پورشه یک شرکت خودروسازی پُرآوازهٔ آلمانی است که کار خود را از سال ۱۹۴۸ با معرفی مدل ۳۵۶ آغاز کرد. این شرکت در طول تاریخ خود علاوه بر خودروهای تولیدی، کانسپتهای زیادی را هم معرفی کرده است؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب نگاهی داشته باشیم به پنج نمونه از برترین کانسپتهای تاریخ پورشه.
۷۵۴ پروتوتایپ
مطلب را با پورشه ۷۵۴ آغاز میکنیم که ساخت آن به سال ۱۹۶۱ بازمیگردد. این خودرو بهعنوان جایگزین ۳۵۶ توسط فردیناند الکساندر پورشه، نوهٔ فردیناند پورشه و پسر فری پورشه طراحی شد. این خودرو در اصل پایه و اساس ۹۱۱ محسوب میشود که در قسمت جلو بسیار به آن شباهت دارد؛ اما قسمت عقبی این پروتوتایپ تا حدودی با ۹۱۱ متفاوت است چراکه فردیناند الکساندر این خودرو را بهعنوان یک کوپهٔ چهارنفره طراحی کرده بود؛ اما فری پورشه با این طرح مخالفت کرد و طرح خودرو به یک کوپهٔ ۲+۲ با فرم سقف و صندوق متفاوت تغییر یافت که درنهایت منجر به ساخت ۹۱۱ گردید.
۹۸۹
سریعاً به سال ۱۹۸۸ میرویم یعنی سالی که پورشه با معرفی کانسپت ۹۸۹ برای اولین بار یک خودروی اسپرت چهاردر را معرفی کرد. هرچند طرح تولید این خودرو نهایتاً شکست خورد اما ۲۱ سال بعد نشان پورشه بر روی یک سدان اسپرت حک شد. مشخص است که به نسل اول پانامرا اشاره داریم اما بهجرئت میتوان گفت که طراحی ۹۸۹ بسیار بهتر بود و صد افسوس که تولید نشد.
کاین کابریولت
پورشه برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ نسخهٔ کابریولت کاین را به جهانیان نشان داد؛ اما این کانسپت بسیار عجیب بود و کراساوورهای کابریولتی که بعدازآن ساخته شدند یعنی نیسان مورانو کراس کابریولت و رنجروور اووک کابریولت شباهت زیادی به آن دارند؛ بنابراین کاین کابریولت در لیست ما یک شگفتی محسوب میشود چراکه از همهٔ کانسپتهای دیگر این مطلب جالبتر است.
۹۱۸ کانسپت
هایپرکار پورشه ۹۱۸ اسپایدر خودروی بسیار معروف و البته برجستهای است که تولید آن از نیمهٔ دوم سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تنها ۹۱۸ دستگاه از آن ساخته شد؛ اما پیشازاین در سال ۲۰۱۰ پورشه نسخهٔ کانسپت ۹۱۸ را معرفی کرد که ظاهری بسیار دیدنی و جذابی داشت؛ بنابراین پورشه را به خاطر حفظ بسیاری از ویژگیهای ظاهری ۹۱۸ کانسپت در نمونهٔ تولیدی تحسین میکنیم.
Mission E
اما آخرین کانسپت جذابی که پورشه معرفی کرده است، سدان تمام الکتریکی Mission E است. این کانسپت که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد، توجهات زیادی را به خود جلب نموده و تحسین همگان را برانگیخت. پورشه وعدهٔ تولید Mission E را در سال ۲۰۱۹ داده است درحالیکه بسیاری از ویژگیهای طراحی و فنی آن نیز در نسخهٔ تولیدی حفظ خواهد شد؛ بنابراین مطمئناً نسخهٔ تولیدی این سدان الکتریکی نیز بسیار جذاب خواهد بود.
منبع: Motor1
Mehran nikfar
۲۸ اسفند ۱۳۹۵بهترین اتومبیل دنیا.همه مدلهاش.?????
ahmad
۲۹ اسفند ۱۳۹۵پورشه واقعا عالیه، ولی من به شخصه در قیاس با رقباش نمی پسندمش و واسم جذابتی نداره!
(نمیشه بیخود بهش گفت بهترین دنیا)
پرهام
۲۹ اسفند ۱۳۹۵دقیقا
جز ۹۱۸
بقیه مدل هاش نسبت به قیمتی که دارن زیاد جالب نیستن
noble
۲۸ اسفند ۱۳۹۵.
همون قیافه ی دوست داشتنی و جذاب در همه ی محصولاتش دیده میشه.
این چهره ی اصیل رو خیلی دوست دارم.
فکر کنم تنها خودرسازی که همه ی مدل هایی که در تاریخ 80 ساله ی خودش تولید کرده رو میتونی بدون این که بشناسیشون ، تشخیص بدی پورشه باشه.
