پورشه وارد بازی خودروهای الکتریکی شده اما این به معنی رها کردن پیشرانههای درونسوز نیست.
البته ژرمنها میخواهند پیشرانههای درونسوز کاراتری را تولید کنند و به همین خاطر برنامههای خود برای تحقیق درباره سوختهای مصنوعی که با نام eFuel هم شناخته میشوند را اعلام کرده است.
اگرچه سوختهای مصنوعی تکنولوژی نوینی هستند اما پورشه اعلام کرده این سوختها از دیاکسید کربن و هیدروژن ساخته میشود، ترکیباتی که میتوان با استفاده از انرژی تجدید پذیر آنها را تولید کرد. این روش از نظر زیستمحیطی روشی ایده آل خواهد بود.
پورشه میگوید سوختهای مصنوعی از نظر تناسبات پایه تفاوتی با نفت سفید، گازوئیل یا بنزین تولید شده از نفت خام ندارند. البته این سوختها کمیابتر بوده و خودروسازانی همچون مرسدس به تحقیق و توسعه درباره آنها متقاعد نشدهاند.
پورشه همواره متفاوت عمل کرده و بنابراین به دنبال همکارانی برای تولید آزمایشی سوختهای مصنوعی است. هدف این کار اثبات این موضوع است که کل فرایند تولید و زنجیره تأمین را میتوان صنعتی کرد. این خودروساز خوشنام همچنین اظهار داشته به دنبال انعطاف بیشتر است زیرا میخواهد زنجیرهای را تشکیل دهد. البته پورشه به جزئیات این سخنان اشاره نکرده است.
هنوز مشخص نیست که آیا شرکتی با پورشه همراه خواهد شد یا خیر اما میشائیل اشتینر رئیس بخش تحقیق و توسعه این خودروساز گفته است: “حملونقل الکتریکی یک تکنولوژی جذاب و متقاعدکننده است اما این تکنولوژی با سرعت کمتر از انتظاری ما را به سمت اهداف پایدار خود رهنمون میکند.” او میگوید به همین خاطر است که پورشه به توسعه سوختهای مصنوعی متعهد است زیرا پیشرانه درونسوز در سالهای آتی همچنان حرف اول را در صنعت خودرو خواهد زد.
اشتینر خاطرنشان میسازد پورشه خواهان دخیل شدن در فرایند توسعه سوختهای مصنوعی بوده و بنابراین میتواند از تناسب این سوختها با پیشرانههای پرفورمنس اطمینان حاصل کند. او از سوختهایی همچون E10 انتقاد میکند و میگوید معایب این سوخت بیش از مزیتهای آن است.
پارسا عشق ماشین
۱۵ شهریور ۱۳۹۹افرین
مهدی موتورز
۱۵ شهریور ۱۳۹۹مطمعنم روزی یکی میاد که همه زبالها(لاستیک سیگار و…) رو تبدیل به سوخت کنه و زمین بهشت میشه
AMG///
۱۵ شهریور ۱۳۹۹انشاء الله در خواب
ارشیاsvj
۱۵ شهریور ۱۳۹۹یه خانوم ایرانی از پلاستیک تونسته بود نفت بگیره
سازمان محیط زیست گفته بود کل فناوریش رو ما میخریم ولی تو دیگه هیچ کاره ای
قبول نکرده بود
یه بلایی سرش اوردن که دیگه جرئت نکرد کوچک ترین حرفی بزنه!
OMID
۱۵ شهریور ۱۳۹۹بشنو و باور نکن
پلاستیک خودش قسمتی از یک برش نفتیه
پس هیچ وقت نمیتونه نفت بده
پلاستیک همین الآنم قابل بازیافت هست منتها یا الایندگیش خیلی بالاس یا صرفه اقتصادی نداره
این جور ادعا ها که نمونه دیگرش ماشین آب سوز بود ? هیچ مبنای علمی ندارن
میثم
۱۵ شهریور ۱۳۹۹آخه چرا ندونسته یه چیزی رو تایید یا رد میکنید؟
یعنی چی بشنو و باور نکن؟
https://www.aparat.com/v/caC0e
حسین دهمرد
۱۵ شهریور ۱۳۹۹فک کنم سمیه شایسته رو میگی. این کار شدنی هست ولی به صرفه نیست.یک کیلو بطری پلاستیکی و سبد و اینا رو ضایعاتی ها کیلویی ۳ تومن میخرن ازت (البته برای واکنش انرژی زیادی لازمه) حتی اگه بدون صرف انرژی هم بتونی از یک کیلو پلاستیک یک لیتر بنزین تولید کنی بازم به صرفه نیست.چون بنزین هم لیتری سه تومنه. اگر نفت گرون بشه و فرضا بنزین گرون بشه خب ظروف پلاستیکی هم گرون میشن درنتیجه ضایعات پلاستیکی هم گرون میشن. درنتیجه ضایعات رو میبرن بازیافت میکنن و از هر کیلو ضایعات ده تا سبد ده هزار تومنی در میارن. و به جای سه تومن ازش صد تومن در میارن
علیرضا
۱۶ شهریور ۱۳۹۹از این قصه ها زیاده. مثل همون جمشید ارین که خودم بارها گفتم حرفاشو باور نکنین.
طرف رفت استرالیا رفت بلژیک. پس چرا تولید نشد ماشینش؟ چون جمشید ارین زمانی که ایران بود میگفت کل کشور خارجی بهش پیام دادن پروژه تو ازت میخریم. اما بعدش رفت استرالیا (یه ویزای ساده ی تحقیقاتی گرفت ) بعدش رفت بلزیک. حتی تو استرالیا و بلژیک روزنامه ایی باهاش مصاحبه نکرد.
این چیزا خیلیاش الکیه. مثلا یادمه ۱۰ سال پیش میگفتن یه ایرانی ساکن یکی از کشورای خارجیه و یه چیزی ساخته و الکتریسیته رو پخش میکنه و همه ی شرکتا میخوان طرحشو بخرن. اما اخرش دیدیم همون پروژه ی انتقال الکتریسیته که تسلا ساخته بود رو ساخته. طرحشم خیلی بچه گانه بود. یعنی شما فیزیک چهارم دبیرستاتو خونده باشی و دوتا فیلم تو یوتوب ببینی میتونی اون پروژه ی انتقال بیسیم الکتریسیته رو بسازی. تو یوتوب پر این فیلماست طرف علاقه داره از این چیزا میسازه. مخصوصا با اهن ربا که برق بینهایت تولید میکنن البته به قول خودشون. یا از این کاردستیهای انتقال الکتریسیته تو خونه به صورت بیسیم که تقریبا ۲ ماه پیش دیدم فیلمشو تو یوتوب. اما اینا چیزای سادس.
اما نمیدونم چه خوره ایی تو جون ماهاست اغراق میکنیم. مثلا اولین بار در جهان. بهترین در دنیا. پیشرفته ترین در دنیا.
یا همین چند وقت پیش صدا سیما با یکی مصاحبه کرد تو ماشین اب میریخت راه میرفت. من تعجب کردم. گفتم ببین وضع مملکتو که حتی صدا سیما گول میخوره میره با این ادما مصاحبه میکنه. تقریبا بلااستثنا همه ی کسایی که این چیزا رو میسازن اولین حرفشون اینه که کشورای خارجی ازشون دعوت کردن ولی نرفتن. فلان شرکت خارجی بهش پیام داده ولی نرفته.خلاصه هرجا دیدی طرف گفت از خارج بهم دعوت نامه فرستادن نرفتم بدون چاخان میکنه.
بعدم یکی از خواص تغییرات شیمیایی اینه که اصلا نمیشه بدونه اضافه کردن چیزی اون محصول رو به شکل اولیه در بیاری.
رد همه ی اینا رو بگیری میرسی به این تفکر که ما نخبه اییم. ما بهترینیم. ما بالاترین ای کیو رو داریم ما باهوش ترینیم. بقیه احمقن. اروپاییا احمقن. امریکاییا احمقن. همه احمقن به جز ما. به قول مهران مدیری فقط ما خوبیم. این مدارک تحصیلی هم دیگه اونقدر گندش در اومده که کم کم کشورای خارجی دارن نگران میشن اوایل نمیدونستن قضیه مدرک گرایی تو ایران چیه و همش افرین میگفتن که درس میخونیم. ماهام چنان تو نقشمون فرو رفته بودیم که این دروغو باور کردیم در جواب افرین گفتنشون میگفتیم ممنونم. اما کم کم فهمیدن. الان نگران میشن این ادما با مدارک قلابی نیان کشورشون.
مثلا صدای المان چندسالیه داره گزارش چاپ میکنه. المانی که بلد نیستی. من لینک اخبار به فارسی رو برات میزارم.
https://www.dw.com/fa-ir/کشف-۳%DB%B0-هزار-مدرک-جعلی-در-میدان-انقلاب-در-یک-جمعآوری-سطحی/a-53632666
https://www.dw.com/fa-ir/بازار-داغ-خرید-و-فروش-مدرک-تحصیلی-از-سیکل-تا-دکترا/a-18399173
قبلا هموطنا با مدرک دکترا میرفتن المان یا کشورای دیگه و بعدم راننده تاکسی یا دربون ساختمون یا پیتزا فروش میشدن. و با افتخار از مدرک دکترا برا خارجیا میگفتن. اما الان دیگه نمیگن. الان مخفی میکنن. چون همه میدونیم اونیکه تا دکترا خونده لابد اونقدر تخصص داره که بتونه حداقل کمک معلم بشه تو خارج. کمک معلم به ادمایی میگن در کنار معلم به شاگرد مخصوصا اگه شاگرد مهاجر باشه کمک میکنه. ایران سومین کشور پناهنده تو غربه پس اینقدر مهاجر ایرانی هست که طرف بیکار نمونه. اگه قبلا تو المان میگفتن به به فلانی دکترا داره ولی راننده تاکسیه اما الان براشون سوال شده طرف چطور مدرک دکترا داره اونم تو رشته های مهندسی اما رفته راننده تاکسی شده؟ براشون سوال شده چطور فردی با مدرک پی اچ دی اونقدر تخصص نداره که برا خودش تو زمینه تحصیلیش کار پیدا کنه؟
یا یه فیلم فکر کنم هلندی بود درباره یه ایرانی بود پیتزایی داشت. این اقا مدرک نمیدونم چی چی از دانشگاه تهران گرفته بود و هلند زندگی میکردن. هی این مدرکو تو سر بچه هاش میزد. تو فیلمه بچه به پدره میگه این چطور مدرکیه که باهاش نمیتونی بری کار کنی و اومدی پیتزایی زدی؟ بگما فیلمه فکر کنم ساخت یکی از همین هموطنای خودمون بود و بیشتر تو زمینه ی طنز بود. اما بازیگرای هلندی داشتن.
یادمه چند سال پیش این مسئله ی مدرک گرایی رو یه جایی تو فرومی مطرح کردم. گفتم حداقل خارج میرین مدرکا رو قایم کنین یا چیزی نگین. چون قبلا یکی دوتا بود مدرک میگرفت و خب کسی متوجه نمیشد. اما الان خیلیا رفتن و کم کم خارجیا میفهمن و ممکنه مسخره کنن هیچی بلکه دودش تو چشم بقیه بره. یکی که تلاش کرده درس خونده مهندس شده.برا خیلیا سوال شده چرا اکثر مهاجرای ایرانی با مدارک فوق لیسانس مهندسی اصلا تخصص و سواد ندارن. منظورم به جز اون دانشجوهای واقعیه. طی ۵ سال خیلی رفتن و کم کم داره گند این چیزا در میاد. قبلش فقط تو داخل کشور بود میگفتیم مسئله ایی نیست خودمونیم. کسی نمیفهمه. یا همه همین کار رو میکنن پس مسئله ایی نیست.
دویچه وله یا صدای المان تو نسخه المانی بارها گزارش منتشر کرده از این وضعیت. حتی با دوربین مخفی رفته بودن تهران. مجری تونست راحت یه فوق لیسانس بخره. کلا هفت هشت روز طول کشید مدرکش جور بشه. یادمه مجری میگفت این مدرک قلابیه اما ثبت شده هست تو سیستم وزارت علوم. یعنی کسی نمیفهمه قلابیه. ببری استعلام کنی وزارت علوم میگه اصله.
حالا این چرا مهمه؟ چون چند روز پیش وزارت اطلاعات یه شبکه رو کشف و منهدم کرد که مدارک قلابی اما واقعی میفروختن. دیپلم لیسانس فوق لیسانس و دکترا. این کسایی که مدرک میفروختن همشون کارمندای وزارت علوم و دانشگاه ها بودن.یعنی شما میتونستی بدونه یک روز دانشگاه رفتن مدرک فوق لیسانس تو مهندس الکترونیک از اینا بخری و این مدرکت واقعی باشه. بیشترین مشتریای این شبکه مسئولین مملکت بودن. چون مدارکشون واقعا واقعی بوده. اصل بوده. یعنی برا طرف مدارک تحصیلی واقعی درست میکردن
دویچه وله امروز این گزارش رو تو نسخه المانی منتشر کرد و المانیا خوندن.
ما مهندسای واقعا عالی داریم تو امریکا کانادا المان اروپا استرالیا زحمت میکشن. اما متاسفانه این مدرک گرایی چنان گندی به ابرو مون زده که صدای مهندسای واقعی در اومده. خودم یه رشته تو ادبیات خوندم اونم ازاد. بارها پیش اومد بهم گفتن پول بده بیا دانشگاه دولتی مدرک مهندسی بگیر. اما نرفتم. یکی از تفاوتهایی که بین دانشگاه های ایران با خارج هست اینه که تو المان یه دانشگاه تو یه رشته میخواد دانشجو بگیره تعدادشم میگه. میگه مثلا ترم پاییز فقط و فقط ۱۰۰ تا دانشجو میگیریم و تمام. نه یکی بیشتر میگیرن نه کمتر.
اما تو ایران هیچوقت معلوم نیست. خودم دوستی دارم میگه روز اول تو رشته شون حداقل ۲۰۰ نفر بودن. بعدش ۱۰۰ تا شد اما حدود ۳۰۰ نفر فارغ شدن همدوره اییهاش. یعنی قشنگ ۲۰۰ تا بیسواد مدرک گرفتن. دانشگاه فلانی تو اصفهان. به قولی یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی تو ایران.
سالهاست این وضع بود. کسی توجهی نمیکرد. بلکه خوشحال بودیم با این کار امارمون میره بالا و دنیا بهمون میگه به به مهندس. اما متوجه نبودیم دروغ بالاخره یه روز برملا میشه. مثل الان که حتی المان بارها گزارش پخش کرده و نگرانن چون خیلیا با این مدارک رفتن المان. تازه بعد پخش این گزارشات تو کشورای خارجی بود که میبینیم دستگیری شبکه های فروش مدرک و دکترا شدت گرفته. به خودمون باشه که به چیز چپمونم حساب نمیکنیم. تازه خوشحالم هستیم بدونه زحمت مدرک مهندسی میگیریم. قبلا این جور مدارک تقلبی صرفا تو رشته های غیر ریاضی فیزیک و تجربی داده میشد. بعدش حتی به مهندسی باز شد. بعدش حتی تو پزشکی باز شد که گفتن طرف حتی دیپلم نداره اما تو پزشکی فارغ التحصیل شده.
آرین
۱۶ شهریور ۱۳۹۹قشنگ روشن کردی قضیه رو
AMG///
۱۵ شهریور ۱۳۹۹من نفهمیدم///.
AMG///
ارشیاsvj
۱۵ شهریور ۱۳۹۹به نظرم هیچ سوختی برای درون سوزها بهتراز هیدروژن نیست
فقط باید بگردن یه راهی برایتولیدش تو حجم بالا پیداکنن
میدونستین انرژی ذخیره هر کیلو هیدروژن ۲.۵ برابر یه کیلو بنزینه!
تازه سوختنش هم فقط بخار اب تولید میکنه!
OMID
۱۵ شهریور ۱۳۹۹وقتی میگن خودروی هیدروژنی تقسیم به دو دسته میشن
یه دسته پیل سوختی دارن که اصلا احتراقی درشون صورت نمیگیره و در واقع فقط باتری جایگزین شده
یه دسته دیگه هیدروژن رو میسوزونن که خودش خطرناک تر از بنزینه! بله توی شرایط آزمایشگاهی فقط بخار آب آزاد میشه اما داخل سیلندر ماشین به علت حرارت بالا و وجود نیتروژن مقدار زیادی دی اکسید نیتروژن به وجود میاد که به شدت مخرب هستش
اون انرژی بیشتر هم فقط توی جرم یکسان هست اما توی حجم یکسان و دمای اتاق بنزین به احتمال زیاد چگالی انرژی نزدیک یا حتی بیشتری داشته باشه ( البته به چگالی هیدروژن هم مربوطه)
مورد دیگه استفاده بسیار سخت از این انرژی هست
هیدروژن به راحتی از مواد مرسوم تانکر ها نشت میکنه واسه همین محبورن از تانکر های سرامیکی واسه نگهداریش استفاده کنن که به علت وزن زیاد چگالی انرژیش رو خنثی میکنه
مسئله ایمنی هم هست چون نشت هیدروژن بسیار راحت صورت میگیره و انفجار بزرگی هم ایجاد میکنه در صورت اشتعال
در کل بهترین سوخت یه سوخت طبیعی همون مشابه بنزین میتونه باشه که از طریق جلبک های فتوسنتز کننده میشه بهش رسید
البته سوخت E85 هم خوبه چون ۸۵ درصد الکل هست و به راحتی میشه الکل رو از تخمیر ذرت و پسماند های کشاورزی تامین کرد
چه قدر طولانی شد ?
علیرضا
۱۶ شهریور ۱۳۹۹طولانی نبود. کامنتی که بالاتر دادمو بخون.
بهترین سوخت همون الکتریسیته هست. فعلا دارن رو ابرخازن و ترکیب باطری با ابرخازنها کار میکنن. میگن اینده دارترینه.
یه طرحی هستش اینطوریه که الکتریسیته برا پیماشی ۱۲۰۰ کیلومتر رو تو ابرخازنها تو ۱۰ دقیقه ایی شارژ میکنن. بعد ابرخازن این انرژی رو به سریالی میفرسته به باطری که شارژ بشه. چون محل اصلی نگهداری الکتریسیته تو ابرخازن هست باطری زیاد حجیم نیست. باطری به قدری هست این الکتریسیته رو بگیره و ذخیره کنه بعدم منتقل کنه به موتورهای ماشین. بعدم دوباره ابرخازن یه بلوک دیگه از الکتریسیته رو ازاد میکنه میفرسته به باطری. اینطوری باطری ۸۰ درصدی شارژ میشه. تکنولوژیش الانم تو باطری گوشی هست. توبیست دقیقه حدود ۸۰ درصد شارژ میشه . اما میخوان این بیست دقیقه رو به ۱ دقیقه برسونن. یا کمتر.
اینطوری به صورت متناوب باطری همیشه شارژه. تا اینکه خازن اخرین بلوکهای الکتریسیته رو ازاد کنه و دیگه چیزی نداشته باشه بفرسته به باطری. با این تکنولوژی پیماش چند هزار کیلومتری طبیعیه. یعنی ماشین با ظرفیت پیمایش چند هزار کیلومتر با یکبار شارژ یه چیز استاندارد میشه. یک سال پیشام یه خبر اومد یه شرکت تو امریکا گفته ماشینایی میسازیم هرچند هزار کیلومتر نیاز به شارژ پیدا کنن
به انگلیسی بود زیاد متوجه نشدم. اما کلیتش همین بود.