خودروسازی پورشه نسخه S مدل پانامرای خود را برای سال ۲۰۱۵ میلادی دستخوش تغییراتی کرده که به نظر میرسد درمجموع باعث بهبود و دوستداشتنیتر شدن آن نسبت به سالهای قبل شده است. در نمای بیرونی شاهد تغییرات نهچندان عمده اما کاربردی هستیم. ورودیهای هوای جلو بزرگتر شده، شیشه دربهای عقب عرض بیشتری نسبت به قبل دارند، اسپویلر فعال عقب بزرگتر شده، محل نصب پلاک هم پایینتر قرارگرفته است.
بعضی از تغییرات انجام شده هم دور از چشم هستند. برای مثال در اطراف پیشرانه از ورقهای فلزی متفاوتی استفادهشده است. دو انتهای بدنه مستحکمتر و منظمتر از قبل شدهاند. به میزان قابلتوجهی از فولاد و منیزیم استفادهشده و در کنارهها نیز قطعات سبکوزن متعددی نصبشدهاند تا در بهبود واکنشهای مختلف پانامرا S جدید نقش مثبت بسزایی ایفا کنند. با نگاهی به درون کابین نیز موارد مختلفی نظیر تغییر رنگ چرمِ تریم از طوسیِ پلاتینی به طوسیِ عقیق، صندلیهای ۸ جهته با تنظیمات برقی متنوع، گرمکن صندلیهای جلو، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم دستی ارتفاع و فاصله، کنسول میانی جلو که تا بین صندلیهای عقب امتداد دارد، پدالهای تعویض دنده پشت فرمان و.. به چشم میآیند که باوجود لیست بلند بالایی از امکانات قابل سفارش در کنار اینها همهچیز قابلقبول است. سه نوع سیستم تعلیق وجود دارد: فنرهای فولادی با نسبتهای تعدیل ثابت، فنرهای فولادی با تعدیلکنندههای قابل تنظیم (PASM)، تعلیق بادی. بازوهای کنترلی و تعدیلکنندهها بزرگتر شدهاند و به همراه بوشهای نو در تناسب کامل با هر سه نوع تعلیقِ مذکور قرار دارند. بااینحال در صورت تمایل میتوانید با پرداخت بهای بیشتر از قطعات بزرگتر (که حتی سوزنهای درون تعدیلکنندهها هم سایز بالاتری دارند) بهرهمند شوید که سبب حمایت بیشتر و بهتر از خودرو میشود. اما مهمترین تغییر جایگزینی پیشرانه ۸ سیلندر V شکل ۴.۸ لیتری قبلی با یک نمونه کوچکتر ۳ لیتری دو توربوی V6 است. موتور جدید توسط خودِ کمپانی و تماماً از آلومینیوم ساختهشده و شاید بتوان گفت بهنوعی با نمونه مورداستفاده در نسخه پایه پانامرا خویشاوند است؛ اما ویژگیهای تازهای ازجمله استفاده از منیزیم در بعضی قطعات، زمانبندی متغیر برای سوپاپهای خروجی و ورودی سیستم اگزوز، سامانه پاشش سوخت جدید و… دارد که باعث تمییز آن میشوند. حداکثر قدرت خروجی آن ۴۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور نیز ۵۲۰.۶ نیوتون متر است که نسبت به نمونه قبلی به ترتیب شاهد افزایش ۲۰ اسب بخار و ۱۵ نیوتون متر هستیم. بد نیست بدانید که گشتاور آن از ۱۷۵۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است که نسبت به قبل (از ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه در پیشرانه V8) پیشرفت قابلتوجهی محسوب میشود. مصرف سوخت نیز در شهر و خارجِ شهر به ترتیب ۱۳ و ۸.۷ لیتر در یکصد کیلومتر است که نسبت به ۱۴.۷ و ۹.۷ لیترِ پیشرانه قبلی بهبود خوبی داشته است. پانامرا S جدید بدون بسته Sport Chrono طی ۴.۹ ثانیه از حالت سکون به مرز ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ این عدد در مدلهای مجهز به این بسته به ۴.۶ ثانیه میرسد که با مقایسهای اجمالی میبینیم که نسبت به موتور قبلی به ترتیب ۰.۳ و ۰.۶ ثانیه سریعتر است. در کل با نگاهی به این مشخصات فنی به نظر میرسد با قرار گرفتن در پشت فرمان پانامرا S جدید و تجربه گشتاور زیادش در دورهای پایین، فشردن پدال ترمز کاری بَس دشوار خواهد بود.
بسیاری از موارد دیگر نیز در مدل فیس لیفت بهتر شده و روبهجلو حرکت کردهاند و آپشن های مربوط به آسایشِ رانندگی نیز یک پله بالاتر رفتهاند. برای مثال کلاچ جدید مورداستفاده در آن عملکرد بسیار بهتری نسبت به قبل دارد و بهنوعی قادر است بهصورت مستقل از جعبهدنده دوکلاچه PDK نیز عمل کند. سامانه استارت-استاپ بهروز شده میتواند پیشرانه را سریعتر از قبل متوقف کند. کروز کنترل انطباقی جدید قابلیت کمکرسانی هنگام ترمز گیریها را نیز دارد. سامانه اخطارِ انحراف از مسیر، دید ۳۶۰ درجه و برنامه کاربردی Porsche Car Connect نیز از دیگر موارد قابل اشاره هستند. چراغهای جلو هم بهصورت استاندارد از نوع Bi-Xenon هستند اما در صورت تمایل میتوانید با پرداخت هزینه اضافی نوع LED فعال را انتخاب کنید. شاید تنها نکته ناامیدکننده پانامرا S فیس لیفت شده صدای خروجی از اگزوزهای آن باشد؛ صدایی که بههیچوجه راضیکننده و در حد انتظار نیست و مشابه صدای نسخه S E Hybrid است. انگار که پیشرانه ۸ سیلندر قبلی با رفتنش صدای زیبا و دوستداشتنیاش را نیز با خود برده و دیگر از غرشهای پانامرا S هنگام فشار آوردن به پیشرانه خبری نخواهد بود. حتی دکمه Sport Exhaust موجود در مدلهای مجهز به بسته Sport Chrono نیز زیاد دردی از داستان درمان نمیکند! اگر بخواهیم بدبینانه نگاه کنیم میتوانیم بگوییم که شاید پورشه قصد دارد در آینده صدای خشن قبلی را با دریافت هزینه بیشتر در اختیار علاقهمندان و کسانی قرار دهد که در کنار تمامی موارد به نوایی که توسط خودرویشان طنینانداز میشود اهمیت زیادی میدهند؛ مثل مخزن سوخت بزرگتر که با ۴۰۰ دلار قابل سفارش است!
در کل پورشه پانامرا S فیس لیفت شده با تمامی تغییرات و بهبودهای بیرونی و درونی که نسبت به قبل دارد قدرتمندتر، سریعتر و کارآمدتر شده و علیرغم زمختی خاص همیشگیاش هندلینگی مثالزدنی دارد. درواقع میتوان گفت بهجز نوای نهچندان خوشایندی که مینوازد مورد ناامیدکننده دیگری ندارد و به قول “جاناتان رامزی” (Jonathan Ramsey) یکی از کارشناسانِ تستِ مجله اتوبلاگ، حتی بدون تمامی آپشن هایش که درمجموع حدود ۳۰ هزار دلار برایتان آب میخورند، هیچ خودروی دیگری در این گروه وجود ندارد که بهاندازه پانامرا S هم کارآمد و بهدردبخور باشد و هم ظرفیتهای دینامیکی بالایی داشته باشد.
مشخصات فنی پورشه پانامرا S فیس لیفتِ ۲۰۱۵
پیشرانه (نوع/محل قرارگیری): 6 سیلندر V شکل ۳ لیتری، جلو محور محرک: عقب حداکثر توان خروجی: 420 اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاور خروجی: 520.۶ نیوتون متر در ۱۷۵۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه نسبت تراکم: 9.۸ به ۱ نهایت سرعت: 286.۹ کیلومتر بر ساعت شتاب ۰-۹۶ کیلومتر بر ساعت: 4.۹ ثانیه (بدون بسته Sport Chrono) ترمزها: کالیپرهای یکتکه آلومینیومی ۶ پیستونه در جلو و ۴ پیستونه در عقب، دیسکهای ۳۶۰ میلیمتری در جلو و ۳۳۰ میلیمتری در عقب (ترمزهای سرامیک کامپوزیتیِ پورشه بهصورت سفارشی) طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): 5015 / ۱۹۳۱ / ۱۴۱۸ فاصله بین محورها (میلیمتر): 2920 ضریب درگ: 0.۳ cd وزن: 1809.۸۳ کیلوگرم ظرفیت مخزن سوخت: 79.۸ لیتر مصرفِ سوخت شهری/جادهای (لیتر در صد کیلومتر): 13.۸ / ۸.۷
