پس از سه روز وقفه در روند برگزاری دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال که منظور پوشش اخبار مربوط با نمایشگاه فرانکفورت ایجاد شد، امروز رقابتها را با جذابترین گروه یعنی گروه هایپراسپرتها ادامه میدهیم. در دوئل قبلی این گروه، فراری لافراری و پاگانی هوآیرا با یکدیگر به رقابت پرداختند که در این دوئل مجموعاً تعداد ۲۳۵۷ رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، لافراری توانست با دریافت ۱۶۶۱ رأی و کسب ۷۰ درصد از کل آراء پیروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالیکه هوآیرا با ۶۹۶ رأی از دور رقابتها حذف شد. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه هایپراسپرتها، پورشه ۹۱۸ به مصاف لامبورگینی سنتناریو رفته است.
فراری لافراری | پاگانی هوآیرا | بوگاتی شیرون | آستونمارتین ولکان |
فراری لافراری | بوگاتی شیرون | ||
پورشه ۹۱۸ | لامبورگینی سنتناریو | مکلارن P1 | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | کوئنیگزگ رگرا |
پورشه ۹۱۸
پیشینهٔ هایپرکارهای پورشه به سال ۱۹۸۶ و معرفی مدل اسطورهای و اعجابانگیز ۹۵۹ بازمیگردد. هایپرکار موتور وسطی که توانست در مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود کند. سپس ۱۷ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۳، پورشه جانشین ۹۵۹ را با نام کاررا GT معرفی نمود که تا سال ۲۰۰۷ در تعداد ۱۲۷۰ دستگاه ساخته شد؛ اما سرانجام در دههٔ دوم قرن بیست و یکم نوبت به ساخت سومین هایپرکار تاریخ پورشه و جانشین کاررا GT رسید که ۹۱۸ نام گرفته بود. برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ رونمایی شده و بدین ترتیب پورشه قصد خود برای ساخت آنرا اعلام نمود. سپس بعد از معرفی چند پروتوتایپ، نهایتاً نسخهٔ تولیدی ۹۱۸ برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی گردید؛ اما این هایپرکار تفاوت عمدهای با اسلاف خود داشت و آن استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی بود. البته ۹۱۸ نیروی اصلی خود را از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی میگیرد که بهتنهایی ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانه، دو موتور الکتریکی هم قرار دارد که هرکدام روی یکی از محورها نصب شدهاند. موتور الکتریکی جلویی ۱۲۵ اسب بخار قدرت دارد و مستقیماً چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد درحالیکه موتور الکتریکی عقبی ۱۵۴ اسب بخار قدرت تولید کرده و آنرا از طریق گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK به چرخهای عقب تحویل میدهد. همچنین این موتور بهعنوان یک ژنراتور هم عمل میکند. مجموع خروجی این قوای محرکهٔ هیبریدی نیز معادل ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است. از این هایپراسپرت آلمانی بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تعداد ۹۱۸ دستگاه ساخته شد.
لامبورگینی سنتناریو
پیشینهٔ هایپراسپرتهای تولید محدود لامبورگینی هم به مدل رونتون بازمیگردد که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۷ رونمایی شد. این خودرو که بر اساس سوپراسپرت مورسیهلاگو ساخته شده بود، تنها در تعداد ۲۱ دستگاه ساخته شد. سپس در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳، هایپرکار جدید وننو رونمایی شد که بر اساس اونتادور ساخته شده بود. قیمت این خودرو در آن سال از ۴.۵ میلیون دلار آغاز میشد و عنوان گرانترین خودرو تولیدی دنیا را کسب نمود. وننو در دو نسخهٔ کوپه و رودستر ساخته شد که از نسخهٔ کوپهٔ آن تنها ۳ دستگاه و از رودستر ۹ دستگاه به تولید رسید. سپس سه سال بعد یعنی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶، لامبورگینی به مناسبت صدمین سالگرد تولد فروچیو لامبورگینی از هایپرکار تولید محدود جدید خود با نام سنتناریو پردهبرداری کرد و چندی بعد در همین سال نسخهٔ رودستر آنهم معرفی شد. سنتناریو هم مانند وننو بر اساس مدل اونتادور ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی آن استفاده میکند؛ اما این نیروگاه برای استفاده در سنتناریو افزایش قدرتی را تجربه کرده و حالا ۷۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میگردد. سنتناریو هم مانند دیگر هایپرکارهای لامبورگینی، نمونهای تولید محدود است و تنها در ۴۰ دستگاه ساخته میشود که نیمی از آنها رودستر و نیم دیگر کوپه هستند. البته قیمت این خودرو در زمان معرفی از ۱.۹ میلیون دلار آغاز میشد که بسیار کمتر از وننو است. تحویل سنتناریو هم طی سال جاری به خریداران آن در سراسر جهان آغاز شده است.
مشخصات فنی
پورشه ۹۱۸ | لامبورگینی سنتناریو | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه | ۴.۶ لیتری V8 | ۶.۵ لیتری V12 |
تنفس | طبیعی+ ۲ موتور برقی | طبیعی |
قدرت موتور بنزینی | ۶۰۸ اسب بخار | ۷۷۰ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۸۸۷ اسب بخار | ۷۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸۰ نیوتن متر | ۶۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته نیمه اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۲.۵ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |
شتاب صفر تا ۲۰۰ | ۷ ثانیه | ۸.۶ ثانیه |
شتاب صفر تا ۳۰۰ | ۱۹.۹ ثانیه | ۲۳.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۹.۸ ثانیه | ۱۰.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۳.۳ لیتر (ترکیبی) * | ۱۶ لیتر (ترکیبی) |
طول | ۴.۶۴ متر | ۴.۹۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۳ متر | ۲.۷۰ متر |
وزن | ۱۶۵۵ کیلوگرم | ۱۵۲۰ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۱.۸۶ کیلو به اسب بخار | ۱.۹۷ کیلو به اسب بخار |
توزیع وزن عقب، جلو | ۵۷ به ۴۳ درصد | ۵۷ به ۴۳ درصد |
قیمت پایه | ۸۵۰ هزار دلار | ۱.۹ میلیون دلار |
* لازم به ذکر است که مصرف سوخت پورشه ۹۱۸ درصورتیکه صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی خود استفاده کند به ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9830901]
Inception
۲۵ شهریور ۱۳۹۶مگه میشه به لامبو نه گفت
فقط سنتناریو
ایمان
۲۵ شهریور ۱۳۹۶اصلا در برتری همه جانبه 918 تردید ندارم.از همه نظر کاملا برتری داره.زیبایی خودرو هم سلیقه ایه که به نظر من 918 زیباتره
ایمان
۲۵ شهریور ۱۳۹۶تا الان فکر نمیکنم هیچ خودروی لامبورگینی به اون شکل ارزش آنتیک پیدا کرده باشه و با قیمتهای بالا دست به دست شده باشه مثلا مثل خودروهای آنتیک بنز و بوگاتی یا نسخه های تولید محدود فراری.فکر نکنم سنتاریو هم اونجور که بعضی از دوستان میگن ارزش افزوده داشته باشه
arash
۲۶ شهریور ۱۳۹۶اگر کربونادو بخواد فروخته بشه توی حراجی مشخص میشه…تازه هنوز زیاد قدیمی نشده
arash
۲۶ شهریور ۱۳۹۶ببخشید منظورم سستو المنتو بود
Omid622
۲۵ شهریور ۱۳۹۶اصلا دوئل پورشه باید با لا فراری و مکلارن p1 باشه البته تو یه جا خوند ه بودم یکی از کارکنان پورشه گفته بود اگه پورشه ۹۱۸ رو به قیمت ۸۰۰هزار دلار بدیم ضرر میکنه یعی شما فکرشو بکن چه ساختن که مایه اش اینقدا گرون در اومده واقعا تو مشخصات که پورشه گوی سبقت رو ربوده با اینکه تو بحث هایپر کارها طرفدار چند آتیشه لامبو هستم اما بازم به لامبو رای دادم
اون نوای ۱۲ سیلندر لامبو به زرس قاطع جزه ۴ نوای برتر دنیا هستش همراه f12 tdf _ ولکان_پاگانی_اوانتادور
آلن رهنمود
۲۶ شهریور ۱۳۹۶پورشه از نظر فنی یه سر گردن نه دو طبقه بالا تره و یکی از زیباترین پورشه های تاریخچه لامبورگینی جدا از خاص بودنش و طراحی فضایش فکر نکنم تا چند دهه آینده از نظر ظاهری قدیمی بشه کما اینکه تولیدات بیست سال پیش لامبورگینی هنوز قابل احترام و دوست داشتنی هستند
Ahura
۲۶ شهریور ۱۳۹۶اوووف این آلمانیا خیلی مغزن وجدانا
Veneno
۲۶ شهریور ۱۳۹۶بابا کدوم بنی بشری ماشین هیبریدی رو با بنزینی مقایسه میکنه و در ضمن کسی که لامبو میخره با کسی که پورشه میخره فکرشون کاملا فرق داره و 918 هیبریدی ولی لامبو بنزینیه اگه یه دوئل ادلانه میخوایم داشته باشم باید دوئل بینه استریون و 918 باشه که دوتاشون هیبریدین و درسته که استریون تولید نمیشه ولی بهتره که 918 با ماشینایه هیبریدی هم سطح خودش مثله p1 یا لافراری یا حتی استریون مقایسه بشه
Veneno
۲۶ شهریور ۱۳۹۶این باره اولی نیست که پدال همچین مقایسه ای رو که ماشیناش متفاوتن میزاره مثله مقایسه ی بین مکلارن و کوئینیگ زگ
حمیدرضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۶رو عشقم پا نگذاشتم و به لامبو رای دادم هرچند پورشه فوق العاده بود ولی لامبو خیلی وحشی رخش
AriyA
۲۶ شهریور ۱۳۹۶۹۱۸ اخرین ورژن تکنولوژی المانیه و همچنین اگه کلیپهای درگ و شتاب و…. رو دیده باشین بوگاتی ویرون هم حریفش نشده بود.
بهترین مقایسه میتونست بین پورشه ۹۱۸ با مکلارن پی وان میشد که بازم به نظرم پورشه ازش سر میشد در این مقایسه هم خیلی ساده باتوجه به قیمت ومشخصات پورشه خیای سرتر از سنتوریو هستش.
Veneno
۲۶ شهریور ۱۳۹۶درسته ولی تو برنامه ی گرند تور 918 میلی متری تونست ویرون رو ببره البته دوتاشون از دنده اتوماتیک استفاده میکردن و اگه راننده حرفه ای باشه و از شیفت استفاده کنه شاید فاصله بیشتر بشه
Iman
۲۵ مهر ۱۳۹۶دوست عزیز اول اینکه ویرون مال حدود 10 سال پیشه و اینکه بعد از حدود 10 سال پورشه تونسته با اختلاف میلیمتری ازش ببره خیلی هنر نیست.
درسته پورشه یه ماشین فوق العاده ساخته ولی نسبت به مکلارن P1 و لافراری خیلی ضعیفه.
توی همه ی رنکینگ ها هم بین 3 تا هایپر کار معروف با اختلاف زیاد سومه.
