هوا آفتابی و گرم است. مسیر بررسی ما شامل گذر از جاده ۲۴۳ و کوه سنجاکینو است تا درنهایت به پالم اسپرینگز برسیم. همه چیز برای راندن یک پورشه ۹۱۱ بازسازی شده «گانتر ورکس» اسپیدستر ۹۹۳ مهیا است. گانتر ورکس نخست این خودرو را در نسخه کوپه معرفی کرد. این شرکت آمریکایی مستقر در کالیفرنیا پس از تولید ۲۵ واحد از خودروی یادشده، آن هم بهصورت کاملا شخصیسازی شده و مطابق میل خریداران، به ساخت خودرو بعدیاش یعنی اسپیدستر خواهد پرداخت.
چه میشد اگر…؟!
درست مانند مدل کوپه، جمله «چه میشد اگر…؟!» باعث خلق مدل اسپیدستر شد. یکی از مشتریان گانتر ورکس از شرکت میپرسد: «چه میشد اگر پورشه ساخت مدلهای هواخنک ۹۱۱ را ادامه میداد و از همین روند برای ساخت مدل GT3 جدید استفاده میکرد؟!» پاسخ به این سوال ساخت بهترین پورشه ۹۹۳ دنیا شد. قرار است همانند نسخه کوپه، تنها ۲۵ عدد از اسپیدستر نیز تولید شود. بد نیست بدانید، هماکنون این مطلب را میخوانید تمام ۲۵ خودرو به فروش رسیدهاند. اگر تنها چند آپشن برای خودروتان انتخاب کنید، قیمت هر عدد اسپیدستر به چیزی بیش از ۸۵۰ هزار دلار آمریکا خواهد رسید.
گانتر ورکس در ساخت مدل اسپیدستر تلاش کرده است تا بهخاطر ساختار منحصربهفرد خودرو، مقاومت پیچشی شاسی را افزایش دهد. این بهبود تا جایی ادامه داشته است که باعث شده تا اسپیدستر ۵۰ درصد بهتر از نسخه معمولی ۹۱۱ ۹۹۳ عمل کند. ساخت بدنه از جنس فیبرکربن هم به سفتی هرچه بیشتر خودرو کمک کرده و در کنار آن، باعث کاهش وزن خودرو تا ۱۲۵۶ کیلوگرم شده است. عملکرد محکم شاسی باعث شده تا متخصصان گانتر ورکس بتوانند از یک فنربندی بسیار پایدار در این خودرو استفاده کنند.
چسبندگی بالا
همانطور که در تصاویر هویدا و آشکار است، عرض خودرو در جلو و عقب افزایش داشته است. تایرهای «کانتیننتال ExtremeContact اسپرت» استفاده شده در اسپیدستر هم با عرض ۱۱ اینچی، بسیار پهن هستند. هرکدام به رینگی ۱۸ اینچی نیز مجهز شده و اندازهای برابر ۲۹۵/۳۰/۱۸ در جلو و ۳۳۵/۳۰/۱۸ در عقب دارند. رینگهای آلومینیومی ۳ قطعه آلیاژی باعث کاهش وزن هرچه بیشتر اسپیدستر شده است. با چنین تایرهای عریضی ممکن است برخی انتظار راندمانی شلوغ را داشته باشند، اما خوشبختانه در اسپیدستر چنین چیزی وجود ندارد.
میراگرهای (دمپرهای) الکترونیکی این خودرو هر ثانیه ۱۰۰۰ بار سطح جاده روبهرو را وارسی میکنند تا بتوانند در هر شرایطی بهترین واکنش را نسبت به بخشهای گوناگون جاده داشته باشند. در کنار بررسی سطح جاده، امکان انتخاب حالت فنربندی از میان سه مود پیشفرض، راحت و اسپرت هم وجود دارد.
سطح چسبندگی مکانیکی بسیار بالا است و دقت و سرعت محور جلو شما را شگفتزده خواهد کرد. ظرافت اسپیدستر در چرخش به درون یک پیچ، همانند نسخه کوپه مثالزدنی و فوقالعاده است. پاسخ فرمان فیبرکربنی این خودرو به دستورات واردشده ناگهانی نیست و با کمی تأمل همراه است؛ هرچند که با وزن خودرو در سازگاری کامل است و اطلاعات کافی را از سطح جاده به راننده منتقل میکند. گانتر ورکس این فرمان زیبا را خودش توسعه داده و تولید کرده است.
بازطراحی به سبک گانتر ورکس
نحوه پاسخ محور جلو به دستورات فرمان بهخوبی با ماهیت موتور اسپیدستر که در بخش عقبی خودرو قرار گرفته است همخوانی دارد. تیم مهندسی گانتر ورکس موتور ۶ سیلندر تخت اسپیدستر و کوپه را خودشان توسعه دادهاند. برای ساخت این موتور ۴ لیتری از قالبهای اصلی به همراه کمی بهبود استفاده شده است. حتی برخی بخشهای آن را از نو طراحی کردهاند تا به بهترین نتیجه ممکن برسند.
از ویژگیهای مهندسی گانتر ورکس اسپیدستر میتوان به پیستونهای «Mahle»، میل اتصال سیلندر آلیاژی، لوله انتقال گاز از جنس فولاد ضدزنگ، سیمپیچ احتراق COP، سوپاپ سوخت و هوا، سیستم تزریق سوخت مختص گانتر ورکس و خروجی هوا مدل GT3 در جلوی شیشه اشاره کرد. فن بزرگ موتور هواخنک این دستگاه شاید ازنظر ظاهری با نمونه موجود در نسخه اورجینال یکسان باشد اما کاملا منحصربهفرد است. درحقیقت مهندسان طراحی توربینهای جت پرههای این فن را بازطراحی کردهاند. این بازطراحی باعث افزایش مکش هوا، بازده و قدرت و کاهش وزن شده است. بازطراحیها به اینجا ختم نمیشود؛ گانتر ورکس در سیستم هیدرولیک اسپیدستر از یک پمپ برقی استفاده کرده است. این بهبود نهتنها به کاهش وزن کمک کرده، بلکه باعث افزایش جزئی قدرت موتور نیز شده است.
نتیجه تمام این بهبودها، موتوری با خروجی حدودا ۱۰۰ اسب بخار در لیتر است. سازنده مدعی است که ۹۱۱ اسپیدستر ۹۹۳ بهصورت پیشفرض (بدون فشردن دکمه حالت اسپرت) ۳۹۴ اسب بخار قدرت دارد. اگر از حالت اسپرت استفاده کنید، این رقم به ۴۲۳ اسب بخار افزایش مییابد. تنها راه درک درست این موتور، تجربه آن است. بخشهای داخلی سبکسازی شده در کنار چرخ طیار سبک باعث واکنش سریع موتور شده است. موتور بدون هرگونه تاخیر یا مقاومتی دور برمیدارد.
هیچ چیز بینقص نیست!
جعبهدنده ۶ سرعتی دستی سبک و چابک است. تنها شاید اگر گانتر ورکس از نسبت دندههای کوتاهتر استفاده میکرد، شاهد عملکرد مناسبتری میبودیم. ایکاش گانتر ورکس در این بخش از خودرو بازنگری میکرد چراکه باقی قسمتهای خودرو بهدرستی و به بهترین شکل به انجاموظیفه میپردازند. عملکرد ۹۱۱ اسپیدستر ۹۹۳ در اجرای دستورات راننده به حدی خوب است که خودروهای زیادی همانند آن وجود ندارد؛ اگر هم وجود داشته باشد، حتما تعدادشان انگشتشمار خواهد بود.
دورسنج موتور هرجا که فرصت پیدا کند تا خط قرمز 7800rpm پیش میرود و باعث تولید صدایی بینظیر از خروجی اگزوزها و موتور میشود. صدای خروجی از اسپیدستر بهخوبی فضای یک دره تنگ یا مسیر کوهستانی ۲۴۳ که پیشتر از آن نام بردیم را پر میکند.
طراحی ۹۱۱ اسپیدستر ۹۹۳ بسیار زیبا و جذاب است، شاید گمان کنید هدف سازنده خلق یک ۹۱۱ بازسازی شده و زیبا باشد، اما اینگونه نیست؛ هدف اصلی گانتر ورکس ساخت یک خودرو با تمرکز اصلی بر راندمان و عملکرد بالا بوده است. ظاهرا این شرکت کالیفرنیایی در تحقق این هدف موفق بوده است چراکه کیفیت راندمان، سطح بالای مهندسی و طراحی مثالزدنی اجزای شخصیسازی شده، گواه این مسئلهاند.
در آخر…
حرکت خودرو در پیچها درست طبق میل راننده، انتقال قدرت عالی و بدون مکث، ۴۲۳ اسب بخار قدرت که بدون هیچ زحمتی سرعت این اسپیدستر سبکوزن را افزایش میدهد و… همهوهمه باعث آفرینش یک خودرویی بیمانند شده است. شاید از نگاه برخیها، نسخه بدون سقف ۹۱۱ ۹۳۳ دقیقا مثل نسخه کوپه دقیق نباشد؛ اما اگر قصد رانندگی در فضای باز، مسیری کوهستانی و زیبا با آسفالت فوقالعاده را دارید، هیچ خودروی دیگری بهتر از گانتر ورکس ۹۱۱ اسپیدستر ۹۹۳ پیدا نخواهید کرد. در نهایت باید این اسپیدستر را اینگونه توصیف کرد:
خودرویی با تاریخچه غنی و مهندسی آیندهنگرانه.
نظر شما چیست؟! آیا اسپیدستر بهترین نسخه بازسازی شده از ۹۱۱ است؟! آیا گانتر ورکس بهتر از شرکتهایی چون سینگر به بازسازی مدلهای باکیفیت پورشه ۹۱۱ میپردازد؟!
نقاط قوت: دسترسی آسان به اجزای مختلف، دینامیک خوب، پایداری بالای موتور، خاص بودن
نقاط ضعف: قیمت بالا، اتمام فروش، نسبت دنده طولانی، بخشی از عملکرد جادهای عالی نیست
مشخصات فنی گانتر ورکس اسپیدستر پورشه ۹۱۱ ۹۹۳:
موتور | ۴ لیتری ۶ سیلندر تخت، ۲۴ سوپاپ DOHC |
قدرت | ۴۲۳ اسب بخار در دور 7800rpm |
گشتاور | ۴۵۴ نیوتن متر در دور 6500rpm |
شتاب اولیه | ۳.۶ ثانیه |
وزن | ۱۲۵۶ کیلوگرم |
قیمت | ۸۵۰ هزار دلار |
امتیاز نهایی | ۱۰ از ۱۰ |
- A M I R -
۴ اسفند ۱۴۰۰شاید نسبت دنده بلند چندان نقص به حساب نیاد تو این ماشین، از نظر من صدای ماشین رو خیلی گوش نوازتر میکنه. یه جورایی باعث میشه تمام طیف صدای اگزوز رو بشنوی و لذت ببری. ضمن این که برای خیلی از خریداران این ماشین پرفورمنس اولویت اول نیست.
Mad.z.Max
۵ اسفند ۱۴۰۰من اگه خریدار این ماشین بودم، همچیش به شدت برام مهم بود، کم پولی نیست ۸۵۰هزار دلار واسه یه ماشین بازسازی شده. درواقع خیلی هم زیاده، اگه بصورت سر انگشتی یه حساب کتابی واسه لوازم و تکنولوژی و ساعات کاری صرف شده برای یه ماشین بازسازی شده با کیفیت کنیم، میبینیم نهایتا تا ۳۰۰ هزار دلار هممممه ی هزینه های لازم رو به بهترین نحو کاور میکنه.
یه مورد دیگه هم درباره نحوه ترجمه های جدید سایت، آخه میراگر؟ :)) چرخ طیار؟؟ بابا همچی رو که لازم نیست ترجمه کرد.
الان شما وردار برو لوازم فروشی بگو میراگر اسپورت میخواستم، ببین بنده خدا شوک مغزی بهش وارد میشه یا نه :) چرخ طیار هم همینطور
Porsche 911
۴ اسفند ۱۴۰۰از این مدل خوشم اومد
به نظرم نسخه های فابریک و کلاسیک 911 های نسل قبل خیلی ارزش دارن و نباید دست برد داخلشون از لحاظ فنی
ولی این مدل خوب هست
خوشم اومد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ اسفند ۱۴۰۰پورشه به این میگن
چقدر هماهنگی خوبی توی طراحی داره
شیر مادر و نان پدر سازنده حلالش…
RKH7787
۴ اسفند ۱۴۰۰اصن بازسازی های گانتر حرف نداره
شما کابینو ببین!
زیزیگولو
۴ اسفند ۱۴۰۰بازسازی ماشین خودش یه هنره ….. و این هنرمندا افرادی هستن باید ترکیبی از هنر و دانش فنی مکانیکی رو تو وجود خودشون داشته باشن که بتونن روی قطعات مهندسیو طراحی ماشینای با شکوهی مثل همین ۹۱۱ کار کنن
Humer
۴ اسفند ۱۴۰۰گرونه ! زیباست ولی گرونه
حسین دهمرد
۵ اسفند ۱۴۰۰همه چی داشت خوب پیش میرفت تا اینکه به قیمتش رسید