تاکنون شورلت کوروت C8، پورشه ۹۱۱ کاررا و موستانگ شلبی GT500 در مسابقات درگ متعددی حضور داشتهاند اما این درگ جدید از ادموندز بیشتر توجه ما را به خود جلب کرد زیرا این فقط یک مسابقهٔ ساده میان سه خودروی اسپرت محبوب نیست بلکه میتوان آنرا مطالعهای در زمینهٔ محل قرارگیری پیشرانه و کشش خودروها دانست زیرا این سه ماشین نمایانگر سه رویکرد بسیار متفاوت در بخش خودروهای پرفورمنس هستند.
موستانگ با نیروگاه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ خود که ۷۶۰ اسب بخار قدرت دارد، با اختلاف قویترین خودروی این جمع محسوب میشود. از سوی دیگر، پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی پورشه ۹۱۱ کاررا تنها ۳۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که نصف نیروی موستانگ است؛ و نهایتاً کوروت هم با موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی ۴۹۵ اسب بخاری، بین دو رقیب دیگر قرار میگیرد؛ اما هرگز نمیتوان از روی این اعداد برندهٔ مسابقه را تعیین کرد زیرا فاکتورهای بسیار مهمتری در این زمینه نقش دارند.
این فقط یک مسابقهٔ ساده میان فورد، شورلت و پورشه نیست بلکه رویارویی خودروهای موتور جلو، موتور وسط و موتور عقب است که قطعاً میتواند تفاوت بسیار بزرگی را ایجاد کند. این موضوع بهویژه در درگهایی مثل همین رقابت ادموندز که در پیست مخصوص برگزار نمیشود صدق میکند زیرا این درگ در پیست ویلو اسپرینگ برگزار شده که برای مسابقات درگ طراحی نشده و در آن مسیرهای مخصوص با آسفالت چسبنده وجود ندارد. این وضعیت نشاندهندهٔ رانندگی در دنیای واقعی است و همانطور که مسابقهٔ اول نشان میدهد، صرف داشتن قدرت اگر نتوان بهخوبی از آن استفاده کرد فایدهای ندارد.
در درگ اول، کوروت و پورشه شانهبهشانهٔ هم از خط پایان عبور میکند اما از سوی دیگر، شلبی که با چالش کشش مواجه است، فقط مغلوب نمیشود بلکه تحقیر میشود زیرا با اختلاف زیادی از دو رقیب بسیار ضعیفتر خود عقب میماند. البته باید توجه داشت که رانندگان کوروت و ۹۱۱ هردو از لانچ کنترل استفاده کردند درحالیکه رانندهٔ شلبی همهٔ کارها را بهصورت دستی انجام داد. مسابقهٔ دوم اما با استفاده از لانچ کنترل کامپیوتری در هر سه خودرو برگزار شد و رقابت به میزان قابلتوجهی نزدیکتر بود اما بااینحال بازهم پرچمدار موستانگ از نسخهٔ پایهٔ رقبای خود شکست خورد.
سپس یک مسابقهٔ رولینگ با سرعت متوسط بهعنوان رقابت آخر برگزار شد. این نوع مسابقه مسلماً قلمروی اسب بخار است و به همین دلیل در اینجا شلبی که دیگر با مشکل کشش و لانچ مواجه نیست، به لطف نیروی عظیم خود بهراحتی از کوروت و ۹۱۱ فاصله میگیرد و با اختلاف زیادی پیروز میشود. خب با همهٔ اینها اگر میخواهید از دیدن رقابت این سه ماشین اسپرت و جذاب لذت ببرید ویدئوی زیر را تماشا کنید.
مشخصات فنی
شورلت کوروت C8 | فورد شلبی GT500 | پورشه ۹۱۱ کاررا | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۵.۲ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری H6 |
تنفس | طبیعی | سوپرشارژ | توئین توربو |
قدرت | ۴۹۵ اسب بخار | ۷۶۰ اسب بخار | ۳۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر | ۸۴۷ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۶۵۵ کیلوگرم | ۱۸۹۰ کیلوگرم | ۱۵۳۸ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۶۰,۰۰۰ دلار | ۷۴,۰۹۵ دلار | ۹۸,۷۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۰,۶۶۰ دلار | ۸۱,۲۸۰ دلار | ۱۱۶,۱۱۰ دلار |
nikzad
۱۴ مهر ۱۳۹۹قبلا هم گفتم الان هم میگم که gt500اگر مشکل کشش نداشت صد در صد یکی از قوی ترین رقبا بود.البته بهش حق میدم چون تقریبا ۸۰۰اسب داره و دف عقبه!چون توی همین درگ رولینگش ثابت شد ماشین قوی هستش.
