ۴۷۲ اسب بخار و قیمت ۶۹۹۰۰ دلار یا استلویو کوادروفولیوی ۵۰۵ اسبی ۸۰۵۰۰ دلاری را؟ و درحالیکه ما پورشه را دوست داریم اما مرسدس-ای ام جی GLC 63 با قدرت ۴۶۹ اسب بخار هم حضور دارد که حدود ۱۰ هزار دلار ارزانتر است.
قطعاً ماکان ارزشهای خاص خودش را داشته اما در برابر رقبا کمتوانتر بوده و قیمت بالای آن برای برخی افراد غیرقابلهضم خواهد بود.
مشخصات پورشه ماکان توربو ۲۰۲۰
- پیشرانه: 6 سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 434 اسب بخار/۵۴۹ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 4.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 269 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 13.۸/۱۰.۷/۱۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
- قیمت پایه: 83600 دلار
- قیمت مدل تست شده: 94 هزار دلار
شاهین
۴ شهریور ۱۳۹۹قدرتش کمه نسبت به رقبایی که داره
nikzad
۴ شهریور ۱۳۹۹من x3 رو ترجیح میدم نسبت قدرت به قیمتش هم بهتره.البته بین پورشه ها هم کاین رو بیشتر میپسندم ولی به نظر عقبش فوق العاده تنگ هست و به درد سفر طولانی نمیخوره.هرچند ما با فولوکس گل هزار کیلومتر میریم?
z
۴ شهریور ۱۳۹۹مشخصات فنی خوبی داره اما
طراحی تکراری فضای عقب خیلی کم قیمت بالا انتخاب های بهتری هست
ماکان فقط سریعتر شده تغییر دیگه ای دیده نمیشه !
pooriya.bmw.germany
۴ شهریور ۱۳۹۹بنز جی ال سی ۶۳ آم گ کوپه و ب ام و ایکس فور کامپتیشن انتخاب بهتری هست ماکان اتاق بسیار تنگ و تاریکی داره ولی خب چون پورشه هست کمی خاص تر از رقبا هست
انتخاب من بین این رقبا ایکس فور کامپتیشن هست بدون شک
از پدال عزیز خواهشمندم مقایسه این سه خودرو را بگذارد
Malt hill
۴ شهریور ۱۳۹۹نسخه های چهار سیلندر موجود در ایران صدای خیلی خوبی دارند!!!
این دیگه شش سیلندره!!!
MAHDI
۴ شهریور ۱۳۹۹پورشه ماکان جذابیت خیلی بالایی داره،طراحی فوق العاده،کابین جذاب و خیلی باکیفیت، رانندگی پرفومنس در نسخه های توربو و GTS.
*************************
مجله Car Advice اتفاقا همین اواخر رقابت بین پورشه ماکان توربو و ب ام و X3M رو انجام داد. که امتیاز گرفته شده در بخش های راحتی سواری/ پرفومنس و هندلینگ/ کیفیت و راحتی کابین/ فناوری رانندگی/ راندمان و سوخت/ مناسب برای کلاس خریده شده رو امتیاز میده در همه بخش ها و در پایان امتیاز نهایی رو هم میده که امتیاز پایانی به این شکل داده شد.
ب ام و X3M کامپتیشن // 7.9 امتیاز
پورشه ماکان توربو جدید// 7.5 امتیاز
*****************************
مجله AUTO ZEITUNG هم یکی دو روز پیش رقابت بین نسخه های پایین تر یعنی :: پورشه ماکان GTS و مرسدس GLC63 کوپه و ب ام و X4 M40i رو انجام داده که نتایج و امتیازاتی که بدست آوردن به این شکل بوده!!!
*ب ام و X4M 40i امتیاز 3030 امتیاز از 5000
* پورشه ماکان GTS امتیاز 3017 امتیاز از 5000
* مرسدس GLC 43 امتیاز 2952 امتیاز از 5000
******************************************
لینک هردو رقابت رو میذارم تو همین پست اگه خواستید مطالعه کنید و امتیازات بدست آورده در بخشهای مختلف این خودروها رو ببینید واسه مقایسه بهتر?
AMG///
۴ شهریور ۱۳۹۹من تو اینایی که گفتی فقط caradvice رو قبول دارم
اون auto zeitunig نامعتبره
MAHDI
۴ شهریور ۱۳۹۹رقابت مرسدس AMG GLC63 کوپه و پورشه ماکان GTS و ب ام و X4 M40i از مجله auto zeitung
https://www.autozeitung.de/bmw-x4-m-mercedes-amg-glc-43-porsche-macan-gts-vergleichstest-198658.html
*****************************
رقابت کامل بین پورشه ماکان توربو و ب ام و X3M کامپتیشن از مجله Car Advice
https://www.caradvice.com.au/841009/porsche-macan-turbo-v-bmw-x3-m-competition-performance-comparison/
Hadi
۴ شهریور ۱۳۹۹از ماکان خیلی خوشم میاد ولی قیمتش خیلی بالاست…
۹۴هزار دلار!؟
تو این رنج قیمت گزینه های بهتر از ماکان وجود دارند…
البته خیلی مطمئن نیستم ولی فک کنم بشه با این پول مدل پایه کررا رو گرفت…
حتی مدل پایه کررا ۹۱۱ ولی بازم با این که مدل پایه اس شتابش از این بیشتره و پرستیژ ۹۱۱ که دیگه قابل توضیح نیست ?
AMG///
۴ شهریور ۱۳۹۹پدال هونگچی نیستا
پورشس پورشه
Malt hill
۴ شهریور ۱۳۹۹اینا پورشه واقعی نیستن که
آئودی با طراحی پورشه طورن
زیزیگولو
۴ شهریور ۱۳۹۹هیچ کدوم از مدلای پورشه به پای 911 نمیرسن
Milad AMG
۵ شهریور ۱۳۹۹چه خبره ۹۰ هزار دلار !!!
درسته ماشین فوق العاده ای عه
ولی انتخاب های بهتری هم هستن