ساسان
۲۶ شهریور ۱۳۹۶تقدیم به دوستداران این گاو وحشی..چندتا ازنماهای خاص سنتناریو که نمونش تو هیچ هایپرکاری دیده نمیشه:
سنتناریو درشب
http://uupload.ir/files/n3gz_434231630_57931.jpg
به فضای خالیه سپرعقب که لاستیکها معلومه دقت کنید..فوقلادست
http://uupload.ir/files/urjq_431721165_248725.jpg
http://uupload.ir/files/y8qg_811831387_165370.jpg
مانی
۲۶ شهریور ۱۳۹۶تو این عکسها فرم چراغ جلوی لامبو خوبه
اما فیلم ترنسفورمرز رو که دیدم شکل
چراغهای جلو لامبو تو ذوقم زد ماشین عالی طراحی شده اما نمیدونم این چه چراغیه انداختن روش
و در کلّ این دوتا ماشین هیچ ربطی بهم ندران لامبو همون همیشگی با طراحی متفاوت و تولیدِ محدود هست
انگار اونتادور رو با ۹۱۸ مقایسه کنن که صحیح نیست در نتیجه رای من ۹۱۸
محمدامین مقدم
۲۶ شهریور ۱۳۹۶مهندسین پورشه به شعار کمپانی خودشون عمل کردن و 918 از زمان خودش جلوتر هست و شاید خواهد بود …
کیخسرو
۲۶ شهریور ۱۳۹۶هر چند ۹۱۸ خودروی بسیار پیشرفته و تند و تیزیه ولی من لامبو رو برگزیدم چون مانند یک جانور سرکش و درندست! و نمیتونم از سدای پیشرانه ۱۲ سیلندرش بگذرم
احمد
۲۶ شهریور ۱۳۹۶با اینکه لامبو عالی هست وحتی از عالی هم بهتره من به 918 رای دادم چون با پولی که میدین هایپر کاری گیرتون میاد که امکانات رفاهی لوکسی داره و در زندگی روزمره کاربردی تره.
سنتیناریو واسه پیست و آخر هفته عالیه ولی با 918 هر روز میتونی سر کار و تجارتت هم بری.
Ali keyhani
۲۷ شهریور ۱۳۹۶بدون شک پورشه،از همه نظر برتره نسبت به لامبورگینی و نصف قیمت گزاف لامبورگینی رو داره.
شاهین پسر
۲۸ شهریور ۱۳۹۶مقایسه درستی نبود هیبریدی در مقابل بنزینی
بعدشم توله لامبورگینی هوراکان قبلا جواب سربالا داده به پورشه دیگه این سنتناریو که بزرگ خاندانه دارید میگید هیچی نیست؟!
بیاد توی پیست یبار دیگه پورشه و بقیه ماشینارو به چالش بکشه خوبه؟!
معیارتون از شاخ بودن فقط تو مسیر مستقیمه اینو از وقتی فهمیدم که جی تی آر رو بزرگش کردین!
اینجاهم از پرفورمنس حرفی نزنید که معلومه چی به چیه وگرنه میدونستین فرمون پذیری چهارچرخ چیکارا میتونه بکنه
اینجاهم اضافه کنم از این طراحی لامبورگینی اصلا خوشم نیومد یعنی همش میگفتم ایکاش فقط ی دونه کانسپت باشه چون اصلا به لامبو نمیخوره این سنتناریو.شبیه مدلای فراری و بوگاتی و مکلارن و … شده یعنی طراحی تیز و شکسته لامبو توش بکار نرفته فقط دیفیوزرهاش قشنگش کردن.
Spact P
۳۰ دی ۱۳۹۶جدال گرگ خاکستری با پلنگ سیاه من به گرگ خاکستری رای میدم. باتمام خوف و حشت لامبورگینی تواضع پورشه یه چیز دیگست…حیوانی که با قدرت کمتر (در مقایسه با ۱۲ سیلندر لامبو)برنده ی میدان میشه
Amir Ferrari
۱۹ مرداد ۱۴۰۰دوستان عزیز این نظر شخصی بنده هست هر کسی نظر شخصی خودش رو داره من انتخابم تو مشخصات فنی ۹۱۸ و تو ظاهری لامبو
ولی با احترام به لامبورگینی به پورشه ۹۱۸ اسپایدر رای میدم
Amir Ferrari
۱۵ شهریور ۱۴۰۰درسته ربطی نداره ولی پورشه به لافراری نمی رسه چون ۰ تا ۳۰۰ فراری زیر ۱۵ ثانیه هست که تایم اعلام شده ۱۴ ثانیه هست که با هایپر کار های بالای ۱۵۰۰ اسب بخار اون هم با ۹۶۳ اسب بخار برابره!!!!!
لافراری شاهکار مهندسی!!
پورشه
۲۹ بهمن ۱۴۰۰پورشه تو جهان اول فقط پورشه 919 شتاب 0 تا 300 این ماشین تو 8 ثانیهس هیچ ماشینی گرد پای این پورشه هم نمیرسه برین کنار بزارین بیاد