هنگامیکه بحث پورشهٔ موتور وسط مطرح میشود، کاررا GT خودرویی است که معمولاً به ذهن میآید. هرچند این خودرو یکی از بهترین ساختههای پورشه محسوب میشود اما در تاریخ این برند آلمانی ابرماشین خارقالعادهٔ دیگری هم بنام ۹۱۱ GT1 Straßenversion وجود دارد. این خودرو اما رابطهٔ مستقیمی با مسابقات اتومبیلرانی دارد و میتوان آنرا محصول اجباری مسابقات دانست!
پس از احیای مسابقات بینالمللی خودروهای اسپرت در اواسط دههٔ ۹۰ میلادی که با نام BPR Global GT Series شناخته میشد و بعدها نام آن به FIA GT Championship تغییر یافت، پورشه علاقهٔ خود برای بازگشت به بالاترین سطح مسابقات خودروهای اسپرت و همینطور توسعهٔ خودرویی برای شرکت در کلاس GT1 مسابقات را اعلام نمود. خودروهای حاضر در این کلاس پیشازاین نسخههای بشدت اصلاحشده از خودروهای جادهای مثل فراری F40 و مکلارن F1 بودند اما پورشه کاملاً متفاوت عمل کرد زیرا بجای اینکه نسخهای مسابقهای از یکی از محصولات جادهای خود را توسعه دهد، اقدام به ساخت یک خودروی مسابقهای کاملاً جدید نمود؛ یعنی برخلاف بسیاری از خودروسازان که محصولات جادهای خود را برای استفاده در پیست تغییر میدادند، پورشه از ابتدا خودروی مسابقهای جدیدی را توسعه داد.
این خودرو که ۹۱۱ GT1 نام گرفته بود، در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. هرچند در این خودروی مسابقهای از نام ۹۱۱ استفاده شده بود اما اشتراکات بسیار کمی با ۹۱۱ جادهای آن زمان داشت بهگونهای که در ظاهر فقط چراغهای جلو و عقب آن با ۹۱۱ مشترک بود. البته شاسی جلویی ۹۱۱ GT1 متعلق به ۹۱۱ نسل ۹۹۳ بود و بخش عقبی شاسی به همراه پیشرانهٔ آن از مدل مسابقهای ۹۶۲ گرفته شده بود.
۹۱۱ GT1 اولین مسابقهٔ خود را در رقابتهای BPR Global GT سال ۱۹۹۶ انجام داد و بهراحتی در آن به پیروزی رسید. این ماشین برای اولین بار در مسابقات لمانز همان سال هم حضور پیدا کرد و در کلاس خود به جایگاه اول و دوم و بهطورکلی به مقام دوم و سوم دست یافت. با وجود این موفقیتها، پورشه از این هم بیشتر میخواست و به همین دلیل در پایان فصل ۱۹۹۶، آمادهسازی ۹۱۱ GT1 را برای فصل ۱۹۹۷ را آغاز کرد. این نسخهٔ جدید که ۹۱۱ GT1 Evo نام گرفت، تغییراتی را تجربه کرد که یکی از آنها بدنهٔ جدید با چراغهای جلو و عقب متعلق به ۹۱۱ نسل ۹۹۶ بود.
از سوی دیگر، در آن زمان قوانین مسابقاتی مثل لمانز خودروسازان را مجبور میکرد از خودروهای مسابقهای خود نسخهای جادهای در تعدادی محدود تولید کنند تا بتوانند در مسابقات حضور یابند. به همین دلیل پورشه هم مجبور به ساخت نسخهٔ جادهای ۹۱۱ GT1 شد. این نسخه Straßenversion (به معنای Street Version یا نسخهٔ جادهای) نام گرفت و اوایل سال ۱۹۹۶ ساخته شد. طبق قوانین کلاس GT1، از خودروهای مسابقهای باید مجموعاً ۲۵ دستگاه برای استفادهٔ جادهای ساخته میشد تا واجد شرایط شرکت در رقابتها باشند؛ بنابراین در ابتدا دو دستگاه از ۹۱۱ GT1 Straßenversion با طراحی جلو و عقب مشابه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ ساخته شد و ۲۰ دستگاه دیگر نیز در سال ۱۹۹۷ با چراغهای ۹۱۱ نسل ۹۹۶ تولید شدند.
