جگوار اف تایپ در سال ۲۰۱۳ و با پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر سوپرشارژردار عرضه شد. حال ۵ سال از آن زمان گذشته و جگوار سیستم چهار چرخ محرک و مدل پرفورمنس و پرچمدار SVR را معرفی کرده است اما اخیراً نیز مدل ارزانتری عرضه شده که باعث میشود افراد بیشتری بتوانند پشت فرمان این زیبای بریتانیایی بنشینند.
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که اخیراً در اف تایپ نصب شده قیمت خودرو را به نقطه نسبتاً مناسب ۵۰۷۹۵ پوندی رسانده است؛ اما استفاده از پیشرانه کمحجم بنزینی در خودروی خوشتیپی همچون اف تایپ کوپه به معنی رودرو شدن با بهترین خودروی دو درب اسپورت کلاس یعنی پورشه ۷۱۸ کیمن است. این خودرو نیز در سال ۲۰۱۶ قلب تپنده ۴ سیلندر را به دست آورد. در یک مصاف مهم و سخت کدامیک از این دو خودرو پیروز خواهند بود؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.
- شاخبهشاخ
پورشه ۷۱۸ کیمن S PDK | جگوار اف تایپ P300 2.0 i4 R-Dynamic | نام خودرو |
۵۳۸۵۳ | ۵۴۴۹۵ | قیمت (پوند) |
۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو | پیشرانه |
۳۴۵/۴۲۰ | ۲۹۶/۴۰۰ | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) |
۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب | ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب | گیربکس |
۳.۹ | ۵.۹ | شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
۲۸۵ | ۲۵۰ | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۱۰.۲ | ۹.۵ | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
چراغهای LED تطبیقی (۱۳۹۷ پوند)، دستیار پارک با دوربین عقب (۱۰۸۶ پوند)، مدیریت سیستم تعلیق تطبیقی پورشه (۱۰۱۰ پوند)، هدایت گشتاوری پورشه و قفل دیفرانسیل مکانیکی (۹۲۶ پوند)، ترمزهای سرامیک کامپوزیت (۵۱۷۷ پوند)، پکیج اسپورت کرونو (۱۵۷۴ پوند)، اگزوز اسپورت (۱۳۸۰ پوند)، رینگهای ۲۰ اینچی (۱۶۲۹ پوند)، صندلیهای گرم شونده (۲۹۴ پوند)، سیستم صوتی Bose (834 پوند) | رینگهای ۱۹ اینچی (۱۰۴۵ پوند)، دوربین عقب (۲۷۵ پوند)، ورود بدون کلید (۴۷۰ پوند)، درب صندوق برقی (۴۷۰ پوند)، سقف پانورامیک (۱۳۱۰ پوند)، پکیج آبوهوا (۱۰۷۰ پوند)، پکیج مشکی (۶۷۵ پوند) | آپشن ها |
- جگوار اف تایپ ۲.۰
نقاط قوت: ظاهر و تصویر ذهنی برند، پاسخ خوب فرمان، ترکیب آرامش کابین با تواناییهای دینامیکی
نقاط ضعف: چابکی کم در مقایسه با ۷۱۸ کیمن، کیفیت و سیستم اطلاعات سرگرمی رده پایین نسبت به پورشه، کارکرد سخت پیشرانه
با معرفی پیشرانه ۲ لیتری انجینیوم در مدلهایی همچون XE و XF تنها موضوع زمانی بود که باعث میشد اف تایپ دیرتر از برادران به این پیشرانه دست یابد. همانگونه که میدانید پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر اف تایپ شخصیت این خودرو را تشکیل میدهند و ما با تست نمونه ۲ لیتری میخواهیم بدانیم اف تایپ چگونه عمل میکند.
اما حتی در مدل P 300 2.0 i4 که تست شده شاهد شخصیت خاص و کمی متفاوت این بریتانیایی زیبا هستیم. اف تایپ ۴ سیلندر خشمگین نیست. در حقیقت شاید در نگاه اول برخی افراد این خودرو را دستکم بگیرند.
استارت پیشرانه با یک صدای تخت است و در زمان حرکت در بزرگراهها احساس بسیار خاصی ایجاد نمیکند. این نسخه از اف تایپ به دلیل اصلاحات اعمال شده در شاسی فاقد جسارت لازم است؛ اما هنوز هم سیستم دینامیک انتخابی عملکرد مناسبی داشته و صدای پیشرانه را سرزنده نگاه میدارد. صدای تولیدی پیشرانه بهترین لذت شنیداری را ایجاد نمیکند اما در مقایسه با پورشه جذاب است.
پیشرانه به لطف گشتاور گستردهای که ارائه میکند کشش خوبی را به خودرو اعطا کرده و توربوی توئین اسکرول آن نیز تضمین کننده ارائه حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری از دور ۱۵۰۰ پیشرانه است؛ اما با وزن ۱۵۲۵ کیلوگرمی، این خودرو بسیار سنگینتر از کیمن ۱۳۸۵ کیلویی بوده و سریعاً این مطلب را متوجه میشوید.
در پیست تست شاهد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتی ۵.۹ ثانیهای اف تایپ بودیم که ۲ ثانیه کندتر از حریف ژرمنی میباشد. اگرچه گیربکس جگوار یک دنده اضافه دارد اما نمیتواند در شتاب گیری بین دندهای با کیمن سبکتر و قدرتمندتر شاخبهشاخ شود. در تست شتاب بین سرعتهای ۸۰ تا ۱۱۳ کیلومتر در ساعت اف تایپ نهدهم ثانیه کندتر نشان میدهد.
اما همهچیز یک خودرو به عملکرد خط مستقیم مربوط نمیشود. پیشرانه ۴ سیلندر جگوار باعث شده دماغه این خودرو نسبت به مدلهای ۶ و ۸ سیلندر سبکتر باشد و این امر باعث میشود اف تایپ در سر پیچها عملکرد بهتری را نشان دهد.
همین امر باعث شده چسبندگی چرخهای جلوی جگوار بهبود یابد و اکثر رانندگان این چسبندگی بالا را شاهد خواهند بود.
هنوز هم احساس زیادی از طریق فرمان به دستانتان منتقل نخواهد شد اما این خودرو خنده بر لبانتان جاری میسازد حتی اگر به تند و تیزی پورشه نباشد.
نظرات آزمایشکنندگان
صفحه لمسی: سیستم تاچ پرو که شامل یک صفحه لمسی ۱۰ اینچی است به صورت استاندارد در این خودرو وجود داشته و پاسخهای سریعتری به دستورات راننده میدهد. این سیستم کاربری آسانی نیز دارد.
گیربکس: تعویضهای نرم و روان از ویژگیهای این گیربکس است.
میدان دید: در صندلی راننده اف تایپ از سواری راحتتری سود خواهید برد اما میدان دید آن میتوانست بهتر باشد.
- پورشه ۷۱۸ کیمن S
نقاط قوت: فرمان، توازن شاسی و چسبندگی، ترکیب سرعت زیاد با کاربردی بودن بالا
نقاط ضعف: صدای نه چندان جالب پیشرانه، نبود شخصیت نسل قبلی، آپشن های گرانبها
بیشک بررسی پیشرانه ۴ سیلندر توربوی تخت نشان میدهد که این نسخه فاقد کاراکتر پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی قبلی کیمن بوده اما ۷۱۸ اینجاست که بماند و البته با دست پر در میدان حضور دارد.
مدل مجهز به گیربکس PDK که در تست حاضر بود از پکیج سفارشی اسپورت کرونو نیز سود میبرد بنابراین با وجود لانچ کنترل، شتاب آن تنها در ۳.۹ ثانیه ثبت میشود که باورنکردنی است.
این خودرو همچنین در بحث شتاب گیری بین دندهای نیز علیرغم گیربکسی با دنده کمتر حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد و جگوار را به راحتی شکست میدهد.
با وجود قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به جگوار و همچنین وزن کمتر، جای تعجبی وجود ندارد که ۷۱۸ کیمن شتاب گیری کاملاً بهتری دارد. این خودرو در حالت اسپورت پلاس معکوسهای بسیار لذت بخشی دارد. گیربکس PDK نیز تعویضهای تیز و بدون تعللی داشته که همین امر هم از دیگر مزیتهای این ژرمنی کار بلد میباشد.
فرمان خودرو وزن مشابهی با رقیب داشته اما احساس بهتری را به راننده منتقل میکند بنابراین در کیمن میتوانید اعتمادبهنفس بیشتری در زمان عبور از پیچها داشته باشید. با انجام این کار شاهد بالانس طبیعی زیبای این خودرو خواهید بود.
۷۱۸ کیمن علاقه زیادی به تغییر جهت نشان میدهد و طراحی پیشرانه وسط آن به افزایش چابکی خودرو کمک میکند. چسبندگی زیادی نیز وجود دارد.
البته این پیشرفت دینامیکی نیز نقاط ضعف خاص خودش را دارد. اگرچه کنترل تکانهای بدنه فوقالعاده خوب بوده و پایداری خوبی در سرعتهای بالا دارد اما سواری ۷۱۸ کیمن سفتتر از جگوار است. البته که سواری پورشه خیلی ناراحت نیست اما باید با حرکات عمودی بیشتری در صندلی کنار بیایید.
مهمان ناخوانده کابین پورشه صدای لاستیک است. البته صدای پیشرانه تا حدی این صدا را محو میکند. صدای پیشرانه پورشه بد نیست اما خب به لذت بخشی صدای جگوار نمیباشد.
نظرات آزمایشکنندگان
گیربکس: گیربکس PDK دوکلاچه واقعاً تجربه رانندگی کیمن را بهبود بخشیده و تعویضهای تیز و بدون وقفهای دارد.
کیفیت کابین: با اینکه پورشه خودروی ارزانتری است اما متریال باکیفیتتری در کابین آن دیده میشود.
فرمان: بازخورد زیادی از چرخها به راننده منتقل میشود بنابراین حس واقعی از آنچه خودرو انجام میدهد به دست میآورید.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: پورشه ۷۱۸ کیمن S
با اینکه پیشرانه این خودرو فاقد شخصیت خاص نسل قبلی است اما شکی وجود ندارد که پرفورمنس پورشه وحشیانه است. از نظر سرعت جگوار حرفی برای گفتن در برابر پورشه ۷۱۸ کیمن ندارد ضمن اینکه این خودرو کمی قابلاستفادهتر است.
رتبه دوم: جگوار اف تایپ ۲.۰
نسخه ۴ سیلندر باعث افزایش جذابیت اف تایپ شده و خریداران بیشتری میتوانند به این خودرو دست یابند. ظاهر اف تایپ زیبا بوده و هندلینگ مناسب و سریعی دارد اما هنوز هم به اندازه پورشه کاربردی یا درگیر کننده نیست. اف تایپ ۴ سیلندر مجموعه هماهنگی است اما به اندازهای که انتظار داشتیم کاریزماتیک نیست.
منبع: autoexpress
Omid622
۱۳ فروردین ۱۳۹۷پورش
چه رنگ جذابی
چه رینگ های عالیه
Vahid
۱۶ فروردین ۱۳۹۷صحیحش پورشه هست.
پورشه اسم هست و اسم رو نباید غلط خوند. اسم هر چی باشه باید درست خونده بشه. مثلا من اینجا وحید هستم ، یه خارجی هم باید منو وحید صدا کنه ، غیر از این صدا کنه غلطه . این اسم هم در آلمانی پورشه تلفظ میشه .
علی
۱۳ فروردین ۱۳۹۷یعنی در ی جمله اصالت وکیفیت از پورشه میباره.طراحی پورشه جاودانه تره و از نظر فنی هم نگم بهتره . انگلستان حالا حالاها باید بدو تا به مهندسی آلمانها برسه . این پیشرفت جگوار هم مدیون سرمایه های هندوستانیها بوده مگرنه الان ته سطل زباله تاریخ میدیدیمش.
با تچکر
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۳ فروردین ۱۳۹۷خیلی دوست دارم اونایی که بهت همیشه((چون 99 درصد حرفاتون کاملا بی منطق و بی مغزه)) لایک میدن رو بشناسم.
بعضی ها به خاطر شوخ طبعی بعضی ها هم ……………………..
mehran (fox)
۱۴ فروردین ۱۳۹۷دانیال جان دوست عزیزم من از طرف آلمانی بازای سایت به خاطر حرفای این دوستمون ازت معذرت می خوام…یه دوست امریکایی باز داریم که تا به یه ماشین امریکایی نظر منفی از طرف هر کسی داده بشه شروع به بد و بیراه گفتن به 911 و ب ام و و همه خودروهای آلمانی میکنه و علی آقام که نمیدونم چرا اینقدر کینه توزانه نسبت به خودروهای با کلاس و درجه یک انگلیسی نظر میده…عاشق پورشم ولی به جگوارم همیشه با دید احترام به خاطر ماشینای فوق العاده ای که میسازه نگاه کردم.مخصوصا اف تایپ که محشره….
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۴ فروردین ۱۳۹۷شما چرا دوست من؟؟.
ایشون اصلا آلمانی دوست نیستن.
نمیدونم چرا ایشون اصلا درست بشو نیست،شده عینه ربات هر کی هم بهش هرچی میگه گوشش بدهکار نیست.
اگه کلا از انگلیسی ها خوشش نمیاد،نیاد مهم نیست ولی دیگه این همه زور و فشار برای چیه نمیدونم.
موفق باشید.
Elemento
۱۳ فروردین ۱۳۹۷جگوار باید از اون موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژ با ۵۶۷ اسب قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور خجالت بکشه که اومده موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری رو هم روی اف تایپ سوار کرده.
مثه این میمونه لامبورگینی بیاد نسخه ی ۶ سیلندر اونتادور رو با قیمت ۴۵/۰۰۰ دلار عرضه کنه ،
متاسفانه اف تایپ رو قربانی افزایش فروش کردند
نوید جهرمی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷البته علاوه بر ارزون تر کردن اف تایپ و جذب مشتری های بیشتر میشه اینطور دید ک زمینه رو برای یه اف تایپ هابریدی با موتور ترکیبی همین 4 سیلندر و یه موتور برقی فراهم کرده. به نظرم هر چند این کار جالب نبوده اما موتور ضعیفی نیس. برای یه کاربر که دنبال اف زیبایی اف تایپ با خشونت کمتر و کاربری ارزون تره بسیار هم مناسبه.
KING 918
۱۳ فروردین ۱۳۹۷با اینکه اف تایپ رو خیلی دوست دارم اما دیگه تمامی سنگینی ترازو به سمت پورشه ست
کیفیت بیشتر
قدرت بیشتر
شتاب بهتر
هندلینگ بهتر
امکانات بیشتر
قیمت کمتر
عقل و دل میگه پورشه
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۳ فروردین ۱۳۹۷عقل و دلت کاملا درست میگه.
رو این نسل اف تایپ خودمم خیلی حساب باز نکرده بودم.
ایشالا نسل بعدش کولاک میکنه.
King 918
۱۳ فروردین ۱۳۹۷عقل و دل میگه خیلی مخلصیم رفیق
الف.ی
۱۳ فروردین ۱۳۹۷چرا اینا اینقدر گرونن؟؟؟؟!!!
Sajjad
۱۳ فروردین ۱۳۹۷انتخاب من صد در صد پورشه
خیلی خوشگله
Fk
۱۳ فروردین ۱۳۹۷ظاهرا تو انگلستان خودرو گرونه اقای دهقان فرمودن
جایی که من پرسیدم چرا ی فورد فوکوی ۲۳هزار پوند قیمّت داره اشتباه نکردید
جواب اینطور دادن
Ali Keyhani
۱۳ فروردین ۱۳۹۷هردو زیباهستن،اگه بخوام یکی از این دو اسپرت رو انتخاب کنم قطعا پورشه رو انتخاب میکنم،
charger
۱۳ فروردین ۱۳۹۷جفتشون عشقن ولی پورشه دیگه حرفی واسه گفتن نذاشته
فرهاد كرمستجی
۱۴ فروردین ۱۳۹۷بببین اف تایپ چیه که کیمن رو تو طراحی بیرونی کنار میزنه، اونوقت ببین پورش چیه که از یه انجیین چهار سیلندر 3،8 ثانیه زده، واقعا این صنعت خودرو سازیو ما کاملا باهاش بیگانه ایم.
Vahid
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ما تو کشور خودمون مهندسین خیلی با سوادتر از آلمان داریم با طرحهای بهتر ولی کسی به اونها اهمیت نمیده. اگر اون صنعت به اون جایگاه رسیده به خاطر اینه که بهش بها داده شده. اینجا به این چیزا بها نمیدن و مغز های ما مجبورن برن صنعت کشورهای دیگه رو سروسامون بدن.
یه زمانی ایران داشت صنعتشو صادر میکرد حالا مخ صادر میکنیم . باهوشتر از ایرانی خدا خلقت نکرده اما….
ADAK
۱۷ فروردین ۱۳۹۷توهم نزن دادا …
م.ر.باقرپور
۱۴ فروردین ۱۳۹۷اف تایپ یکی از خوشگلترین ماشین هاییه که ساخته شده و الان قابل خریده
دل اف تایپ رو انتخاب میکنه و عقل پورشه رو و جیب با نهایت زورش یه شاسی بلند چینی رو!