در حین بررسی و آزمایش خودروی پورشه پانامرا ۲۰۱۸ به سه اتومبیل پورشه ۹۱۱ در بزرگراه برخورد کردیم. یکی از آنها مدل ۹۳۰ توربو بود که در جلوی بقیه قرار داشت. یک نسخه 993S در تعقیب او بود و در نهایت مدل ۹۹۱ کاررا با رینگ های مشکی به دنبال ایشان حرکت میکرد.
عدم توانایی آنها در فاصله انداختن با سدان دو تنی ما برای پورشه ۹۱۱ ناامید کننده به نظر میرسید. با انتخاب حالت اسپرت پلاس، خاموش نمودن کنترل پایداری و قرار دادن گیربکس PDK در وضعیت تعویض دستی، پا به پای ۹۱۱ها در حرکت بودیم.
در سال جاری شرکت پورشه ۹ مدل جدید را به خط تولید پانامرا نسل دوم اضافه نموده است. اینک ۱۶ گونه متنوع و ۵ نوع قوای محرکه متمایز برای این خودرو در نظر گرفته شده است، از جمله یک نمونه ۶۸۰ اسب بخاری پلاگینهیبرید.
خودروی مورد بررسی مدل پایه پانامرا مجهز به سامانه دیفرانسیل عقب بوده که نیروی خود را مدیون پیشرانه ۳ لیتری تک-توربو V-6 است. البته دو مدل Executive با فاصله محوری بیشتر نیز وحود دارند که به سامانه چهارچرخ محرک مجهز شدهاند.
پیشرانه V-6 تک-توربو به کار رفته در این خودرو نیروبخش بسیاری از محصولات دیگر گروه خودروسازی فولکسواگن نظیر آئودی s۴ نیز هست. توان خروجی این پیشرانه معادل ۳۳۰ اسب بخار است که در مقایسه با پیشرانه تنفس طبیعی V-6 نسل اول پانامرا، قدرت آن در حدود ۲۰ اسب بخار بیشتر شده است. همچنین گشتاور حاصل از این پیشرانه برابر ۴۴۹ نیوتنمتر است که از دور موتور 1340rpm در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. اگرچه پیشرانه مذکور در دور موتور پایین به طرز خوشایندی قدرتمند جلوه میکند اما هیجان واقعی را در بالای چهار هزار دور به نمایش خواهد گذاشت.
به هر حال این پیشرانه هرگز به سرزندگی نمونه ۲.۹ لیتری تویین توربو V-6 به کار رفته در نسخه پانامرا 4S با توان خروجی ۴۴۰ اسب بخار نخواهد بود. همچنین رانندگی پورشه پانامرا توربو مجهز به پیشرانه V8 با قدرت ۵۵۰ اسب بخار از هر دوی آنها هیجان انگیزتر و سرزندهتر است.
پیشرانه V-6 با یک گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه PDK همراه شده که امروزه در هر یک از انواع جدید پانامرا مورد استفاده قرار گرفته است. طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو معادل ۵.۲ ثانیه بوده و نتیجه حاصل از آزمون یک چهارم مایل نیز برابر ۱۳.۹ ثانیه است. اعداد فوق در صورتی عینیت مییابند که خودرو به پکیج اسپرت کرونو به مبلغ ۲۲۷۰ دلار تجهیز شده باشد.
اما باید بدانید که ما به ارقامی کمتر از این نیز دست یافتیم، به گونهای که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن مساوی ۴.۷ ثانیه بوده و نتیجه تست ۴۰۰ متر هم مساوی با ۱۳.۱ ثانیه در سرعت ۱۷۲.۲ کیلومتربرساعت شد. این ارقام حدود یک ثانیه بیشتر از رکورد پورشه۹۱۱ نسخه ۹۹۱ است اما نسبت به خودروی ۹۹۳ کررا 4S مدل ۱۹۹۶ کمتر هستند.
رینگ های این خودرو از نوع ۲۰ اینچی آلیاژی به ارزش ۱۷۹۰ دلار هستند که با تایرهای پایلوت اسپرت۴ میشلین پوشانده شدهاند. میزان چسبندگی پانامرای مورد بررسی در پیست مخصوص معادل ۰.۹۷ جی است که تنها ۰.۰۲جی از رکورد پورشه ۹۱۱ تارگا۴ جدید پایینتر است.
سامانه مدیریت پایداری پانامرا به صورت محافظهکارانهای تقویت شده و مانع بروز جنبههای اسپرت این خودرو میشود. اگرچه این سیستم در حالت اسپرت بخشندگی بیشتری از خود به نمایش میگذارد و اجازه هیجان بیشتر در طول رانندگی را صادر مینماید اما بهترین حالت زمانی است که سیستم کنترل پایداری را خاموش نموده و از عبور پرنشاط در مسیرهای پر پیچ و خم لذت ببرید.
با وجود سامانه دیفرانسیل عقب، طبیعتا نسخه پایه پورشه پانامرا ۲۰۱۸ فاقد گزینه انتقال نیرو به سمت چرخهای جلو به منظور عبور مناسبتر از پیچ است، اما با اندکی اعمال فشار کمتر بر روی پدال گاز میتوان به طرز بهتری از پیچ عبور نمود. با برخورداری از وزن ۱۹۱۵.۵ کیلوگرم و طول ۵.۰۵ متری، این خودرو بیشتر مناسب مسیرهای مستقیم و موقعیتهای پرسرعت است تا جادههای پرپیچ و خم.
توانایی ترمزها در توقف خودرو بسیار بیش از حد نیاز است. ترمزهای جلو به روتورهای خنک شونده ۱۳.۸ اینچی مجهز شدهاند و نمونههای عقب از انواع ۱۳ اینچی مشابه پورشه ۹۱۱ gts بهره میبرند. همچنین کالیپرهای جلو و عقب به ترتیب از نوع شش و چهار پیستون هستند. عملکرد سیستم ترمز در این آزمایش بسیار مطلوب بوده و با فشردن پدال ترمز در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، پانامرا در فاصله ۴۷.۵۵ متری به طور کامل از حرکت باز ایستاد. احساسی که پدال ترمز به ویژه در مسیرهای کوهستانی به راننده منتقل مینماید، سرشار از اطمینان و قاطعیت است.
در حین رانندگی با این خودرو متوجه شدیم که دنده دوم برای عبور از پیچهای تنگ کمی سنگین بوده و در نتیجه گیربکس وارد دنده سوم شده و در ادامه سرعت دوران پیشرانه به زیر ۴۰۰۰ دور تقلیل مییابد.
حرکت خودرو در حالت نرمال، در مسیرهای شهری اندکی تنبل به نظر میرسد که البته راهی برای کاهش مصرف سوخت بوده و با درگیر نمودن حالت اسپرت، سریعا قابل تصحیح است. همچنین پورشه ادعا میکند که حداکثر سرعت ۲۶۴ کیلومتربرساعت این خودرو در دنده ششم قابل حصول است چرا که ضرایب دو دنده آخر بیش از اندازه بلند هستند.
حجم مخزن سوخت پانامرا معادل ۹۰ لیتر است که دامنه حرکت حدود ۹۶۵ کیلومتر را برای آن فراهم خواهد نمود. میزان مصرف سوخت پانامرا که توسط تیم ما در این آزمایش برآورد شد، معادل ۱۱.۷ لیتر بر ۱۰۰کیلومتر بود و این در حالی است که مصرف سوخت رسمی اعلام شده از سوی کمپانی سازنده برابر ۹.۸ واحد است. همچنین سامانه استاپ/استارت میتواند به کاهش مصرف سوخت در حالت نرمال کمک شایانی نماید. عملکرد سیستم فرمان نیز اگرچه خوب ارزیابی میشود اما احساسی که منتقل مینماید آنچنان درجه یک و تاثیرگذار نیست.
خودروی مورد بررسی با بهای ۹۶,۲۳۰ دلار به سامانه مدیریت تعلیق فعال پورشه با قیمت ۲۱۹۰ دلار مجهز شده که قادر به تغییر ارتفاع خودرو بسته به نوع حالت رانندگی انتخابی است.
در پایان، به نظر ما اگر بلیط بختآزمایی را برنده شدهاید بهتر است به سراغ نسخه چهارچرخ محرک Turbo S E-Hybrid Sport Turismo با قدرت ۶۸۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتربرساعت بروید. البته باید بدانید انتخاب مدل مذکور در حدود ۱۰۰هزار دلار بیشتر هزینه دربرخواهد داشت. در غیر این صورت بهتر است همین نسخه پایه پانامرا را در صدر لیست انتخابی خود قرار دهید، چرا که بسیار راحت و سریع بوده و به طور کلی میشود این خودرو را اسپرتترین سدان بزرگ آلمانی در ازای بهای پرداختی قلمداد نمود.
منبع: caranddriver
Amirferrari
۲۴ فروردین ۱۳۹۷تو یه ویدئو دیدم توربو اس ای هایبرید تونست به شتاب ۲.۹ برسه که واقعا برام جالب بود که خودروهای سدان سنگین وزن و لوکس به راحتی به شتاب زیر سه ثانیه رسیدن!!!یه زمانی شتاب زیر ۵ ثانیه و قدرت بالای ۴۰۰ اسب رویای سوپراسپرت سازا بود ولی الان خودروهای لوکس هم پا به پای سوپراسپرت ها در حرکتند،مرسدس amg gt4 هم رقیب قدریه واسه پانامرا که قراره تو نسخه هایبرید با ۸۰۰ اسب بخار قدرت و شتاب زیر سه ثانیه به جنگ پانامرا توربو اس بره
:::فرشاد:::
۲۴ فروردین ۱۳۹۷::: نظرسنجی:::
با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار، کدام خودرو را انتخاب میکنید؟
مرسدس E63s AMG: لایک
نسخه پایه پورشه پانامرا: دیسلایک
مهدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷نسل جدیدM5شتاب2/8رو زده ورکورد تسلا رو زده در کار اند درایو لقب سریع ترین سدان جهان روبدست آورد
shirko
۲۴ فروردین ۱۳۹۷بسیار بسیار عالی ، شتاب ۲.۸ اندازه اونتادور اس وی ??
امیر
۲۵ فروردین ۱۳۹۷واقعا شگفت انگیزه این m5 جدید و اینکه در کل هم بیشترین امتیاز رو به دست آورد نسبت به رقبا از جمله راحتی خودرو!البته شخصا پانامرا رو انتخاب می کنم :)
امیر
۲۷ مهر ۱۳۹۷شتابش سه و یک دهمه نه دو و هشت دهم
مهدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷پدال لطفا مقایسه ورقابت m5.e63s.پانامراوکادیلاکcts vکه کار اند درایو انجام داده رو بیار.خیلی وقته اومده.باتشکر
King 918
۲۴ فروردین ۱۳۹۷کیلومتر شمار به این زیبایی چطور توی پست قبلی نبود
Porsche & Mercedes
۲۴ فروردین ۱۳۹۷پورشه پانامرا همیشه توی کلاس خودش بهترین بوده و هست?❤
فقط پانامرا توربو S مشکی اینشکلی??
با روان ادم بازی میکنه هااا…
http://s8.picofile.com/file/8323621626/porsche_971_panamera_turbo_c725901082017203933_1.jpg
امیر
۲۴ فروردین ۱۳۹۷موقعی که مهندس های پورشه داشتن این نسل پانامرا رو می ساختن حتما با خودشون گفتن:یه چیزی بسازیم هم خیلی لوکس و راحت باشه هم خیلی اسپرت و خفن باشه هم اینکه هرکی میبینتش بدجوری مسحورش بشه.شما رو نمیدونم ولی من دیوانه وار این ماشینو دوست دارم.عااالیه!
محمدرضا
۲۵ فروردین ۱۳۹۷فکر میکنم اولین انتخابم تو این سگمنت هست.واقعا فوق العادس.خدایا شکرت به چه روزی افتادیم که کشورای عقب مونده همسایمون دارن بهترین خودروها رو سوار میشن اما کشورم و مردمش حسرت یه یه خودروی فقط ایمن دارن که تو تصادف ساده اسیب جدی نبینم.بازمشکرت
محمدرضا
۲۵ فروردین ۱۳۹۷فکر میکنم اولین انتخابم تو این سگمنت هست.واقعا فوق العادس.خدایا شکرت به چه روزی افتادیم که کشورای عقب مونده همسایمون دارن بهترین خودروها رو سوار میشن اما کشورم و مردمش حسرت یه یه خودروی فقط ایمن دارن که تو تصادف ساده اسیب جدی نبینن.بازمشکرت
Saied
۲۵ فروردین ۱۳۹۷❤️❤️❤️ مگه میشه اینو دوست نداشته باش.
یه ماشین با شخصیت
خدا آلمانیا رو خیلی دوست داره که همچین مغز هایه متفکری در زمینه خودرو به هشون داده که از وجود اونها تمام مردم دنیا ازشون لذت ببرن بجز ایران.
وقتی یاده ماشین هایه مورد علاقم میفتم از ته دل آرزو میکنم کاش ایرانی نبودم ?
net
۲۵ فروردین ۱۳۹۷عقبش که مثل ماشینای استیشن هست دو ست ندارم.عقبش باید مثل ماشین سدان کشیده تر باشه
Ali a
۲۵ فروردین ۱۳۹۷واقعا ایننسل جدید پانامرا رو عجیب دوس دارم…