تایکان تنها یک خودرو نیست، نقطهی اثبات است. یک پرچم برافراشته که با تأکید میگوید خودروهای الکتریکی نه تنها هیجانانگیز هستند بلکه لذتبخش و ریشهدار بوده و ارزش نشان پورشه را دارد.
ما این را میدانیم زیرا سال پیش تایکان را برای اولین بار تست کردیم و فهمیدیم که تایکان توصیف کنندهی عصری است که در آن حضور داریم؛ اما حالا آن را در نسخه پرچمدار توربو S روانه جادههای بریتانیا کردهایم؛ و اجازه دهید با این حقیقت روبرو شویم: یک خودروی ۲.۳ تنی که قدرت ۷۵۱ اسب بخاری دارد در جادههای پر از دستانداز و تنگ بریتانیا چه حس و حالی خواهد داشت؟!
خب نترسید! تایکان هنوز هم قابل مدیریت بوده حتی اگر در نگاه اول باعث استرس شود. باید به این نکته اشاره کرد که توربو S در حالت استاندارد تنها ۶۱۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. تنها در حالت لانچ است که تمامی ۷۵۱ اسب بخار بیرحم این خودرو آزاد میشود؛ و اینجاست که سواری و هندلینگ تایکان وارد سطح دیگری میشود.
با وجود دو پیشرانه الکتریکی روی اکسلهای خودرو، دو دنده و جادوی ژرمنی، تایکان هیچ نشانی از یک خودروی سنگین و چهار چرخ محرک ندارد. تیزی خودرو شکی باقی نمیگذارد که قدرت بیشتری وجود داشته و شما را به حمله به پیچها تشویق میکند.
کمکحال خودرو میلههای ضد لغزش فعال ۲۳۱۵ پوندی هستند که باعث میشوند هندلینگ خودرو در سطح بسیار بالایی باشد. شما شاهد کشش زیادی خواهید بود که در هر شرایطی احساسبرانگیز بوده و بازخورد بالایی را به شما میدهد.
همهی اینها با هماهنگی سیستم تعلیق بادی تطبیقی عمل میکنند، سیستمی که تایکان را حتی در بدترین مسیرها نیز پایدار نگه میدارد. در واقع خبری از تکان های بدنه در این خودرو نیست. حتی وجود دستاندازها در میانههای پیچ نیز خللی در سواری خودرو به وجود نمیآورد؛ و البته که تایکان یک خودروی عالی در بزرگراههاست. ما دوست داشتیم پدالهای پشت فرمان بهصورت راحتترین سیستم ترمز احیا شونده را تنظیم کنند اما به غیر از این انتقاد خاصی به عملکرد تایکان در جاده وارد نیست.
اگر بخواهیم خیلی بدبینانه نگاه کنیم باید به سواری خودرو در حالت اسپورت پلاس اشاره کنیم که خیلی سفت است. همچنین فرمان نیز کمی بیش از حد سنگین میشود. حالت اسپورت تایکان طبیعیتر و لذتبخشتر حس میشود. البته میتوان در رانندگی روزانه همان حالت نرمال را انتخاب کرد و از رفاه و آسایش برجستهی خودرو لذت برد.
تایکان از باتری قابلاستفاده ۸۳.۷ کیلووات ساعتی استفاده کرده و حداکثر برد ۴۱۳ کیلومتری دارد. استفاده از شارژر سریع باعث میشود بتوان ۸۰ درصد باتری را در زیر ۲۰ دقیقه شارژ کرد. البته این شارژرها به تعداد کمی وجود دارند.
هنوز هم بسیاری از مالکان خودروهای الکتریکی در خانه اقدام به شارژ خودروی خود میکنند و اینجاست که شارژ کامل با بهای ۱۲ پوند در دسترس میباشد. البته در حالت غیر پیک این مبلغ نصف میشود.
چیزی که پذیرفتنی نیست دریافت ۲۱۰ پوند برای کابل شارژ عمومی است که به اندازه خریدن ۹۱۱ و سپس پرداخت پول برای بنزین زدن دیوانه وار میباشد. شما همچنین باید ۲۹۴ پوند برای شارژر ۱۵۰ کیلوواتی بپردازید و در غیر این صورت شارژر ۵۰ کیلوواتی را خواهید داشت. این گزینه جزو ضروریات است.
دیگر موضوع قابل ذکر پرداخت ۲۱۷۲ پوند برای حالت نیمه خودران و کروز کنترل تطبیقی میباشد که این سیستمها در اکثر خودروهای خانوادگی مدرن بهصورت استاندارد وجود دارند.
بله پورشه میتوانست در بحث تجهیزات استاندارد تایکان عملکرد بهتری داشته باشد اما خب از جمله برخی تجهیزات استاندارد این خودروی الکتریکی میتوان به چراغهای LED، صندلیهای گرم شونده، کابین چرم، ناوبری، اپل کارپلی و… اشاره کرد. در بخش عقب خودرو کودکان به راحتی خواهند نشست و در محفظه بار نیز میتوان اکثر وسایل را جا داد و سپس از پرفورمنس و هندلینگ تایکان لذت برد.
البته قبل از انتخاب تایکان توربو S باید با دقت فکر کنید. بله لانچ کنترل این خودرو بسیار وحشی است اما برای آن باید هزینه زیادی بکنید. از نظر ما مدل 4S بهترین ارزش در برابر مبلغ پرداختی را دارد. شما باید برای این خودرو آپشن های بیشتری سفارش دهید اما سواری آن به اندازه توربو S خوب است و از طرفی حدود ۴۰ هزار پوند ارزانتر میباشد.
جدای از وجود مدل کاملاً جذاب 4S که قیمت ارزانتری دارد و همچنین عادت پورشه برای درخواست مبالغ بالا برای برخی آپشن های پیش پا افتاده، تایکان خودرویی است که عصر حاضر را تعریف میکند. این خودرو یکی از بهترین کوپههای چهار درب چند دهه اخیر، صرفنظر از نوع قوای محرکه میباشد.
مشخصات پورشه تایکان توربو S
- قیمت: 138826 پوند
- پیشرانه: دو واحد الکتریکی، باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 617 اسب بخار/۱۰۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: دو سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 2.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 413 کیلومتر
Sajjad
۱۳ فروردین ۱۳۹۹صندلی های جذابی داره
رزیتا
۱۳ فروردین ۱۳۹۹قوی ترین مدل پورشه تایکان مدل توربو S هستش که از دو موتور استفاده کرده و یه ماشین چهار چرخ محرک به حساب میادش
علیرضا
۱۴ فروردین ۱۳۹۹و یه ماشین چهارچرخ محرک به حساب میاد ؟ واااااات ؟
جواد
۱۳ فروردین ۱۳۹۹خدایی اگر تسلا برد 20000 کیلومتری داشته باشه و قدرت سه تا کامیون و قیمت یه پراید بازم میشه این رو بهش ترجیح داد
در حالی که برد و فدرتشون انقدری باهم فرق ندارند قیمت هم برمیگرده به عشق ادم
ارش
۱۳ فروردین ۱۳۹۹بهترین انتخاب .
AMIR / ARMI
۱۳ فروردین ۱۳۹۹متاسفانه اصلا کیفیت مورد انتظار مخصوصا از نظر منتاژ رو نداره
منبع این حرفم سایت insideevs با این تعداد کم تیراژ
مشکلاتی از نظیر ریگلاژ در ها کروم های اطراف شیشه ها چفت نبودن و وجود فاصله بین تیکه ها مختلف بدنه مثل سپر و غیره
حالا که قیمت تموم شده تمام خورو های الکتریکی به خاطر قطعات مشابه نزدیک هم هست
این قیمت بالا هیچ توجیهی نداره
MAHDI
۱۳ فروردین ۱۳۹۹رقابت تسلامدل S و پورشه تایکان توربواس و ب ام و M5 کامپتیشن در مجله AUTO ZEITUNG در پیست هوکنهایم GP
**پورشه تایکان توربو S **
ثبت 0 تا 50 کیلومتر:: 1.2 ثانیه
ثبت 0 تا 100 کیلومتر:: 2.7 ثانیه
ثبت 0 تا 200 کیلومتر :: 9.6 ثانیه
ثبت زمان در پیست// 1:55.60 min
**تسلامدل S پرفومنس **
ثبت 0 تا 50 کیلومتر:: 1.3 ثانیه
ثبت 0 تا 100 کیلومتر:: 2.9 ثانیه
ثبت 0 تا 200 کیلومتر :: 11.1 ثانیه
ثبت زمان در پیست// 2:07.90 min
**ب ام و M5 کامپتیشن **
ثبت 0 تا 50 کیلومتر :: 1.3 ثانیه
ثبت 0 تا 100 کیلومتر:: 2.9 ثانیه
ثبت 0 تا 200 کیلومتر:: 9.3 ثانیه
ثبت زمان در پیست// 1:54.20 min
MHMD
۱۳ فروردین ۱۳۹۹مگه الکتریکی نیست ؟ پس توروبر اس چیه این وسط ؟
محمد
۱۴ فروردین ۱۳۹۹خود شرکت گفته توربو به اون معنایی که شما همیشه فکر میکردین نیست و به معنی پرسرعت بودت هست اینو داخل فصل جدید مستند top gearاشاره کرد بهش
بهراد
۱۳ فروردین ۱۳۹۹خیلی بدم میاد از تعداد سنسور های زیادی که جلوی ماشین میزارن. بد ترینش تو آئودیه که دوتا نیم دایره مشکی از جلوپنجره زده بیرون.
تو پورش هم یدونه بالای آینه وسط ، سه تا هم زیر پلاک جلو سوراخ کردن و چهار تا هم سنسور پارک. چخبرتونه ؟ یعنی شرکت به اون بزرگی نمی تونه سنسوراشو مخفی کنه؟
به نظرم میشه همشو یکی کرد گذاشت تو پایه ی آینه وسط که به شیشه چسبیده ، یا میشه پشت یه جای مشکی وسط جلو پنجره یکم داخل تر به صورت مخفی جاسازی کرد. یا اصلا داخل چراغ جلو کار بزارن.
بنز دو سه تا بالای آینه گذاشته یدونه هم داخل جلو پنجره اس کلاس واسه دوربین 360 که موقع نیاز درش به صورت پنجره ای میاد بالا و تصویرو نشون میده.
سامسونگ تو نت 10 همه ی سوراخای بالای نمایشگرو داخل دوربین جلو ترکیب کرد .خودروسازا هم میتونن یه سنسور بسازن که همه کار بکنه اندازه دوربین گوشی هم باشه
ایمان
۱۳ فروردین ۱۳۹۹پورشه ؛ بهترین در کار و کلاس خودش ??
سینا BMW
۱۳ فروردین ۱۳۹۹اگه به من بگن که بین همه ی برقی ها یکی رو انتخاب کن ، من تایکان رو بر می دارم. طراحیش خیلی خوبه
Amir
۱۳ فروردین ۱۳۹۹در مقایسه با تسلا مدل s از همه جهات بهتره به جز شعاع حرکت که البته میشه به خاطر دیگر ویژگی های جذابش ازش رد شد.اولین تلاش پورشه برای ورود به دنیای الکتریکی ها فوق العاده بوده و نشون دهنده ی خیلی چیزهاست
amg 63
۱۳ فروردین ۱۳۹۹نسل بعدیش کامل تر و بهبود یافته تر میشه .نگران نباشین ?
علیرضا
۱۳ فروردین ۱۳۹۹تا اینجای کار گوی سبقت رو ربوده از تسلا . مطمئنم نسل بعدیش چیزی فراتر از تصور ماست . هرچند تسلا بیکار نمیمونه و این رقابت باعث پیشرفت خیره کننده الکتریکیها در دهه آینده میشه . البته هیچ چیزی هیجان یه موتور هشت یا دوازده سیلندر رو نداره
Nissan
۱۳ فروردین ۱۳۹۹صندلی عقب مال طفلان دو ساله هست
MAHDI
۱۳ فروردین ۱۳۹۹نه اتفاقا صندلی های عقب کاملا قابل قبوله
MAHDI
۱۳ فروردین ۱۳۹۹واقعا خیلی خیلی زیباست. اگه موتور الکتریکی نداشت یکی از بهترین سدان های دنیا میبود واسه من.
اما در کل بین الکتریکی ها پورشه تایکان چندسروگردن جذاب تراز رقباست و در مورد هندلینگ و پرفومنس هم که کمترسدان پرفومنسی در دنیا مثلش میتونه باشه!!!!
JavaDehqaN
۱۳ فروردین ۱۳۹۹اگر اشتباه نکنم اولین ماشین اسپورت سازی که رسمی به رقابت تو بازار الکتریکی ها و مسلماً تسلا وارد شد پورشه بود . تایکان واقعا ماشین جذابیه و تسلا از الان باید تو رقابت های زیادی شرکت کنه ، دیگه تا ۲۰۲۵ اکثر خودروسازان بزرگ دسته کم ۵ مدل الکتریکی تو سگمنت های مختلف میدن بازار و اونوقت به نظرم خیلی جذاب میشه بازار الکتریکی ها. فقط امیدوارم که مشکل صدای اگزوز رو حل کنن
❤️??
رضا
۱۴ فروردین ۱۳۹۹من از فرمونش خوشم میاد ، آدمو یاد ماشینای قدیمی میندازه
صدرا
۱۴ فروردین ۱۳۹۹اگه یه روزی خواستم ماشین الکتریکی بخرم(که نمیخرم صد سال!) تسلا رو انتخاب میکنم چون حداقل آپشن هایی که خیلی معمولیه باید براش پول بدی اونم نه پول کم بعدشم ایستگاهای شارژ سریع تسلا خیلی بیشتره تا پورشه