اخیراً فرصت بررسی سومین نسل پورشه پانامرا مدل ۲۰۲۴ فراهم شده و آنچه میخوانید ماحصل رانندگی با این محصول لوکس و جذاب است.
زندگی با پورشه پانامرا بسیار خوب است. این سدان لوکس و فوقالعاده علاوه بر جذب ثروتمندان خودرویی برای رانندگان مشتاق پیست محسوب میشود. پانامرا چیزی بیشتر از یک گرندتورر مدرن به شمار میرود و جایگاهی بین بی ام و سری ۸ و مرسدس بنز S کلاس دارد.
پانامرا اخیراً نسل عوض کرده هرچند کاملاً جدید نیست. این خودرو را میتوان بازنگری سنگینی نسبت به نسل پیشین دانست و بهینهسازیهای پورشه باعث شده فاصله بین اسپرت و لوکس بودن پر شود. یکی از نکات برجسته درباره پورشه پانامرا ۲۰۲۴ به سیستم سواری فعال پورشه مربوط میشود که یک سیستم تعلیق فعال بسیار پیشرفته است. ما در جادههای کوهستانی سویل اسپانیا پشت فرمان نسخه پایه پانامرا قرار گرفتیم و سپس نوبت به بررسی مدل جدید توربو E-Hybrid با سیستم تعلیق فعال رسید.
مشخصات پورشه پانامرا ۲۰۲۴ | |
پیشرانه | ۶ سیلندر ۲.۹ لیتر توئین توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۴۸/۴۹۰ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه) | ۵ |
قیمت (دلار) | ۱۰۱,۵۰۰ |
به نظر میرسد پورشه نسخههای بسیار زیادی از محصولاتش را میسازد و خریداران در مقابل پلکانی از خودروها قرار دارند که با افزایش قیمت، قدرت و ویژگیهای اشرافی بیشتری دارند؛ اما در دنیای پورشه نباید مدلهای پایه را از یاد برد. این خودروها با قیمتی کمتر عصاره مدلهای فول را ارائه میکنند. شاید بتوان گفت این خودروها ارزش بسیار بالایی دارند زیرا نسخه بازار آمریکای این پانامرا پایه قیمت حدود ۱۳۳ هزار دلاری داشت اما با این پول به پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی ۳۴۸ اسب بخاری دست مییابید.
با این وجود هنوز هم چیزهای زیادی وجود دارد. باید دانست نسل جدید پانامرا خیلی نسبت به قبل تغییر نکرده اما این چیز بدی نیست. سومین نسل پانامرا بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق متشکل از فنرهای بادی دو حفرهای و دامپرهای تطبیقی با سوپاپهای مستقل برای تنظیمات فشردگی و باز شدن مجهز است. پورشه ادعا میکند کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو بسیار بهتر شده است. جادههای کوهستانی اسپانیا نرم و آرام هستند که برای تست خودرو فرصت بسیار مناسبی خواهد بود هرچند کیفیت سواری را خیلی نشان نخواهد داد. البته در مسیرهای ناهموار پانامرا حس بسیار خوبی دارد. ناهمواریهای میانه پیچ و تغییرات مسیر هم خودرو را هرگز ناراحت نمیکند.
پانامرا جزو اولین خودروهایی است که از لاستیکهای جدید میشلن پایلوت اسپرت 5S استفاده میکند. چسبندگی خودرو عالی است و اطلاعات خوبی از طریق فرمان به راننده منتقل میشود. در واقع پورشه جزو بهترین برندها در تنظیم سیستم فرمانهای برقی به شمار میرود و فرمان پانامرا نیز بسیار دقیق عمل میکند و توازن وزنی جذابی دارد. نکته دیگر به حس کوچک بودن خودرو مربوط میشود که درست در نقطه مقابل ابعاد واقعی آن خواهد بود. این احساس در حالی منتقل میشود که خودروی تست شده فاقد سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب است چراکه در سرعتهای کمتر فاصله بین محوری را کوتاهتر میسازد. پانامرا از نظر دینامیکی ارزش نشان پورشه را دارد.
پیشرانه ۶ سیلندر پانامرا اما به اندازه سواری آن جذاب نیست. اگرچه این نیروگاه قدرت کافی دارد و صدایی دلنشین ارائه میکند اما کاراکتر فوقالعادهای ندارد هرچند نرمی و پاسخ پدال گازش مناسب خواهد بود. در مقایسه با نسخه پایه نسل پیشین پانامرا، قدرت از ۳۲۵ به ۳۴۸ اسب بخار رسیده و گشتاور نیز ۵۰ نیوتون متر بیشتر شده است. این تغییرات باعث میشوند پانامرا پایه در هر شرایطی سریع باشد اما قطعاً خریداران با این مبلغ خواهان چیز بیشتری هستند. با چند هزار دلار بیشتر میتوان بی ام و M850i گرن کوپه را خرید که ۵۲۳ اسب بخار قدرت دارد. اما نکته احساسبرانگیز به گیربکس ۸ سرعته PDK مربوط میشود که فوقالعاده است. پورشه برخی تغییرات را در گیربکس اعمال کرده، گیربکسی که در تمامی نسخههای پانامرا بکار رفته است. این گیربکس از نظر نرمی تعویضها در شهر مشابه مدلهای مبدل گشتاور است و به اندازه بهترین گیربکسها نیز تعویضهای تیزی دارد. در بخش ویژگیهای اشرافی هم نمیتوان مشکل خاصی را مشاهده کرد.
کابین خودرو ترکیبی زیبا از کنترلهای فیزیکی و لمسی است و گلگیرهای برجستهتر باعث شدهاند دید بهتری نسبت به مدل قبلی وجود داشته باشد. تنها نقطهضعف واقعی به صدای لاستیکها مربوط میشود هرچند از لاستیکهای پهن و رینگهای ۲۱ اینچی چه انتظار دیگری میتوان داشت؟ برای نتیجهگیری نهایی درباره پانامرا ۲۰۲۴ پایه باید به تفاوت بین مدلهای ۹۹۶ و ۹۹۷ فکر کرد. همان خودروی پایه، همان بازنگریهای طراحی، همان کابین بهروز و… که در مجموع باعث شدهاند تغییرات بزرگی حادث شوند. نسل جدید پانامرا ۲۰۲۴ شاید میخکوب کننده نباشد اما در نسخه پایه قولهای خود را عملی کرده است؛ اما زمانی که سیستم تعلیق فعال وارد بازی شود پانامرا به چیزی بسیار متفاوت تبدیل خواهد شد…
نوبت به بررسی پورشه پانامرا توربو E-Hybrid میرسد که خودرویی برای پیست نیست چراکه با وزن ۲۳۵۹ کیلوگرمی خود چنین ادعایی نخواهد داشت. البته این خودرو بهترین وسیله برای بررسی تواناییهای سیستم سواری فعال پورشه است.
مشخصات پورشه پانامرا توربو E-Hybrid مدل ۲۰۲۴ | |
پیشرانه | ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۶۷۰/۹۲۹ |
وزن (کیلوگرم) | ۲۳۵۹ |
قیمت (دلار) | اعلام نشده |
سیستم سواری فعال پورشه همانطور که از نامش مشخص است سیستم تعلیقی کاملاً فعال محسوب میشود. سیستمهای تعلیق مرسوم از نوع واکنشی هستند و برخی از آنها میتوانند خودرو را برای شرایط خاصی آماده کنند؛ اما یک سیستم تعلیق فعال واقعی میتواند نیرو را به بدنه وارد کند و سواری را ارتقا بخشد. در این نوع سیستم یک پمپ موتور الکتروهیدرولیکی به هر دامپر متصل شده و این پمپها برای تغییر میزان روغن داخل دامپر بکار میروند. پمپهای یاد شده با سیستم برق ۴۰۰ ولت مدل هیبرید کار میکنند و در مدلهای غیر هیبریدی پانامرا خبری از این سواری فعال نیست.
همچنین باید به فنرهای هوایی اشاره کنیم که کارشان بالا نگه داشتن بدنه است. این آپشن در تمامی مدلهای هیبریدی پانامرا قابل انتخاب است و اگرچه هنوز قیمتش مشخص نشده اما سیستم موردبحث در تایکان فیس لیفت ۷۱۴۰ دلار قیمت دارد. نتیجه بهکارگیری این سیستمها کنترل فوقالعاده حرکات بدنه پانامرا خواهد بود. مهندسان پورشه میتوانند خودرو را برای هر چیزی که میخواهند کالیبره کنند. این خودرو همانند یک موتورسیکلت به سمت پیچ حمله ور میشود.
در حالتهای سواری مختلف، سیستم سواری فعال تکانهای بدنه را به حداقل میرساند تا خودرو در بهترین حالت قرار داشته باشد. خودرو در مسیر تست ما بهطور شوکه کنندهای پایدار و تیز بود. در حالتهای اسپرت و اسپرت پلاس، سیستم سواری فعال بهصورت خودکار ارتفاع را پایین میآورد و چسبندگی لاستیک را به حداکثر میرساند. در زمان ترمز گرفتن و عبور از پیچها پانامرا بهطور باورنکردنیای تیز و جذاب حس میشود و به ندرت میتوان وزن آن را حس کرد.
نکته احساسبرانگیز دیگر به احساس طبیعی این سیستم مربوط میشود. مهندسان پورشه تلاشهای زیادی داشتهاند تا مطمئن شوند سواری فعال در عین اینکه تمامی تکانهای بدنه را حذف میکند هنوز باعث ارتباط خودرو و راننده میشود. راننده تمامی اطلاعات را از طریق صندلی، فرمان، چشمها و… به دست میآورد و مشتاق سرعت بالاست. میزان اطمینانی که پورشه به راننده میدهد شگفتانگیز است. البته محدودیتهایی نیز وجود دارد. سواری فعال کشش را بسیار افزایش میدهد اما کشش بینهایت در دسترس راننده نخواهد بود. زمانی که سرعت ورود به پیچ بسیار زیاد باشد شاهد کم فرمانی خواهید بود و این لحظات است که به راننده یادآوری میکند پانامرا توربو E-Hybrid چقدر سنگینوزن است.
بد نیست درباره پیشرانه هم صحبت کنیم. نیروگاه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو کاملاً جدید است و با موتور برقی ادغام شده در گیربکس همکاری میکند تا ۶۷۰ اسب بخار قدرت داشته باشد. این قدرت نسبت به مدل قدیمی توربو S E-Hybrid اندکی کاهش یافته هرچند گشتاور بیشتر آن را جبران میکند. در مقایسه با مدل قبلی، نسل جدید پانامرا هیبرید قدرت بیشتری از موتور برقی به دست میآورد و ظرفیت باتری هم از ۱۷.۹ به ۲۵.۹ کیلووات ساعت رسیده است.
حس قدرت در پیست بسیار زیاد است و با اندکی تلاش شما شاهد سرعتهای بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهید بود. همچنین احساس پدال ترمز هم نسبت به نسل قبل بسیار بهبود یافته است. خود ترمزها نیز فوقالعاده هستند. نکته دیگر به گیربکس مربوط میشود که بهتر است در حالت اتوماتیک باقی بماند چراکه گاهی اوقات در میانه پیچ و زمانی که در حالت دستی دنده ۲ را به ۳ تعویض میکنید گیربکس گیج شده و سیستم کنترل پایداری دخالت میکند. لارس کرن راننده تست پورشه معمولاً استفاده از پدال شیفترها را دوست دارد اما میگوید بهتر است مدل هیبرید را در حالت اتوماتیک برانید تا خود خودرو مدیریت بهتری بین پیشرانه درونسوز و برقی داشته باشد.
خود خودرو کاملاً گویاست. یک مغز مرکزی تمامی این سیستمها یعنی سیستم تعلیق، پیشرانه، گیربکس، ترمز، کنترل پایداری و کشش، دیفرانسیل عقب، سیستم چهار چرخ محرک و… را کنترل میکند تا دینامیک پانامرا ۲۰۲۴ تعریف شود. خودروسازان معدودی میتوانند چنین سیستمهایی را اینگونه ادغام کنند. تنها سیستم تعلیق فعال فراری چنین تواناییهایی دارد. سواری فعال پورشه مزیتهای زیادی در زمینه سواری راحت و پرفورمنس دارد اما بدون استفاده از آن به سختی میتوان متوجه ویژگیهایش شد.
پانامرا اولین یا تنها خودروی مجهز به سیستم تعلیق فعال نیست اما دستاوردهای پورشه را به خوبی نشان میدهد. این سیستم برجسته بهطور اساسی سواری پانامرا را تغییر داده است. پورشه پانامرا ۲۰۲۴ را باید خودرویی تکاملی دانست نه انقلابی، چیزی که سبک اصلی این برند به شمار میرود اما سیستم سواری فعال یک انقلاب است و بیشک بهترین چیز درباره نسل جدید پانامرا محسوب میشود.
