در سال ۲۰۰۳، رانندگان خودروهای اسپرت باید به دیدن پورشه کاینهای سریعتر در پشت سر خود و راه دادن به آنها عادت میکردند. عصر شاسیبلندهای پرفورمنس فرارسیده بود. در طول پانزده سال بعد، پورشه و دیگر خودروسازان این فرمول را اصلاح و کلاس جدید از سوپر شاسیبلندها را ایجاد کردند که حالا نهفقط خودروهای اسپرت بلکه حتی سوپراسپرتها را هم شرمنده میکردند. حال نیز پورشه کاین توربو GT مدل ۲۰۲۲ این فرمول را به سطح بالاتری ارتقاء داده است.
ویژگیها
در نگاه اول، کاین توربو GT چندان متفاوت از کاین توربو کوپه به نظر نمیرسد. البته ورودیهای هوای بزرگتر در دماغه، سقف مشکیرنگ فیبر کربنی و نه یکی بلکه دو اسپویلر در عقب از ویژگیهای خاص این نسخه هستند اما در کل تفاوت چندانی با همتای ضعیفتر خود ندارد. البته اگر از نزدیک به این دو مدل نگاه کنید شاید متوجه شوید که توربو GT نزدیک ۲ سانتیمتر ارتفاع کمتری از توربو دارد. زیر کاپوت اما همهچیز جذابتر میشود زیرا پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاین از نو تنظیم و به اگزوز تیتانیومی مجهز شده است.
به لطف این اقدامات، حالا خروجی موتور از ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور در کاین توربو به ۶۴۰ اسب بخار و ۸۵۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. این یعنی توربو GT نسبت به لامبورگینی اوروس که پیشرانه و پلتفرم مشترکی با آن دارد، تنها ۱۰ اسب بخار ضعیفتر است و در گشتاور کاملاً باهم برابر هستند. برای مدیریت کردن این نیروی بیشتر، توربو GT به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک با تعویض دندههای سریعتر و سامانهٔ چهارچرخ محرک آب خنک مجهز شده که قویتر از واحد هوا خنک در کاینهای ضعیفتر است. فنرهای بادی سفتتر، ترمزهای کربن سرامیکی بهاندازهٔ پیتزای خانواده و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب تهاجمیتر هم پکیج کاین توربو GT را تکمیل میکنند.
پرفورمنس
ترکیب ویژگیهای مذکور باهم بهاندازهای خوب است که کاین توربو GT را به دومین شاسیبلند سریعی تبدیل میکند که تاکنون توسط موتورترند آزمایش شده است. البته در این بخش رقابت آنقدر نزدیک است که برای تعیین خودروی سریعتر باید به عدد اعشار دوم متوسل شویم. پورشه ظرف ۳.۰۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳۲ ثانیه طی میکند درحالیکه لامبورگینی اوروس در همین آزمایشها ظرف ۲.۹۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳۱ ثانیه طی کرد و به سریعترین شاسیبلند در تاریخ موتورترند تبدیل شد.
بااینحال، پورشه در ترمز گیری و هندلینگ پسرعموی ایتالیایی خود را مغلوب میکند. این خودرو از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۲ متر متوقف میشود که ۶۰ سانتیمتر از لامبورگینی کوتاهتر است. توربو GT همچنین پیست Figure-8 را هم ظرف ۲۳.۲ ثانیه با میانگین شتاب جانبی ۰.۸۸ جی طی میکند که نهتنها از تایم ۲۳.۵ ثانیهای و شتاب جانبی ۰.۸۷ جی اوروس بهتر است بلکه بسیاری از سدانهای اسپرت مثل بامو M3 کامپتیشن xDrive، کادیلاک CT4-V و CT5-V بلکوینگ و حتی خودروهای اسپرتی همچون ۹۱۱ کاررا 4S و ۷۱۸ کیمن و باکستر GTS 4.0 از خود پورشه را هم شرمنده میکند.
در دنیای واقعی نیز کاین توربو GT چیزی فراتر از صرفاً یک کراساوور سریع است. این ماشین جذابیت رانندگی فوقالعادهای دارد و با وجود ۲.۲ تن وزنی که روی دوش پیشرانه قرار دارد، احساس سبکی و چابکی به راننده میدهد. موتور V8 قدرت بسیار زیادی تولید میکند و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک هم مثل PDK دوکلاچهٔ معروف پورشه عمل کرده و با تعویض دندههای کاملاً دقیق، از توان پیشرانه بهخوبی استفاده میکند. فرمان دقیق و سریع پورشه با بازخوردی شگفتانگیز در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک و ترمزهای بزرگتر به شما این امکان را میدهد که با شدت وارد پیچها شده و با همان شدت از آنها خارج شوید زیرا سیستم کنترل گشتاور بُرداری در ترکیب با سیستم فرمان گیری چرخهای عقب موجب میشود بتواند به قوانین فیزیک بخندید.
البته با همهٔ اینها، در کاین توربو GT هنوز هم جای پیشرفت وجود دارد. بهعنوانمثال، هرچند تعلیق سفت در پیست خوب است اما روی خیابانهای واقعی میتواند خشن و ناراحتکننده باشد. همچنین توربو GT علیرغم تمام جذابیتهایش میتواند خیلی زود خستهکننده شود زیرا هرچند بسیار شبیه اوروس احساس میشود اما هرگز آن جذابیت و زرقوبرق ظاهری لامبورگینی را ندارد.
قیمت
کاین توربو GT را با قیمت پایهٔ ۱۸۲,۱۵۰ دلار که در نمونهٔ مورد آزمایش به ۲۰۸,۸۵۰ دلار رسیده هرگز نمیتوان خودروی ارزانقیمتی دانست اما در مقایسه با سوپر شاسیبلندها، این رقم شگفتانگیز است. تنها رقیب واقعی آن از لحاظ پرفورمنس یعنی لامبورگینی اوروس را در نظر بگیرید که قیمت آن از نزدیک ۲۲۰ هزار دلار آغاز میشود. همچنین قیمت بنتلی بنتایگا اسپید در حالی از حدود ۲۴۰ هزار دلار آغاز میشود که در آزمایش مقایسهای موتورترند مغلوب کاین توربوی معمولی شد. قیمت آستونمارتین DBX هم هرچند از حدود ۱۸۰ هزار دلار شروع میشود اما حتی از کاین توربو هم کندتر است. در همین حال، نه بخش M بامو و نه مرسدس-آامگ هیچکدام خودرویی تولید نکردهاند که بتواند حریف توربو GT شوند (بامو X6 M کامپتیشن و مرسدس GLE63 S در حد این پورشه نیستند).
جمعبندی
هرچند بهطورقطع نمیتوان گفت که پورشه کاین توربو GT از لامبورگینی اوروس بهتر است یا نه اما این موضوع اهمیت چندانی ندارد بلکه مهم این است که کاین توربو GT یکی از نابترین، جذابترین و لذتبخشترین شاسیبلندهایی محسوب میشود که تاکنون روی جاده آمده است. کاین که برای اولین بار بخش سوپر شاسیبلندها را پایهگذاری کرد، شاید با رشد این کلاس و ورود رقبای جدید کمی به حاشیه رفته بود اما حالا با این نسخهٔ جدید دوباره نام خود را سر زبانها انداخته است.
مشخصات فنی پورشه کاین توربو GT
Porsche Cayenne Turbo GT 2022 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خالص | ۲۲۵۳ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۸ به ۴۲ جلو/عقب |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۹۳ میلیمتر |
طول | ۴,۹۴۳ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۸۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۳۵ میلیمتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۳ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۲.۰ متر |
شتاب جانبی | ۱.۰۷ جی |
تایم پیست Figure-8 | ۲۳.۲ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۴.۷ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۱۸۲,۱۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۲۰۸,۸۵۰ دلار |
hamid
۷ بهمن ۱۴۰۰چرخش می ارزه به اوروس بزک شده
کاین یه شاسی بلند لوکس و اسپرت اما ساده ولی جذابه و الکی با خطوط شلوغ کاری خاصش نکردن
زیزیگولو
۷ بهمن ۱۴۰۰حرفت درسته ولی من به شخصه از امتحان کردن هر برندی خوشم میاد مخصوصاً اگه صفر کیلومتر باشه و هنوز صندلیا و دسته راهنما و غیره ذالکش ……. تو پلاستیک باشه و از بوی نو بودنش مست بشم و لذت ببرم …. هیج چیز مثل بوی کابین ماشین نو نیستش
shirko
۸ بهمن ۱۴۰۰الان در محدوده این قیمتها ، چند هزارم ثانیه سریعتر بودن و چند سانتی متر زودتر توقف کردن اهمیتی نداره ، مهم پرستیژ برند ، لوکس بودن و حس گران قیمت بودن و طراحی خارجی فوق العاده ست ، دقیقا همان بلایی که sls پلاک ملی با اون قیمتش بر سر فراری ۴۵۸ ایتالیا اورد .
عارف
۷ بهمن ۱۴۰۰چه هیولای دوست داشتنی شده . هر چند گفته شد که کمک ها در رانندگی غیر از پیست آزاردهنده هست ولی باز هم بسیار ماشین دوست داشتنی و خواستنی هست
محمد امین
۷ بهمن ۱۴۰۰پورشه خبر داد که خودرو سال ۲۰۲۳ lmh از پیشرانه ۸ سیلندر تویین توربوشارژر استفاده میکنه و به گفته ی پورشه ، یک پیشرانه ی رقابتی برای فصل ۲۰۲۳ خواهد بود و شانس رقابت با تویوتا رو بالاتر میبره
خیلی خوب شد که پیشرانه ی ۲ لیتر ۴ سیلندر از پلتفرم موتوری پیشرانه ی lmh پورشه حذف شد ، به غیر از اینکه توان رقابتی پایینی داشت و با قوانین فصل ۲۰۲۳ سازگار نبود ، واقعا یه ۴ سیلندر عظمت ماشین رو از چشم ماشین فن ها کم میکنه ، و برای سال ۲۰۲۳ یه ۸ سیلندر دارن که قطعا بسیار لذت بخش تره
چونکه پست در مورد پورشه بود گفتم بگم
mehran911
۸ بهمن ۱۴۰۰درود
اینجوری بهش نگاه نکن الزاما انتخاب خوبی نیست صرفا با توجه به شرایط که وجود داره انتخاب معقولی هستش اما بهترین انتخاب ممکن نیست
قوانین پیشرانه این کلاس در بسیاری از پارامترها دست کمپانی ها رو باز گذاشته اما محدودیت هایی که وجود داشت کامل دست پورشه رو برای استفاده از پیشرانه بست
هدف اصلی پورشه از حضور در LMDh جمع کردن ی قدرتمند و ی سازوکار خوب برای آینده است
.
پیشرانه V4 پورشه فوق العاده خوب ظاهر شد کامل فراتر از تصورات بود
.
این هفته سرم شلوغه فرصت کنم هفته آینده کامل جزئیات جریانات اخیر موتوراسپورت پورشه رو بازش میکنم
محمد امین
۸ بهمن ۱۴۰۰درود فراوان
بله قطعا v4 پورشه موتور خوبی بود ، ولی باتغیر قوانین و قدرت گیری تویوتا ، نیاز به یک تعقیر اساسی حس میشد و حس میکنم پورشه سال خوبی رو با این ماشین داشته باشه ، و شاید هم بتونه برای بردن و قهرمانی رقابت کنه
TOM KRISTENSEN
۸ بهمن ۱۴۰۰بهبه کم پیدایی مهران جان
یوسف
۷ بهمن ۱۴۰۰واقعا قابل احترامه از هر نظر…. خصوصاً عملکرد فنی
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۷ بهمن ۱۴۰۰واییییییی
من عاشق این ماشینم
کلا کاین هرچی باشه رو دوست دارم
واقعا هم یک گاو وحشیه رام شده است….
ولی چند نکته اینکه آخرش شتاب جانبیش ۰.۸۸ جیه یا ۱.۰۷؟
و اینکه “تست شده” نه “تشت شده”
امیر دهقان
۷ بهمن ۱۴۰۰سلام ارادت
اون عدد 0.88 جی، میانگین شتاب جانبیه که ماشین در پیست Figure 8 ثبت کرده اما 1.07 جی حداکثر شتاب جانبیه که تونسته تحمل کنه
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۸ بهمن ۱۴۰۰سپاس
GMA
۷ بهمن ۱۴۰۰پادشاه بلندقامتان پر سرعت ❤️👌عالیه
محمد امین
۷ بهمن ۱۴۰۰البته از نظر شتاب و سرعت توی خط مستقیم اوراس از این سریع تره
ولی روی خیابون ، این سریع تره
برام جالب هست که توی کانال کارواو که x6m کامپتشن روی آسفالت معمولی ، اوراس رو شکست داد ، آیا میتونه این رو هم شکست بده یا نه؟
البته توی مقاله گفته که x6m در حد این ماشین نیست ، که هیچ جوره نمیتونم درک کنم ، فکر میکنم این حرف رو یه آدم ناسالم زده
GMA
۷ بهمن ۱۴۰۰شتاب صفر تا صد اوروس معمولا ۳.۳ ثانیه هست و تایم مسافت چهارصد مترش حدود ۱۱.۵ ثانیه، در کل توربو GT هم ارزون تر و هم سریعتر هست.
ولی حداکثر سرعت اوروس ۵ کیلومتر بیشتره
TOM KRISTENSEN
۸ بهمن ۱۴۰۰تو کارواو همهی شاسی های اسپرت زیر کالن له شدن
Scuderia Ferrari
۷ بهمن ۱۴۰۰جواهری دیگر از پورشه 😍😍
لامبورگینی اوروس هم نسخه جدیدش در راهه
بعدش نوبت میرسه به معرفی اولین FUV تاریخ فراری
مازیار
۷ بهمن ۱۴۰۰۱/۰۷ جی برای یه اس یو وی فابریک؟
بیست سال قبل برا یه سوپراسپرت رده بالا بود
mohamadreza
۷ بهمن ۱۴۰۰بشدت منتظر کامنت یانکی عزیز زیر این پست هستم 😂😂😂❤️❤️❤️
ارین صاحب جمعی
۷ بهمن ۱۴۰۰یانکی که بابا تعصبی شدید رو امریکا اصلن یعنی به این آدم بگی امریکا از فردا بجای کادیلاک اسکالید کراس اور آریا را تولید میکنه بازم میگه عجب قدرتی عجب کیفیتی عجب چیزیه این 😂😂🤣🤣🤣🤣😅😆😆
mohamadreza
۷ بهمن ۱۴۰۰نگو تو رو خدا
بیراه نیس بگم من توی سایت یانکی رو با اختلاف بیشتر از همه دوس دارم
قشنگ از رو کامنتاش خشم و غضبش رو میشه نسبت به خودروهای غیرآمریکایی دید
گاهی بعضی حرفاش یادم میفته از خنده ج.ر میخورم😂😂😂
مثل
تویوتای بی..شر..ف😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
کاسه واجبی پورشه 😂😂😂😂😂😂
تویوتا نصف لندکروز رو توی جزیره جا گذاشته 😂😂😂😂😂
تسلا کنده رفته مشتی😂😂😂😂
منظره دیدم رو با پورشه خراب نمیکنم😂😂😂😂
۳_۴ سال قبل اونقد به مجری درگ تایمز فحش میداد که نگو😂😂
سال های ۹۶ و ۹۷ درگ تایمز حکم درگ های واتسون در حال حاضر رو برا پدال داشت و پدال اکثر اوقات درگ های اون کانال رو میزاشت …
بیوک لازرورقی😂😂😂
جملات بالا نمونه ای از بیانات یانکی عزیز هس
یعنی اونقد دوسش دارم که کامنت هیچ کسی رو به اندازه کامنتای اون با علاقه نمیخونم😂😂
خودشم که از قدیمی ها و باتجربه های سایته دیگه
رفیق کامنتامو دیدی حتما نظرتو بگو
