پورشه

میشن E کراس توریزمو، شگفتی پورشه در نمایشگاه ژنو

پورشه در نمایشگاه ژنو امسال شگفتی بزرگی را برای طرفداران خود ایجاد کرد چراکه این شرکت اشتوتگارتی در کنار معرفی فیس‌لیفت مدل ۹۱۱ GT3 RS، کانسپت جالبی را هم به ژنو آورده است. این کانسپت که یک طرح مطالعاتی بوده و Mission E کراس توریزمو نام دارد را می‌توان ترکیبی از کانسپت تمام الکتریکی Mission E که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد و پانامرا اسپرت توریزمو دانست. همچنین به این ترکیب ویژگی‌های کراس هم اضافه شده است.

Mission E کراس توریزمو اما یک سی‌یووی (مخفف Cross Utility Vehicle) تمام الکتریکی است که به دو موتور الکتریکی مجهز است. مجموع قدرت این دو موتور به بیش از ۶۰۰ اسب بخار می‌رسد که ماشین را در کمتر از ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. این در حالی است که Mission E کراس توریزمو برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به کمتر از ۱۲ ثانیه زمان احتیاج دارد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

برای تأمین انرژی موردنیاز موتورها یک پکیج باطری لیتیوم یون در نظر گرفته شده که با یک‌بار شارژ کامل بُردی برابر با ۴۰۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌کنند. همچنین این کراس هاچ‌بک الکتریکی به ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولت هم مجهز شده که موجب می‌شود شارژ باطری‌ها بسیار سریع صورت گیرد به‌گونه‌ای که ظرف تنها چهار دقیقه، باطری‌ها به‌اندازهٔ پیمودن صد کیلومتر شارژ می‌شوند درحالی‌که برای شارژ کامل باطری‌ها نیز به فقط ۱۵ دقیقه زمان نیاز است. برای شارژ باطری‌ها سه روش مختلف در نظر گرفته شده که شامل شارژ القایی، ایستگاه شارژ و یا سیستم ذخیرهٔ انرژی خانگی پورشه می‌شود.

Mission E کراس توریزمو خودرویی چهارچرخ محرک است که به سیستم کنترل گشتاور پورشه هم مجهز شده است. علاوه بر این، برای کمک به پویایی رانندگی خودرو، برای آن سیستم تعلیق بادی تطبیقی هم در نظر گرفته شده که می‌تواند فاصلهٔ خودرو از سطح زمین را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. در کنار این، سیستم کنترل پویایی شاسی نیز به‌طور فعال به ثبات ماشین کمک می‌کند.

Mission E کراس توریزمو در ظاهر با تعلیق بلند و گلگیرهای عضلانی، نمایی کراس‌اوور مانند دارد و به نظر می‌رسد بدون هیچ تغییری آمادهٔ ورود به خط تولید باشد. ازجمله ویژگی‌های ظاهری برجستهٔ این کانسپت نیز می‌توان به کاپوت شیب‌دار، ورودی‌های هوای عمودی در جلو، چراغ‌های جلوی LED ماتریکسی، پوشش‌های پلاستیکی اطراف گلگیرها و بخش‌های زیرین خودرو، اسپویلر جلو و ارتفاع زیاد از سطح زمین اشاره کرد که آن‌را برای آفرود سبک مناسب کرده است. طول این کانسپت نیز برابر با ۴.۹۵ متر است. در کل پورشه تلاش کرده با این کانسپت، پانامرا اسپرت توریزمو را با ویژگی‌های یک کراس‌اوور ترکیب کند.

