پانامرا با وجود ساختار پیشرانه جلو و چهار درب، هنوز هم روح اسپرت و خاص پورشه را دارد و پیش از هر چیز یک “۹۱۱ چهار نفره” مینماید.
شاید این گفته برایتان عجیب باشد اما اگر چند صباحی مخصوصاً در حالت اسپرت پلاس (Sport Plus) با آن رانندگی کنید تأییدش خواهید کرد. حس سبکی، ملموس بودن و توازنی که پانامرا در مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم به دست و پایتان میبخشد دقیقاً همانی است که پشت فرمان فرزندان اسپرت پورشه میچشید و همین نکته، عنصری است که آن را مطابق آنچه در جمله نخست گفتیم، به یک “۹۱۱ چهار نفره” بدل میسازد.
در این نوشتار به بررسی اجمالی نسل دوم این سدان آلمانی در نسخه توربو میپردازیم. با ما همراه باشید.
نکات مثبت
1. مجموعه فنی بسیار توانا
برای نسل دوم پانامرا توربو یک بلوک هشت سیلندر توربو دوقلو با آرایش V در نظر گرفته شده که حداکثر ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۸.۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کرده و ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳.۵ ثانیه را محقق میسازد. مهمترین ویژگیهای این پیشرانه فوقالعاده را میتوان تحویل خطی و مستقیم قدرت، عدم هرگونه جهش ناگهانی بوست توربوها و عملکرد بدون تأخیر و تعلل در عین خوی وحشی و افسارگسیخته دانست. از طرفی، جعبهدنده هشت سرعته دو کلاچه خودکار نیز دقت بسیار بالایی در توزیع خروجی مذکور به خرج داده و حقیقتاً لایق تبریک و تحسین است.
2. تعادل و پایداری
اگر تجربه رانندگی با هریک از مدلهای اسپرت پورشه (۹۱۱، باکستر، کیمن) را داشتهاید حتماً از تعادل کمنظیر و چسبندگی فوقالعادهشان به سطح زمین خبر دارید. در مورد پانامرا هم قضیه به همین قرار است. شاید عجیب به نظر برسد که پورشه چطور توانسته روح فرزندان اسپرتش را در جسم سدانی با پیشرانهی جلو و ابعاد بسیار بزرگتر بدمد، اما خوشبختانه چارهای جز باور این موضوع نداریم. دماغه خودرو در شرایط پرفشار مثل فرماندهی و ترمزگیریهای سریع کاملاً به خود مسلط بوده و اصلاً خبری از کله کردن یا عدم کنترل نیست. به لطف سامانه فرمان پذیری چرخهای عقب (بخشی از بسته اسپرت به ارزش ۵.۵۸۰ دلار) سر پیچهای تند پایداری بدنه کاملاً حفظ میگردد. دقت و سرعت واکنشها و فصاحت سامانه فرمان نیز به معنی واقعی کلمه در کلاس سدانهای اندازه بزرگ لوکس بینظیر است. گزاف نیست اگر پانامرا را از این نظر بهترین گزینه در کلاس خودش بخوانیم!
3. طراحی منطقی، اصولی و جذاب
چهره پانامرا شاید در اولین دیدار زشت و نازیبا بنماید، اما پس از مدتی قطعاً توجهتان را جلب خواهد کرد. نسل دوم در مقایسه با مدل پیشین طراحی پختهتری دارد و زودتر به دل بیننده مینشیند. بهعنوان مثال میتوان به تناسب بهتر بین اجزای مختلف، چراغ عقبهای باریک و کشیده، گرافیک جدید چراغهای جلو و رینگهای ۲۱ اینچی (سفارشی) اشاره کرد که صلابت خاصی بدان بخشیدهاند.
4. کابین زیبا
فضای داخلی نسل دوم هم از لحاظ طراحی و هم از جنبه کیفیت مواد مورداستفاده شگفتانگیز به نظر میرسد، اما قطعاً مهمترین قسمت آن پنل تجهیزات شیشهای اطراف دسته دنده و صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی لمسی مرکزی داشبورد است. فارغ از بحث عملکرد و زیبایی، یکی از ویژگیهای خوب پنل شیشهای مذکور این است که دیگر خبری از دکمههای کور موجود در کنسول میانی نسل اول (مربوط به آپشنهایی که مالک برای خودرو انتخاب نکرده) نیست و دکمههای لمسی با آرایش منظم و نورپردازی زیبا در قابی مشکیرنگ و براق چیده شدهاند. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی هم روشنایی مناسبی دارد اما کنترلهای لمسی آن به دلیل نامعلومی هنگام حرکتِ خودرو محدود شده و راننده و سرنشین را آزار میدهند.
5. یک هاچبک به درد بخور!
فراموش نکنید که “کاربردی بودن” یکی از خصائص اصلی پانامراست. زیر شیشه کوچک عقب یک صندوق بار ۴۹۳ لیتری جا خوش کرده که با تا کردن صندلیها حجمی برابر با ۱۳۰۲.۵ لیتر خواهد داشت! پس تصور نکنید که با یک فستبک لوکسِ صرفاً نمایشی طرف هستید!
عیب اصلی
استانداردهای کم، سفارشیهای زیاد
نسخه توربو به نسبت بهای پایه ۱۵۰ هزار دلاری و نیز جایگاهی که در رتبهبندی تریمهای پانامرا دارد، امکانات بسیار کمی ارائه میکند. بهعنوان مثال اگر نگاهی به فهرست موارد سفارشی آن بیندازید خواهید دید که مواردی نظیر چراغ جلو ماتریس LED و بسته اسپرت (به ترتیب ۱.۲۰۰ و ۵.۵۸۰ دلار) یا حتی صندلیهای اسپرت، ترمزهای قویتر (که اتفاقاً خیلی به درد این نسخه میخورند) و تهویه صندلیها هم استاندارد نبوده و برای داشتنشان باید هزینه اضافی بپردازید!
برای جمعبندی باید گفت نسل دوم پانامرا توربو پیش از هرچیز قلب V8 توربو دوقلو دارد که هر لحظه میتواند نفس را در سینهتان حبس و کلمات را در ذهنتان میخکوب کند. علاوه بر این خیلی سریع با جذابیتش ظاهری و داخلیاش دلتان را میبرد و تبدیل میشود به یکی از خودروهایی که نمیتوانید آرزوی سواری و رانندگیاش را از سرتان بیندازید. تنها مشکل جدی پانامرا توربو قیمت بالا و کمبود امکانات رفاهی استاندارد است که حقیقتاً ذوق هر خریداری را کور میسازد.
نوع خودرو: سدان فستبَک – پیشرانه جلو – دو دیفرانسیل
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): ۵۰۴۹ / ۱۹۳۷ / ۱۴۲۷
فاصله بین دو محور (میلیمتر): ۲۹۵۰
ظرفیت: چهار نفر
وزن خشک (کیلوگرم): ۱۹۷۹.۹ کیلوگرم
پیشرانه: ۴ لیتری V8 توربو دوقلو
بیشینه قدرت: ۵۵۰ اسب بخار در ۵۷۵۰ الی ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۷۶۸.۷ نیوتنمتر
نسبت تراکم: ۱۰.۱ به ۱
جعبهدنده: هشت سرعته دو کلاچه خودکار (PDK)
نحوه انتقال نیرو: چهار چرخ محرک (AWD)
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳.۶ ثانیه (۳.۴ ثانیه با بسته اسپرت)
سقف سرعت: ۳۰۵.۷ کیلومتر بر ساعت
ضریب درگ: ۰.۳۰ سیدی
مصرف سوخت در یکصد کیلومتر شهری/جادهای/ترکیبی (لیتر): ۱۳ / ۹.۴ / ۱۱.۲
ظرفیت مخزن سوخت: ۹۰ لیتر
حجم صندوق بار قبل/بعد از تا کردن صندلیها (لیتر): ۴۹۳ / ۱۳۰۲.۵
قیمت پایه: ۱۵۰ هزار دلار
منبع: motor1
محمد 7
۱۹ مرداد ۱۳۹۶بهترین فست بک برازندشه
aston martin
۲۰ مرداد ۱۳۹۶پانامرا فوق العادس من به شخصه جز کوپه هیچ ماشین دیگه ای رو به عنوان ماشین خودم نمیپسندم ولی تو زمینه سدان اگر روزی بخام سدان بگیرم انتخابم پانامراست.خداست این ماشین
فقط یه عیب بزرگ داره پورشه اونم اینه که سودشو ا آپنشا میبره ماشین بی آپشنو میذاره جلوت تا بیای چارتا آپشن ببندی روش میبینی پول یه پورشه دیگه رو دادی به آپشنا فقط
مث همین مبایل فروشای خودمون که سودشونو ا جانبی میکنن
حیف اونجام شرکتا اول فکر سود خودشونن
ایلیا
۱۹ مرداد ۱۳۹۶عملکردی ترین سدان دنیا
Carbonado Aventador
۲۰ مرداد ۱۳۹۶خیلی از همگی عذر میخوام که اینجا ریپلای میکنم..
ولی چند وقته یه موضوعی بدجو تو مخم رفته!!!
من یه ال 90 دارم وقتی از کولرش استفاده میکنم بعد حدود 10 15 دقیقه ماشین خاموش میکنه!!!!
یعنی حتی اگه درحال حرکت با سرعت بالا باشه و ماشین رو خلاص کنم به جای اینکه دور موتور روی 1000 وایسته , ماشین خاموش میکنه!!!!
این حالت حتی وقتی کولر خاموشه و به موتور ماشین فشار میارم و دنده هارو تو 4000-5000 تعویض میکنم هم بعد یه مدت ماشین در حالت خلاص قرار بگیره خاموش میکنه!!!!
لطفا اگه کسی میدونه که مشکل از کجاست و چجوری میشه برطرفش کرد , من رو راهنمایی کنه!
مرسی.
ماتهویس(ماتءوس)
۲۰ مرداد ۱۳۹۶استپ موتور مشکل داره احتمالا
حسین
۲۰ مرداد ۱۳۹۶میخوای مشکلت فعلا حل بشه برو نمایندگی
ولی اگه میخوای مشکلت کلا حل بشه بفروشش
ستاره پرفروغ(Daniel)
۲۰ مرداد ۱۳۹۶احتمال داره از سنسور میل لنگ باشه.
سنسور میل لنگ قاطی کنه ماشین دو ی دور موتورای خاصی خاموش میکنه یا ریپ میزنه بعد خاموش میکنه مثل اینکه خفه کرده باشه.
ببرش نمایندگی.
کامپیوتر ماشین رو هم بگو ی بروز رسانی بکنن.
ایشاا… مشکل حل بشه.
silver
۲۰ مرداد ۱۳۹۶سلام
در درجه اول استپر موتور رو با اسپری چرب شستشو بدید(تا مطمین نشدید خرابه عوض نکنید چون فابریکش یه چیز دیگست، حتما از اسپری چرب استفاده کنید ،اسپری های دیگه روانکاری انجام نمیدن فقط تمیز میکنن )
در درجه دوم سنسور کیلومتر رو ببینین درست پارامتر میده و روغنی نشده باشه ، روغن قاتل سنسور کیلومتره اگر یه مقدار مشکل داشته باشه ماشین حین حرکت ولی خلاص و در حالت سلو کار کردن موتور دچار همین مشکل میشه.( اگر سنسور سرعت جدا نداره و با abs یکپارچه است فقط از طریق دیاگ پارامترشو میتونید چک کنید)
سعی کنید ایسیو رو فلش نکنن چون این کار فقط عیب رو دور میزنه بعد نهایت یک ماه دوباره همینه ، دنبال اصل مشکل باشید.
محض اطمینان فشار ریل سوخت هم بگیرید اگر رگلاتور یا پمپ مورد داشته باشه شبیه همین حالت رو به وجود میاره.( دور درجا یا کم یا زیاد میمونه یا حتی موتور خاموش میشه)
اگر ایراد دیگه ای داره بگید چون ممکنه به همین مشکل مربوط باشه .
موفق باشید….
ماتهويس( ماتئوس)
۱۹ مرداد ۱۳۹۶پورشه بد نمیسازه
m4
۱۹ مرداد ۱۳۹۶یا خدا !!!
مهران
۱۹ مرداد ۱۳۹۶تنها عیبش قیمت بالاش هست که فک نکنم واسه خریداراش مشکلی باشه و مالکانش از لحظه به لحظه سواری با این خودرو لذت خواهند برد و خوشحال میشن از دلار هایی که به خاطرش پرداخت کردن
مهدی
۱۹ مرداد ۱۳۹۶کابینش حس لوکس بودن نسل قبل رو نداره ظاهر بیرونش هم از حالت جسور درومده. به نظرم در کل ظاهر بیرون و کابین دلچسبی نداره
محمد رضا
۲۰ مرداد ۱۳۹۶از نزدیک دیدمش مدل قبلیشو دوست داشتم زیبا وقدرت مند جلوه میداد
ولی این یکی اصالت ازش میباره ساده وشیک
این جا یه سدان یالیفت بک شیک داری که میتونی حتی با کت وشلوار مجلسی سوارش شی
سامان
۲۰ مرداد ۱۳۹۶.
خیلی ماشین خوبیه، ولی من کلاس اس رو به این ترجیح میدم.