پورشه یکی از خودروسازانی است که محصولات خاص و ویژهٔ زیادی در طول تاریخ خود تولید کرده است. خودروهایی که در تعداد محدودی ساخته شده و امروزه ارزش بالایی پیدا کردهاند؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم به گرانترین پورشههایی بپردازیم که تاکنون در حراجیها به فروش رسیدهاند. اینها خودروهای خاص و کمیابی هستند و به همین دلیل نباید تعجب کرد که با قیمتی چند برابر از قیمت اولیهٔ کارخانه به فروش رسیدهاند.
۵- پورشه ۹۱۷/۳۰ اسپایدر مدل ۱۹۷۳
قیمت: ۳ میلیون دلار
ارزانترین خودروی این لیست، مدل مسابقهای ۹۱۷/۳۰ اسپایدر با پیشرانهٔ دوازده سیلندر هواخنک ۱۲۰۰ اسب بخاری است که برای شرکت در مسابقات Can Am سال ۱۹۷۳ طراحی شده بود و میتوانست ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این آخرین نسخه از خودروهای مسابقهای سری ۹۱۷ پورشه محسوب میشود. در این خودرو هیچگونه سیستمهای کامپیوتری بکار نرفته و بنابراین خودرویی خالص برای رانندگی است. البته با دو باک سوخت بزرگی که در طرفین راننده قرار گرفته بودند، ۹۱۷/۳۰ هرلحظه میتوانست به یک بمب تبدیل شود. این خودروی مسابقهای اخیراً با قسمت ۳ میلیون دلار فروخته شد.
۴- پورشه 550A اسپایدر مدل ۱۹۵۶
قیمت: ۵.۱۷ میلیون دلار
در مکان چهارم این لیست، مدل 550A اسپایدر قرار گرفته که به قاتل غولها معروف شده است زیرا با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تخت خود که تنها ۱۳۵ اسب بخار قدرت داشت توانست با رقبای بسیاری قویتری به رقابت بپردازد. این اولین محصول پورشه محسوب میشد که صرفاً برای مسابقه طراحی شده بود. 550A اسپایدر با قیمت ۵.۱۷ میلیون دلار فروخته شده است.
۳- پورشه ۹۱۱ GT1 Straßenversion مدل ۱۹۹۸
قیمت: ۵.۶۶ میلیون دلار
پورشه برای شرکت در مسابقات لمانز سال ۱۹۹۷، بر اساس ۹۱۱ همان زمان خودرویی بنام ۹۱۱ GT1 را طراحی کرده بود؛ اما قوانین آن زمان مسابقات لمانز پورشه را مجبور کردند که نسخهٔ خیابانی این خودرو را در تعداد ۲۵ دستگاه تولید کند. نتیجهٔ این اجبار، ساخت یکی از زیباترین خودروهای مسابقهای جادهای تاریخ بود. نسخهٔ جادهای این سوپراسپرت که ۹۱۱ GT1 Straßenversion نام گرفته بود، مثل نسخهٔ مسابقهای به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز شده بود. این موتور که بر اساس پیشرانهٔ آبخنک ۹۱۱ نسل ۹۹۶ ساخته شده بود، ۵۴۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این پیشرانه در میانهٔ خودرو نصب شده بود و بنابراین GT1 اولین و تنها ۹۱۱ موتور وسط جادهای دنیا محسوب میشود. یک دستگاه از مدل ۱۹۹۸ این خودرو بهتازگی در ایالاتمتحده با قیمت ۵,۶۶۵,۰۰۰ دلار فروخته شد.
۲- پورشه ۹۵۶ مدل ۱۹۸۳
قیمت: ۱۰.۱۲ میلیون دلار
در جایگاه دوم، مدل ۹۵۶ قرار دارد که در مسابقات لمانز سال ۱۹۸۳ مورداستفاده قرار گرفت. این یکی از اولین خودروهای مسابقهای بود که در آن برای بهبود آئرودینامیک از اثر زمینی استفاده شده بود. ۹۵۶ به پیشرانهٔ ۲.۶۵ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو با ۶۳۵ اسب بخار قدرت مجهز شده بود که اکثر اوقات شعلههای بزرگ آن از خروجی اگزوز در سمت راست خودرو دیده میشد. این خودرو برای شرکت در گروه C مسابقات لمانز دههٔ ۸۰ طراحی شده بود. اخیراً یک دستگاه از این ماشین با قیمت ۱۰,۱۲۰,۰۰۰ دلار به فروش رسید.
۱- پورشه ۹۱۷ K مدل ۱۹۷۰
قیمت: ۱۴.۰۸ میلیون دلار
این خودرو گرانترین پورشهای است که تاکنون فروخته شده است. ۹۱۷ K به خاطر پیروزیهای گسترده در مسابقات لمانز بسیار مشهور شد و بنابراین تعجبی ندارد که یک دستگاه از آن با قیمت ۱۴,۰۸۰,۰۰۰ دلار به فروش برود. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری دوازده سیلندر هواخنک مجهز شده بود که ۶۳۰ اسب بخار قدرت داشت. ۹۱۷ K با تکیه بر این پیشرانه میتوانست به سرعتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
Mohammad
۱۹ آذر ۱۳۹۷خداوکیلی قبلا ها بهتر بوده
SFXSuperFast
۲۰ آذر ۱۳۹۷گرون تریناش اینا بودن؟؟
الان بخای اف اکس اکس بخری باید همینقد پیاده شی!!!
مانی
۲۰ آذر ۱۳۹۷تو کلاسیکهای گرون قیمت پورشه تازه گل کرده
یه کم صبر داشته باش، نباید انتظار فراری رو ازش داشته باشی
ارش
۱۹ آذر ۱۳۹۷پنج شاهکار تاریخ خودروسازی.
مزدا
۱۹ آذر ۱۳۹۷قیمت هاش!!!!??
NAVID۰۰۹۸
۱۹ آذر ۱۳۹۷پورشه هرچی تو خط تولید داشته باشه هم شاهکارند ، دیگه چه برسه به این اُعجوبه های نازنین .
سامان اذری
۲۰ آذر ۱۳۹۷911 GT1 Straßenversion
خیلی شاخ بود
emad1990
۲۰ آذر ۱۳۹۷تمام ماشین های پورشه ارزشمندند.این قضیه ربطی به قیمتشون هم نداره
Izzy
۲۰ آذر ۱۳۹۷یه زمانی پورشه همی میساخت
“مدل مسابقهای 917/30 اسپایدر با پیشرانهٔ دوازده سیلندر هواخنک 1200 اسب بخاری است که برای شرکت در مسابقات Can Am سال 1973 طراحی شده بود ”
که تا ۱۵۴۰ یا ۱۵۶۰ اسب هم میرسید