دو سه روز هس کم کامنت میزاری دلتنگتم ❤️
mohamadreza
۷ بهمن ۱۴۰۰نگو تو رو خدا
بیراه نیس بگم من توی سایت یانکی رو با اختلاف بیشتر از همه دوس دارم
قشنگ از رو کامنتاش خشم و غضبش رو میشه نسبت به خودروهای غیرآمریکایی دید
گاهی بعضی حرفاش یادم میفته از خنده ج.ر میخورم😂😂😂
مثل
تویوتای بی..شر..ف😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
کاسه واجبی پورشه 😂😂😂😂😂😂
تویوتا نصف لندکروز رو توی جزیره جا گذاشته 😂😂😂😂😂
تسلا کنده رفته مشتی😂😂😂😂
منظره دیدم رو با پورشه خراب نمیکنم😂😂😂😂
۳_۴ سال قبل اونقد به مجری درگ تایمز فحش میداد که نگو😂😂
سال های ۹۶ و ۹۷ درگ تایمز حکم درگ های واتسون در حال حاضر رو برا پدال داشت و پدال اکثر اوقات درگ های اون کانال رو میزاشت …
بیوک لازرورقی😂😂😂
جملات بالا نمونه ای از بیانات یانکی عزیز هس
یعنی اونقد دوسش دارم که کامنت هیچ کسی رو به اندازه کامنتای اون با علاقه نمیخونم😂😂
خودشم که از قدیمی ها و باتجربه های سایته دیگه
رفیق کامنتامو دیدی حتما نظرتو بگو
دو سه روز هس کم کامنت میزاری دلتنگتم ❤️❤️
mm-yarlou
۷ بهمن ۱۴۰۰خیلی اصیل اصلا داره دادمیزنه من یک پورشه هستم کارخونه ای که یک شاهکار مهندسی در سگمنتی به آدم تحویل میده نه یک خودرو و به نظرم هر سِنتی که میگره حق هست
ارشیاSVJ
۷ بهمن ۱۴۰۰دیگه فقط باید وایسیم ببینیم اوروس پرفورمانته کی میاد…
kamran-aghaei
۷ بهمن ۱۴۰۰سلام دوستان کسی لینک گروه تلگرام پدال رو داره ایا ؟
mehran911
۸ بهمن ۱۴۰۰بعید میدونم اینجا بین افرادی که کامنت گذاشتن داشته باشیم کسی رو که دقیق خونده باشه کاین با چه تیمی و در چه شرایطی توسعه پیدا کرد
بازم بعید میدونم بدونید کاین چقدر و توسط چه افرادی در بخش های توسعه تحقیقات خودروسازی های مختلف مورد تحسین قرار گرفته
نوابغ حاضر در بخش توسعه کاین با حقوق های چند صد هزار دلاری و حتی میلیون دلاری توسط کمپانی های دیگه جذب شدن
.
اینو به طرفدارهای پورشه میگم کاین خودروی بسیار بسیار مهمی هستش چه از نظر تکنولوژی توسعه چه از نظر اهمیت و اثر گذاریش روی باقی خودروی های حاضر در این کلاس اگه در موردش بیشتر بخونید متوجه میشید داستان چیه
TOM KRISTENSEN
۸ بهمن ۱۴۰۰سلام
از چه منبعی بخونم؟چون هرچی تو سایتا بوده خوندم.
یه چیز دیگه،چه کتاب یا سایتی مباحث فنی و اصطلاحات رو آموزش میده؟
Arman
۸ بهمن ۱۴۰۰خیلی خفنه
B.A.E Systems
۸ بهمن ۱۴۰۰بنظرم نسخه توربو اس کوپه بهتر هست
مهردادکمال
۸ بهمن ۱۴۰۰این شاهکار مهندسی توی همه زمینه ها بهترینه بجز طراحی چون اوروس و حتی ایودی طراحی قشنگتری دارن بنظرم نمای جلوی پورشه پاشنه آشیل اش هست تو این مدل و نیاز به به روزسازی جدی تری داره
مهدی
۸ بهمن ۱۴۰۰S خودش هیولا بود
ببین این دیگه چیه !!!!!!!!!