پورشه

سرمایه‌گذاری پورشه روی سوخت‌های سنتتیک (مصنوعی)

صادقانه باید گفت اگرچه پیشرانه‌های درون‌سوز فعلاً جایگاه خوبی دارند اما وضعیت متفاوتی در آینده برقرار خواهد شد. همه به دنبال کاهش آلایندگی هوا هستند و احتمالاً این خودروهای الکتریکی و هیدروژنی هستند که در آینده حرف اول را خواهند زد. البته جدیدترین مقاله Hagerty به تلاش‌های پورشه برای تولید سوخت‌های سنتتیک پرداخته است. ژرمن‌ها می‌خواهند با این سوخت‌ها آینده خودروهای کلاسیک را تضمین کنند.

اما مزیت‌های سوخت‌های سنتتیک چیست؟ برخلاف هیدروژن، این سوخت‌ها نیازی به خنک یا فشرده شدن در زمان حمل‌ونقل ندارند. پورشه به سادگی می‌تواند این سوخت را در یک تانکر حمل کرده و آن‌ها را به پمپ‌بنزین‌های کنونی برساند و به همین خاطر نیازی به زیرساخت‌های جدید نیست.

اولیور بلوم مدیرعامل پورشه گفته است:

ما معتقدیم سوخت‌های سنتتیک تولید شده با انرژی‌های تجدید پذیر پتانسیل تبدیل شدن به عنصری مهم در آینده را دارند. ۷۰ درصد خودروهایی که ما ساخته‌ایم هنوز در جاده‌ها تردد می‌کنند و در سال‌های آینده هم خودروهای درون‌سوز همچنان در جاده‌ها حضور خواهند داشت.

اگر چنین مزیت‌هایی وجود دارد پس چرا سوخت‌های سنتتیک قبلاً ظاهر نشده‌اند؟ خب از نظر قیمت هنوز هم مشکلاتی وجود دارد. هزینه بنزین سنتتیک یا مصنوعی حدود ۱۰ دلار در هر لیتر است که به ازای هر گالن حدود ۳۷ دلار می‌شود. البته مدیر پورشه به دنبال کاهش این هزینه به زیر ۲ دلار در هر لیتر است و او تخمین می‌زند این موضوع در حدود ۱۰ سال عملیاتی خواهد شد.

جدای از بحث قیمت و هزینه‌ها، دیدن اینکه یکی از مدیران ارشد پورشه به خودروهای درون‌سوز علاقه دارد خوشحال کننده است. بلوم که به حفظ روح خودروهای کلاسیک متعهد است آماده‌ی تسلیم در برابر خودروهای الکتریکی نیست…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2197 ديدگاه)

    راهکار بسیار خوبیه…
    البته به شرطی که عملی بشه…

    موافقم 27
    مخالفم 1
  2. Aran Milan

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (280 ديدگاه)

    الان چند روزیه دارم فک میکنم بچه های پدال چقدر سواد خودرویی خوبی دارن تقریبا همشون! اگه یه مدیر از همینجا واسه سایپا و ایرانخودرو انتخاب کنن خیلی بهتر از اون مدیرای بیسواد کار میکنن

    موافقم 33
    مخالفم 1
    1. جمشید

      ۲۴ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (440 ديدگاه)

      شک نکن که همینطوره

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. Dr.Ahmadreza2002

      ۲۴ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1460 ديدگاه)

      حد فاصل حرف تا عمل زمین تا آسمونه
      اون مدیران ارشد این شرکتها هم نیست که ندونن شاید هزار تا مسعله هست که ما نمیدونیم
      به هر صورت مدیریت یه شرکت بزرگ یا بخشی از اون اصلا کار اسونی نیست چه بسا این شرکت با کمبود بودجه و خصوصا تکلونوژی مواجه باشه

      پ.ن: لطفا منو به همایت از این دو شرکت محکوم نکنین به شدت از خودشون و محصولات شون متنفرم ولی صرفا نظری که فکر کردم درسته رو گفتم

      موافقم 14
      مخالفم 5
  3. MASIHA

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (947 ديدگاه)

    تو با اون مهندسیت دست رو هرچی بذاری شاهکار از آب در میاد
    ❤porsche❤

    موافقم 20
    مخالفم 1
  4. M.A.S

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (849 ديدگاه)

    افرین بهت پورشه
    قورباغه دوست داشتنی
    دوست دارم

    موافقم 19
    مخالفم 1
  5. Ramin

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    برقی بکنه یا هیدروژنی راحتره.
    دنگ وفنگه این کار بالاس.

    موافقم 3
    مخالفم 17
  6. سامورایی از قله فوجی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    این سوخت بر پایه نفت ساخته میشه دیگه درسته ؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. AMANTE

      ۲۴ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1911 ديدگاه)

      سوخت سنتتیک، ماحصل استفاده از انرژی های تجدید پذیر (باد و خورشیدی) برای ترکیب کربن استخراج شده از دی اکسید کربن و هیدروژن و ترکیب با پسماند های خوراکی برای ساخت یک سوخت هیدروکربنی نسبتا پاک است.
      این چیزی بود که من درباره ی این سوخت مصنوعی پیدا کردم.

      1. سامورایی از قله فوجی

        ۲۴ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1147 ديدگاه)

        ممنون ⁦♥️⁩⁦??⁩

  7. یاس ی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    لیتری 10 دلار منظورتون بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. Dr.Ahmadreza2002

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1460 ديدگاه)

    «۷۰ درصد خودروهایی که ما ساخته‌ایم هنوز در جاده‌ها تردد می‌کنند»

    کی دلش اومده اون سی درصده رو دور بندازه??

    جدای از این مقاله
    به شخصه اینده رو بر خلاف بعضیا ترکیبی از چند نوع سوخت متصورم
    نه تماما الکتریکی نه تماما هیدروژنی نه الکلی …
    حس میکنم یه تنوع و حق انتخاب هیجان انگیز در انتظار مونه (در انتظار اوناس در واقع)

    موافقم 6
    مخالفم 4
  9. AMANTE

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    ایده ی بسیار جالبیه و اگه حتی نتونن قیمت اش رو به زیر دو دلار کاهش بدن هم زیاد بد نیست میتونن به عنوان سوخت پاک برای ماشین های بنزینی باشه.
    یعنی دنیا بره سمت الکتریکی ولی در کنارش ماشین های بنزینی هم تولید بشه با سوخت پاک که گرون تره ولی برای عشاق ماشین های بنزینی میتونه یک راهکار خوب باشه.

  10. Sina

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    خیلی عالی !!!!
    مثل ایده ای که مزدا داره روش کار میکنه!!
    آفرین به پورشه!!
    اگه حداقل بتونه ماشبن های اسپرت رو درونسوز نگه داره عالی میشه!!
    فناوری هایی که به موتور های درونسوز کمک میکنن دارن روز به بروز بیشتر و بهتر میشن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. حسین دهمرد

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    مثه برزیل اتانول تولید کنن.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. حسین

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (258 ديدگاه)

    درود به شرفت بلوم!

  13. حسین

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (99 ديدگاه)

    روغن تمام سنتتیک یعنی تمام معدنی یا تمام مصنوعی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا