در دنیا دو نوع خودروساز وجود دارد: خودروسازهایی که مدلهای متنوع و مختلفی را ساخته و آنهایی که روی یک نوع از خودروها تمرکز دارند.
در دستهی اول شرکتهایی چون فورد، تویوتا و حتی مرسدس بنز قرار دارند که همه نوع خودرو از هاچبک گرفته تا سدان و شاسیبلند و خودروی اسپورت را عرضه میکنند. در دستهی دوم برندهایی نظیر جیپ و فراری جای میگیرند که همهی انرژی خود را معطوف نوعی خاص از خودروها کردهاند؛ اما دربارهی پورشه چه؟
این خودروساز آلمانی همانند لامبورگینی یا استون مارتین نامی برای خود دستوپا کرده است: تولیدکنندهی خودروهای اسپورت دو درب لذتبخش؛ اما پورشهی امروزی، کمپانی بسیاری متفاوتی نسبت به آنچه چندین دههی پیش میشناختیم است.
نقطهی تغییر پورشه در سال ۲۰۰۲ و معرفی کاین بوده است. اولین کراس اوور پورشه همچنین اولین خودروی پورشه با بیش از دو درب بود که جدای از فوتوفنهای بازاریابی، معمولاً به عنوان خودرویی اسپورت تعریف نمیشد. بعد از کاین پورشه در سال ۲۰۰۹ پانامرا را که عنوان اولین سدان این شرکت را یدک میکشید معرفی کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز ماکان به عنوان برادر کوچک کاین به بازار ارائه شد.
این تنوع محصولات پورشه را وارد عصر جدیدی کرده است؛ اما آیا پورشه هنوز هم میتواند خود را منحصراً سازندهی خودروهای اسپورت خطاب کند؟ بیایید نگاهی به اعداد بیندازیم.
سال گذشته پورشه با فروش ۲۳۷۷۷۸ دستگاهی رکورد جدیدی را بر جای گذاشت. این میزان تولید برابر با تولید یک هفتهی کل گروه فولکسواگن است. از این میزان تولید کمتر از ۱۴ درصد (۳۲۴۰۹ دستگاه) به مدل افسانهای ۹۱۱ تعلق داشته است. این میزان فروش ۹۱۱ را با فروش ماکانی مقایسه کنید که حدود ۴۰ درصد فروش جهانی پورشه را در جهان تشکیل داده است.
اما جزئیات فروش پورشه در آمریکا جالبتر است. جایی که فروش خودروهای اسپورت نسبت به کراس اوورها چربش نسبی داشته است. از ۵۴۲۸۰ دستگاه پورشهی فروخته شده در آمریکا در سال ۲۰۱۶، ماکان با فروش ۱۹۳۳۲ دستگاهی بازهم پرطرفدارترین مدل بوده که برابر با حدود ۳۵ درصد فروش است. کاین نیز با فروش ۱۵۳۸۳ دستگاهی (۲۸ درصد) در رتبهی دوم قرار گرفته است. خانوادهی ۹۱۱ با همهی اعضای خود تنها ۸۹۰۱ دستگاه فروش داشتهاند (۱۶.۵ درصد) و ۷۱۸ باکستر/کیمن با فروش ۶۲۶۰ دستگاهی در ردهی بعدی قرار گرفته است. فروش پانامرا نیز نسبتاً کم بوده است (۴۴۰۳ دستگاه یا حدود ۸ درصد فروش پورشه در آمریکا).
ما فرصت پورشه برای به دست آوردن سود بیشتر را سرزنش نمیکنیم. درهرحال این تجارت است؛ و بسیاری از خودروسازهای دیگر که مدلهای اسپورت تولید میکنند همین مسیر را برگزیدهاند؛ مثلاً مزراتی را در نظر بگیرید که فروش مدلهای سدان گیبلی و کواترو پورته آن بیشتر از کوپه و کانورتیبل گرن توریسمو است. فروش کراس اوور لوانته نیز به زودی افزایش خواهد یافت.
