ما در پیست تست وایساخ پورشه حضور یافتیم تا برای بار دوم بفهمیم که آیا نشستن در صندلی سرنشین جلو بهتر است یا پشت فرمان؟! نیروهایی که در زمان عبور از پیچ وارد میشوند به حدی قوی هستند که شاید مانع جذب محتویات چیزهایی شوند که ما به عنوان صبحانه خوردهایم! اما ما در یک پورشه ۹۱۱ توئین توربو حضور نداریم بلکه سوار تایکان کاملاً الکتریکی شدهایم…
کریستین ولفسرید که یکی از مهندسان پورشه است سیستم لانچ کنترل تایکان را توضیح میدهد. او کار را با هر دو پدال آغاز میکند اما درحالیکه پای چپ را بالا میآورد یادآوری میکند که مراقب باشیم! حدود سه ثانیه بعد سرعت خودرو به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. چند سال پیش ایدهی تولید یک پورشهی تمام الکتریکی که فاقد سر و صدای پیشرانهای سنتی باشد کاملاً مضحک به نظر میرسید؛ اما قبلاً افراد زیادی خریدار این ایده بودهاند. پورشه میگوید بیش از ۲۰ هزار نفر سپردهی حدود ۱۰۰۰ یورویی را برای دستیابی به تایکان پرداخت کردهاند. با این وجود ژرمنها هنوز بخش اعظم جزئیات این خودرو را منتشر نکرده و کار اصلی را به زمان رونمایی در نمایشگاه فرانکفورت موکول کردهاند. مهندسان شرکت هم چیز زیادی نمیگویند. این خودرو کمی کوتاهتر از پانامرا بوده و علیرغم استفاده از پلتفرم محصولات الکتریکی، سقفی با ارتفاع کمتر دارد. ما از مهندس پورشه دربارهی قدرت دقیق پورشه تایکان سوال کردیم و او گفت: “بیش از ۶۰۰ اسب بخار.”
آنچه که پورشه به اعلام کردنش علاقه مند است برد بیش از ۵۰۰ کیلومتری تایکان در تستهای قدیمی NEDC است. به این ترتیب برد این خودرو با تستهای جدید WLTP چیزی بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ کیلومتر خواهد بود.
و بله به شتابگیری هم اشاره کنیم که قابل تکرار است. پورشه ۲۶ بار تایکان را در تستهای شتاب سنگین شرکت داده و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را انجام داده که همگی زیر ۱۰ ثانیه بودهاند و تفاوت بین سریعترین و کندترین تلاش هم تنها ۰.۸ ثانیه بوده است.
تایکان اولین خودروی تولیدی است که از سیستم الکتریکی ۸۰۰ ولت استفاده خواهد کرد. این سیستم باعث افزایش سرعت شارژ و کاهش فضای موردنیاز برای نگهداری برخی وسایل میشود. در کمتر از ۵ دقیقه میتوان با استفاده از شارژری سریع برد حدود ۹۶ کیلومتری را به دست آورد.
موضوع بعدی تست خودرو نه در پیست بلکه در معابر عمومی بود. مدیر تولید تایکان نیز با ما همراه شد و او سریعاً به یک نکته اشاره کرد:
با وجود باتریها، این خودرو پایینترین مرکز ثقل را بین تمامی محصولات کنونی پورشه دارد.
قطعاً تایکان چابکتر از خودرویی با وزن بیش از ۲ تن حس میشود و زمانی که وارد جادهای پر پیچ و هم میشوید این موضوع را بیش از پیش احساس میکنید. تایکان پرفورمنس سرزندهای داشته اما روش پاسخ آن به تغییر جهات یادآوری میکند که این یک خودروی الکتریکی و یک پورشه است.
در یک مسیر خلوت شاهد شتاب گیری سهمگین پورشه و محو شدن اعداد روی داشبورد هستیم. شاسی نیز کار عالی خود در حفظ تماس با مسیر را انجام میدهد.
اگر تایکان خودروی آینده است پس یک دلیل احساسی برای هدف گرفتن نسلهای قبلی وجود دارد. ما به یاد نمیآوریم که در خودروهای قبلی چنین تأثیر دلدردی را تجربه کرده باشیم و جدای از شتاب گیری فوقالعاده، تایکان سواری بسیار جذابی دارد. حتی در این مدل پیشتولیدی هم واضح است که پورشه باعث سردرد شدید تسلا خواهد شد…
- پیشرانه: دو واحد الکتریکی
- قدرت: بالاتر از ۶۰۰ اسب بخار
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: کمتر از ۳.۵ ثانیه (تخمینی)
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت (تخمینی)
- برد الکتریکی: 450 کیلومتر (تخمینی)
MAHDI
۹ شهریور ۱۳۹۸یه خودروی بسیار مدرن از یک خودروساز فوق مهندسی!!!!!
مزدا
۱۰ شهریور ۱۳۹۸امیدوارم به دلیل الکتریکی بودن مجوز ورود به کشور رو داشته باش
(BayerischeMotorenWerke(Daniel
۹ شهریور ۱۳۹۸واقعا باعث افتخارمه که از طرفدارا وعاشقان Porsche هستم.
Ever ahead
ایلیا
۹ شهریور ۱۳۹۸چراغ های عقبش چرا اینقدر بزرگه؟ زشت نیست؟ ?
بنظرم یکی از بهترین و کامل ترین خودروهای چندسال اخیر قراره معرفی بشه، مطمئنم صنعت خودروسازی رو یک قدم جلوتر و توقع مردم رو یک پله بالاتر میبره.
فقط یک ایراد داره، ایرادش اینه که اینقدر کامله که خودروهای درون سوز رو کاملا به حاشیه میبره و طرفدارای خودروهای بنزینی رو مجبور به تسلیم شدن میکنه!
وقتی میبینیم تایکان هم عملکردش هم ظاهرش(بر خلاف برقی های گذشته) و هم کابینش در بالاترین حد ممکنه و مهم تر اینکه برد 500 کیلومتری داره دیگه باید بپذیریم مقاومت در برابر الکتریکی سازی خودروها، لج بازیه.
باید منتظر نسل بعد سدان های تسلا هم باشیم، حتما تسلا هم برنامه هایی برای این رقابت داره و دانش و تجربش هم برای این رقابت کافیه(من از این بابت خوشحالم)، کاش خودروسازهای بیشتری وارد این رقابت بشن.
Behrouz. anzali
۱۰ شهریور ۱۳۹۸دوست عزیز چراغاش استتار شده هست بزرگ نیستن برچسب استتاریه. استایل واقعی شو تو نمایشگاه فرانکفورت میبینی
ADAK
۹ شهریور ۱۳۹۸رندر نهایی زیباتره
کاش برای تولید نهایی رجوع کنن به اون …
Amirferrari
۹ شهریور ۱۳۹۸حتی در این مدل پیشتولیدی هم واضح است که پورشه باعث سردرد شدید تسلا خواهد شد…
تسلا بیشه رو بدون شیر دیده بود فکر میکرد خبریه، حالا اگه تونست تایکان رو تو تست مجله های معتبر شکست بده اونوقت میشه گفت بی رقیبه، خدا یکی پورشه هم یکی
مانی
۱۰ شهریور ۱۳۹۸البته تسلا مدل اس اینقدر سطح بالا نیست و ارزونتره
و مدل ۳ تو کلاسی که هست همچنان بی رقیبه فقط نمیدونم
چرا از این یکه تازیش به خوبی استفاده نمیکنه