والتر روهل رانندهای بزرگ و افسانهای است. این رانندهٔ آلمانی سالها در مسابقات رالی قهرمانی جهان یا WRC در تیمهای مختلفی مثل پورشه، آئودی و لانچیا مسابقه داد و در سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۲ قهرمان این مسابقات شد. او در مسابقات جادهای مثل لمانز و مسابقهٔ ۲۴ ساعتهٔ نوربرگرینگ هم موفق بود و نیکی لائودا او را نابغهای روی چرخ میدانست. روهل در ایتالیا بهعنوان رانندهٔ رالی قرن و در فرانسه بهعنوان رانندهٔ رالی هزاره انتخاب شد. طی سالهای اخیر نیز وی در سمت رانندهٔ آزمایشی ارشد پورشه مشغول فعالیت است. حال میخواهیم با والتر گشتی در تاریخ ۹۱۱ توربو بزنیم.
۹۳۰ توربو سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷
پدربزرگ همهٔ توربوها یک انقلاب فنی در تولید خودرو بود. اولین نمونهٔ این ماشین با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته، بسیار تیز بود که این حتی برای رانندههای ماهر هم چالش خارقالعادهای را ایجاد میکرد. استایل بیرونی ۹۳۰ هم با اسپویلر بزرگ عقب و رینگهای Fuchs، یک رؤیا بود. در سال ۱۹۷۹ من آرزوی خود را برآورده کردم و درحالیکه چهار سال از عرضهٔ ۹۱۱ توربو به بازار گذشته بود، اولین ۹۱۱ توربوی خود را خریدم.
۹۶۴ توربو سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴
حجم پیشرانهٔ این نسل مثل ۹۳۰ هنوز هم ۳.۳ لیتر بود اما با چراغهای جلوی دایرهای و بال بزرگ عقب، هنوز هم زیبا به نظر میرسید. در نسخههای جدید ۹۶۴ ایمنی خودرو نیز با ترمز ABS و فرمان هیدرولیک بهطور چشمگیری بهبود پیدا کرد. بااینحال، پیشرانهٔ اولین نمونهها کمی منسوخ شده بودند و خودرو از نظر پویایی، در مقایسه با مدلهای پیشین گام چندان بزرگی به سمت جلو برنداشته بود. به همین دلیل مدلهای اولیهٔ ۹۶۴ توربو امروزه محبوبیت کمتری دارند؛ اما این شرایط با پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری کاملاً تغییر کرد. ۹۶۴ توربو با این پیشرانهٔ کاملاً جدید و ۳۶۰ اسب بخار قدرت، تا به امروز یک ماشین رؤیایی باقیمانده است.
۹۹۳ توربو سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷
گام بزرگ بعدی توربو به جلو تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک بود. من نقش پررنگی در این موضوع داشتم زیرا در اوایل توسعهٔ این نسل گفتم که ساخت خودرویی با ۴۰۸ اسب بخار قدرت بدون سامانهٔ چهارچرخ محرک امکانپذیر نیست. پس از آزمایشات فراوان، ما بجای کلاچ قدیمی با توزیع ثابت، تصمیم به استفاده از کلاچ ویسکوز جدید با توزیع متغیر قدرت به محور جلو گرفتیم. این کلاچ در ترکیب با محور عقب جدید وایساخ و توسعهٔ هماهنگ قدرت موتور بایتوربو، ۹۹۳ توربو را به خودرویی کاملاً خارقالعاده برای رانندگی تبدیل کرد که در پویایی رانندگی بهسختی میتوان آنرا شکست داد.
۹۹۶ توربو سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵
نقطهٔ عطف بعدی در تاریخ ۹۱۱ توربو یعنی تجهیز به پیشرانهٔ آب خنک، با نسل جدید ۹۹۶ به وجود آمد. این ماشین از لحاظ فنی کاملاً برجسته بود زیرا حالا حتی ترمزهای کربن سرامیکی پورشه از موتوراسپرت بهصورت استاندارد ارائه میشدند. ۹۹۶ توربو بهترین توربویی بود که تا آن زمان ساخته شده بود اما طراحی بیرونی آن چندان محبوب نبود زیرا بسیاری از مردم از چراغهای جلوی موسوم به تخممرغ نیمروی آن گلایه داشتند. بااینحال از نظر من، ۹۹۶ توربو هنوز هم یک خودروی اسپرت بسیار سریع است که با قیمت معقول، برای رانندگیهای روزمره کاملاً مناسب است. در این نسل برای اولین بار در یک توربو، گیربکس اتوماتیک تیپترونیک ارائه شد اما قدرت ۴۲۰ اسب بخاری آنرا به میزان چشمگیری کاهش داد. به همین دلیل من شخصاً گیربکس دستی را ترجیح میدهم.
۹۹۷ توربو سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲
نسل ۹۹۷ بیش از هر چیز از نظر طراحی بیرونی گامی به جلو به دوران مدرن بود. این ماشین حتی امروز هم چندان سالخورده به نظر نمیرسد و همچنان تجسم زیبایی یک پورشهٔ مدرن است. در بخش فنی، قدرت موتور در ۹۹۷.۲ توربو به ۵۰۰ اسب بخار رسید و گیربکس دوکلاچهٔ PDK هم برای اولین بار معرفی شد. درنتیجه این خودرو فوقالعاده بود. حتی امروز، هنوز هم چیزی منفی برای گفتن پیدا نمیکنم و همیشه از نشستن پشت فرمان ۹۹۷ توربو لذت میبرم. در فرمان، دندههای گیربکس و ترمزهای این نسل یک حس آنالوگ حیرتانگیز وجود دارد.
۹۹۱ توربو سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹
بالهای عریض این نسل تقریباً یادآور بالهای توربوی اولیه هستند. توزیع روان قدرت توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک، معرفی سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و طبیعتاً قدرت بیشتر هم از دیگر ویژگیهای ۹۹۱ توربو هستند. این نسل از نظر پویایی رانندگی چنان استاندارد بالایی را ایجاد کرد که باور کردن اینکه امکان بهبود آن وجود خواهد داشت دشوار است. در این ماشین، پاسخگویی، تعادل و قدرت افسارگسیختهٔ موتور کاملاً باورنکردنی است.
۹۹۲ توربو سال ۲۰۲۰
صادقانه بگویم نمیتوانم تصور کنم که چگونه میتوان تجربهٔ ارائه شده توسط نسل قبلی را بیشتر تقویت کرد؛ اما وقتی امروز با ۹۹۲ توربو در هوکنهایم رانندگی میکنم کاملاً باورنکردنی است. این نسل در بسیاری جهات آنقدر بهتر شده که دهان من را میبندد. رانندگی ۹۹۲ توربو در سطح یک خودروی سوپراسپرت است اما میتوانید بدون ترس هرکسی را پست فرمان آن قرار دهید. در اینجا بیشفرمانی و کمفرمانی وجود ندارد و خودرو فقط بهطور باورنکردنی سریع است. من به احترام بخش توسعهٔ پورشه کلاه از سر برمیدارم زیرا تواناییها و ویژگیهای مختلف این خودرو چند سال پیش غیرقابلتصور بودند.
[دانلود ویدئو]
Khosrow
۱۱ دی ۱۳۹۹نسل به نسل نیستاا / اینا همه فیس لیفت حساب میشن ..
پدر خودروسازی جهان
۱۱ دی ۱۳۹۹واقعا شایسته نماد خودرو های پرفورمنس هست
Hadi
۱۱ دی ۱۳۹۹یکی از یکی بهترن و شگفت انگیز ترن ?
۴۵ سال با 911 توربو دوست داشتنی ??
مدل هیبرید این نسل هم قراره معرفی بشه……
Reza
۱۱ دی ۱۳۹۹از نظر ما ایرانیا تکامل یعنی تغییرات طراحی مثل سمند و سورن، ممکنه اسکلت و شیرازه یکی باشه ولی چون چهرش تغییر کرده میگیم عجب چیزی شده واسه همین خاطر برخی از دوستان به سیر تکامل اژدهایی مثل پورش ۹۱۱ ایراد میگیرن.
برخی از دوستان باید اینو خوب درک کنند که نباید به هیچ وجه کمیت رو به کیفیت ترجیح داد.
OMID
۱۲ دی ۱۳۹۹همین که با به قول شما فیس لیفت رقبا رو جا میزاره خودش کلی حرفه …
JoJo
۱۱ دی ۱۳۹۹کاش جای والتر بودم :(
Malt hill
۱۱ دی ۱۳۹۹نسل اول رو خیلی دوست دارم
SAMURAI
۱۱ دی ۱۳۹۹همه نسل هاش قشنگن
$Ãbţìň$
۱۱ دی ۱۳۹۹خیلی جالب بود،ممنون
$Ãbţìň$
۱۱ دی ۱۳۹۹بالاخره حسابم درست شد
مهدی
۱۱ دی ۱۳۹۹با تشکر از پدال امیدوارم جلوی اکانت های فیک گرفته بشه
$Ãbţìň$
۱۱ دی ۱۳۹۹هنوز اثربخش نیست،برای مثال اون ″پدر خودروسازی جهان″دوتا اکانت داره،کامنتای این کاربر توی این پست رو بخونی متوجه منظورم میشی.
پدر خودروسازی جهان
۱۱ دی ۱۳۹۹آقای محترم شما که نمیدونی چرا حرف الکی میزنی ؟ من کلا ایمیلم را تغییر دادم و اصلا دیگه با اکانت قبلی فعالیت نمیکنم
لطفا زود قضاوت نکنید ?
پدر خودروسازی جهان
۱۱ دی ۱۳۹۹خدا کنه الکتریکی نشه هیچ وقت
•Mohamad•
۱۱ دی ۱۳۹۹997 واقعا زیباست???
Chevo
۱۱ دی ۱۳۹۹با طراحی اتاق پورشه کاری ندارم چون پورشه زبان طراحی مختص خودش رو داره ، اما مهندسی فنی پورشه حداقل ۱۰ سال جلوتر از همه برندهای دنیا هست
مهرداد كمال
۱۱ دی ۱۳۹۹این سه نسل اخر شده بروجرد و بیرجند و بوجنورد فقط اهل فن میتونه از نمای جلو از هم تشخیص بده
porsche
۱۱ دی ۱۳۹۹993 چقدر شبیه 926 بود فکر کنم اسمش همین بود
Mahdi
۱۱ دی ۱۳۹۹خودروسازی که به معنای واقعی کلمه اصیل اصالتشو حفظ کرده
porsche
۱۱ دی ۱۳۹۹باحاله
[—{*AMIN_MC20*}—]
۱۱ دی ۱۳۹۹واقعا بشدت زیبان
نسل آخر که دیگه ترکوند
شگفت انگیزه این ماشین
Mr.X
۱۱ دی ۱۳۹۹???
Ahmedreza2002
۱۱ دی ۱۳۹۹شما فقط ببین با ۴۰۰ اسب هوا خنک بوده این ماشین
مام بریم تا انجین صد اسبی اب خنک مون حوش نیاورده واشر نزده
Ahmedreza2002
۱۱ دی ۱۳۹۹*جوش
مانی
۱۲ دی ۱۳۹۹من اطلاعاتی ندارم ولی حدس میزنم اون ۴۰۰ اسب هوا خنک حجم روغن بالایی داشته
و یجوری روغن رو خنک میکردن.کسی چیزی میدونه به اشتراک بذاره
زیزیگولو
۱۱ دی ۱۳۹۹هر نسل فراتر از نسل قبل
Reza ar
۱۱ دی ۱۳۹۹توربو s ماشینی برا تمام فصول!!!! ولی به شخصه با gt3تورینگ بیشتر حال میکنم گیربکس دستی و رد لاین ۹۰۰۰ !!!و موتور تنفس طبیعی و صدای اگزوز خوب?
OMID
۱۲ دی ۱۳۹۹اصالت رو میشه دید
با این که کاملا مدرن شده ولی هنوز رگه های نسل اول رو میشه داخلش دید
یوسف
۱۲ دی ۱۳۹۹واقعا از نظر طراحی اصالت خودشو حفظ کرده و از نظر فنی سرآمد همه همکلاسی هاشه