این یعنی اصالت.
.
.
.
این خودرو بهعنوان جایگزین 356 توسط فردیناند الکساندر پورشه، نوهٔ فردیناند پورشه و پسر فری پورشه طراحی شد
نکته ی جالب اینه که خانواده ی پورشه نسل اندر نسل اتومبیل ساز و مهندس بودن.
Dice
۲۹ اسفند ۱۳۹۵قبلنا فک می کردم 90 درصد پورشه دوست های سایت پورشه رو تو خیابون دیدن بعدش هم فک کردن بهترین ماشین دنیاست…
ولی الان دیگه مطمن شدم که همین طوره…
به بنز می رسن می گن طراحی تکراری تو محصولات…
ولی پورشه می شه اصالت…
به بنتلی می رسن می گن طراحی تکراری….
ولی اینجا می شه می شه اصالت…
این جو پورشه دوستی رو نمی دونم کی راه انداخت که طرف بر می گرده می گه پورشه از بنز هم بهتره و نماد المانه…
بزنین دیسو 12 ساله ها
Danial
۲۹ اسفند ۱۳۹۵تقریبا بنز و بی ام و پورشه یه سبک طراحیو حفظ کردن هرکیم اینا رو میگه فکر کنم از المان بدش میاد
راستش من خودم هر سال میگم دیگه بهتر از طراحی نمیتونن بدن ولی بازم بهتر میشه:)
البته بیشتر طرفتار پورشم ولی بنظرم چراغ عقب مرسدسای قدیم خیلی قشنگتر بود
پرهام
۱۰ فروردین ۱۳۹۶الحق و الانصاف لایک?
mehran911
۲۸ اسفند ۱۳۹۵خدایش الان داشتم با گوشی تو سایت میگشتم دیگه حوصله ام سر رفته بود که گفتم یعنی میشه پست بعدی پورشه باشه
مرورگر گوشی رو رفرش کردم دیدم این پست اومد
خییییییییییییییلی حال کردم جدا
دم نویسنده گرم
.
اسم کانسپت های خوبی رو آورده
اما مدل های پانامریکانا و یا 969 و 989 و 916 و همین مدل خوب 659 که با اسامی T7 و 754 هم میشناسنش هم کانسپت های خوبی بود و صد البته مدل خوب 114 که اگر بخواهم در موردش توضیح بدم بحث ماشین خارق العاده ی type 64 و type 60K10 هم وسط میاد
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۹ اسفند ۱۳۹۵اره مهران جان مخصوصا 916 رو …………
ولی وجدانا هیچکدوم 918 نمیشن ………….
king 918
mehran911
۲۹ اسفند ۱۳۹۵محمد رضا جان
۹۱۸ که فوق العاده بود
۹۱۸ تکنولوژیک ترین خودروی زمان خودش بود
.
راستی عیدت مبارک رفیق
سالی شاد و پر از احساس آرامش برات آرزو میکنم
muhammed
۲۸ اسفند ۱۳۹۵carrera concept :|
ارش
۲۸ اسفند ۱۳۹۵پورشه یه شادی و نشاطی در طراحیش هست که هروقت بهش نگاه میکنی احساس شادابی و طراوت میکنی از هر نسلی و در هر سنی.انگار همیشه بهت لبخند میزنه و میگه دوستت دارم.
Ehsangt3
۲۸ اسفند ۱۳۹۵سلام با تشکر از آقای دهقان
پورشه به نظر من بالاترین مهندسی رو داره اینو جدی میگم این پورشه 754 هم خیلی قشنگه
پورشه 918 یه نمونه مسابقه ای rsr هم داشت که روی در موتور یه فن داشت و به جای صندلی شاگرد یه دستگاه فلایویل بازیابی انرژی داشت البته نمی دونم ازش چند دستگاه ساخته شد.
پورشه میشن e هم خیلی خوب و قشنگه خدایا وقتی این ماشین تولید شد قسمت ما و بچه های پدال هم کن بتونیم یکی بخریم
علي
۲۸ اسفند ۱۳۹۵به نظر من پورشه با مرسدس بنز شاه رگ و خط شکن صنعت خودروسازی دنیاست.
با تچکر
ب ام و سلطان
۲۹ اسفند ۱۳۹۵و ب ام و
Saied
۲۹ اسفند ۱۳۹۵پورشه مخصوص اقایونه ماشین بازه. افرادی که دنبال رانندگی حرفه ای وناب رو دوست دارن.
وگرنه ادمی که اینکاره نیست بنز رو انتخاب میکنه.
و به قول دوستان این همه پول رو واسه یه قیافه تکراری نمیدن.
ولی خودم عاشقشم و میدونم که هرکی ماشین بازه واقعی باشه ۹۱۱ رو با کله دنیا عوض نمیکنه.
enzo
۲۹ اسفند ۱۳۹۵عاشق 989 شدم!