اما اینجا تفاوتی بین مزراتی و پورشه وجود دارد (فراموش نکنید پورشه در سال ۲۰۱۶ و در آمریکا بیش از ۴ برابر مزراتی خودرو فروخته است). تلاشی که مزراتی برای حضور در بخش خودروهای لوکس دستیافتنیتر دارد، پورشه سالها پیش آن را انجام داده و هنوز هم در همهی بازاریابیها و کنفرانسهای خبری خود را منحصراً سازندهی خودروهای اسپورت میداند.
اعداد گفته شده به خوبی پاسخ سؤالات ما را میدهند؛ اما رقبایی مثل لامبورگینی یا استون مارتین وقتی کراس اوور خودرو را به منظور تلاش برای تکرار موفقیت پورشه عرضه کنند چگونه خود را معرفی خواهند کرد؟
منبع: carscoops
مجید / خودروسازی = آلمان + ایتالیا + ژاپن
۱۹ بهمن ۱۳۹۵پورشه برای همه ی سوپراسپرت ساز ها یک الگوی تمام عیاره.
((( پورشه هنوز هم در همهی بازاریابیها و کنفرانسهای خبری خود را منحصراً سازندهی خودروهای اسپورت میداند. )))
با این حرف کاملا موافقم.
در یک قسمت Fifth gear ، تیف نیدل کاین توربو رو با آئودی SQ7 مقایسه میکرد
در یک معدن بزرگ که به شکل گودال حفر ٔشده بود و برای آفرود جون میداد.
در قسمت بالا رفتن از صخره ها ، کشیدن بار ، و توان آفرود SQ7 با قاطعیت پیروز شد.
به هر حال بین 900 نیوتن متر گشتاور آئودی با 720 نیوتن متر گشتاور پورشه باید یه فرقی باشه.
اما در همون جا ، یک پیست گل و لای و شن و ماسه هم بود. زمان یک دور پیست رو اندازه گرفتن.
کاین 4 ثانیه دیرتر از SQ7 راه افتاد ولی فقط یک ثانیه دیرتر رسید. یعنی 3 ثانیه زودتر پیست رو دور زد.
.
اونجا بود که تیف نیدل گفت (( در اسپورت بودن هیچ ماشینی حتی کله گنده ترین SUV آئودی هم به پورشه نمیرسه.در ماشین اسپورت ساختن ، پورشه هست که استاده. شاسی بلند های پورشه هم اسپورتن.))
MPH
۱۹ بهمن ۱۳۹۵.
بله اون آئودی 12 سیلندر بود
.
لامصب پورشه جوریه که اگه اتوبوسم بسازه چنان روی پرفورمنسش کار میکنه که جلوی هیچ ماشین اسپرتی کم نیاره……
امیرحسین
۱۹ بهمن ۱۳۹۵درسته که همه ی ماشینای پورشه اسپرته
ولی پورشه دیگه فقط یه اسپرت ساز نیست و این واسه من که طرفدار این شرکت هستم با این که میدونم به نفع شرکت هست ناراحت کنندست
ولی بازم با همه این حرف ها بازم عاشق پورشه ام
مهران
۱۹ بهمن ۱۳۹۵اصلا از ابتدا هم قرار نبود که پورشه فقط و فقط سوپر اسپرت بسازه
.
.
من به هیچ وجه از تولید کاین ناراحت نیستم به هیچ وجه شما هم نباید ناراحت باشید امیر حسین عزیز
MPH
۱۹ بهمن ۱۳۹۵.