درگ قدیمی ها
۱۴ مهر ۱۳۹۹کوروت بدون توربو اول شد
911 دوم شد
فورد با کلی اسب و گشتاور بیشتر آخر شد
M.A.S
۱۴ مهر ۱۳۹۹من منظور هواداران ماستنگ رو نمیفهمم که میگن ضعف کشش
چون اگر ماستنگ رو با چلنجر ردای مقایسه کنید میبینید ردای تو پیست درگ خیلی قویه و تو پیست معمولی هم با لانچ حرفه ای خیلی خوب عمل میکنه (10.1 برای یک چهارم مایل پیست درگ)
و ماستنگ هم در زمینه وزن از ردای سرتره (200 کیلوگرم سبکتر!) هم گیربکس کلاچ دوبل داره ولی تو درگ مود تو فیم هم ردای ماستنگ رو برد اینجا هم اینطوری شد
میخوام بدونم مشکل ماستنگ چیه؟سیستم شاسی ضعیفی داره یا گیربکسش ناکارآمده؟
رامین
۱۴ مهر ۱۳۹۹چیزی که خودم تحقیق کردم به چند تا نکته رسیدم یکی اینکه این ماشین پیست محوره. مورد بعدی فک می کنم سیستم لانچ کنترل ماشین توانایی کنترل این همه قدرتو نداره و خود فورد و شلبی هم انگار زیاد واسشون مهم نبوده و بیشتر تمرکز گذاشتن روی شتاب ثانویه ماشین. ولی فک می کنم مشکل اصلی گیربکسه که نمی تونه تو استارت اولیه قدرت کافی و کنترل شده منتقل کنه.
Hadi
۱۴ مهر ۱۳۹۹اون 911 شاهکار مهندسیه…
با ۳۸۵ اسب شلبی رو شکست داد
و تو درگ دوم هم پا به پای هم رفتن…
امریکایی ها اسب بخار زیادی دارند ولی از همشون استفاده نمیکنند
ولی ژرمن ها از تک تک اسب ها به خوبی استفاده میکنن
نمومش همین درگ سال پیش موتور ترند که 911 کررا s استون مارتین DBS رو پشیت سر گذاشت و بعد مکلارن سنا دوم شد…
اونم فقط با ۴۵۰ اسب !
قدرت متحدین به متفقین می چربه…
امین
۱۴ مهر ۱۳۹۹دقیقا?
ماکان
۱۴ مهر ۱۳۹۹سلام . خدا کنه هرچه سریعتر باز هم به صورت قانونی و نامحدود خیلی از انواع خودرو های آمریکایی مانند همین فورد موستانگ و شورلت کوروت آن هم از نوع بروز شان وارد کل کشور ایران شود و پلاک ملی دریافت کنند انشاالله .
زیزیگولو
۱۴ مهر ۱۳۹۹هر کدوم از این سه تا در جای خودشون یکی از بهترینای دنیا هستن
SRT
۱۵ مهر ۱۳۹۹بی ارزش ترین اسب بخاری که تا حالا دیدم مربوط به همین شلبیه که مثلا پرچمداره/:
رامین
۱۴ مهر ۱۳۹۹عاشقه اون هرز گردیه ماستنگم ??? رانندشم که ناشی نزدیک بود بزنه به یکیشون. سه تاشون عشقن ماستنگ بیشتر ??
ممد ژانگولر
۱۴ مهر ۱۳۹۹چقدر درگ جالبی بود
کلی خندیدم
پورشه با نسخه معمولیش همرو یک لقمه چپ کرد یک آب معدنی هم روش
پورشه با قدرت کمتر همرو لوله کرد
ولی کوروت هم عالی بود با توجه به موتور تنفس طبیعی
شلبی هم از هم با وقارتر و زیبا تر و تو دل برو تر
من خودم برای خودم شلبی انتخاب میکنم
این راننده کوروت کارلوس لوگو از خلافای مکزیک بود قشنگ از سیبیلاش میشد حدس زد ?
انگار دو روز بود از حبس امده بیرون
z
۱۴ مهر ۱۳۹۹پورشه قدرتش کمتر نیس ! قدرت موتور 527 اسبه سر چرخ 447 اسب
کوروت 495 اسب سر چرخ 466 اسب
z
۱۴ مهر ۱۳۹۹کوروت تایم 10.9 ثبت کرده و کررا ( اس ) تایم 11.1 داره
موستانگ هم معلومه پیروز این درگه
کررا معمولی راننده بهتری داشت
کوروت و موستانگ راننده خوبی نداشتن
OMID
۱۴ مهر ۱۳۹۹حتی کررا اس هم روی چرخ۴۴۷ اسب نداره
کررا اس روی چرخ ۴۱۴ اسب داره
لابد کررا از کررا اس قوی تره?
این کررا مطمئنا کمتر از چهارصد اسب روی چرخ داره
کافر مقدس
۱۴ مهر ۱۳۹۹کلا 99% درگ هایی که تو پدال شیر میشه رسمی و تخصصی نیست . 4نفر سایت میزنن و فرداش درگ میذارن
قیمت بالای 911 یکم غیر منطقیه. با این پول میشه نسخه های پرفورمنس تر کوروت رو خرید که قدرت بیشتری در قیاس با مدل پایه دارن
Maserati
۱۴ مهر ۱۳۹۹کسی که پورشه میخره قیمت براش مسئله ای نیست چرا بعضیا اینو نمیفهمن?♂️?♂️
akrh78
۱۴ مهر ۱۳۹۹چطور نیست؟
اگه نبود بجا 911 کررای پایه میرفت توربو اس میخرید خیلی هم بهتر بود
قیمت که براش مهم نیست، بجا 100 هزارتا 200 هزارتا میده ?♂️?♂️ خیلی هم خوشحال و شاد و خندان
z
۱۴ مهر ۱۳۹۹درگ خوبی بود
وزن کوروت اشتباه درج شده 1527 کیلو هستش
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۴ مهر ۱۳۹۹بنظرم لذت این که ته ماشینت همیشه بازی
کنه بیشتر از اینه که یکی دو ثانیه زود تر خط
پایان درگ رو رد کنه!
MASIHA
۱۴ مهر ۱۳۹۹به شدت موافقم.
Maserati
۱۴ مهر ۱۳۹۹واقعا??
مهدی موتورز
۱۴ مهر ۱۳۹۹یکم توضیح میدی متوجه نشدم??
nikzad
۱۴ مهر ۱۳۹۹یعنی ماشینت دف عقب باشه و هی عقبش بخواد از دستت در بره و حالت دریفت مانند بشه?
MASIHA
۱۴ مهر ۱۳۹۹کوروت به دلم نمیشینه و ۹۱۱ هم فقط توربو اس
عشق است شلبی gt500
عشق است دف عقب
ابوالفضل
۱۴ مهر ۱۳۹۹والا داخل دنیای واقعی که اینا میگن درگ 400 متر نمیذارن، میرن تو اتوبان یه مسیر طولانی باهم درگ میزارن که خوب مشخصه برنده دنیای واقعی یقینا شلبی هستش
MAHDI
۱۴ مهر ۱۳۹۹این نسخه پایه 911 هستش که چنین عملکردی داشت یعنی 911 کررا که 385 اسب بخار قدرت داره، در حالی که 911 کررا S با 450 اسب بخار قبلا چندین رقابت در مقابل رقبا داشته. ?
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۹“زیرا این سه ماشین هرکدام نمایانگر سه رویکرد بسیار متفاوت در بخش خودروهای پرفورمنس هستند.”
جمله باید به این شکل اصلاح بشه : زیرا این سه ماشین هرکدام نمایانگر “یک” رویکرد بسیار متفاوت …
یا : این سه ماشین نمایانگر سه رویکرد بسیار متفاوت …
سردبیر
۱۴ مهر ۱۳۹۹ممنون از نکته سنجی شما. اصلاح شد
Maserati
۱۴ مهر ۱۳۹۹صد درصد پورشه????
مهدی موتورز
۱۴ مهر ۱۳۹۹من که اصلا با این قسمت جلوی کوروت و با رنگ های زشت و چراغ نارنجی ش اصلا ارتباط میگیرم
موستانگ gt500درگستر هست یا مخصوص پیست
رامین
۱۴ مهر ۱۳۹۹پیست محوره