پورشه ماکان پا جای پای برادر بزرگتر خود یعنی کاین گذاشته و تنها مشکل پیشازاین نبود نسخهی داغتر GTS در خط تولید بود که هماکنون مرتفع شده است. علاوه بر پیشرانهی ۴ سیلندر پایهی جدید،GTS برای سال ۲۰۱۷ جدید شده و بین مدل سطح میانهی ماکان S و مدل سطح بالای توربو قرا میگیرد. پس از رانندگی با این خودرو در کلرادو و پیست ما میتوانیم دقیقاً بگوییم که ماکان چه چیزی نیاز دارد.
درواقع، با قیمت آغازی ۶۸۲۵۰ دلاری، GTS خوشامدگویی گرمی داشته مخصوصاً وقتی که پورشه ادعا میکند سفارشهای ابتدائی این خودرو به همراه آپشن های ارائه شده قیمت متوسط ۸۸ هزار دلاری داشتهاند. درحالیکه قیمت ذکر شده بهطور قابلتوجهی از قیمت ۵۵۴۵۰ دلاری مدل S بیشتر است اما هرگز به قیمت ۱۰۴۴۴۰ دلاری ماکان توربوی فول آپشن نمیرسد (نسخهی توربو در سال ۲۰۱۷ قیمت آغازی ۷۷۰۵۰ دلاری دارد). با قیمت ذکر شده خریداران پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با قدرت ۳۶۰ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری به دست میآورند که به ترتیب افزایش ۲۰ اسبی و ۳۰ نیوتون متری را نسبت به نسخهی S نشان میدهد. پیشرانهی مدل توربو دارای ۳.۶ لیتری حجم و ۴۰۰ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور است. انتظار داریم که نسخهی GTS در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت اختلاف با مدل توربو را کم کرده و بتواند رکورد ۴.۴ ثانیهای را با داشتن لانچ کنترل گیربکس ۷ سرعته ی PDK اتوماتیک و پکیج کرونو اسپورت ۱۲۹۰ دلاری ثبت نماید. مرسدس AMG GLA45 2016 هنوز سریعتر از ماکان است اما پورشه لطیفتر نشان میدهد. GTS در جادهی باز همانند موشک نیست اما قویتر از مدل S احساس میشود و اگزوز اسپورت متغیر استاندارد در هنگام فعال بودن تنظیمات اسپورت صدای خشن و گرفتهای را بروز میدهد. علیرغم اینکه پیک گشتاور خودرو در دور ۱۶۵۰ حاصل میشود اما عمل زیادی در دورهای زیر ۳ هزار دیده نمیشود مگر اینکه پا را روی پدال بفشارید و شاهد رسیدن دور موتور به نزدیکیهای ۶۸۰۰ باشید. خوشبختانه، گیربکس دوکلاچه ی PDK بهترین نسبت دنده را انتخاب کرده و یک دستیار و کمک خوبی است که شرایط خاص بکار میآید. برنامهریزی عالی این گیربکس باعث میشود تا پدال شیفترهای قرار گرفته روی غربیلک فرمان فراموش شوند. مزیتهای دینامیکی شاسی بازنگری شدهی GTS با تست خودرو در پیست به سرعت ظاهر میشوند. فنرهای بادی آپشنال ماکان و دامپرهای تنظیم شوندهی الکترونیکی PASM پورشه بهصورت استاندارد در GTS وجود دارند. این سیستم تعلیق ارتفاع متفاوت و سه سطح سفتی را فراهم میکند که در کل میتوان شاهد کاهش ارتفاع ۱ سانتیمتری ارتفاع و سفتی ۱۰ درصدی سیستم تعلیق نسبت به ماکانهای استاندارد بود. همچنین میلهی ضد لغزش اندکی سفتتر در عقب وجود دارد که با گشتاور برداری و سیستم دیفرانسیل قفل شوندهی (۱۴۹۰ دلار) پورشه ترکیبشده و بهصورت شگفتانگیزی GTS را خودرویی خونسرد میسازد. به نظر میرسد که با وجود سیستم چهارچرخ محرکی که بخش اعظم گشتاور را به عقب انتقال میدهد،GTS پیچهای تند را به نرمی طی میکند. GTS از ترمزهای بزرگتر و ۱۴.۲ اینچی (جلو) نسخهی توربو با ۶ پیستون استفاده کرده اما دیسکهای ۱۳ اینچی تک پیستونه در عقب هنوز دست نخوردهاند. علیرغم احساس پدال نرم و داغی که این خودرو دارد اما توقفها عموماً محکم هستند و با اطمینان توانایی توقف این خودروی دو تنی را دارند. البته ترمزهای گرانقیمت ۸۱۵۰ دلاری کربن سرامیکی نیز در دسترس هستند. فرمان خودرو نیز از موتور الکتریکی و کمکی جدیدی سود میبرد که بنا به گفتهی پورشه در تصحیح خطاهای ماکانهای قبلی قدم بزرگی برداشته شده است. درحالیکه احساس فرمان خودرو بهصورت بدیهی فاقد میمیک های ۹۱۱ است اما مقدار سرگرمکنندهای از بازخورد فرمان برای چنین کراس اووری وجود داشته و پورشه میگوید که این تغییر در تمام ماکانهای ۲۰۱۷ صورت گرفته است. لاستیکهای چهارفصل پیرلی اسکورپیون نیز با اندازهی ۲۰ اینچی در زیر خودرو قرار گرفتهاند. گزینههای ۱۹ و ۲۱ اینچی نیز وجود دارند که کارایی متفاوتتری را نشان میدهند. درحالیکه لاستیکهای پیرلی به نظر میرسد بتوانند رکورد ۰.۸۹ جی مدل توربو را تکرار کنند اما شاسی به روز شده میتواند سریعاً چسبندگی بیشتر را در مواقع لزوم ارائه نماید.مشخصات پورشه ماکان GTS
نوع خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک، ۵ سرنشینه،۴ درب هاچبک
قیمت پایه: ۶۸۲۵۰ دلار
نوع پیشرانه: ۶ سیلندر توئین توربو، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، تزریق مستقیم سوخت
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۵۰۰ نیوتون متر در ۱۶۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۷ سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه با حالت تعویض دستی
طول/عرض/ارتفاع (متر): ۴.۶۹/۱.۹۳/۱.۶۱
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۱ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی (لیتر در هر صد کیلومتر): ۱۳.۸/۱۰.۲
منبع: caranddriver
armin
۳۰ خرداد ۱۳۹۵کیفیت از سر و روش میباره
mehran911
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ببخشید بی ربط
می خواستم این خبر مهم رو بدم که پورشه قهرمان لمانز شد
در طول زندگیم مسابقات زیادی رو دیدم اما این مسابقه دراماتیک ترین مسابقه ی اتومبیل رانی بود که تو عمرم دیدم حتما حتما حتما این مسابقه رو ببینید این مسابقه یک معجزه ی واقعی در تاریخ اتومبیل رانی بود
فوق العاده بود فوق العاده
در آخر از نویسندگان خوب پدال می خواهم یک مطلب توپ و یک شرخ خوب از این مسابقه رو در سایت قرار بدید
فقط اینو بگم نتیجه یک مسابقه 24 ساعته رو 50 ثانیه آخر مشخص کرد دقیقا زمانی که به شدت نا امید بودم معجزه شد
احسان آرسنالی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵خوب با این همه پول کاین میخرم
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ خرداد ۱۳۹۵مگه این بد؟؟؟؟؟؟
مشخصات فنی خوبی داره
king 918
۳۰ خرداد ۱۳۹۵دیگر چه چیزی بگویم که همه حالیو و صفایی ….من کجا و تو کجا تو گوهر گرانبهایی
هرچه دارم میدهم هرکاری بخواهی میکنم ….یک لحظه مال من شو ببین چه ذوقی میکنم
تویی بازی خوب دوران کودکیم …تویی حسرت بی انتهای دوران جوانیم
پس وقت وصال کی میرسد ……من در هر دو دنیا منتظرم
Elemento
۳۰ خرداد ۱۳۹۵عزیزم اونم میخری. منم یک دوره ای حدود ده دوازده سال قبل وقتی اول دبیرستان بودم همین حس و حال شما رو داشتم منتها نسبت به لامبورگینی و خصوصا مدل مورچیه لگو که اون موقع تازه عرضه شده بود شاید حتی بدتر از شما هم بودم. کلا ماشین خیلی دوست داشتم. جوری که از هر ماشین معروفی حداقل یک صفحه عدد و رقم حفظ بودم…. اصن دیوانه شده بودم… پس حستو کاملا درک میکنم. ولی این چیزا ممکنه از دور برات خیلی عالی و بزرگ به نظر بیان ولی وقتی بهشون میرسی به خودت میگی یعنی همش همین بود؟؟ بعد از دوز هم که چهار بار گاز دادی دیگه خسته میشی و ترجیح میدی یه ماشین ارزونتر بخری.
Archi KHAN
۳۰ خرداد ۱۳۹۵Elemento جان
و شما به آرزوی دوران نوجوانیت رسیدی ؟!
Elemento
۳۰ خرداد ۱۳۹۵نه. وقتی یکم سن و سالت میره بالاتر این آرزو ها واقعا برات بی معنی میشن. دیگه از اون فاز بچگی در میای.. من الان که یاد اون وقتا میفتم یکم خجالت میکشم.
حسام
۱۳ فروردین ۱۳۹۶دقیقاً موافقم
وقتی سوار ماشینی میشی که یه روزی تو خواب و رویاتم فکرشو نمیکردی،میفهمی هیچ چیز اونجور که فکر میکنی گولاخ و کامل نیست
E
۹ مهر ۱۴۰۲می دونی چرا خسته شدی ، چون برا تن تو بزرگه ، و نهایتا بی ریخت ، واسه همین یه ارزونتر برا تومناسب تره -و اینکه شاید به هدف رسیدی اما چون هدف یه ذره زحمت داره و بزرگ به نظر میرسه احتمالا درست بودن راه بر اساس بزرگی هدف ، ارزیابی شده -نتیجه خوب خوبه
vahid porsche
۳۰ خرداد ۱۳۹۵مردم در حسرت این ماشینا به شعر گفتن افتادن
ماشینایی که برای ما ارزوست برای اونا خاطرست
علي رضا
۳۰ خرداد ۱۳۹۵خدا وکیلی برای اونا هم گرونه و خاطره نیست..!
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ خرداد ۱۳۹۵قیمت 68250 دلار میشه 232050000 تومن.خداییش قیمتش خوبه
مشخصات فنی پورشه که همیشه عالی بوده
س
۴ اسفند ۱۳۹۵باو جون اونطرف این قیمته تو ایران با پول گمرک و صودی که دلال ها میکشن روش تقریبا سه یا چهار برابر میشه
mmirzaei81
۷ مهر ۱۳۹۶یو اس اس اینترپرایز عزیز این قیمت بدون گمرک حساب شده،با احتساب گمرک و پلاک ملیش چیزی حدود ۷۰۰میلیون تومن میشه،اصلا ایران کثیف ترین کشوره به نظر من،با این قیمتی که تو ایرانه میتونیم بریم آمریکا یه خونه و یه پورشه و یه لامبورگینی بگیریم،هم دنیارو داریم هم آخرت
بنتلی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵پورشه ماکان همیشه عالیه،مدلش مهم نیس ،طراحیشو دوس دارم،ی چیزی دیدم یکم بهم برخورد،چرا نوشته چهار درب هاچبک؟! اول این ک کراس اوور هس!دوم این ک هاچبک چهار درب نداریم،یا سه درب میگن یا پنج درب!
AHMADREZA
۳۰ خرداد ۱۳۹۵بنتلی جان منم اینو زیاد دیدم چرا اینطوری میگن با کجاش میشه پنج درب؟ممنون میشم جواب بدید
moein
۳۰ خرداد ۱۳۹۵با درب جعبه میشه پنج درب
احمد باقری
۳۰ خرداد ۱۳۹۵نوش جون خریداراش، هر چند انتخابهای بهتری هم هست.
فقط انگلستان
۳۰ خرداد ۱۳۹۵قیافش واقعا طبیعی و زیباس حالت اسباب بازی و قیافه مصنوعی ماشین های ژاپنی رو به هیچ وجه نداره بقیه ویژگیاش هم که حرفی برای گفتن نمی ذاره
بنتلی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵احمد رضا جان،دوست عزیز،درب عقبو هم حساب میکنن.موضوع مهم اینجاس ک ماکان اصن هاچبک نیس!!!
moein
۳۰ خرداد ۱۳۹۵مثل این که کمکم قورباغه ها دارن از روح پورشه پر می کشن ( البته خیلی کم کم و بیشتر برا شاسی بلنداش)
ahmad
۳۰ مهر ۱۳۹۵خوش به حال اونایی که می تونند بخرنند آرزوم بود یک بار فقط رانندگی کنم باش.
سيامك
۸ آذر ۱۳۹۵یکی از دوستان گفت انتخاب بهتری میشه با این پول داشت ،مثلاً چی می تونه بهتر باشه؟؟
محسن ت
۳ اسفند ۱۳۹۵ولوو xc90 دقیقا هم قیمت با ماکان هست من خیلی وقت گذاشتم برای مقایسه این دو ماشین، من خودم یکی طرف دارهای پروپاقرص محصولات پورشه هستم اما به این نتیجه رسیم که ولوو از هر نظر از ماکان بهتره…. طراحی داخلی و خارجی منحصر به فرد و ایمنی بی نظیر و بسیار بالای ولوو اون رو با هر ماشین در این سطح، متمایز میکنه.
س
۴ اسفند ۱۳۹۵اتفاقا طراحی خارجی ماکان جالب تر به نظر من اگرچه که این یه امر صلیغه ایه
amir muhammad
۲۴ اسفند ۱۳۹۵راستی من شنیدم بدنه ی این ماشین یک جوریه ک اگه روش خط بندازی خودش خودشو ترمیم میکنه. با استفاده از فناوری نانو درستش کردن. حقیقت داره یا نه؟!
یاشار
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶در حسرت پدال گاز توام
سید علی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶داشتن ماشین خوب حداقل حق طبیعی ماست … از رویاهاتون دست نکشید … بهترین خودتون پیدا کنید … پرورشش بدین …بدین دست اهلش … خیلی زود شما هم پورش سوار میشید …97 درصد مردم این صحبت ها رو قبول ندارند ولی مهم نیست ..
وحید خرسند
۶ شهریور ۱۴۰۲من تازه ماکان خریدم به نظر شما هیولا آلمان ببرم یا معین موتور خیلی تعریف خدمات هیولا آلمان رو شنیدم ولی دو به شکم دوستم قدیم میبرد معین موتور میگفت خیلی گرون میگیرن