وقتی پورشه تونسته DNA خودشو به ماکان و کاین و پانامرا تزریق کنه ، پس جواب اینه
بله ، پورشه همچنان منحصرا سازنده خودروهای اسپرت است
سامان اذری
۱۹ بهمن ۱۳۹۵من ژاپنی بازم ولی همیشه به پورشه احترام میزارم
کارش خیلی درسته
تو قسمت اول گرند تور که لافراری . پی وان و918 رو باهم مقایسه میکردند
دلم پیش 918 بود که اخرشم با قیمت خیلی پایینتر اول شد
Alpha
۱۹ بهمن ۱۳۹۵جمله ی آخرت چقدر قشنگ بود سامان
سامان اذری
۲۰ بهمن ۱۳۹۵❤
Ferrari zonda SV
۲۱ بهمن ۱۳۹۵تا حالا به این توجه کردید که918 حدود 30درصد قدرتش از موتور الکتریک هست و گشتاور آنی موتورهای الکتریک باعث شتاب فوق العاده میشود… یا مثلا 4چرخ متحرک چقدر به شتاب کمک میکنه…
من هنوز که هنوزه توی کف لافرراری ام که با یه 12سیلندر 6300 و یه موتور الکتریک کوشولو که فقط خلا گشتاور رو پر میکنه شتاب 2/4داره شتابی شبیه 918 با اون همه امکانات و البته بهتر از یه غول 8000 سی سی 16سیلندر کواد توربو….
این هنره.
هیچکس از پول بدش نمیاد… دلیل قیمت پایین 918 نسبت به رقبا توی پرستیژ برندش نهفته است برندی که توی فرمولا وان شرکت نمیکنه.
.
.
لافرراری چرا قیمتش زیاده؟؟ چون تو داری یه اثر هنری میخری یه تابلو نقاشی از لیوناردو داوینچی یا پیکاسو…. فرراری برای اینکه به وجهه اش ضربه نخوره محور جلو رو با یه موتور الکتریکی مجزا به حرکت درنیاورد!!
همین حرفها برای مکلارن هم صادقه…مکلارن هم وجهه اسپورت بیشتری نسبت به پورشه داره(کاری ندارم که خوبه، بده،بهتره،بدتره) یا هرچی مهم اینه که وجهه اسپورتش از پورشه بیشتره.
چون یکی از بهترین های تاریخ فرمولا هست.
.
.
وجهه اسپورت خوده اسم اسپورت با اسم فرراری معنا میشه………
شاید اگه آلفا ادامه میداد الان اصلا فرراری به حساب نمی اومد ولی چه کنیم!!!
همین الان اگه آلفا سرمایه گذار پیدا شه برای خریدش و بعد هم توی فرمولا وان شرکت کنه بعد از چندسال دوباره جایگاه اش رو به دست میاره……
در کل وجهه اسپورت ساز یه دفعه و یه روزه به دست نمیاد…این یه واقعیت خاکستری هست درمورد پورشه….و یک دفعه و یک روزه هم از بین نمیره! ولی فکر کنم پورشه راهش رو انتخاب کرده….و ادامه اش میده…
ولی آلفا عزیز من هنوز دست و پا میزنه تا نشون بده کی هست و کی بوده….. اینه تفاوت.
.
.
!
ونوم
۱۹ بهمن ۱۳۹۵درسته سود تو فروش بیشتر هست ولی امیدوارم پورشه تعداد تولید خودرو هاشو خیلی بیشتر نکنه برای بعضی از ماشین ها زیاد شدن تو خیابون سم هستش مثلا حساب کنید بوگاتی شیرون قطعا دوهزار تا هم تولید میکرد همش پیش فروش میشد ولی باید خاص بودن حفظ بشه حالا خاص بودن بوگاتی و کونیخزگ با تعداد خیلی کمتری نسبت به پورشه محقق شده
Ace
۱۹ بهمن ۱۳۹۵افتخارات بوگاتی و Koenigsegg روی هم اندازه ی افتخارات یک هفته ی پورشه نیست.
ونوم
۱۹ بهمن ۱۳۹۵حدود سال 2010 یا 2011 دنیای خودرو مصاحبه ی رییس رولز رو ترجمه کرده بود وقتی خبرنگار پرسیده بود قصد تولید مدل ارزونتری رو دارید که فروشتون بره بالا جواب داده بود ما اصلا دنبال این نیستیم هر کس رولز رویس بخره در نتیجه پورشه جان مدل کوچکتر از ماکان تولید نکن داداش
Kamran
۱۹ بهمن ۱۳۹۵نظرسنجی
مکلارن و فراری (لایک)
پورشه و لامبورگینی (دیسلایک)
Ace
۱۹ بهمن ۱۳۹۵تکلیف من که از فراری و لامبورگینی خوشم میاد چیه؟؟؟؟!؟!
mehran911
۱۹ بهمن ۱۳۹۵پاسخ به این سوال که پورشه که سوپراسپرت ساز هست یا نه اصلا چیز سختی نیست
جواب از پیش مشخصه و کاملا واضحه که پورشه سوپر اسپرت سازه
.
