تایپ ۶۴ اولین و قدیمیترین خودرویی است که نام پورشه روی آن نهاده شده و سنگ بنای شرکتی محسوب میشود که امروزه در بین برترین سازندگان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت دنیا قرار دارد. تایپ ۶۴ همچنین خودروی شخصی فردیناند و فری پورشه هم بوده است. همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، در آن دوران فردیناند پورشه در پاسخ به درخواست آدولف هیتلر، خودرویی را طراحی کرد که در ابتدا KDF-Wagen نام گرفت و بعداً به فولکسواگن بیتل تغییر نام داد.
پسازاین اما فردیناند پورشه تصمیم گرفت برای شرکت در مسابقهٔ جادهای بین برلین و رم که در سپتامبر سال ۱۹۳۹ برگزار میشد، نسخهای سبکتر و سریعتر از بیتل را تولید کند. این خودرو که تایپ ۶۴ نام گرفت، از همان قوای محرکه و سیستم تعلیق بیتل استفاده میکرد اما در دیگر قسمتها تفاوتهای زیادی با آن داشت. برای ساخت این خودرو، شاسی بیتل بشدت تقویت شده و بدنهٔ آلومینیومی کاملاً جدیدی هم برای آن طراحی گردید که بهصورت دستساز توسط شرکت Reutter ساخته میشد. در شاسی و بدنهٔ تایپ ۶۴ از تکنولوژی هواپیماهای جنگ جهانی دوم استفاده شده بود و پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت هوا خنک بیتل نیز برای استفاده در آن تقویت شده و قدرتش به ۳۲ اسب بخار افزایش یافت. با وجود این ویژگیها، تایپ ۶۴ میتوانست به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
فردیناند پورشه برنامهٔ ساخت سه دستگاه از تایپ ۶۴ را داشت اما پس از پایان ساخت اولین دستگاه، جنگ جهانی دوم رسماً آغاز و مانع از ادامهٔ پروژه شد و برگزاری مسابقهٔ بین برین و رم هم لغو گردید؛ اما فرزند فردیناند پورشه یعنی فری پورشهٔ جوان هرگز تسلیم نشد و دو دستگاه باقیمانده از تایپ ۶۴ را تکمیل کرد. وی از این دو خودرو بهعنوان نمونههای آزمایشی برای محصولات بعدی پورشه استفاده کرد و بدین ترتیب تایپ ۶۴ به پُلی بین بیتل و پورشه ۳۵۶ تبدیل شد.
اولین نمونهٔ ساخته شده از تایپ ۶۴ در اوایل جنگ جهانی دوم نابود شد اما دو دستگاه دیگر توسط خانوادهٔ پورشه مورداستفاده قرار گرفتند. البته بعداً آنها فقط از یکی از این دو خودرو استفاده کردند و خودروی دیگر را در انبار قرار دادند. نمونهٔ سوم بهعنوان خودرویی خانوادگی مورداستفاده قرار گرفت و فردیناند و فری پورشه بسیار با آن رانندگی میکردند. در اواخر جنگ جهانی دوم یعنی در ماه می سال ۱۹۴۵ اما سربازان آمریکایی، تایپ ۶۴ موجود در انبار را پیدا کردند. آنها سقف خودرو را بریدند و برای چند هفته با آن به رانندگی بشدت خشن پرداختند تا اینکه پیشرانهٔ آن سوخت و سپس آنرا اسقاط کردند؛ بنابراین سومین دستگاه تایپ ۶۴ تنها نمونهای بود که از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد.
البته نمونهٔ دوم که توسط آمریکاییها اوراق شده بود بعدها با استفاده از قطعات باقیمانده در کارخانهٔ پورشه بازسازی شد و هماکنون در موزهٔ خودروی پترسون در لسآنجلس نگهداری میشود اما سومین دستگاه تنها نمونه از تایپ ۶۴ است که همچنان در حالت اصلی خود بوده و بازسازی نشده است. از سوی دیگر، هنگامیکه در سال ۱۹۴۴ شرکت پورشه از آلمان به اتریش نقلمکان کرد، فری پورشه که قصد داشت تایپ ۶۴ را بهعنوان خودروی شخصی خود در کشور اتریش به ثبت برساند، کلمهٔ PORSCHE را روی دماغهٔ آن چسباند و بنابراین این ماشین رسماً به اولین خودرویی تبدیل شد که نام پورشه روی آن قرار گرفت.
حال قرار است سومین نمونهٔ تایپ ۶۴ بهزودی به حراج گذاشته شود. این خودرو ارزش فوقالعاده بالایی دارد زیرا همانطور که گفته شد از یک سو تنها تایپ ۶۴ اصلی دنیا محسوب میشود و از سوی دیگر رسماً بهعنوان اولین محصول شرکت پورشه شناخته میشود. این خودرو که از لحاظ تاریخی مهمترین محصول در بین تمام ساختههای پورشه از ابتدا تا به امروز است، بهزودی در تاریخ ۱۵ آگوست در حراجی RM Auctions به حراج گذاشته خواهد شد.
آقای «مارکوس گوریگ» متخصص خودرو از RM Sotheby’s در رابطه با این خودرو میگوید:
بدون تایپ ۶۴ هیچکدام از پورشههای ۳۵۶، ۵۵۰ و ۹۱۱ وجود نداشتند. این داستان اصل و ریشهٔ پورشه است. این خودرویی است که محصولات افسانهای پورشه را پایهگذاری کرد و حالا برای مجموعهداران فرصتی تکرارنشدنی فراهم شده تا بتوانند روی صندلی شخصی فری و فردیناند پورشه بنشینند. با این خودرو، مالک جدید آن نهتنها به تمامی رویدادهای مربوط به پورشه در سراسر جهان دعوت خواهد شد بلکه همیشه در ردیف اول خواهد بود
Alireza
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸چجوری میخوان واسه این قیمت بزارن حالا
خیلی حرفه ماشینت اسمش اولین پورشه تاریخ باشه
Amir Machine
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸زمانی که فردیناند پورشه این ماشین رو میساخت به خیالش هم خطور نمیکرد که 80 سال بعد دوتا بچه پولدار با محصولات شرکتش جون یه آدم رو براحتی بگیرن (تصادفات خیابون کارگر اصفهان)
برای اینطور افراد جون آدم که هیچ ارزشی نداره، کاش لااقل احترام نام بزرگ پورشه نگه میداشتن، هرچند که میدونم انتظار بیخودیه
یه دختر و پسر بچه پولدار وقیح چه میدونن پورشه چیه، فردیناند پورشه کیه
روحت شاد فردیناند، روحت شاد مرد بزرگ
حسین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸قبلا هم یکی گفته بود ” همه بیمه اند” ، کسی باش برخورد نکرد!
نمیشه دوگانه عملکرد و توقع بیجا داشت!
بهراد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸از بس بچه .. زاده ها سوار این برند شدن یه تجسم بدی از پورشه تو ذهنم شکل گرفته.
اما خود پورشه کارش درسته کاش صاحبشو خود ماشین انتخاب میکرد یا حداقل کسی که شایسته ی این ماشین هست سوارش بشه و ازش لذت ببره
حسین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸پورش درسته یا پورشه؟
پورش لایک
پورشه دیس لایک
Hosseinbimmer
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸بستگی به زبان داره تا جایی که میدونم در اصل پورشه هست ولی به انگلیسی میگن پورش. مثل بی ام و و بی ام دابلیو (البته صد درصد مطمئن نیستم)
:::فرشاد:::
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸سال ۲۰۱۶ یه ویدئو رسمی منتشر شد و تاکید کردن تلفظ صحیح پورشه هست.
Mohammadreza
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ایا واقعا حراج همچین ماشینی درسته؟
تو متن اشاره نشده که الان(قبل از حراجی)ماشین در تملک چه کسی هست ولی احتمالا در تملک کمپانی پورشه و یا خانواده پورشست.
اگه این ماشین در تملک پورشه(یا خانواده پورشست)نمیتونم درک کنم که چرا دارن حراجش میکنن
اگه قرار باشه فقط یه ماشین تو موزه پورشه باشه اون ماشین باید تایپ ۶۴ باشه