از همه نظر عالیه،زیبا،قدرتمند،سریع،با کیفیت،دینامیک و هندلینگ پورشه هم که نیازی به تعریف نداره،من خیلی دوسش دارم بخصوص رنگ سفیدش رو . فقط فکر کنم برای موتور 6 سیلندر 3 لیتری مصرف سوختش بالا باشه،مثلا S500 با موتور 8سیلندر 4.7 لیتری مصرف ترکیبیش 8.6 هست
پورشه هرچیزی که میسازه در حد اعلا میسازه یه خوبی دیگه محصولات پورشه کارایی و قابل استفاده بودنشه میشه با یه ۹۱۱ به راحتی تو ترافیک شهر روند و به راحتی هم پیست رو به آتیش کشید
این لامصب رو وقتی کنارش قرار میگیری فکر میکنی کشتیه خیلی طراحی باحالی داره خیلی کلا تو این دوره که ما هستیم شاهد چیزایی هستیم که همیشه آرزوشونو داشتیم و تو رویا میدیدیم.بی ام ایکس 6 ،بنز های اس کلاس ،انواع پورشه ،نیسان جی تی آر،همین کیا اپتیما 2014 کره ای ،کادیلاک ،موستانگ ،کوئینزگ ،پاگانی،لامبو و ……… وای به این روزگار اگه ما توی دهه 1970 میلادی بودیم اینقدر تنوع نمیدیدیم که الان داریم میبینیم ما که توش از آرزو و رویا مردیم
جلوش عالی شده ولی عقبش خیلی زشت تر شده. انگار دماغشو به صورت ناشیانه عمل کردی. در کل تو محصولات پورشه تنها 2تا ماشین خوشم میاد،یکی پورشه ماکان رنگ قرمز اتشین و دیگری پورشه 918 اسپایدر رنگ سبز ایام به کام
من عاشق پانامرا بودم و هستم حال می کنم باش تا حالا از بغلش رد شدید؟؟ من از بغل یه بژ توربوsپلاک اروند رد شدم با پراید خخخخ فکرشو کنید چه هسی داره خخخخخ از خجالت اب شدم
البته بیشتر شبیه استیشن شده مخصوصا توی عکس های آخری کاملا مشخصه … کابین هم زیاد جالب نبود قسمت دریچه کولر خیلی شبیه ماشینای کره ای 10-15 سال پیشه (خیلی شبیه النترای نسله قبله) … و امیدوارم که تاخیر توربو نداشته باشه
دوستان خسته نباشید من میخوام حدود 220میلیونی واسه یه شاسی بلند هزینه کنم به نظر شما چه ماشینی تو این حدود قیمت خوبه؟؟؟ با تشکر از ادمین عزیز به خاطر مطالب خوب و خواندنیه سایت
مهراب
۱۲ فروردین ۱۳۹۴پورشه باید فکر یه اتاق کاملا جدید واسه پانامرا باشه این دیگه خیلی وقته که طراحی شده
sAMG
۱۲ فروردین ۱۳۹۴آقا مهراب نگران نباش تو نیمه دوم سال 2016 نسل جدیدش با طراحی جدید میاد…اگه مخوای بخری دس نگه دار!!!
ali
۱۳ فروردین ۱۳۹۴اتفاقا 2016-2017 اگه اشتباه نکنم نسل جدید پانامرا رو معرفی میکنه.
بی صبرانه منتظرشیم
سعید
۱۲ فروردین ۱۳۹۴از همه نظر عالیه،زیبا،قدرتمند،سریع،با کیفیت،دینامیک و هندلینگ پورشه هم که نیازی به تعریف نداره،من خیلی دوسش دارم بخصوص رنگ سفیدش رو .
فقط فکر کنم برای موتور 6 سیلندر 3 لیتری مصرف سوختش بالا باشه،مثلا S500 با موتور 8سیلندر 4.7 لیتری مصرف ترکیبیش 8.6 هست
سجاد
۱۴ فروردین ۱۳۹۴آخه واسه همچین ماشینی هم صحبت از مصرف می کنید؟ !!!!!!
سعید
۱۴ فروردین ۱۳۹۴فعلا مصرف سوخت برای همه ماشینها مهمه،هیچ استثنایی هم نداره
محمدرضا
۱۳ آبان ۱۳۹۴اگر مصرف سوخت مهم نبود کارخونه سازنده اش هزینه کم مصرف درست کردنش رو پرداخت نمیکرد.
ali2240
۱۲ فروردین ۱۳۹۴پورشه هرچیزی که میسازه در حد اعلا میسازه
یه خوبی دیگه محصولات پورشه کارایی و قابل استفاده بودنشه
میشه با یه ۹۱۱ به راحتی تو ترافیک شهر روند و به راحتی هم پیست رو به آتیش کشید
مجتبی
۱۲ فروردین ۱۳۹۴این لامصب رو وقتی کنارش قرار میگیری فکر میکنی کشتیه خیلی طراحی باحالی داره خیلی
کلا تو این دوره که ما هستیم شاهد چیزایی هستیم که همیشه آرزوشونو داشتیم و تو رویا میدیدیم.بی ام ایکس 6 ،بنز های اس کلاس ،انواع پورشه ،نیسان جی تی آر،همین کیا اپتیما 2014 کره ای ،کادیلاک ،موستانگ ،کوئینزگ ،پاگانی،لامبو و ……… وای به این روزگار اگه ما توی دهه 1970 میلادی بودیم اینقدر تنوع نمیدیدیم که الان داریم میبینیم
ما که توش از آرزو و رویا مردیم
Archi khan
۱۲ فروردین ۱۳۹۴بی خود نیست به 911 میگن ، افسانه ایی
مک میسل
۱۲ فروردین ۱۳۹۴ببخشید الان این 911 هستش؟
reza
۱۲ فروردین ۱۳۹۴سدان لوکس اسپرت چیزی که ما ماشین بازا میخوایم
البته ظاهرش مورد پسند خیلی ها نیست و میگن زشته ، ولی من میپسندم :)
مک میسل
۱۲ فروردین ۱۳۹۴جلوش عالی شده ولی عقبش خیلی زشت تر شده. انگار دماغشو به صورت ناشیانه عمل کردی.
در کل تو محصولات پورشه تنها 2تا ماشین خوشم میاد،یکی پورشه ماکان رنگ قرمز اتشین
و دیگری پورشه 918 اسپایدر رنگ سبز
ایام به کام
احسان(احسان سابق)
۱۲ فروردین ۱۳۹۴کی میتونه این ماشین رو دوست نداشته باشه؟عالی هست و زیبا نیست.لوکسه و اسپورت بودن رو تو خونش داره
امیر حسین
۱۲ فروردین ۱۳۹۴من عاشق پانامرا بودم و هستم بهترین استیشن دنیا
farzam
۱۳ فروردین ۱۳۹۴استیشن؟؟؟؟ وات د فاز؟
امیر حسین
۱۲ فروردین ۱۳۹۴من عاشق پانامرا بودم و هستم حال می کنم باش تا حالا از بغلش رد شدید؟؟ من از بغل یه بژ توربوsپلاک اروند رد شدم با پراید خخخخ فکرشو کنید چه هسی داره خخخخخ از خجالت اب شدم
سجاد
۱۲ فروردین ۱۳۹۴همونقد که با 911 حال میکنم ازین بدم میاد خیلی عالیه خوب درش شکی نیست اما از طراحی عقبش که حالت استیشنی داره خیلی بدم میاد
احمدرضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۴همونه که ولی هنوز قشنگه
متین نصیری
۱۴ فروردین ۱۳۹۴البته بیشتر شبیه استیشن شده مخصوصا توی عکس های آخری کاملا مشخصه … کابین هم زیاد جالب نبود قسمت دریچه کولر خیلی شبیه ماشینای کره ای 10-15 سال پیشه (خیلی شبیه النترای نسله قبله) … و امیدوارم که تاخیر توربو نداشته باشه
علی
۱۵ فروردین ۱۳۹۴دوستان خسته نباشید
من میخوام حدود 220میلیونی واسه یه شاسی بلند هزینه کنم
به نظر شما چه ماشینی تو این حدود قیمت خوبه؟؟؟
با تشکر از ادمین عزیز به خاطر مطالب خوب و خواندنیه سایت
hero
۲۰ فروردین ۱۳۹۴اگه دست دوم بخوای پرادو
اگه نو بخوای میتسو اوتلندر یا تویوتا راوفور 4*4 یا اگه گیرت بیاد سوبارو فارستر عالیه
محمد
۱۵ فروردین ۱۳۹۴0 تا 96 پایینی نسبت به رقبا داره
hero
۲۰ فروردین ۱۳۹۴چه فایده؟
من ایرانی نه پولشو دارم نه مجوزشو!
Muhammad
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴همون بهتر که پولتو نگه داری و جای دیگه ای خرج کنی! ماشین روز سوار شدن به ما نمیاد.
محمد
۲۴ بهمن ۱۳۹۴داشبوردش مثل ماکان هستش