رویارویی تهاجمیترین نسخههای کنونی شورلت کوروت و پورشه ۹۱۱ که دوتا از دور بالاترین پیشرانههای صنعت خودروسازی را در سینه دارند.
هیچکس نمیتوانست پیشبینی کند که شورلت یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی ۶۷۰ اسب بخاری را به این جهان میآورد که تا ۸,۶۰۰ rpm دور میگیرد درحالیکه فراری از بازی موتورهای تنفس طبیعی میللنگ تخت خارج میشود. موضوع شگفتانگیز دیگر اینکه حدود ۲۰ سال پس از زمانی که شورلت و پورشه مدلهای Z06 و GT3 را به بازار عرضه کردند تا خریداران حرفهایتر و تهاجمیتر کوروت و ۹۱۱ را به خود جلب کنند، جدیدترین نسخهٔ این خودروها از آخرین سوپراسپرتهای تنفس طبیعی بازار هستند.
همچنبن بخوانید:
جدالی که قدیمی نمیشود! پورشه ۹۱۱ GT2 RS و شورلت کوروت ZR1
یادی از گذشته، نبرد کوروت ZR1 با پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۹۱
نبرد موتورمیانی؛ شورلت کوروت Z06 در برابر پورشه کیمن GT4 RS
مسیر زندگی GT3 یکنواخت و قابلپیشبینی بوده است زیرا در طول سالها، حجم پیشرانهٔ شش سیلندر تخت دور بالای آن از ۳.۶ به ۳.۸ و ۴ لیتر رسیده و خروجی آن افزایش پیدا کرده است. تغییرات جدیدترین نسخهٔ این ماشین در نسل ۹۹۲ نیز شامل استفاده از تعلیق دو جناقی در جلو و بال عقب گردن قویی میشود. کوروت Z06 اما با استفاده از پیشرانههای V8 پوشراد و حتی بهره بردن از سوپرشارژ و سپس تغییر بزرگ به ترکیب موتور وسط و موتور V8 سوپاپ DOHC، مسیر پرفراز و نشیبتری را طی کرده است.
پورشه در کنترل وزن ۹۱۱ GT3 بسیار خوب عمل کرده است زیرا درحالیکه جدیدترین نسل این ماشین نسبت به اولین GT3 در نسل ۹۹۶ حدود ۱۰ درصد بزرگتر شده اما وزن خودرو تنها ۱۲ کیلوگرم بیشتر شده که معادل کمتر از یک درصد است. Z06 اما درحالیکه نسبت به اولین نسل خود ۹ درصد رشد اندازه را تجربه کرده، افزایش وزن قابلتوجه ۲۵۶ کیلوگرمی یا ۱۸ درصدی داشته است؛ اما با وجود تمام بحثهایی که در مورد مقایسهٔ ترکیب موتور وسط و موتور عقب وجود دارد، در هردو خودرو ۶۰ درصد وزن روی محور عقب قرار دارد.
برای بردن بهرهٔ کامل از این دو ماشین، راهی جادههای موردعلاقهمان در جنوب اوهایو شدیم و سپس به غرب میشیگان بازگشتیم تا یک روز را در پیست ۳.۴ کیلومتری جینجرمن بگذرانیم. از دید ما، هیچ خودروی دیگری غیر از اینها وجود ندارد که بتواند ۱۴۰۰ کیلومتر را با راحتی طی کند و سپس در پیست تمام خودروها را پشت سر بگذارد. اینها از خاصترین و درگیرکنندهترین سوپراسپرتهای بازار هستند اما مطمئناً ما فقط یک برنده خواهیم داشت.
مقام دوم: شورلت کوروت Z06
نقاط قوت: موتور V8 با غرش مهیب، قهرمان لپ تایم، کیفیت سواری بهتر
نقاط ضعف: موقعیت رانندگی بالا، کیفیت ساخت در حد ۱۷۰ هزار دلار نیست، ۲۰۰ کیلوگرم وزن سنگینتر
چکیده: بهترین کوروت تا به امروز
اگر در مورد لپ تایم حرف میزدیم، Z06 برنده بود زیرا در پیست ویرجینیا، دو ثانیه از GT3 سریعتر است و پنجمین خودروی سریع این پیست در رقابت سالانهٔ لایتنینگ لپ ما محسوب میشود آنهم با قیمتی بسیار کمتر از نصف قیمت تمام خودروهای چهار رتبهٔ بالا. این Z06 هنوز هم ارزش بالایی در برابر قیمت دارد هرچند که بهوضوح شورلت رویهٔ قیمتگذاری پورشه را مرور کرده است. قیمت Z06 از ۱۰۹,۲۹۵ دلار آغاز میشود اما این رقم با تمام پکیجهای سفارشی شامل بالاترین تیپ داخلی 3LZ با ۱۳,۸۵۰ دلار، پکیج آیرودینامیکی فیبر کربنی با ۱۰,۴۹۵ دلار، رینگهای فیبر کربنی با ۱۱,۹۹۵ دلار و پکیج Z07 با ترمزهای کربن سرامیکی به قیمت ۸,۹۹۵ دلار، به قیمت GT3 میرسد. البته سازندهٔ آلمانی هم قیمت GT3 را نسبت به مدل ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۴ هزار دلار افزایش داده و به ۱۸۵,۸۵۰ دلار رسانده است.
هردو خودرو از گیربکسهای دوکلاچه استفاده میکنند که به بهترین سیستمهای لانچ کنترلی که میتوان تصور کرد مجهز هستند. لانچ کنترل کوروت پیش از شروع حرکت دور موتور را به ۴,۵۰۰ rpm میرساند اما ۹۱۱ به دلیل گشتاور کمتر به دور ۶,۳۰۰ rpm نیاز دارد. شورلت ۰.۲ ثانیه سریعتر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و ۴۰۰ متر را ۰.۳ ثانیه زودتر طی میکند. تا سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت، کوروت ۱.۴ ثانیه جلوتر است اما با افزایش دنده به پنج، GT3 عقبماندگی را جبران میکند و در سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت اختلاف را به ۰.۲ ثانیه کاهش میدهد.
پدال ترمز Z06 که سه تنظیم مختلف دارد، بازخورد کمتری را به نمایش میگذارد درحالیکه ترمزهای فاقد تنظیم GT3 کلاس درسی برای بازخورد محسوب میشوند. همچنین با افزایش قیمت، انتظارات هم بیشتر میشود و با قیمتی که ۱۰۰ هزار دلار از کوروت پایه بیشتر است، Z06 کاملاً انتظارات ما را برآورده نکرد. البته متریال عالی به نظر میرسند اما حتی یک نگاه گذرا هم شکاف پانلهای بیرونی، کیفیت رنگ پوست پرتقالی و کمدقتی مونتاژ داخلی را نشان میدهد که فاقد کیفیت ساخت دقیق GT3 است. بااینحال، کوروت با صندوق بار بسیار بزرگتر و بال عقبی که جلوی دید راننده را نمیگیرد، خودروی کاربردیتری است. بهطورکلی، هرچند Z06 امتیاز کمتری از GT3 گرفت اما این یک دستاورد قابلتوجه و یک برنده در هر شرایط دیگری است.
مقام اول: پورشه ۹۱۱ GT3
نقاط قوت: شش سیلندر تخت ۹ هزار rpm، فرمان فوقالعاده، پیچیدن عالی
نقاط ضعف: سواری سفت، فاقد بسیاری از آپشنها با این قیمت، کابین نهچندان چشمگیر
چکیده: یک فرمول درخشان که طی ۲۰ سال به کمال رسیده است
وقتی از پشت فرمان Z06 وارد GT3 میشوید، اولین چیزی که متوجه خواهید شد دید است. میدان دید پورشه ۲۰ درصد وسیعتر به نظر میرسد که در جادههای باریک این ویژگی باعث افزایش اعتمادبهنفس راننده میشود. همچنین صندلیهای اسپرت فیبر کربنی پورشه راحتتر از صندلیهای سفارشی کوروت هستند. به لطف سقف حبابی، در اینجا فضای سر بیشتری هم برای کلاه ایمنی وجود دارد درحالیکه در کوروت، سر رانندهٔ بلندقد به سقف میخورد.
درحالیکه V8 کوروت موتور فوقالعادهای است اما به نظر میرسد از شاسی جدا شده درحالیکه کارکرد پیشرانهٔ پورشه را حتی از طریق صندلی هم میتوان احساس کرد و در دور ۱,۳۰۰ rpm، صدا و لرزش موتور در کل ساختار ماشین طنینانداز میشود. این موضوع را ما در خودرویی که یکچهارم GT3 قیمت دارد غیرقابلقبول میدانیم اما در اینجا خوب است. ۹۱۱ همچنین از لحاظ مصرف سوخت هم برتری دارد. هردو خودرو روی لاستیکهای سفارشی میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ R قرار دارند اما GT3 با لاستیکهای باریکتر، ۳ متر زودتر از رقیب آمریکایی از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به سکون میرسد.
فرمان ۹۱۱ بهاندازهٔ پیشرانهٔ شش سیلندر تختش تیز است و پاسخگویی فوری دارد. به همین دلیل، هنگام رانندگیهای سخت، خودرو کوچکتر از چیزی که هست احساس میشود. فرمان کوروت اما به کمی چرخش بیشتری نیاز دارد که به پایداری در ترددهای طولانی بزرگراهی کمک میکند. Z06 سواری بهتری هم دارد تا جایی که نرمترین تنظیمات GT3 شبیه حالت اسپرت کوروت است. درمجموع، اکثر محصولات دیگر پورشه، تحتالشعاع درخشش GT3 هستند. رانندگی با این ماشین رؤیاهای شما را تسخیر میکند و تجربهٔ رانندگی با هر سوپراسپرت دیگری را به دست فراموشی میسپارد.
مقایسه مشخصات فنی
کوروت Z06 | پورشه ۹۱۱ GT3 | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 | ۴.۰ لیتری H6 |
قدرت (اسب بخار) | ۶۷۰ | ۵۰۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۶۲۵ | ۴۷۰ |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) | ۲.۶ | ۲.۸ |
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) | ۱۰.۶ | ۱۰.۹ |
توقف از ۱۱۰ کیلومتر (متر) | ۴۳.۶ | ۴۰.۵ |
شتاب جانبی (جی) | ۱.۱۴ | ۱.۱۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۳۰۴ | ۳۱۷ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۷۲۳ | ۲,۴۵۶ |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۷۲۱ / ۲,۰۲۴ / ۱,۲۳۴ | ۴,۵۷۲ / ۱,۸۵۱ / ۱,۲۸۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۶۷۴ | ۱۴۷۲ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۱۶.۸ | ۱۴.۷ |
قیمت پایه (دلار) | ۱۰۹,۲۹۵ | ۱۸۵,۸۵۰ |
قیمت تستشده (دلار) | ۱۶۹,۵۱۵ | ۲۱۱,۴۰۵ |
امتیاز کلی | ۲۰۳ | ۲۰۵ |
car lover
۴ شهریور ۱۴۰۳دوستان یه نکته ای بگم اینکه این ماشین گفته 500 اسب قدرتش اما در واقعیت اینطوری نیست و بیشتره قدرت واقعی این ماشین 600 اسب هست کلا اروپایی ها همیشه عدد کمتر میگن