در نیمه اول سال جاری میلادی ۴۳۶۱۸ دستگاه پورشه ماکان به فروش رفته و بنابراین کراس اوور کوچکتر این برند یک پله پایینتر از کاین بزرگتر با فروش ۴۴۰۵۰ دستگاهی قرار گرفته است. به جرات میتوان گفت ماکان گاوی شیرده برای پورشه بوده اما به نظر میرسد این خودروی سودده هم از گزند قوانین آلایندگی سختگیرانه در امان نمانده است.
گفته میشود نسخه بنزینی ماکان فقط چند سال آینده را زنده مانده و پس از آن روانه موزهها خواهد شد. البته این تنها یک گمانهزنی نیست زیرا رئیس خط تولید ماکان به چنین موضوعی اشاره داشته است. سباستین استایگر در مصاحبه با اتوکار گفته که ماکان بنزینی احتمالاً در سه سال آینده از خط تولید کنار خواهد رفت.
زمانی که از استایگر درباره زمان تولید ماکان الکتریکی پرسیده شده او گفته است: “امروز تصمیمی نهایی درباره اینکه فقط ماکان الکتریکی عرضه شود گرفته نشده اما حدس میزنم در سال ۲۰۲۴ چنین اتفاقی رخ خواهد داد.” او میگوید قوانین دولتی نقش مهمی در طول عمر یک خودرو ایفا میکند و قوانین آلایندگی نیز فاکتور محدود کننده دیگری هستند. با عملیاتی شدن قانون آلایندگی یورو ۷ از سال ۲۰۲۵ تعجبی ندارد که پورشه به تحقق اهداف الکتریکی خود سرعت بخشیده است.
نسخه الکتریکی ماکان سال آینده رونمایی شده و یک سال بعد هم روانه بازار خواهد شد. این خودرو اولین محصول الکتریکی است که از پلتفرم پریمیوم یا PPE استفاده میکند. این معماری بهصورت مشترک توسط پورشه و آئودی توسعه یافته و در آئودی Q6 E-Tron نیز بکار خواهد رفت. ارباب حلقهها همچنین در حال کار روی مدل A6 E-Tron است که از همین پلتفرم استفاده کرده است.
به عنوان یادآوری باید گفت پورشه اخیراً از نسخه بهروز شده ماکان بنزینی رونمایی کرده است. بجای مدل توربو شاهد عرضه نسخه GTS هستیم که از همان پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی مدل توربوی قبلی استفاده کرده و قدرت ۴۳۴ اسب بخاری دارد. ماکان S هم جایگزین GTS قبلی شده و خروجی ۳۷۵ اسبی دارد. قدرت پیشرانه ۴ سیلندر ماکان نیز به ۲۶۱ اسب بخار رسیده است.
هنوز مشخص نیست که ماکان تا چه اندازه بهروز خواهد شد اما کاملاً واضح است که نفس مدل بنزینی این کراس اوور به شماره افتاده و تیم تحقیق و توسعه پورشه به شدت مشغول توسعه محصولات الکتریکی هستند.
AMG GT R
۳۱ شهریور ۱۴۰۰دیگه از این چند روز اخیر از هر خبر حتما ۲ تاش مال الکتریکی هاست متاسفانه
🔥A.H MOTORS🔥
۳۱ شهریور ۱۴۰۰نه نه انگار دارم خواب میبینم…
Reza Waffen SS
۱ مهر ۱۴۰۰طبیعیه باید عادت کنیم
زیزیگولو
۳۱ شهریور ۱۴۰۰جرو بحثو دعوا بین طرفدارا و صاحبای ماشینای برقی و ماشینای بنزینی داستان جدیدی نیستش!!! و انگار این داستان فعلاً و تا زمان نامعلومی ادامه داره!!!
Audi rs e_tron gt
۳۱ شهریور ۱۴۰۰آخ جان
ماکان به ماشین پر شتاب و خیلی سری تری میشه
الان نشه خب بالاخره تا ۲۰۳۵ همه الکتریکی می شن
زیزیگولو
۳۱ شهریور ۱۴۰۰اکثر بچه های پدال از جمله خودم طرفدارای پَروپاقرص ماشینای بنزینی هستیم ولی باید واقع بین باشیم چون این اتفاق به نفع محیط زیسته و ما چه بخایم چه نخایم این اتفاق داره میوفته و همه ماشینا دارن برقی میشن
Karl Benz
۳۱ شهریور ۱۴۰۰دیگه معلومه که همه برند ها سال ۲۰۳۵ برقی هستن و خودروهای تو خیابون هم باید موتوراشون رو دربیارن جاش باطری بزارن . فقط خودروهای کلکسیونی هم برقی میشن ؟
hssn
۳۱ شهریور ۱۴۰۰اولا که طراحی و مهندسی اونا اصلا به الکتریکی ها نمیخوره و بنظرم نشدنیه دوما مگه خودرو های کلاسیک رو با قوانین آلایندگی جدید بنزینی ها هماهنگ کردن؟ خیر، پس فکر نکنم اتفاق بیوفته
امیر
۳۱ شهریور ۱۴۰۰بسه دیگه حیف این گوگولی تپل نیست برقی بشه ؟
البته ما که دستمون چه از برقی چه از بنزینی کوتاه شده.
Farzad
۳۱ شهریور ۱۴۰۰یورو ۷ تیرِ خلاص هست بر پیکره دنیای خودرو .
برندهای آلمانی از همون اول هم هیچ اعتراض و مقاومتی در برابر انقلاب الکتریکی ها نداشتن و متاسفانه اصالت رو فدای پول کردن و یادشون رفت که دارن بهترین انجین های دنیارو میسازن .
به هر حال در آینده ای نه چندان دور این حجم از خودروهای الکتریکی کره زمین رو با مشکلات بسیار بسیار زیادی مواجه میکنه و دوباره درون سوزها باز خواهند گشت .
♦SHAHRUKH♦
۳۱ شهریور ۱۴۰۰من مطمئنم چند سال بعد متوجه خواهند شد ضرر برقیا خیلی بیشتره و به بنزین برمی گردیم
من نمیدونم چه گیری دادن به خودرو صنایع که آلودگی بیشتری دارند
abdi_mahdi
۳۱ شهریور ۱۴۰۰چند سال دیگه به این حرفت میخندی