دلیلشم اینه که همیشه و همیشه 911 به عنوان محور اصلی و نماد پورشه مطرح بوده و هست
تقریبا هر تکنولوژی که در محصولات پورشه میبینید قبلش در 911 بکار گرفته شده و بعد به محصولات دیگه راه پیدا کرده
BMW
۱۹ بهمن ۱۳۹۵فقط ۹۱۱ اونم GT3 RS نارنجی رنگ فوق العادس
Rouzbeh
۱۹ بهمن ۱۳۹۵پورشه اسپورت سازه ولی با اینکه بخاطر سود بیشتر و فروش بالاتر دست به تولید مدلاهای ارزون قیمت تر میزنه و ارزش برند رو خدشه دار میکنه کاملا مخالفم. یه زمونی پورش با سوپر اسپرت سازا مثل فراری و لامبو و … مقایسه میشد . بعد مدلای دیگه ای که تولید کرد اومد تو لول بنز و بیمر و لکسس . بعد ماکانو و باکسرو … با برندهای لول پاینتر هم حتی مقایسه کردنش . به نظر من این یعنی فاجعه . یعنی وقتی اسم پورشه رو میشنوی دیگه یاد یه برند سوپر اسپرت ساز اصیل نمیوفتی . ذهنت میره سمت ماشین های معمولی تر و ارزونترش و بیشتر یه برند لوکس برات حساب میشه تا اون پورشه اصیل اسپورت ساز.
محسن.د
۱۹ بهمن ۱۳۹۵منم مسلما از دیدن تمام محصولات پورشه لذت میبرم و تو هر سگمنت قطعا پورشه انتخاب منه اما ترجیح میدادم هیچوقت سمت تولید سه محصول کیمن،باکستر و ماکان نمیرفت!
KING 918
۲۰ بهمن ۱۳۹۵سلام محسن جان …….
حرفت رو کم و بیش قبول دارم اما به این نکته توجه کنید که پورشه چرا خودشو اسپرت ساز میدونه دلیل داره
1. پانامرا تولید کرد که با 2 تن وزن و انبوهی از امکانات و تجهیزات شتابش با فراری 458 یکیه
2. کاین تولید کرد که سریع ترین SUV پیست شد
3. ماکان تولید کرد که شده الگو ساخت کراس اوورها …..
4. باکستر و کیمن (718) که الان از یه ماشین اسپرت بیشترن
5.میژن ایی هم بیاد باز زیر 700 اسب نیست عملکردش هم از تسلا بهتر میشه قول میدم
6. تازه 960 هم قراره اضافه شه
7. تازه جانشین 918 هم تایید شده ….
محسن.د
۲۰ بهمن ۱۳۹۵علیک سلام کینگ عزیز
البته منظور منم این نبود که اون محصولاتش اسپرت نیستند :-)
KING 918
۲۰ بهمن ۱۳۹۵فدات
با باقی دوستان بودم بیشتر …………….
javadm4
۲۰ بهمن ۱۳۹۵پورشه عالیه بدون شک روح اسپرت بودن شرکتش تو تمام محصولاتش هست ولی به شخص دوست ندارم شرکتی مثل فراری برای سود بیاد suvیاکراس اور بسازه
Archi KHAN
۲۰ بهمن ۱۳۹۵در دنیا دو نوع خودروساز وجود دارد …
بابا خدا پدر مادر نگارنده (منبع: carscoops) را بیامرزه ! ما هم یه عمره داریم همین را میگیم به دوستان :
” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه ”
ارادت به شاهین عزیز ، انتخاب مقاله و ترجمه ات عالی