همهٔ نمونههای ۹۱۱ طرحهایی تکاملی بودند اما این انقلابی بود
نام | پورشه پانامریکانا |
معرفی | نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۸۹ |
پیشرانه | شش سیلندر تخت |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
پانامریکانا یکی از غیرمعمولترین خودروهایی است که توسط پورشه ساخته شده است. پورشه ۹۱۱ از زمان عرضه در دههٔ ۶۰ میلادی در طراحی بیرونی همواره با تغییراتی جزئی نسل به نسل جلو رفته است اما کانسپت پانامریکانا واقعاً عجیبوغریب بود. این خودرو بر اساس شاسی پورشه ۹۶۴ کابریولت ساخته شده بود اما یک بدنهٔ فیبر کربنی کاملاً متفاوت توسط دکتر «Ulrich Bez» برای آن طراحی شد. کسی که بامو Z1 را هم طراحی کرده بود.
به نظر میرسد یک باگی عملکرد بالا الهامبخش طراحی این پورشه بوده است و حتی نام خود را هم از مسابقات استقامت کاررا پانامریکانا گرفته بود. بااینحال هرچند پورشه در هنگام معرفی کانسپت پانامریکانا گفته بود که این کانسپت پتانسیل تحولات آیندهٔ ۹۱۱ را نشان میدهد اما متأسفانه پانامریکانا صرفاً بهعنوان یک کانسپت باقی ماند.
دهانهٔ باز گلگیرها، قابلیت جابجایی و انعطاف زیاد تعلیق و نشان حکشدهٔ پورشه بر روی لاستیکهای پانامریکانا نشان میداد که این یک ۹۶۴ معمولی نیست. این کانسپت در بخش جلویی برخی از ویژگیهای طراحی ۹۵۹ را قرض کرده بود درحالیکه در قسمت عقب چراغها با یک نوار قرمزرنگ به یکدیگر متصل بوده و تا حدودی یادآور ۹۲۸ GTS بود. بدنهٔ آن نیز با رنگ آبی فیروزهای رنگآمیزی شده بود.
اما در زیر این بدنهٔ عجیب، همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت متعلق به کاررا ۴ قرار گرفته بود که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آنرا از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال میداد. پورشه حتی جزئیاتی از عملکرد کانسپت پانامریکانا را هم منتشر کرده بود بهگونهای که شتاب صفرتاصد آن ۵.۸ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۵۷ کیلومتر در ساعت اعلام شده بود.
اما پانامریکانا در اصل چگونه به وجود آمد؟ این کانسپت عجیب بهعنوان هدیهای برای جشن تولد ۸۰ سالگی فردیناند آنتون ارنست پورشه (با نام مستعار فری پورشه) ساخته شده بود. همانطور که احتمالاً اطلاع دارید این شخص پسر مؤسس شرکت پورشه یعنی فردیناند پورشه بود.
منبع: Motor1
hdkaka
۲۴ بهمن ۱۳۹۵یه جورایی باحاله
Ace
۲۴ بهمن ۱۳۹۵قورباغه ی دوست داشتنی ???