پورشه 928 امسال چهلساله شده است و به همین مناسبت سازندهٔ آلمانی جشنهای بزرگی را در گرند پری Oldtimer آلمان برگزار خواهد کرد. این یکی از بزرگترین رویدادهای خودروهای کلاسیک در آلمان است که در پیست نوربرگرینگ برگزار میشود. هرچند مسلماً 928 مانند 911 خودرویی نمادین نیست اما بازهم در تاریخ پورشه یک اسطوره محسوب میشود. این گرند تورر لوکس برای اولین بار در سال 1977 به بازار آمد و پس از مدل 924، دومین خودروی جادهای موتور جلوی پورشه محسوب میشد.
928 به پیشرانههای V8 مجهز بود که همانطور که اشاره شد در جلو نصب میشدند؛ بنابراین این تنها کوپهٔ پورشه با موتور V8 نصبشده در جلو است و همینطور نخستین خودروی V8 پورشه نیز محسوب میشود. همچنین 928 تا پیش از معرفی پانامرا، آخرین گرند تورر لوکس ساخت پورشه به شمار میرفت. این کوپهٔ لوکس موتور جلو تقریباً به مدت دو دهه به تولید رسید و در طول این سالها حجم پیشرانههای آن از 4.5 لیتر در زمان معرفی به 5.4 لیتر رسید که نیروی آنها به چرخهای عقب منقل میشد. 928 تا سال 1995 به تولید رسید.
همانطور که اشاره شد، 928 نخستین ساختهٔ پورشه با پیشرانهٔ V8 بود که بعدها از این نوع موتور در مدلهای کاین، پانامرا و 918 استفاده شد. علاوه بر این، بهطورکلی پورشه در طول تاریخ خود تنها هفت خودروی موتور جلو تولید کرده است که 928 یکی از آنها است. در طول 18 سالی که این خودرو به تولید رسید، تعداد 60 هزار دستگاه از آن در انواع S، S4، CS، GT و GTS ساخته شد.
حال به مناسبت جشن چهلسالگی 928، پورشه چندین نمونهٔ مختلف از آنرا در نوربرگرینگ به نمایش درخواهد آورد که ازجملهٔ آنها میتوان به یک نمونهٔ چهاردر پروتوتایپ که بعدها منجر به ساخت پانامرا شد، یک نمونهٔ کابریولت پروتوتایپ که هیچگاه به تولید نرسید و یک نمونهٔ مسابقهای که اخیراً در انگلستان بازسازی شده است اشاره کرد.
ایدۀ 928 چهاردر از فری پورشه بود. این مدل علاوه بر درهای جلو، به دو درِ کوچک هم مجهز بود که بهصورت عکس باز میشدند و امکان ورود راحتتر به صندلیهای عقب را فراهم میکردند. از خودرو بهعنوان سلف پانامرا یاد میشود.