در داخل اما طراحی داشبورد به‌صورت عرضی صورت گرفته و تمامی نمایشگرها و همین‌طور صفحه آمپر به‌صورت افقی کار شده‌اند. در همین حال، صفحه آمپر به سمت راننده زاویه گرفته و سه گرافیک دایره شکل را به نمایش درآورده است. از دیگر ویژگی‌های داخلی Mission E کراس توریزمو نیز می‌توان به مواردی چون اتصال کنسول میانی به پانل داشبورد، نورپردازی داخلی زیبا، ارائهٔ خدمات دیجیتال Porsche Connect و صندلی‌های اسپرت و کاملاً آینده‌نگرانه اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های تکنولوژیک بسیار قابل‌توجه این کانسپت نیز سیستم کنترل و ردیابی چشم است. به لطف این سیستم، ماشین می‌فهمد که راننده چه چیزی را دنبال می‌کند و سپس همان را در صفحه آمپر یا نمایشگرهای روی داشبورد به نمایش درمی‌آورد. درهرحال هرچند کانسپت Mission E کراس توریزمو کاملاً آمادهٔ تولید به نظر می‌رسد اما بعید است که نسخهٔ تولیدی آن پیش از معرفی سدان Mission E که قرار است سال آینده به بازار آید، معرفی گردد؛ بنابراین احتمالاً برای دیدن Mission E کراس توریزمو روی خط تولید باید تا سال ۲۰۲۰ صبر کنیم.

[دانلود ویدئو]

با پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ رویدادها و اخبار نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ در مجلهٔ پدال همراه شما هستیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    با تمام علایقم با پورشه ولی خیلی با طراحی بیرونش حال نکردم(صرفا نظر شخصی ممکنه یکی خوشش بیاد)
    ولی داخلش فوقالعادست?

    1. vahid 956

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (474 ديدگاه)

      اون چراغ های جلوی کاپوت قشنگ نیس اگه بردارنش بهتر میشه

  2. مهران

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    باید تمام انرژی های دنیا از انرزی های پاک بشه بایدم خودروهای تمام دنیا الکتریکی بشه

  3. Sajjad

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    چقدر خوشگله این ماشین
    خداییش خیلی حال کردم باش
    مخوصا لاستیک های بزرگ و بیرون زدش

  4. mehran911

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2115 ديدگاه)

    این کانسپت بدون اغراق تکنولوژیکترین کراس اووری هستش که تا به امروز دیدم
    .
    حتما کلیپ بالا رو ببینید کلیپ های بیشترش رو هم در آپارات آپلود کردم
    .
    راستی برد این ماشین رو اشتباه نوشتید
    ۴۰۰ کیلومتر در یک ربع شارژ در صورتیکه برد کلی ۵۰۰ کیلومتر هستش

    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      البته تا یه حدی درسته مهران جان، اون 500 کیلومتر مال nedc سابق هستش در حالی که تو سیکل جدید و سخت گیرانه ی WLTP این برد کمتر خواهد بود.
      برای مثال جگوار i pace تو سیکل nedc بٌرد 540 کیلومتری رو ثبت کرده بود و تو سیکل جدید 480 کیلومتر.
      احتمالا حول و حوش 450 رو بتونه پاس کنه.
      البته جسارت نباشه ها مهران جان.

      1. mehran911

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (2115 ديدگاه)

        دانیال جان چه جسارتی اتفاقا خیلی هم خوبه
        .
        البته این ماشین کانسپته و پورشه برد این ماشین رو بیش از ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرده و عدد دقیقی رو اعلام نکرده
        قطعا wltp واقع بینانه تر و سخت گیرانه تر خواهد بود باید دید بعد از معرفی در عمل چه میکنه

        1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          ممنون بابت پاسخ دوست خوبم.

  5. ساسان

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    ازلحاض طراحی نمای جلوش خوب درنیومده ولی مابقی جاها عالی…درکل پانامرا هماهنگتر وزیبا تر ازاینه…ولی کابین وتکنولوژیش معرکست

    1. vahid 956

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (474 ديدگاه)

      کلا پورشه نمای جلو رو همیشه گند میزنه نمیدونم چرا

      1. الف.ی

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        حالا سلیقه شما محترم ولی فکر نکنم بشه گفت پورشه همیشه گند زده ها!!!!!!!!!!!

  6. الف.ی

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    عجب مشخصات خوفی داره
    جدا از اینکه امسال ژنو پر و پیمونی داشتیم آلمانی ها ژنو رو قبضه کردن!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا