پورشهتجربه و آزمایش

اولین رانندگی با پورشه 911 هیبرید؛ همگام با زمانه، پایبند به سنت‌ها

مهندسان پورشه به سیستم هیبریدی ۹۱۱ بسیار افتخار می‌کنند و پس از نشستن پشت فرمان کاررا GTS متوجه شدیم آن‌ها کاملاً حق دارند.

مهندسان پورشه اصرار دارند که ۹۱۱ هیبریدی شبیه هیچ خودروی هیبریدی دیگری نیست. این خودرو از یک پکیج باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی ۴۰۰ ولتی در زیر کاپوت جلو استفاده می‌کند که انرژی موردنیاز یک موتور ۵۵ اسب بخاری را تأمین می‌کند. علاوه بر این، مردان پورشه برای ۹۱۱ هیبریدی که در قالب مدل کاررا GTS ارائه می‌شود، یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت جدید را با یک توربوشارژر الکتریکی در نظر گرفته‌اند. روی شافت این توربوشارژر یک موتور الکتریکی ۱۵ اسب بخاری تعبیه شده است که می‌تواند کمپرسور را سریع‌تر بچرخاند یا سرعت چرخش آن را کاهش دهد. این یعنی توربو می‌تواند فشار بوست را محدود کرده و از این طریق برق تولید کند. به همین دلیل، در این توربوشارژر وست‌گیت وجود ندارد.

این سیستم مجموعاً ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود. یکی از اهداف اصلی پورشه در ۹۱۱ هیبریدی، طراحی سیستمی بود که تا حد امکان سبک باشد و به همین دلیل، برخلاف دیگر خودروهای هیبریدی پرفورمنس اروپایی، در اینجا خبری از سیستم پلاگین‌هیبریدی و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی نیست. به همین خاطر است که ۹۱۱ کاررا GTS کمی بیش از ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و تنها ۴۷ کیلوگرم سنگین‌تر از نسخهٔ قبلی است.

برای اینکه ببینیم سیستم هیبریدی پورشه در عمل چطور رفتار می‌کند، راهی جنوب اسپانیا شدیم تا در پیست آسکاری با کاررا GTS جدید رانندگی کنیم. از همان ابتدا، نکات ظریفی وجود دارد که نشان می‌دهد با یک ۹۱۱ هیبریدی طرف هستیم. پیشرانه خیلی سریع روشن می‌شود زیرا موتور الکتریکی وظیفهٔ استارت را هم بر عهده دارد. همچنین در دورهای پایین در دنده‌های بالا، گاهی احساس گشتاور فوری وجود خواهد داشت که در یک ۹۱۱ غیرهیبریدی احساس نمی‌شود. بااین‌حال، تشخیص کاری که سیستم انجام می‌دهد دشوار خواهد بود زیرا قوای محرکه دائماً در حال جابجایی نیروی برق بین موتور الکتریکی، توربوشارژر و باطری است.

در کاررا GTS هیچ گشتاور الکتریکی عظیمی مثل دیگر مدل‌های هیبریدی پرفورمنس وجود ندارد و در عوض قدرتی روان، شگفت‌انگیز و فوری ارائه می‌شود. البته نمی‌توان گفت شبیه خودرویی تنفس طبیعی احساس می‌شود زیرا GTS بسیار پرگشتاور است اما احساس توربوشارژر را هم ندارد زیرا واکنش موتور بسیار خوب است. قوای محرکهٔ پورشه چیزی بین این دو است و کاملاً جایگاه منحصربه‌فرد خودش را دارد. موتور الکتریکی در دورهای بالا با قدرت بیشتری وارد عمل می‌شود تا پیشرانهٔ تخت شش سیلندر را مثل یک موتور تنفس طبیعی بیدار کرده و کاهش تأثیر توربوشارژر را جبران کند.

اما چیزی که افشا می‌کند با یک موتور تنفس طبیعی طرف نیستیم، صدای توربوشارژر است. وقتی پیشرانه سرعت توربو را به سمت حداکثر دور ۱۲۰ هزار rpm افزایش می‌دهد، صدای سوت بلند می‌شود. از لحاظ شاسی، ۹۱۱ هیبریدی بسیار شبیه کاررا GTS قبلی است. پورشه لاستیک‌های عقب را ۱۰ میلی‌متر پهن‌تر کرده و به ۳۱۵ میلی‌متر رسانده که هم‌اندازهٔ ۹۱۱ توربو است و درنتیجه برخی اجزای سیستم تعلیق تغییر کرده است. سیستم کنترل شاسی پویای پورشه و آنتی‌رول بارهای فعال هم حالا از سیستم ۴۰۰ ولتی استفاده می‌کنند و درنتیجه سریع‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنند. به لطف این ویژگی‌ها، کاررا GTS بلافاصله به راننده اعتمادبه‌نفس رانندگی در مسیرهای کوهستانی را خواهد داد.

این پورشه برخلاف بسیاری از خودروهای هیبریدی، از سیستم ترمز معمولی استفاده می‌کند و پدال مستقیماً به ترمزها متصل است. کاررا GTS همچنین حالا به ترمزهای بزرگ‌تری با کالیپرهای ۱۰ پیستونه در جلو مجهز شده که از ۹۱۱ توربو گرفته شده‌اند و بارها و بارها خودرو را بدون هیچ‌گونه نشانه‌ای از کاهش توان متوقف می‌کنند. احساس پدال هم فوق‌العاده است و به راننده کمک می‌کند دقیقاً میزان فشار موردنیاز را به پدال وارد کند.

پشت فرمان کاررا GTS هیبریدی، زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، صرفاً سیگنالی به دریچهٔ گاز ارسال نمی‌شود تا مقدار مشخصی باز شود زیرا در یک لحظه خودرو باید انواع تصمیم‌گیری‌ها را در مورد نحوهٔ استفاده از پیشرانه و اجزای سیستم هیبریدی انجام دهد و هر بار که گاز را رها می‌کنید و دوباره فشار می‌دهید محاسبات تغییر خواهد کرد. بااین‌حال، به‌عنوان یک رانند هیچ احساسی از این موضوع نخواهید داشت و صرفاً هر زمان که اراده کنید گشتاور را دریافت خواهید کرد. همچنین مثل همیشه، کاررا GTS هیبریدی یک خودروی پیست فوق‌العاده است. هندلینگ متعادل، شاسی عالی و ترمزهای قدرتمند اعتمادبه‌نفس زیادی القا می‌کند و احساس می‌شود خودرو آماده است تمام روز را در پیست دور بزند.

ما هردو مدل کاررا GTS محرک عقب و کاررا ۴ GTS چهارچرخ محرک را آزمایش کردیم و گاهی تشخیص تفاوت این دو دشوار بود. شاید نسخهٔ محرک عقب فرمان پذیری کمی بهتری داشته باشد اما هنگام پیچیدن هردو نسخه تقریباً یکسان رفتار می‌کنند. سامانهٔ چهارچرخ محرک اما برای خروج خودرو از پیچ‌ها کشش بهتری را فراهم می‌کند. به گفتهٔ رانندهٔ پورشه، تفاوت بین این دو زمانی آشکار می‌شود که بسیار فراتر از محدودیت چسبندگی خودرو عمل کنید. بااین‌حال، همهٔ این‌ها باعث افزایش ۱۴ هزار دلاری قیمت کاررا GTS نسبت به نسخهٔ قبلی و رسیدن قیمت پایه به نزدیک ۱۶۷ هزار دلار شده است. همچنین تمام نمونه‌هایی که ما آزمایش کردیم بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت داشتند.

به‌طورکلی، مهندسان پورشه با این سیستم هیبریدی خیلی خوب توانسته‌اند شخصیت سنتی ۹۱۱ را حفظ کنند. این سیستم بسیار سبک‌تر از سیستم‌های هیبریدی رقبا است و به‌طور مؤثری نیاز به افزایش پرفورمنس و درعین‌حال مطابقت با قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی را برطرف می‌کند. البته با وجود تمام تلاش‌های پورشه، پشت فرمان هنوز هم احساس می‌شود که این یک ۹۱۱ هیبریدی است زیرا با کاررا GTS قبلی تفاوت دارد ولی مهم این است که این پورشه هیبریدی هنوز هم شبیه یک ۹۱۱ احساس می‌شود.

مشخصات فنی

Porsche 911 Carrera 4 GTS 2025
پیشرانه ۳.۶ لیتری H6 توربو هیبرید
قدرت ۵۴۰ اسب بخار
گشتاور ۶۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
باطری ۱.۹ کیلووات ساعت
محور محرک چهارچرخ
وزن خالص ۱۶۰۴ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۳۵ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت
قیمت پایه ۱۶۶,۸۹۵ دلار
قیمت تست‌شده بیش از ۲۰۰ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. SMS

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    معقولانه و سریع و خفن

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. froG-driVer

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (794 ديدگاه)

      بهترین هیبرید جهان

      موافقم 10
      مخالفم 10
      1. amirmohammadja79

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (91 ديدگاه)

        فک کنم بهترین و پیچیده ترین و مهندسی شده ترین هیبرید دنیا AMG ONE باشه
        اینطور فکر نمیکنید؟

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. froG-driVer

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (794 ديدگاه)

          اون میلیون دلاری تولید محدوده این قیمت مناسب تولید انبوه

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. Taha Ayoobi

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3216 ديدگاه)

          بهترین از خیلی جهات برسی میشه.

          الان تویوتا پریوس هم هیبریده و معروف به بهترین هیبرید جهان یا انقلاب هیبریدی هاست.

          ولی مثلا مدل هایی مثل همین پورشه، ای ام جی وان، کوروت ای ری و بعضی محصولات تویوتا به خاطر شعاع حرکتی و آلایندگی هیبریدی نمیکنن، به خاطر پرفورمنس بلاتره.

          موافقم 3
          مخالفم 0
  2. SMS

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    در نوع خودش همچی تمومه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  3. رامتین

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3181 ديدگاه)

    مثل همیشه عالی…

    موافقم 12
    مخالفم 0
  4. مازیار

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3097 ديدگاه)

    اصلا عجیب نیست اگه این تکامل پیوسته ای که تو نسل به نسل 911 شاهدش بودیم در هیبریدش هم ادامه پیدا کنه.
    غیر این بود جای تعجب داشت.

    موافقم 10
    مخالفم 4
  5. HELLO.BROTHERS

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    خدایی این هیبریدی بودن چه امتیاز بزرگی برای این ماشین داشته؟

    موافقم 3
    مخالفم 12
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2162 ديدگاه)

      حتما بی ام و که رفته تو سطل زباله تاریخ خوبه

      موافقم 8
      مخالفم 4
    2. شاهرخ شریفیان

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      دور زدن قوانین آلایندگی . بالا رفتن آمار خودروهای ناتماماً بنزینی کمپانی . رفتن تو آمار خودروهای کم آلاینده ‌. دفاع جلوی سبز ها و حامیان محیط زیست . نوشته هیبرید بغل یا پشتش باعث می شه جرات کنی تو محل های عادی و دانشجویی پارکش کنی ، برید برگردید لاستیک ها و بدنه سالم اند . – خرد خرد آماده سازی برای برقی شدن ‌. تغییر خوب است اینچ به اینچ باشد . و بسیاری دیگر که در این مقال فرصت گفتنش نیست . شاید کامنت های آتی bro .

      موافقم 8
      مخالفم 1
  6. HELLO.BROTHERS

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    فقط سنگین شده همین.🐢🐢🐢

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. Mon

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (222 ديدگاه)

      شما ببخششون . به عقل مهندسای پورشه نرسید دارن چیکار میکنن

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      کلا 47 کیلو سنگین شده اصلا تأثیری نداره

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. گاس فرینگ

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        والا همچین میگه سنگین انگار مث ام ۵ جدید زده رو دست تاهو و ناویگیتور

        موافقم 2
        مخالفم 0
  7. Mon

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (222 ديدگاه)

    خیلی باید با خودت بد باشی و به خودت لج کنی که بتونی هیتر پورشه باشی . این ماشین چندین دهه ست در قله ی پرفرومنس و مهندسی حضور داره
    مظهر اصالت ، پرفورمنس و مهندسی

    موافقم 11
    مخالفم 2
  8. ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4766 ديدگاه)

    چرا محصولات پورشه از یه لحاظ شبیه فولکس قورباغه ای هستن؟

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. شاهرخ شریفیان

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      این به تاریخ پر ماجرای خانواده پورشه بر می گردد . جد بزرگ ، پسر و نوه هر سه اسمشون فردیناند است . فردیناند پورشه بزرگ دهه ۱۹۲۰ و ۳۰ و ۴۰ میلادی مهندسی در آلمان بود . سالهای برخواستن آلمان از شکست در جنگ جهانی اول خدمات شایانی به آلمان ارائه داد .طراحی فولکس واگن بیتل را ایشان انجام داد . به روایتی به در خواست آدولف هیتلر . پسرش فردیناند پورشه پسر ملقب به “فری” دو دهه بعد ماشینی با الگو گیری از همین بیتل که در آن مقطع از پرفروش های جهان بود طراحی کرد که شد خانواده ۳۵۶ . پسر فری ، فردیناند پورشه پسرِ پسر ملقب به “بوتزی” به سبب ارادتی که به پدر و پدربزرگش داشت اسپرت ترش کرد و شد نسل اول ۹۱۱ . و چه خوب که طراحی ۹۱۱ از بیتل می آید . من که عاشق اش ام . می گویند اگر فردی را از دهه ۱۹۳۰ بیاری دهه ۲۰۳۰ فقط ۳ چیز را درجا می شناسد ‌. لامپ تنگستنی اختراع ادیسون ، بیتل و ۹۱۱ را به پورشه بودن و سومی اش که الان یادم نیست . بحث مفصل است و شاید روزی در کامنت دیگری .

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. Mohammad

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (330 ديدگاه)

      زمان جنگ جهانی پورشه داشت ورشکست میشد ، و تقریبا خیلی نزدیک بود ، فوکس واگن کمک کرد تا دوباره سرپا شه
      دیگه یه جورایی فردیناند پورشه مهندس هردو تا برند محسوب میشد مثل طراحی موتور های هواخنک که هردوتا برند ازش اسفاده کردن ، از اون زمان به بعد طراحی های پورشه شکل و شمایل ماشینای مثل بیتل رو به خوشون گرفتن و این سنت طی سالیان ادامه پیدا کرد ، الان دیگه این مدل طراحی شناسنامه پورشه محسوب میشه

      موافقم 6
      مخالفم 0
    3. کارل بنز

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چون زبان طراحی شون رترو است

      موافقم 1
      مخالفم 2
    4. car lover

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (780 ديدگاه)

      چون پورشه مال فولکس واگنه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  9. علی Shelby

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    اخه چرا این ماشین اینقد جذابه
    واسه اینکه زیباست
    واسه اینکه قدرتمنده
    واسه اینکه هندلینگش خوبه
    وووووو………. تا ابد

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. شاهرخ شریفیان

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      سالهای جنگ علی آقا ، پسر بچه ای بودم . بابام می رفت جبهه ، پزشک جنگ بود ‌. نمی دونم داوطلب یا طرح یا هر چی ‌اما من دلم براش تنگ می شد . گوشی هوشمند هم نمی دونم ما نداشتیم یا کلاً نبود . هفته ای دو سه روز دوچرخه رو بر می داشتم سربالایی می رفتم امیرآباد
      به یک قصد . بالای کارگر شمالی ، نبش یک کوچه نمایشگاه ماشینی بود . همیشه کنار دیوار داخلش یه ۹۱۱ سبز فسفری پارک بود . شاید نسل دوم یا نسل اول ‌‌. به چشم من آرام بخش و دوای استرس بود و واقعاً هم معجزه می کرد . زیباترین پدیده ساخت بشر بود . هنوز هم بعد از ۴ دهه ۹۱۱ از نظر من زیباترین است . جادوی ۹۱۱ هنوز کارآ است . حتی همین نسل 996 و 991 که تو ایران هست و جدیدی هم نیست ها . چشم از دیدنش خسته نمی شه . درود بر تصمیم گیران پورشه که ۵۰ سال دست اساسی به طراحی اش نزدند . به امید ورود نسل جدیدش . دیگه هیبریدی شد ، مرز رو وا کنید ! یا بخریم ، یا بخرند ببینیم .

      موافقم 4
      مخالفم 0
  10. Taha Ayoobi

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    👏

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. علی جردن

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    سپر جلوی متحرکش منو مجذوب خودش کرده.. پورشه استاد ساختن چیزهای خیره کننده است سپر جلوی نسل جدید ۹۱۱ هم یکی از ایناست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. محمد

    ۲۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1064 ديدگاه)

    یک سوپر اسپرت کامل و همچی تمام

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. amirmohammadja79

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (91 ديدگاه)

    پورشه فن نیستم ولی این 911 جدید خیلی خواستنیه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. هیروهیتو

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    پورشه یه چیز دیگه 🤤🤤❤️‍🔥

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا