پورشه

بررسی فنی پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید؛ مثال نقضِ پلاگین هیبریدی‌ها!

پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید با قدرت ۷۷۱ اسب بخار خود تجربه‌ای از پرفورمنس و اشرافیت را ارائه می‌کند که هیچ خودروی دیگری قادر به تکرار آن نیست.
پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid

از دیدن خودروهای پلاگین هیبرید پرفورمنس خسته شده‌ایم. بی ام و M5 جدید حدود ۳ تن وزن دارد و نسبت به قبل خیلی سریع نشده است. مرسدس AMG C63S E پرفورمنس را هم می‌توان ناامید کننده دانست. حتی جدیدترین سوپر اسپرت‌های پلاگین هیبریدی همچون فراری SF90 و مک لارن آرتورا نیز از همان لحظه اول با استقبال گرمی مواجه نبوده‌اند. شاید فراری ۲۹۶ GTB را بتوان یک استثنا دانست.

زمانی که نوبت به تست و بررسی پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید رسید ما می‌ترسیدیم پورشه نیز در گرداب پیچیدگی بیش از حد، وزن بسیار بالا و قدرت بیش از نیاز یک سدان اسپرت دست و پا بزند. زمانی که دکمه استارت را فشردیم که چیزی از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو نشنیدیم این ترس تقویت شد؛ اما پانامرای هیبریدی ۷۷۱ اسبی ثابت کرد ما اشتباه می‌کنیم. قوای محرکه پلاگین هیبرید پورشه هرگز یک مشکل نبوده و به عنوان یک استثنا خودش را نشان داده است.

معمولاً پیچیدگی و وزن بیشتر برای یک خودروی پرفورمنس نشانه‌های خوبی نیستند اما پورشه مزیت متمایزی داشته و آن هم زمان بوده است. با اینکه همه روی عصر هیبریدی تأکید دارند اما پورشه اولین بار در سال ۲۰۱۷ این تکنولوژی را روی پانامرا سوار کرده و حتی قبل‌تر از آن یعنی در سال ۲۰۱۳ از چنین قوای محرکه‌ای در ۹۱۸ اسپایدر سود برده است. در روی کاغذ، پانامرا موردبحث توان پیمایش حدود ۶۵ کیلومتری در حالت برقی دارد و دستیار برقی پیشرانه نیز ۱۸۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با وجود قدرت ترکیبی ۷۷۱ اسب بخاری، این سدان بزرگ می‌تواند در ۲.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

سیستم تعلیق فعال پانامرا که به تازگی توسعه یافته یکی از برجسته‌ترین بخش‌های جادوی مهندسی این خودرو محسوب می‌شود و زمانی که در را باز کنید چند میلی‌متری بالاتر می‌رود تا ورود و خروج راحت‌تر صورت گیرد. عملکرد این سیستم تعلیق در جاده نیز بسیار خوب است. با نشستن پشت فرمان می‌توانیم همان موقعیت خاص محصولات پورشه را به همراه غربیلک فرمانی ببینیم که در نقطه ایده آلی قرار دارد. کیفیت و پرداخت کابین نیز عالی بوده و فضایی لوکس انتظار شما را می‌کشد. البته ورودی‌های هوا فقط از طریق نمایشگر مرکزی قابل تنظیم هستند که جالب نیست.

سواری خودرو بسیار نرم بوده و موتور برقی بین پیشرانه و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه قرار گرفته است. فقط با نهایت دقت می‌توانیم متوجه تغییر وضعیت پیشرانه از حالت درون‌سوز به برقی و بالعکس شویم. سیستم اگزوز استاندارد خودرو نیز صدای زیادی را تولید نمی‌کند و حین شتاب گیری پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید هیچ حالت دراماتیکی وجود ندارد به جز پاسخ تیز پدال گاز و شتاب قابل‌توجه! هماهنگی پاسخ تیز موتور برقی و تأخیر پیشرانه درون‌سوز به حدی خوب صورت گرفته که هیچ وقفه‌ای در عملکرد خودرو وجود ندارد. این سیستم هیبریدی خیلی نوآورانه نیست اما در عمل به‌طور باورنکردنی‌ای خوب به نظر می‌رسد.

سیستم تعلیق فعال پورشه را می‌توان تقریباً یک تکنولوژی جدید برای خودروهای جاده‌ای تولید انبوه دانست و تنها سیستم تعلیق فراری پورسانگوئه با آن قابل‌مقایسه است. البته درحالی‌که فراری از سیستم تعلیق ۴۸ ولتی با موتورهای برقی برای دست‌کاری حرکات بدنه استفاده می‌کند، پورشه از پمپ‌های الکترو هیدرولیکی برای ارتباط هر دامپر سود می‌برد. فقط دست‌اندازها و چاله‌های بزرگ هستند که باعث لرزش کابین می‌شوند. پانامرا در هر جهتی تخت باقی می‌ماند و خبری از تکان‌های بدنه نیست. با وجود فرمان پذیری چرخ‌های عقب، همه‌چیز این خودرو به‌طور فوق‌العاده‌ای منسجم است و شاید تنها انتقاد ما به بازخورد فرمان و تنظیم آن مربوط باشد که می‌توانست بهتر از کار درآید. در مجموع باید گفت پانامرا یک پکیج باورنکردنی و عالی است و از پورشه نیز چنین انتظاری می‌رود. پانامرا توربو S E-Hybrid باعث شد ما به خودروهای اسپرت هیبریدی ایمان بیاوریم.

مشخصات پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید
پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی پلاگین هیبرید
باتری ۲۱.۸ کیلووات ساعت لیتیوم یون
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۷۷۱/۹۹۹
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۲.۸ تخمینی
توان پیمایش در حالت برقی (کیلومتر) ۶۵
وزن (کیلوگرم) ۲۴۰۵
قیمت پایه (دلار) ۲۲۸,۴۹۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    کلا صد کیلو از M5 سنگین تره چطوریه اون میشه سنگین این میشه سبک !! تناقض هم دیگه واسشون مهم نیست فقط یه زر تبلیغاتی بزنن کافیه.

    حتی تقسیم قدرت هم مثل M5 با دانگرید قدرت موتور احتراقی کار شبیه به همه هیبرید های مثلا پرفورمنسه.

    اگر قرار به خرید تاپاله باشه مرسدس بیمر ارزون ترن با پکیج یکسان.

    موافقم 14
    مخالفم 40
    1. ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5245 ديدگاه)

      تازه این شاسی بلند بزرگ هیکل افرودی مسابقه ای دو دیفرانسیل هست ولی ام ۵ سدان درون شهری کوچک دفرانسیل جلو هست
      واقعا در حقش ظلم کردن

      موافقم 4
      مخالفم 3
    2. OM.01

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (591 ديدگاه)

      R@min
      آقا رامین بی ام و M5 جدید 2445 کیلوگرم هست یعنی پانامرا توربو اس هایبرید 40 کیلو سبک‌تر هست از M5. شما نوشتی صد کیلو از M5 سنگین تره!

      همچنین پرفورمنس این خودرو هم از محصولات بنز سرتر هست هم بی ام و و همچنین سیستم تعلیق اکتیو این خودرو سواری و هندلینگ این خودرو رو یه پله ارتقا داده.

      ارزش 250 هزار دلار رو نداره به شخصه من بنتلی فلاینگ اسپار رو ترجیح میدم هرچند پلتفرم یکی هست.
      انتهای سدان های پرفورمنس از لحاظ قیمتی Audi rs7 هست کافیه و CT5 BW هم سرآمد هست. دیگه خیلی بخواهیم پرفورمنس بازی دربیاریم آخرش RS7 MTM یا RS7 powerdivision با گارانتی! حالا شاید خیلی ها مخالف باشن. اما در کل GT63 e performance و M5 واقعا ارزش خرید ندارن
      پانامرا هم نسل جدید GTS مطلوب ترین نسخه هست و پرفورمنس هم نیاز نداشته باشیم همون نسخه 4‌E hybrid شخصی سازی شده کافیه با 130k

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۲۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        برعکس نوشتم ببخشید نمی گفتی هم نمی فهمیدم 😄

        راجب تعلیق هم قبلا گفتم صرفا ابزاری هست برای پوشوندن وزن بالا که سواری کاملا مصنوعی ارائه میده و و عملا راننده هیچ فیدبکی نمیگیره‌ حالا این ربطی به پورشه و مالتیمتیک نداره ساختار این سیستم همینه یه لوپ بی انتها از آنالیز و تغییرات لحظه ای کمک ها و زوایا بحث طول عمر و دوامش هم به کنار.

        راجب پرفورمنس هم حرف نزنیم تاپاله های آلمانی فعلا تفاوتی با چلنجر ندارن تا شاید آینده یه فکری بحال قوانین و باتری ها بشه.

        موافقم 1
        مخالفم 5
    3. 90s culture

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (251 ديدگاه)

      اولاً بی ام وی M5 سنگ محک تمام دوران ها در بخش سوپر سدان ها (کلاس E segment) بوده و هست و نشان داد که چطور یه ماشین چهار در می تواند سوپر اسپرت فول مهندسی رو چالش بکشه و خط و نشان بکشد…
      اما حالا در نسل جدید انگار بیشتر وارد یه سگمنت بالاتر شده (F segment ) جایی که ما BMW M7 و AMG E63 S و حتما آئودی RS8 نداریم !!!!! دقیقا جایی که پورشه پانامرا تنها هست و پادشاهی می کنه!
      و این کلاس بیشتر راحتی در حد نهایی هست تا حداکثر اسپورت بودن در یک خودرو خیلی بزرگ سدان
      تا حالا دیدی با سری هفت و اس کلاس و آئودی A8 و حتی پورشه پانامرا، برن رکورد نوربرینگ رو جا به جا کنند!
      تازه اهل فن هم میدونند که ۱۰ کیلو کاهش وزن یه خودرو چه تاثیری در پرفورمنس خودرو داره، چه برسه به صد کیلو!!!

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        داستانت تموم شد ؟! میشه اون اهل فن یکیشون بیان بگن چه تفاوتی داره !!

    4. shirko

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (274 ديدگاه)

      در جواب رامین ، ‌پورشه اکثر سودشو ، برای تبلیغات ماشین هاش در نظر می گیره ، همه رو خریده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. froG-driVer

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    نمیدونم استوک اینجوریه یا نه،ولی عاشق رنگ مشکی لوگوی روی فرمون شدم💯💯

    موافقم 10
    مخالفم 2
  3. Puriya85

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    موتور برقی موتور بنزینی دو توربو گیربکس دوکلاچه ۴ چرخ محرک بودن فرمان گیری چرخ های عقب و سیستم تعلیق عجیب غریب و ….
    اینا همه شانس خرابی قطعاتو بالا میبره هزینه نگهداری هم خیلی زیاد میکنه
    ماشینای جدید خیلی پیچیده و پر از تکنولوژی شدنه
    مکانیکای خارجی از پس این ماشینا برمیان؟
    😄
    هرکی ماشینی می خواد که حسابی براش کار کنه و تو جاده نگذارش باید یه تنفس طبیعی خوب بخره

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. 718

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      پانامرا چندین تریم مختلف داره و میتونی انتخاب کنی مثلا فقط دف عقب یا درون سوز باشه با تعلیق معمولی. بعدشم کلا بازار خودروی روز دنیا در سگمنت لوکس باید مجهز تر از همیشه باشه. تجهیزات بیشتر هم یعنی هزینه بیشتر. همه کمپانیپها هم همینن. یکی از دلایل افت قیمت زیاد در خودروهای لوکس شاید همین نگهداری سخت باشه اما چیزی که برای خریدار مهمه تجربه سواری خوب و راحته. ۲ سال سوار میشه حالشو میبره و به خرج که افتاد پرتش میکنه بیرون بهترشو میگیره

  4. Siyavash

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (951 ديدگاه)

    عالی..حداقل به نظرم m5 این نسل بهتر هست..

    موافقم 1
    مخالفم 2
  5. 718

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    این تعیلق اکتیو راید از ویژگی های بسیار جالبه که کیفیت رانندگیو واقعا ارتقا میده.البته یادمه اپشن بود و ۸ هزاردلار قیمت داشت.سیستم تعلیق و کنترل بدنه فعال به علاوه فرمان پذیری چرخ های عقب هندلینگ، پایداری و راحتی بسیار خوبی به ماشین میده
    امیدوارم با پیشرفت تکنولوژی و کاهش قیمت، این ویژگی در سایر ماشینا هم فراگیر بشه

  6. ALI

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    لوکس بودن بیشتر به s کلاس میاد خصوصا تو این سگمنت
    پانا ذاتش اسپورت بودنه ک نمیتونه شخصیت لوکس داشته باشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5245 ديدگاه)

      مرسدس سلطانه

  7. OM.01

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (591 ديدگاه)

    آقای احمدزاده چرا تو متن کم‌کاری کردید!؟
    یه بخش متن اصلی ترجمه نشده بود!
    https://www.motor1.com/reviews/746331/2025-porsche-panamera-turbo-review/

    Going over a familiar piece of Los Angeles highway, one where almost every car struggles to stay composed, the Panamera forced the road smooth. The brute simply glided over some of the largest and nastiest bumps LA has to offer—few cars on Earth ride like the Panamera, not even a Rolls-Royce.
    Yet, a Rolls-Royce could never hope to corner like the Porsche. It is unflappably flat in every direction. Body roll is the Panamera’s mortal enemy, and it wins the war. Normally, this behavior would make for opaque and peaky cornering, yet it was friendly, with nicely rounded edges that let you nibble up a shockingly high limit.

    دقیقا تو متن اصلی بعد اشاره سیستم تعلیق فراری پوروسانگویه به سواری فوق العاده نرم اشاره میکنه. حس شناوری اشاره میکنه و میگه خیلی خوب اسکن میکنه مسیر رو تطبیق میده. خودت بعد درادامه به رولزرویس هم اشاره میکنه متن بالا منظورمه

    اما تو ترجمه نبود! چرا؟ دلیل خاصی داره

    1. شاهین

      ۲۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4720 ديدگاه)

      سلام و عرض ادب
      ممنون از دقت نظر و پیگیری شما
      بله دبیر محترم سایت فرموده بودن که متن کمی خلاصه بشه و من حداکثر تلاش رو کردم تا انسجام مطلب حفظ بشه. باز اگه مشکلی در این باره وجود داشته من عذرخواهی میکنم.
      ممنون که همراه ما هستید.
      تشکر

  8. Foad

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آقا عجب چیزیه ‌!
    حرف m5 شد ، اونقدر که حرص میخوره آدم از دیدن قیافه نسل جدیدش دیگه چه فایده که زیر کاپوت چخبره …

  9. .NARGES.

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    متاسفانه داشبورد بیش از حد چینی شده سری 2017 و 2018 این ماشین داشبورد عالی و پویایی داشت که کار باهاش واقعا دلچسب بود سر نسل بعدی از اون سبک خارج شدن و الان دیگه هیچی ، متاسفانه نه خبری از سرو و صدایی هست نه خبر از تنش های هیجان انگیز و از همه مهم تر اون اسپویلر سه تیکه سری توربو که دیگه تو این نسل اون مکانیزم جالب 35 درجه رو نداره 💔

    موافقم 2
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا