شاسی بلندهای معدودی میتوانند از نظر پرفورمنس پا به پای پورشه ماکان بتازند. از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷ تاکنون، ماکان به عنوان یکی از اسپورت ترین قدبلندهای بازار مطرح بوده و سریعاً به عنوان پرفروشترین محصول پورشه تثبیت شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۸ فروش بالاتری در مقایسه با ۹۱۱، کیمن و باکستر داشته و این امر نشان دهندهی گرایش مشتریان به سمت چنین خودروهایی و ترجیح دادن ماکان به خودروهای اسپورت سنتی میباشد.
تاکنون خانوادهی ماکان تنها از مدل چهار سیلندر پایه و مدل گرانتر S تشکیل شده بود اما هماکنون چشمان ما به جمال ماکان توربو روشن شده و همهچیز به زیر کاپوت مربوط میشود…
در زیر کاپوت پیشرانهی ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توربوی سبکتر و کوچکتری قرار دارد که جایگزین نمونهی ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری توربوی قبلی شده است. این نیروگاه آهنین در مدلهای S پانامرا و کاین و همچنین دیگر محصول گروه فولکسواگن یعنی آئودی RS4 هم بکار رفته است.
این پیشرانه قدرت ۴۳۴ اسب بخاری دارد که افزایش ۳۹ واحدی را نشان میدهد. گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری آن نیز بین دورهای ۱۸۰۰ تا ۵۶۰۰ پیشرانه تولید شده و از طریق گیربکس ۸ سرعته PDK به تمامی چرخ ها فرستاده میشود. ماکان توربو بهصورت استاندارد از فنرهای فولادی و سیستم مدیریت سیستم تعلیق فعال پورشه استفاده میکند. ترمزها در جلو و عقب از دیسکهای ۳۹۰ و ۳۵۶ میلیمتری استفاده کرده و به منظور کاهش آلودگی ترمزها از پوشش تنگستن کاربید استفاده کرده است.
همهی این موارد دست به دست هم میدهند تا یک شاسیبلند با سواری فوقالعاده را بسازند. پیشرانهی جدید عضو کلیدی این دینامیک رانندگی بالا بوده و ما انعطاف آن را بسیار دوست داریم. کافی است ماکان توربو را در یکی از حالتهای رانندگی دلخواه قرار داده و درحالیکه سیستم اگزوز اسپورت و فعال طنین بالایی دارد اما در هنگام حرکت در بزرگراهها صدای کمتری خواهد داشت.
اما زمانی که به پیشرانه فشار وارد کنید تواناییهای واقعی آن را خواهید دید. صدای پیشرانه هدفمند و جذاب بوده و گیربکس هم سرزندهتر شده و شما را به استفاده از پدال شیفترها تشویق میکند. صدای پیشرانه در دور بالاتر از ۴ هزار بیشتر شده و اینجاست که احساس میکنید گشتاور کامل نیروگاه آهنین ماکان توربو در دسترس بوده و میتوان تا دورهای بالا با آن تازید.
آماده ساختن ماکان برای انجام چنین کارهایی آسان است. یک کلید چرخان روی فرمان به معنی انتخابهای حالتهای رانندگی، اسپورت، اسپورت پلاس و شخصی است. دکمهی اسپورت روی کنسول نیز باعث میشود قدرت پیشرانه به مدت ۲۰ ثانیه بیشتر شود.
ماکان توربو یک بیش فرمانی طبیعی داشته و اگر در استفاده از پدال گاز و فرمان تنبل باشید این موضوع را حس خواهید کرد. البته سیستم چهار چرخ محرک کمی اجازهی لغزش بخش عقب را میدهد. این میزان لغزش کم و قابلکنترل بوده و هرگز احساس خارج شدن از دست راننده را نمیدهد. فرمان همچنان خوب بوده و اعتمادبهنفس زیادی را برای تخمین تواناییهای ماکان به راننده میدهد.
خودروی حاضر در تست از سیستم تعلیق بادی سفارشی استفاده کرده و عملکرد خوبی هم دارد. البته ما شانس تست ماکان توربو مجهز به فنرهای فولادی استاندارد را نداشتیم اما هر دو ترمزهای سرامیک کربنی سفارشی و استاندارد را بررسی کردیم. این ترمزها هزینهبر هستند اما زمانی که استفاده از ترمز اولویت اصلی باشد به یک ضرورت بدل میشود.
مشخصات پورشه ماکان توربو
- قیمت: 68530 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر ۲.۹ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 434 اسب بخار/۵۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 270 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 12 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Amir.ferrari
۶ آبان ۱۳۹۸تنها خودرویی که وقتی از نزدیک ببینین محو اُبهتش میشید،چیزی که تو کاین کمتره،با لاستیکای پهن و بدنه تپل یه کاریزمایی داره که کمتر ماشینی تو این کلاس ازش برخورداره،ماکان جادوگر…
کافر مقدس
۶ آبان ۱۳۹۸گزینه های بهتری با این بودجه وجود داره در این سگمنت
بتونه از نظر قیمت کمی ارزونتر حل و فصل بشه رقابت تنگاتنگ تری با رقبا ایجاد خواهد شد
MAHDI
۶ آبان ۱۳۹۸پورشه ماکان خیلی خیلی جذابه!!!
توی عکس ها اگه کسی شناخت زیادی از خودروها نداشته باشه اگه عکس ب ام و X3 و لکسوس NX و پورشه ماکان رو نشونش بدی به احتمال زیاد فکر میکنه لکسوس NX خودروی لوکس تر و گرون تری هستش وهمینطور جذاب تربخاطر نوع طراحیش!!!!
اما من ب ام وX3 نسل های قبل و لکسوس NX رو کنار هم دیدم.اگه بگم انگار دنیایی کاملا متفاوت داشتن شاید دوستان فکر کنن از روی تعصب هستش. اما خودروهای آلمانی یه هیبت تنومند و با وقاری دارن با اینکه تو تصاویر ساده دیده میشن که به هیچ وجه یه لکسوس این حس رو نداره!!!
واما پورشه ماکان که آدمو دیوونه میکنه لحظه دیدنش و دست خودت نیست که بهش لبخند نزنی بخاطر رینگ و لاستیک های خیلی بزرگ وپهن در کنار جسه کوچیک اما عضلانی!!!
لعنتی خیلی دوست داشتنیه.حتی چراغ های عقب نسل قبل وقتی از نزدیک میبینمش تعجب میکنم از اون همه زیبایی!!!
((یه کانال یوتیوبی هستش که در اتوبان با خودروها رانندگی میکنه وتاجایی که جاده خلوت باشه سعی میکنه خودروهارو به سرعت های بالا برسونه که جدیدترین تستس X3M هستش که راحت تا280 کیلومتررانندگی میکرد اما هربار در این سرعت یه خودرو جلوش سبز میشد که مجبور میشد سرعت رو کاهش بده. از نوع شتاب گرفتش مشخص بود میتونست شاید تا 300 کیلومتر هم برسه که واقعا شگفت انگیز هستش!!!!
دانیال روشنی
۶ آبان ۱۳۹۸یعنی بحث احمدی نژاد هم میشه میای از بی ام و تعریف میکنی . شل کن محض رضای خدا
مانی
۷ آبان ۱۳۹۸اولین باری که جی کلاس رو از نزدیک دیدم مال یه توریستی بود که
اومده بود ایران،فکر میکنم مدل ۲۰۰۶ بود که یه کوچولو آپدیت شده بود
همیشه تو عکسها خیلی ساده به نظر میومد
اما از نزدیک اینقدر خوشگل و با ابهت بود که تعجب کردم
ایمان
۶ آبان ۱۳۹۸لطفاً درگ جدید پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مکلارن ۷۲۰S کانال یوتیوب Drag Times رو بزارین
Saeed
۶ آبان ۱۳۹۸تو اهواز چندتا ماکان توربو هست
یه سیاه و یه سفید تو زیتون کارمندی دیدم
عجب ابهتی دارن
واقعا نمیشه پورشه رو دوست نداشت
باید عاشقش بود….
Khosrow
۶ آبان ۱۳۹۸زیباترین شاسی مرسدس ML بود که به لطف بچه ها محو شد ..
کاوه
۶ آبان ۱۳۹۸آی گفتی
رامین
۶ آبان ۱۳۹۸تو گرندتور ریچارد هاموند و کلارکسون این ماشینو ماشینای مثه اینو حسابی زیر سوال بردن. یه جمله خیلی جالبی هاموند گفت اگر اشتباه نکنم: یه شاسی بلند این همه قدرت می خواد چیکار. نه می تونه مثه یه ماشین اسپرت سدان باشه نه یه شاسی بلند. با این همه قدرت فقط باعث می شه تعادل این ماشین سر پیچا از بین بره.
مانی
۷ آبان ۱۳۹۸پایداری این ماشین تو پیچها چندان بد هم نیست
در ضمن کسی زور نکرده آقای هموند و کلارکسون تو پیچها تند برن
تو مسیر مستقیم تند برن که چیزیشون نشه
Amir
۶ آبان ۱۳۹۸چشم بسته ماکان رو به x3 و glc و q5 ترجیح میدم تنها ایرادی که میتونم ازش بگیرم برای بخش کابینه،اگر کنسول وسط رو مثل پانامرا و کاین جدید طراحی میکردن و این دکمه های پر تعداد رو حذف میکردن دیگه واقعا بی نقص می شد
احمدرضا
۷ آبان ۱۳۹۸رنگ بدشو انتخاب کردین
سیاهش یا سفیدش فوق العادس