Taha Ayoobi
۲۶ اسفند ۱۴۰۲مثل همیشه زیبا
زیزیگولو
۲۶ اسفند ۱۴۰۲یکی از ارزشمندترین سدانهای دنیا👌
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اسفند ۱۴۰۲پانامرا از اولین روزش تا امروزش تا فرداش هرچی ساخته و بسازه از جذبه و هیبت و طراحی داخلی کم نمیشه که زیباتر هم به چشم میاد!!!
هنوز تو خیابون پکیدههای شونصدبار کیلومتر کم کردشو میبنم ذوووووق میکنم!!!
هنوز داخلشون میشنم با طراحی چرم چوب داخلش حال میکنم!!!
مالکانش واقعاً باکلاس به چشم میان و فقط میشه با مالک S کلاس همتراز دونستشون و به نظر من از سری۷ و کواتروپورتهها هم باکلاستره!!!
زیزیگولو
۲۶ اسفند ۱۴۰۲درود بر نوید👍👍👍👍
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اسفند ۱۴۰۲اِرادت👋🏻
۲۶ اسفند ۱۴۰۲نمای بغلش تغییر نکرده
new reventon
۲۶ اسفند ۱۴۰۲پورشه تنها خودروسازیه که نسل جدید خودروهاش همیشه از نسل قبلیشون بهتر بوده. این مورد تو هیچ خودروسازی صدق نمیکنه
فقط انگلستان
۲۶ اسفند ۱۴۰۲بنتلی هم داره زحمت میکشه☺
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اسفند ۱۴۰۲فقط بنتلی زحمت میکشه !!!
بقیه گِل لگد میکنن 😂🤦♂️!!!
والا سایپا هم نسل به نسل ماشیناش بهتر میشه ، این که دیگه پورشست!!!
فقط انگلستان
۲۶ اسفند ۱۴۰۲بله همینطوره.
علیرضا
۲۷ اسفند ۱۴۰۲البته زیر سایه با اقتدار فولکس واگن آلمان
Rman
۲۸ اسفند ۱۴۰۲یجور گفتی انگار پورشه یک برند جدید و بدرد نخور چینی هستش که ماشین اسپورت تولید میکنه و برند ارزون قیمت و بی کیفیت فولکس واگن هستش. وات دِ فااز؟؟؟؟
mojavad
۲۶ اسفند ۱۴۰۲خداس
Ahmad
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ماشینه خوب و مورد احترامی هست مخصوصا سیستم تعلیقش بزارید یه چیزی رو بهتون بگم ماشینی که سیستم تعلیق خوب نداشته باشه مفت نمیارزه حتی اگه شتابش هم یک ثانیه باشه
Regra Loaded
۲۶ اسفند ۱۴۰۲دوست داشتم بیشتر در مورد کابینش مینوشتید
ولی باز خوب بود این پست
مهران
۲۶ اسفند ۱۴۰۲طرح جدید چراغای جلو دل منو میزنه…
از نظر من بهش نمیاد یا حداقل مدل قبلی خییییلی بهش میشینه و زیباتره
تنها ایرادش همینه
mercedes
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ای کاش یکم روی ظاهرش بیشتر کار میکرد.
mercedes
۲۶ اسفند ۱۴۰۲نسبت به سری هشت وamg gt یکم طراحی ضعیف تری داره.
ولی توی تایکان خیلی خیلی بهتر کار کرده و زیباس.
۲۶ اسفند ۱۴۰۲اکثر کاربرا دارن درباره ظاهر بحث میکنن
خوب بود به متن مقاله و سیستم بی نظیر تعلیق این پانامرا هم توجه میکردین . با تعلیق فراری مقایسه میشه
amir-mr
۲۶ اسفند ۱۴۰۲پورشه مثل همیشه عالی و کامل 💯
علی
۲۶ اسفند ۱۴۰۲آقا یع سوال چرا هرچی که گروه فولکس واگن در این چند ماه اخیر رونمایی کرده تریم های قدرتمند رو دیرتر اعلام قیمت میکنه یا دیرتر رونمایی میکنه ؟
رامتین
۲۶ اسفند ۱۴۰۲بنظرم همانطور که گفته شد پانامرا از m8 خودروی برتری هست که با حس لوکس بودن خودشو به S کلاس نزدیک میکنه.
90s culture
۲۶ اسفند ۱۴۰۲سیستم تعلیق سواری فعال واقعا واقعا کارآمد و پیشرفته هست… در زمینه استهلاک و نگهداری برای مالکین در دراز مدت چی!؟
باید دید به سرنوشت سیستم هیدرونئوماتیک سیتروئن در زمینه مشکلات خرابی مکرر و دشواری های نگهداری نمی شود…
گرچه اکثر خودروهای پرفورمنس امروزی بخاطر استفاده از سیستم پیچیده و رنگارنگ، همه دچار این دست از مشکلات هستند…
R@min
۲۶ اسفند ۱۴۰۲سیستم تعلیق فعالش محدودیت هایی داره که باعث میشه در سطح تعلیق مالتیمتیک رو پورسانگوئه نباشه و محدودیتش هم بخاطر ارتفاع هست که این سیستم برای محصولات کراس فعلا مناسب سازی نشده شایدم نشه.
در بحث تعلیق مالتیمتیک در یه دنیای دیگه هست که از تجارب موتوراسپرتش بدست اومده و روی خیلی از تاپ ترین محصولات مثل AMG ONE هم استفاده میشه و آخرین دست پختشون هم روی ماستنگ GTD به گفته لری هولت رئیس مالتیمتیک هدف GTD شکستن تایم AMG ONE هست.
mehran911
۲۷ اسفند ۱۴۰۲Active ride رسما دو برابر نیروی بیشتری نسبت به سیستم مولتیماتیک فراری به تعلیق وارد میکنه که قطعا نتیجهاش دمپیگ بهتر خواهد بود در عین حال وزن کمتری هم داره به علاوه به دلیل اتصالات کمتر به کمک فنر، وزن فنر نشده کمتری خواهد داشت
برنامه اضافه کردنش به مدلهای آینده هم وجود داره
.
(((سیستم تعلیق فعالش محدودیت هایی داره که باعث میشه در سطح تعلیق مالتیمتیک رو پورسانگوئه نباشه و محدودیتش هم بخاطر ارتفاع هست که این سیستم برای محصولات کراس فعلا مناسب سازی نشده شایدم نشه.)))
این منبع در سطح پورسانگوئه نیست کجاست؟!!؟!
داستان کراس اور چیه؟ مگه رو کراس اوری معرفی شده این سیستم؟؟؟
با توجه به تعلیق بادی کاین، این جمله شایدم نشه رو هم بسطش بده…
R@min
۲۷ اسفند ۱۴۰۲یه تکنولوژی زمانی ارزش پیدا می کنه که همه شمول باشه نه صرفا رو یه مدل خاص قابل اجرا باشه ! تعلیق های فعال هم فعلا راه زیادی دارن و بشدت گرون و پیچیده هستن.
سیستم پورشه متغیر ارتفاع هم اضافه کرده و دائما با شبیه ساز تغییر می کنه و این تنظیم ارتفاع برای محصولات با مرکز ثقل پایین کارایی داره که بادی رول خیلی کمتری دارن نسبت به یه کراس اما تعلیق مالتیمتیک به ارتفاع وابسته نیست چون شبیه ساز با گیربکس، فرمان و پدال در ارتباط هست و ابتدا طبق اکت راننده و شرایط ماشین کار می کنه تا نوع مسیر که پورشه بطور اتوماتیک مسیر آنالیز می کنه و فیدبک راننده کنار گذاشته. صرف وارد کردن نیروی بیشتر دلیل نمیشه که عملکرد بهتری داشته باشه.
mehran911
۲۷ اسفند ۱۴۰۲چی داری به من یاد میدی پسر جون ؟!؟!
همه شمول چیه ؟!! این سیستم “تازه معرفی شده”، الان رو پانامرا و بلافاصله رو تایکان معرفی شد قبلش هم PDCC وجود داشت که خودش شاهکاری بود… گفتن رو مدل های آینده معرفی خواهد شد همه شمول دقیقا یعنی چی؟؟
(((( سیستم پورشه متغیر ارتفاع هم اضافه کرده و دائما با شبیه ساز تغییر می کنه و این تنظیم ارتفاع برای محصولات با مرکز ثقل پایین کارایی داره که بادی رول خیلی کمتری دارن نسبت به یه کراس اما تعلیق…..))))
چرا بدترش میکنی؟! الان ی سوال به سوالات بالا اضافه شد برادر من اینی که میگی برای ثقل پایین کارایی داره رو از کجا آوردی ؟؟ اینایی که میگی رسما هیچ ارتباطی با داستان نداره و اتفاقا کاملا برعکسه داستان
.
گرفتن فیدبک از راننده هم یادش بخیر از مدت ها قبل در محصولات پورشه معرفی استفاده شده تو همین سیستم وقتی حالت اسپورت پلاس انتخاب میشه تماما بر اساس فیدبکی که از قبل از راننده گرفته شده برنامه ریزی میشه کاملا بر اساس سبک رانندگی طرف حتی دیتای مکانی ثبت میکنه که فلان جا تغییر ارتفاع داره و پیچ تنده و… اینا رو با رفتار راننده تطبیق میده بعد هر وقت طرف از اون نقطه مکانی رد شد تعلیق رو بهینه میکنه و …
تنظیم بادی رول هم کاملا وابسته به انتخاب مد های مختلف رانندگی است در حالت اسپورت و اسپورت پلاس کاملا سیستم تغییر میکنه هم حس فرمان و هم دیتایی که راننده قراره از مسیر بگیره کاملا متفاوت میشه اتفاقا یکی از چیزهایی که پورشه بهش افتخار میکنه پهنای عجیب و غریب کاری این سیستمه
.
((( صرف وارد کردن نیروی بیشتر دلیل نمیشه که عملکرد بهتری داشته باشه.)))
پسر جااان پورشه به این نتیجه رسیده برای مدلهای الکتریکی با وزن بیشتر وقتی راننده شورع به تایمگیری در پیست میکنه نسبت نیروی لغزشی جانبی به ضریب توزیع عمودی بیش از ۱ جی خواهد بود با این وجود پمپ ها یک تن نیروی وارد میکنن این یعنی هنوز هم میتونه کافی نباشه…
.
حرف آخر
بخدا اینایی که مینویسی رو من کهنه کردم در مورد خیلی از این موارد سالها پیش در پدال صحبت میشد ویدیوی PDCC رو هم ۹ سال پیش تو همین آپارات آپلود کردم حالا الان اومدی در مورد تعلیق برای من … میبافی ؟!؟!
بخدا اگه گیر به کامنت ها نمیدیم به این معنی نیست که نمیفهمیم، وقت و حال و حوصله گیر دادن رو نداریم…
عمده آن چیزی که طرف میفهمه رو به راحتی از کامنت ها میشه فهمید دقیق واضحه طرف حرفش عمق نداره همین الان رفته سرچ کرده نوشته این در مورد عمده مواردی که بچه ها در مورد پیشرانه مینوستن صادقه برای من که ۱۰ سال پیش در من در مورد پیشرانه کتاب هیوود رو میخوندم داستان مشخصه فقط میبینم و رد میشم حوصله نوشتن و گیر دادن ندارم
الان هم اگر نمیدیدم و پست پورشه نبود گیر نمیدادم
R@min
۲۷ اسفند ۱۴۰۲آقا احترام همیشه از شما با احترام یاد کردم جوابی هم نمی دم به توهینت نمیدم چون جزو سه چهار نفری هستی که اینجا ارزش وقت گذاشتن داری و فکر می کردم عقده برند نداری و منطقی هست که اینو اشتباه کردم ! لفظ پسر جونتم قشنگ نیست اینم بگذریم. اگرم بخاطر کامنتای قبلی راجب تایکان ناراحتی خودتو خالی کردی اوکی کاش اونجا گیر می دادی ! از این به بعد هر وقت کردی به من گیر بدین خیلی خوشحال میشم از این به بعد از قصد هم راجب پورشه بد میگم که بیای کامنت فنی بزاری. من جایی ندیدم پورشه بگه فیدبک از راننده میگیره تو این سیستم اگر لینکی داری بزار مطالعه کنم. راجب قبل پورشه چیکار کرده هم صحبتی نداریم.
بازم آفرین که کتاب می خونی و به دیگران هم معرفی می کنی لحنش مهم نیست.
R@min
۲۷ اسفند ۱۴۰۲راجب اینا لینک فرستادی من جواب بحثتونو میدم.
چقدر غلط املایی داشتم کامنت قبلی شرمنده.
mehran911
۲۷ اسفند ۱۴۰۲دوست عزیز چه جوری میخواهی جواب بدی
از همون اول معلومه جواب دقیقی برای این سوالات نیستmehran91 این سیستم ها جفتشون تازه معرفی شدن کمپانی نمیاد دیتای نمودارهای دمپینگی که ماشین ساعت ها بلکه روزها بصورت مستمر روی شبیهسازها قرار گرفته رو که در اختیار بقیه قرار بده که بعدش اینجا مثلا بیای تحلیلش کنی… از همینجا که امثال مولتیماتیک و کازورث و… جز کمپانیهای Private هستن هم داستان مشخصه
شماره پتنتش رو هم بتونی پیدا کنی ”اگر” بتونی دانلودش کنی باز هم دیتای خیلی خاصی در اختیار بقیه قرار نمیده…
شاید در بعضی مجلات غیر رایگان بعدا بشه مطلب پیدا کرد
مثلا میتونستی بگی مالتیماتیک با چمیدونم فرکانس ۲۰ هرتز دمپ میکنه یعنی در هر ثانیه میتونه ۲۰ بار تطبیق پذیری ایجاد کنه که در مقابل ۱۵ هرتز پورشه شاید برتری داشته باشه که هر چند برتری خاصی محسوب نمیشه چون بهترین کنترل کننده های بادی رول هر ۲۰۰ میلی ثانیه تطبیق پذیری دارن و خود ۱۵ هرتز با اختلاف کاملا پاسخگوست…
.
خلاصه این راه زیر سوال برندن برندی که دوست نداری نیست … اینکه بدون منبع بیام بگم محدودیت داره برای کراس مناسب نیست فلان از ارزش خودم کم میکنه
زیر سوال بردن هم حداقل برای من کار بسیار بسیار راحتیه اما اصل داستان رو عوض نمیکنه پورشه همیشه پورشه است…
.
در مورد دریافت بازخورد از استایل رانندگی در مورد 4D-Chassis Control و به شکل دقیقتر سیستم مدیریت فعال تعلیق PASM گوگل کنی مطالبش میاد منابع رو پایین مینویسم
بسط بیشترش رو باید به مجله Christophorus که اپیزودش رو خاطرم نیست مراجعه کنی
منابع هر چیزی که گفته شد:
سایت اصلی پورشه
نیوز روم پورشه porsche newsroom
سایت roadandtrack
موتور وان بود
R@min
۲۷ اسفند ۱۴۰۲پس منم نمی تونم حرفتونو قبول کنم !
مورد بعدی هم من ده ها کامنت از پورشه تعریف کردم و اون موقع اشکال نداشت و مثل شما کف اقیانوس بودیم تا یه دو تا کامنت راجب یه محصول مضحک تبلیغاتی حرف زدیم شدیم پسر جون و سطحی نگر !
این لینک ها هم حتما مطالعه می کنم و تو فرصت بعدی اول پورشه جوری می کوبم که ناراحت شی بیای کامنت بزاری و بعدش حالا بحث می کنیم، نقطه ضعفتو پیدا کردم انقدر از پورشه بد میگم انقدر بگی پسر جون بگی تا آخر لبات غنچه بمونه 😄. خارج از شوخی بهتر از کتاب هیوود هم اگر هست کسی معرفی کنه ممنون میشم.
khashayar0
۲۷ اسفند ۱۴۰۲https://www.motor1.com/features/712424/porsche-active-ride/
mehran911
۲۷ اسفند ۱۴۰۲در مورد چی نمی تونی قبول کنی ؟!
این در مورد PASM
The system responds to the road surface conditions and the current driving style
این سیستم بر اساس وضعیت مسیر و سبک و استایل رانندگی شخص دیتا جمع میکنه
حالا چه جوری:
Sensors record the body movements generated during fast acceleration, braking, fast cornering or driving on uneven road surfaces. PASM sends the recorded data to the Porsche 4D Chassis Control
نوع شتابگیری و ترمز کردن ها پیچیدن سریع و… دریافت میکنه میفرسته برای 4d Chassis که دمپرها رو تنظیم کنه …
همون خط اول رو گوگل کنی نیوزروم پورشه رو میاره…
.
در مورد منبع هم اون بهترین منبع ترجمه شدهاست البته در دنیا هم خیلی معتبره… البته شاید خیلی واسه فیگور گرفتن تو کامنت ها کاربردی نباشه و حتما تو بخش ترمودینامیکش گیر میکنی به هر حال گیر کردی بپرس
R@min
۲۷ اسفند ۱۴۰۲بحث قیاس عملکرد سیستم مالتیمتیک و سیستم جدید پانامرا هست نه سیستم ۲۰ سال پیش که کل صحبتت راجبش بود !!! این فیگوره ؟اینم بگذریم.
هستیم حالا در خدمتت.
mehran911
۲۷ اسفند ۱۴۰۲خوبه، حالا حالاها باید خدمت کنی
پس تایکان مربوط به ۲۰ سال پیشه که از این سیستم استفاده میکنه؟! جالبه واقعا
به خودت لطف کن فقط اسم taycan رو گوگل کن برو سایت اصلی پورشه نسخه توربو GT رو از بین مدل ها انتخاب کن که دقیقا ۲۰۲۴ باشه نه ۲۰ سال قبل!!! بعد اسکرول کن بیا پایین تا برسی به قسمت شاسی اونجا با فونت درشت و کاملا خوانا واژه PASM قابل رویت است.
همینکارو با پانامرا 2024 هم بکن
معرفی سیستم اکتیو راید به معنای حذف سنسورها و مدیریت دیتای دریافتی توسط اونها نیست PASM یک سیستم کنترلی دریافت دیتاست این دیتا از انواع سنسورها دریافت میشه با مد انتخاب شده و استایل رانندگی ادغام میشه و توسط PASM پردازش و مدیریت میشه و به قطعات فیزیکی سیستم اکتیو راید که شامل اون دمپر و پمپ ها و باقی کاپوننت ها… ارسال میشه… این وسط با توجه به اطلاعات موجود PASM باید بر اساس اکتیو راید بهینه شده باشه…
ی زحمت دیگه هم به خودت بده در مورد نسخههای مختلف PASM سرچ کن
با این طرز کامنت گذاشتنت کم کم دارم تصمیم میگیرم جای پسر جون، ت.رول جون صدات کنم
mehran911
۲۷ اسفند ۱۴۰۲در ضمن منتظر جواب سوالهای بالا بمونم یا بیخیالش بشم ؟؟؟ هر چند جوابش برام مشخصه
mehran911
۲۸ اسفند ۱۴۰۲فیگور رو دقیقا بابت رفتارت نوشتم همون رفتارت واسه توصیه به باقی افراد سایت
چون چهار خط خونده نخونده میای فیگور دانشمندان حوزه مکانیک خودرو رو میگیری به همین خاطر گفتم خوندن این دست کتاب ها خیلی به درد پز دادن و فیگور گرفتن نمیخوره البته اگه ناراحت نمیشی…
خلاصه این طرز نظر دادن نیست نمیدونی میتونی مودبانه بپرسی، اگر بلد بودم جواب میدم اگر هم ایرادی وجود داشت با کمال میل میگم اشتباه کردم…
Siyavash
۲۶ اسفند ۱۴۰۲زیبا و با وقار…💯💯
Amir
۲۷ اسفند ۱۴۰۲یکی از بهترین انتخاب ها در بین سدان های لوکس و اسپرت همین پانامرا هستش
Rman
۲۸ اسفند ۱۴۰۲پورشه نمیشه با هیچ برند تولید انبوهی مقایسه کرد،چون مهندسی ساخت اش کاملا متفاوت و تماماً بر اساس یک خودرو اسپرت پرفورمنس شده،ساخته میشه،تمام قطعاتش
مثلا پورشه ۹۱۱gt2 rs و GT3 rs خودرو سوپر اسپورت تمام پرفورمنس مسابقه ای هستن ولی برای رانندگی تو خیابون و شهر و راننده معمولی،با رعایت تمام استانداردهای ایمنی روز اروپا برای خودرو های شهری،ساخته شده
از لحاظ برندینگ و طراحی زمین تا آسمون با BMW 850 فرق داره و مرسدس S500 هم که ماشین تشریفاتی لوکس هست با موتور و گیربکس خیلی قوی و معمولا بیشتر استفاده اش برای جا به جایی شخصی افراد پولدار یا سیاست مدار با شوفر هستش و کمتر کسی اونو برای لذت پشت فرمون نشستن میخره
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳مهندسی پورشه بسیار پیش رفته و دقیق هست بینظییییییره
پانامرا واقعا باکلاسه