کلمه زبالهدان هرگز به ذهنم خطور نکرد. از لحظهای که در موردش فهمیدم تا لحظهای که تمام تصاویر را ثبت کردم، در غمانگیزترین و پیچیدهترین احساس، آن را به دیده یک کلکسیون ماشین میدیدم.
چگونه اتفاق افتاد؟ وجود تنها یکی از این باکسترها کافی است تا منظرهای غیرمعمول و اندوهناک زاده شود. رها شده، بهصف و نهچندان متفاوت از محصولات امروز پورشه که در نمایشگاههای اتومبیل میآسایند. از کجا آمدهاند؟ چطور به این حال و روز افتادند؟ امکان دارد بک منتقد پورشه آنها را از سر کینهورزی گرد هم آورده باشد؟ یا شاید یکی از قطارهایی که ۱۷ سال پیش این اسبان چابک را به مقصد میبرد در اینجا از ریل به در شده؟ واقعیتی است غریب، غیرمحتمل و غمانگیز. جان وود (صاحب قبرستان) به من گفت:
برای ۹۱۱ اس سی خود به ترمز احتیاج داشتم و فهمیدم که خرید یک باکستر رها شده برای ترمزهایش از خرید ترمزهای نو ارزانتر خواهد بود.
او قطعات بیشتری از آن را به فروش رساند و کمکم معلوم شد که کسبوکاری بس پرسود نصیب جان شده و اینگونه شد او مرکز قطعات وودی را تأسیس نمود.
” ۹۸۶ قطعه را به همه مردم در سراسر کشور فروختم، به خارج کشور، به همه جا.” او گفت که امیدوار است روزی “بیش از صد” باکستر برای خودش داشته باشد.
گرفتن عکسهای جدی از یک زبالهدانی کاری است که هر دانشآموخته مدرسه هنری انجام میدهد (شاید هم فقط من؟)، بهجای تأکید و نیستی و رقص مرگ، دلم میخواست از ماشینها عکس بگیرم و چه خوب میشد اگر هنوز آن رودسترهای درخشان پنجاه هزار دلاری گذشته میبودند.
میدانستم که نور خورشید پیشبینیناپذیر است و خودروها هم براثر رها شدن چرکیناند؛ اما دوست داشتم که مثل روزهای ابتدایی زندگیشان بدرخشند. به امید درخشیدنشان نوری شدید بر پیکره آنها تاباندم. آنها را بهگونهای ثبت کردم که شاید برای بقیه خودروهای اسپرت هم همان کار را میکردم. دربهدر در پی یافتن بهترین زاویهها، جزئیات و درخششها بودم.
سعی کردم با نماهای عریض تعدد اجساد این گورستان را در قاب تصویر بگنجانم، تکتک و در آخر عکسی دستهجمعی. برای خود برنامهای داشتم که نتایجش در پایان باب دلم بود اما آن برنامه در لحظه، معنایی تازه به خود گرفت: فکر کردم که با اشارهای سمبولیک، به این خودروهای رها شده اندکی توجه ببخشم. پانزده سال پیش صاحبانشان از تکتک خودروهایی که اینجا میبینید باافتخار عکس میگرفتند – چراکه نشانهای بودند برای غرور مالکیت و پیروزی. امیدوارم که با اعطای آخرین تصویر به این مرکبان طرد شده، آخرین لحظات شکوه و عظمت را قبل از ملاقات با مرگ احساس کنند. خودروهایی بودند که پورشه را نجات دادند اما از پس نجات خودشان برنیامدند…
می خواهید موفق شوید؟هدف داشته باشید،کم انتظار باشید،بیشتر کار کنید و من به شما می گویم که چگونه چهار دلار را در عرض پنجاه سال به یک میلیارد دلار تبدیل کنید(وارن بافت)
تو ایران ماشینها عمر ابدی دارن درست مثل آقای بوق! من پراید و ماشینهی دیگه رو دیدم که حتی بعد از آتش سوزی دوباره درستشون کردن و به یه بیچاره دیگه فروختن! اینا که همشون نو ان
اینا بدست خودروسازان غیور(!!)ما برسه بدون هیچ تغییری یه آرم سایپا میزنن به کاپوتش و محصول خدا میلیون تومنی جدیدی بنام سایپا911 روانه ی بازار میکردن و تا صد سال دیگه میفروشن…
آرین
۱۷ مرداد ۱۳۹۴یعنی الان بایست فاتحه بخونم؟! :/
نوید جهرمی
۱۷ مرداد ۱۳۹۴نه فاتحه مال آدمه
مثل خودشون یه دقیقه سکوت میکنیم
milad
۱۷ مرداد ۱۳۹۴وقتی مردم منم ببرید اونجا خاک کنید..
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴حیفه این ماشینا!
faraz777
۱۷ مرداد ۱۳۹۴“برای ۹۱۱ اس سی خود به ترمز احتیاج داشتم و فهمیدم که خرید یک باکستر رها شده برای ترمزهایش از خرید ترمزهای نو ارزانتر خواهد بود.” :O :O :|
The Best Or Nothing
۱۷ مرداد ۱۳۹۴بیشتر مثله یه رمانه تا یه مجله خودرو
Hitler
۱۷ مرداد ۱۳۹۴دلم خون شد
می خواهید موفق شوید؟هدف داشته باشید،کم انتظار باشید،بیشتر کار کنید و من به شما می گویم که چگونه چهار دلار را در عرض پنجاه سال به یک میلیارد دلار تبدیل کنید(وارن بافت)
یه پسر
۱۷ مرداد ۱۳۹۴دنیاست ؛ دنیا
جالب من پیکان هایی رو دیدم که مالکینشون با وجود مشکلات و گرفتاری های زیاد ماشینشون حتی بعد تصادف در حد چپ کردن هنوز نگهداری میشن و سر پان
Archi KHAN
۱۷ مرداد ۱۳۹۴واقعا تاسف ناکه ،اما آخه چرا ؟؟!!!
یعنی اون کشور اینقدر بی صاحبِ که معلوم نیس این باکستر ها کجا بوده ؟!!
شاید قطار چپ کرده ، شاید …..
AHMADREZA
۱۷ مرداد ۱۳۹۴چقدر راحت این همه پورشه رو رها کردند عجیبه
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴نهایت بی رحمی!!!
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴اشک تو چشام جم شد! ماشینایی که الان باید تو موزه برق بزنن یا تو دست کلکسیونر های معروف باشن الان دارن تجزیه میشن…… حیف!
رضا
۱۷ مرداد ۱۳۹۴تو ایران ماشینها عمر ابدی دارن درست مثل آقای بوق!
من پراید و ماشینهی دیگه رو دیدم که حتی بعد از آتش سوزی دوباره درستشون کردن و به یه بیچاره دیگه فروختن!
اینا که همشون نو ان
شنتیا فراریه
۱۷ مرداد ۱۳۹۴خدا بدادشون برسه
ER911
۱۸ مرداد ۱۳۹۴نهایت نامردی:(
واقعا برای صاحباشون متاسفم
ashkan
۲۰ مرداد ۱۳۹۴بدین ایران خودرو به اسم نو تو پاچه ملت میکنه
سینا
۱ شهریور ۱۳۹۴اینا بدست خودروسازان غیور(!!)ما برسه بدون هیچ تغییری یه آرم سایپا میزنن به کاپوتش و محصول خدا میلیون تومنی جدیدی بنام سایپا911 روانه ی بازار میکردن و تا صد سال دیگه میفروشن…