قوای محرکه
همانطور که در بالا اشاره شد، در ۹۱۱ GT1 مسابقهای از پیشرانهٔ مدل ۹۶۲ استفاده شده بود. این موتور یک واحد ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو با اینترکولر و چهار سوپاپ در هر سیلندر بود و سوخترسانی آن از طریق انژکتورهای Motronic 5.2 بوش صورت میگرفت. این پیشرانه در نسخهٔ مسابقهای حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در نسخهٔ جادهای بهمنظور مطابقت با قوانین آلایندگی اروپا، تضعیف شده و خروجی آن به ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور کاهش یافت.
برخلاف ۹۱۱ که از ترکیب سنتی موتور عقب استفاده میکرد، در ۹۱۱ GT1 پیشرانه بهصورت طولی در میانهٔ خودرو، درست پشت سر راننده نصب شده بود و بنابراین ۹۱۱ GT1 Straßenversion را میتوان اولین و تنها ۹۱۱ جادهای موتور وسط ساخت پورشه دانست. نیروی موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی سکوئنشال به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد.
ویژگیهای برجسته
۹۱۱ GT1 Straßenversion به معنای واقعی کلمه یک خودروی مسابقهای جادهای بود ولی بااینحال همانطور که از نامش مشخص است، برای استفاده در جادهها تنظیم شده بود. در نسخهٔ جادهای این خودرو ارتفاع از سطح زمین افزایش یافته، سیستم تعلیق نرمتر شده و در ضرایب دندههای گیربکس هم تغییراتی ایجاد شده بود تا کاربردیتر گردد. علاوه بر این، پیشرانه تنظیم ملایمتری پیدا کرده بود و دیسکهای ترمز کربن سرامیکی هم با نمونههای فولادی جایگزین شدند.
همهٔ این تغییرات موجب شد بود رانندگی با ۹۱۱ GT1 آسانتر شود ولی بااینحال همچنان خوی مسابقهای خود را حفظ کرده بود. از سوی دیگر، چون کابین خودروهای مسابقهای هرگز راحت و لذتبخش نیست، پورشه در داخل ۹۱۱ GT1 Straßenversion نیز ویژگیهای لوکسی مثل صندلیهای اسپرت روکشدار و کفپوش را ارائه کرده بود تا راحتی راننده افزایش پیدا کند. علاوه بر این، برای این نسخه داشبورد جدیدی از ۹۱۱ نسل ۹۹۳ هم قرض گرفته شد.
عملکرد
هرچند پیشرانهٔ ۹۱۱ GT1 مسابقهای برای استفاده در نسخهٔ جادهای تضعیف شده بود اما بااینحال،۹۱۱ GT1 Straßenversion هنوز هم خودروی بسیار توانمندی بود بهگونهای که در آزمایشهای رسمی ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسید و توانست به حداکثر سرعت ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند شاید این اعداد در مقایسه با ابرماشینهای امروزی مثل ۹۱۸ چندان چشمگیر نباشند اما باید توجه داشت که این خودرو متعلق به بیش از دو دهه پیش است. البته بخشی از این عملکرد فوقالعادهٔ ۹۱۱ GT1 Straßenversion به خاطر وزن بسیار پایین ۱۱۵۰ کیلوگرمی آن بود که برای چنین ابرماشینی رقم خیرهکنندهای است.
خاتمهٔ تولید
از ۹۱۱ GT1 Straßenversion بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ مجموعاً تعداد ۲۵ دستگاه ساخته شد که فقط ۲۰ دستگاه از آنها برای فروش ارائه شدند و با قیمت بسیار گران ۹۱۲ هزار دلار فروخته شدند. این در حالی است که برخلاف کاررا GT، پورشه هیچ تبلیغی برای فروش ۹۱۱ GT1 Straßenversion نکرد. امروزه نیز این ابرماشین پورشه به دلیل تولید بسیار محدود، به خودرویی خاص و ارزشمند تبدیل شده است بهگونهای که در حراجیها با قیمتهای بیش از یک میلیون دلار خریدوفروش میشود.
چرا تکرارنشدنی است؟
۹۱۱ GT1 Straßenversion ویژگیهای منحصربهفرد بسیار زیادی دارد که هرکدام میتوانند پاسخ این سؤال باشند. این تنها ۹۱۱ تولیدی موتور وسطی است که توسط پورشه ساخته شده است و تنها پورشهای است که بهطور مستقیم از پیست به خیابانها آمده است. مالکین ۹۱۱ GT1 Straßenversion میتوانند لذت رانندگی با یک پورشهٔ مسابقهای را در جادههای معمولی تجربه کنند. این ویژگیها بعدازاین هیچگاه در دیگر محصولات پورشه حتی هایپرکارهای کاررا GT و ۹۱۸ وجود نداشتند. ۹۱۱ GT1 Straßenversion شاید بهاندازهٔ فراری F40 جذاب و بهاندازهٔ مکلارن F1 سریع نباشد اما از هر نظر منحصربهفردتر از آنها است.
مشخصات فنی
Porsche 911 GT1 Straßenversion | |
معرفی | ۱۹۹۶ |
خاتمهٔ تولید | ۱۹۹۸ |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۳.۲ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی سکوئنشال |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳.۸ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | – |
وزن | ۱۱۵۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۸۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | – |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر |
رضا
۲ مرداد ۱۳۹۸اون زمان 912 هزار دلار!!!!کاش مشخصات مدل مسابقه.ای رو هم میذاشتین.ضمنا از موتور وسط های دوست داشتنی میشه به boxter و ceyman هم اشاره کرد.
L-H-P-TT
۲ مرداد ۱۳۹۸گیربکس سکوئنشالش به تنهایی تضمین میکنه که چقدر رانندگی باهاش لذت بخشه …….
مهدی ۹۱۱
۲ مرداد ۱۳۹۸سلام یه سوال نسل جدید ۹۱۱ توربو و توربو اس چقدر قدرت دارن
porschesport
۳ مرداد ۱۳۹۸Turbo s بیش تر از ۶۰۰ و توربو حدود ۶۰۰ ، دقیقا مشخص نیست مهدی جان
Khosrow
۲ مرداد ۱۳۹۸فوق العاده زیباست / ارتفاع کم – پهنای زیاد / با اینحال تو عکس 8 فراری F40 نشون میده که چه جواهریه / عکس 19 قرمز رنگش خیلی خوفه ..
ایمان
۲ مرداد ۱۳۹۸فراری ها همشون جواهرن
ولی بعضیاشون جواهرات خاص تری هستن
مثل F۴۰ و F۵۰ و Enzo و LaFerrari ❤❤❤❤
Amir Machine
۲ مرداد ۱۳۹۸اون فراری F50 ست نه F40
Khosrow
۲ مرداد ۱۳۹۸درسته اقا امیر / F50 هستش ..
مهراد
۲ مرداد ۱۳۹۸عجب بچه ای
عکس ۱۴ پهنای لاستیکوووو !!!!
Hemichan
۲ مرداد ۱۳۹۸یکی از جذابترین های پورشه بود
حتی از اف ۴۰ جذابتر
تنها رقیبش هم clk-gtr بود
مک لارن شتاب و سرعت بیشتری داشت ولی تو هندلینگ نه ..