رونماییِ نسل دوم پانامرا سروصدای کَرکنندهای به پا کرد. به همین خاطر برآن شدیم تا از میان انبوه آزمایشها، نقدها و ویژگیهای خوب و بدش، ۶ مورد جالبتوجه را انتخاب کرده و کمی بیشتر درمورد آن صحبت کنیم. با پدال همراه باشید.
(۱) زشت نیست
نسل قبل با ابعاد بزرگ، حالت قوزمانند شیشه و قسمت عقب که برای فضای سر ردیف دوم الزامی به نظر میرسید و نیز بدنه تنومند خود، حس اعتماد زیادی به بیننده و سرنشین القا میکرد. در نتیجه ارائه نسل دوم آن کار بسیارسختی بود. با این حال مدل کاملاً جدید سرانجام با ظاهری ۹۱۱ گونه و مطابق با سبک جدید پورشه از راه رسید و انصافاً هم زلزلهای با خود آورد. علیرغم ابعاد بزرگ و توجه ویژه به عناصر لوکس، تجلّل آن محدود بوده و آمیختگی هوشمندانه و خاصی با روح اسپورت و وحشی خلق کرده است. در نمای بیرونی خشونت و تکبر یک پورشه بیش از هر چیز دیگری به چشم میآید و توصیف آن بیشتر سلیقهای خواهد بود؛ اما واقعاً نمیتوان گفت که پانامرای جدید زشت بوده و زیبایی بصری در آن دیده نمیشود.
آرامترین نسخه پانامرا، 4S صد هزار دلاری است که با قلب ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر توربو دوقلو ۴۴۰ اسب بخار در ۵۶۵۰ دور بر دقیقه و ۵۴۹.۱ نیوتونمتر در ۱۷۵۰ تا ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. بسته سفارشی اسپورت کرونو (Sport Chrono) شتاب اولیه آن را به ۴ ثانیه و بیشینه سرعتش را به ۱۸۰ مایل بر ساعت (۲۸۹.۶۸ کیلومتر بر ساعت) میرساند. وحشیترین نسخه یعنی توربو از بلوک کوچکشده ۴ لیتری دو توربو V8 استفاده میکند که توان و گشتاوری بالغ بر ۵۵۰ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و ۷۶۸ نیوتونمتر در ۱۹۶۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه تحویل میدهد. با این وضع میتوان در ۳.۴ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت رسید و تا ۳۰۵.۷ کیلومتر بر ساعت پیش رفت. البته دقت داشته باشید این اعداد اکثراً محافظهکارانه هستند و در عمل توربو را میتوان در ۳ ثانیه هم به مرز ۹۶ رساند! جدای از اینها جعبهدنده ۸ سرعته PDK جدیدی برای پانامرا عرضه میشود که یک نکته جالب دارد: دنده ششم برای رسیدن به حداکثر کارایی و سرعت کافی است؛ دنده هفتم و هشتم تنها برای بهبود بازدهی و پالودگی تعبیه شدهاند.
تا اینجا شروع ماجرا بود. توربو S وقتی از راه برسد ۶۰۰ اسب بخار خواهد داشت. دو مدل هایبرید هم خواهند آمد که هردو کارایی بالایی ارائه میکنند. گِرنوت دولنِر (Gernot Dollner) مدیر پروژه پانامرا دراینباره گفته: فضای کافی برای توربو S و هایبریدها وجود دارد. انتظار میرود سریعترین هایبرید بهخوبی دنبالهرو توربو S باشد و با کارایی قوی در سطح ۹۱۸ اسپایدر بتواند در نوربرگرینگ زمانی نزدیک به ۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه کاررا GT را به ثبت برساند. برخی منابع بازده احتمالی آن را حوالی ۷۰۰ اسب بخار و ۱۰۸۴.۶ نیوتونمتر (۸۰۰ پوند بر فوت) تخمین زدهاند.
با توجه به اینکه همگان نیازی به یک سدان بسیار سریع در خود احساس نمیکنند، پورشه میخواهد دو گونه آرامتر هم ارائه کند: یکی نسخه پایه و معمولیِ دیفرانسیل عقب و دیگری کمی اسپورت تر از آن، با پسوند GTS؛ البته دیگر در هیچیک خبری از پیشرانه ۴ لیتری V8 سابق نخواهد بود.
(۳) مناسب رانندههای واقعی است
شخصیتی دو وجهی دارد. شکی نیست که عناصر لوکس نقش مهمی در توسعه آن داشتهاند. علیرغم خط سقف مشابه ۹۱۱ فضای بیشتری برای سرنشینان عقب محیاست و اقتباس سبک طراحی سامانه اطلاعات و سرگرمی ۹۱۸ موجب شده همین فضا جلوه بصری فوقالعادهای نیز داشته باشد. با این حال وقتی بحث تواناییهای دینامیکی آن به میان بیاید، لبخند مدیران پورشه حس دیگری خواهد داشت! دولنِر معتقد است: مالکان نسل پیشین از تحت امر بودن و حس سبکی آن شگفتزده خواهند شد. همه میدانید که پانامرا بزرگ است، اما به محض رانندگی با آن باورش برایتان غیر ممکن خواهد بود.
قسمت اعظمی از چابکی خودرو مرحون پلتفرم غالباً آلومینیومی MSB (که در مدلهای آینده بنتلی هم استفاده خواهد شد) و نیز سامانههای تعبیهشده توسط پورشه مثل “سامانه برقی کنترل پویای شاسی پورشه (PDCC) بههمراه کنترل پیچش” و “فرمانپذیری محور عقب” است. میلههای ضد غلتش به این نسل هم آورده شدهاند اما برخلاف نسل قبل دیگر از نوع هیدرولیکی نیستند. PDCC جدید مشابه سامانه “سواری پویا”ی موجود در بنتایگا بوده و با استفاده از یک منبع برقی ۴۸ ولتی و قدرت پیشرانه در مدت زمان کمتری پیچش بدنه را فرو مینشاند. همچنین وزن کمتری دارد و به همراه سامانه “انتقال گشتاور بوسیله ترمز” (PVT Plus) عرضه میشود.
لارس کِرن (Lars Kern)، همان راننده تست که زمان بسیارخوب ۷ دقیقه و ۳۸ ثانیه و ۴۰ صدم ثانیه را در نوربرگرینگ ثبت کرد توصیف جالبی دارد: سوار میشوید، راحتید و میدانید که خودرو هرآنچه بخواهید انجام خواهد دارد. این بخش اصلی داستان است. از طرفی سامانههایی داریم که خیلی کمکتان خواهند کرد. بهعنوان مثال فرمانپذیری محور عقب را در نظر بگیرید؛ این فناوری برای چنین خودروی بزرگی بسیار کاربردی بوده و در جاهایی مثل هاتزِنباخ (Hatzenbach) که محلی بسیار پر پیچوخم در ابتدای پیست است، کولاک میکند. فعالیت آن بهصورت عینی باعث چرخیدن پانامرای قدرتمند میشود اما این چرخش بیشازحد نیست، همانطور که گفتم دقیقاً مطابق خواست شماست.
(۴) نسخه بلند (LWB) خواهد داشت
جِترو باوینگدِن (Jethro Bovingdon) ازنویسندگان مجله Automobile میگوید: در جریان بازدید از خط تولید جدید پورشه در تأسیسات لایپزیک ( Leipzig) آلمان، یک شگفتی برایم رقم خورد. داخل کارگاه کیفیت، زیر نور خیرهکننده LED یک پوسته بدنه و شاسی رنگ نشده پانامرا دیدم که وضعیت عجیب و غریبی داشت. نقاطی را به فاصله حدود ۶ اینچ با قلم مشکی علامت زده بودند که حالت فرورفتگی داشته و به نظر میرسید که محل جوشکاری باشند. این یک پانامرا با فاصله محوری بلند (LWB) بود! که برای امثال بنده اصلا نمیتوانست معمولی جلوه کند. هنوز خبر رسمی و دقیقی از ابعاد آن منتشر نشده و شاید به این زودیها هم نشود، اما با توجه به ابعاد نسل جدید میتوان حدسهایی در مورد آن زد.
4S دیزل همانند برادر بنزینیاش از پیشرانه ۴ لیتری V8 با دو توربوی نصب شده درون V بهره میبرد. بیشینه توان و گشتاور آن بهترتیب ۴۲۲ اسب بخار در ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و ۸۵۰ نیوتونمتر در ۱۰۰۰ تا ۳۲۵۰ دور بر دقیقه اندازهگیری شده است. این مدل برخلاف بنزینسوزها، در دورهای پایینِ پیشرانه تمامی گاز خروجی اگزوز را تنها به یکی از توربوها میفرستد تا پاسخدهی بهبود یابد. توربوی دوم (هردو از فناوری پره متغیر اقتباسشده از ۹۱۱ توربو سود میبرند) در ۲۷۰۰ دور بر دقیقه روی کار میآید. جالب است بدانید این خدعه هوشمندانه در بوگاتی شیرون نیز استفاده خواهد شد، بهطوری که در دورهای پایین فقط دو توربو و در دورهای بالا هرچهارتای آنها انجام وظیفه خواهند کرد.
زمان ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت (۹۶ کیلومتر بر ساعت) با بسته اسپورت کرونو که شامل لانچ کنترل (Launch Control) هم میشود ۴.۱ ثانیه است و میتواند تا ۱۷۷ مایل بر ساعت (۲۸۵ کیلومتر بر ساعت) بتازد. کارایی مصرف سوخت آن نیز طبق آزمایشهای اروپایی ۳۵ درصد بهتر از گونه توربو است. اما علیرغم تمامی اینها پورشه برنامهای برای ارائه 4S دیزل در آمریکا ندارد و همین مورد نمیگذارد که عنوان مذکور کاملاً جهانی باشد.
مگر میشود گونه توربو را با زمان ۷:۳۸.۴۰ یک دور نوربرگرینگ نخواست؟ حالا بر فرض که شد، مگر میتوان آن را به پیست نبرد؟! قطعاً نه میتوانید و نه اساساً امکانپذیر است. درنتیجه علاوه بر نسخه پایه ۱۴۷.۹۵۰ دلاری به موارد زیر هم نیاز دارید: رینگهای طرح ۹۱۱ توربو ۳.۶۳۰ دلاری، بسته اسپورت برای بهرهمندی از فرمانپذیری چرخهای عقب که سامانه فعال کمک متغیر فرمان را هم در بر میگیرد، بسته اسپورت کرونو و لانچ کنترل ۵.۵۸۰ دلاری، ترمزهای کربن سرامیک ۸.۹۶۰ دلاری که علاوه بر کاهشِ وزنِ بهاصطلاح Unsprung خودرو (وزنی که بدون سامانه تعلیق محاسبه میشود) و نیز نیروهای چرخشی، به شتابگیری و ترمز یاری میرسانند.
البته یک مشکل دیگر هم وجود دارد. زمانی که در خط نخست بند قبلی دیدید با کمک PDCC جدید حاصل شده که در حال حاظر برای مشتریان در دسترس نبوده و نمیدانیم کی و با چه قیمتی ارائه خواهد شد. اگر این مورد را هم فرضاً ۵.۰۰۰ دلار حساب کنیم، تا اینجا به رقم ۱۷۱.۱۲۰ دلار رسیدهایم. از جانب دیگر وقتی اینقدر به قوای محرکه اهمیت میدهید به ظاهر هم اهمیت خواهید داد. پس حتماً به رنگ بدنه قرمز کارمین (Carmin) 3.300 دلاری، چرم دو رنگ ۵۳۰ دلاری اتاق، صندلیهای اسپورت تطبیقپذیر ۱.۵۴۰ دلاری، فرمان گرمشونده ۷۹۰ دلاری و سامانه صوتی ساروند (Surround) ساخت بورمِستِر (Burmester) که بهسختی قابل چشمپوشی است هم فکر خواهید کرد.
در پایان امیدواریم که با پانامرای جدید خود لذت ببرید!
منبع: automobilemag
مهراب
۲۲ تیر ۱۳۹۵مهم ترین چیز واسه یه خودرو اصالته
دقیقا چیزی که تمام خودرو سازهای بزرگ دارن رعایت میکنن
علي
۲۲ تیر ۱۳۹۵به king عزیز و هواداران پورشه تبریک میگم بابت سلیقشون . و تازه میفهمم طرفدارای پورشه بی ربط از پورشه حمایت نمیکنن. من خودم به شخصه شیفته این خودرو شدم از چهار در بودنش گرفته تا جا دار بودنش ، زیبایی بی نظیرش ، کیفیت ساخت فوق العاده بالا و کاربردی بودنش ،ضمنا شما راحتی و ارامش و اسپرت بودنو با هم در این خودرو خواهی داشت . فقط اگر تنظیم ارتفاع و سیستم چهار چرخ متحرک هم داشت ی جورائی کاملترین خودرو در جهان میشد.
امير علي
۲۲ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز هم تنظیم ارتفاع داره هم دو دیفرانسیل
علي
۲۲ تیر ۱۳۹۵مطمئنی؟!
امير علي
۲۳ تیر ۱۳۹۵بله همین الانشم تو ایران هست
رضا
۱ شهریور ۱۳۹۵مطمعن باش دوست عزیز
king 918
۲۲ تیر ۱۳۹۵اقایی علی جان …..
احمد باقری
۲۲ تیر ۱۳۹۵پس همچنان بذار به اصالت خودش ادامه بده، البته هر چی باشه از 911 بهتره.
حمید
۲۲ تیر ۱۳۹۵کاش پدال این قابلیت را اضافه کنه که کسانی که نظراتشون اکثرا منفی زیاد می گیره دیگه نتوانند کامنت بدهند
امير علي
۲۲ تیر ۱۳۹۵عالیه هیچ عیبی نداره دیگه از یه ماشین چی میخواید
احسان(احسان سابق)
۲۲ تیر ۱۳۹۵قوس انتهای سقف دیگه حالت تخم مرغی گذشته رو نداره و واقعا هیچ ایرادی نمیشه با ظاهر ماشین گرفت.داخل ماشین هم دیگه از اون هه دکمه عجیب و غریب خبری خبری نیست و جای اون رو نمایشگری خوش رنگ و لعاب گرفته و نمایشگر مرکزی هم بزرگتر و زیباتر شده.صفحه کیلومتر هم که بجز نمایشگر دور موتور کاملا دیجیتالی شده و امکانات برقی اضافه شده به ماشین غوغا میکنه.کلا این ماشین نشون دهنده قدرت خودروسازی و الکترونیک در قالب یک اثر هنری متحرکه
ghost
۲۲ تیر ۱۳۹۵نسخه shooting brake نداره؟
Archi KHAN
۲۲ تیر ۱۳۹۵” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “
سیاوش
۲۲ تیر ۱۳۹۵از زمانی که معرفی شد نمی تونم بهش فکر نکنم
فوق العاده زیباست هم طراحی هم داخلی خیلی بهتر از نسل قبله
Saied
۲۲ تیر ۱۳۹۵آدم اینارو میبینه افسوس میخوره .
به هرحال سازندش یک انسانه و هم جنس ما هستش.
واقعا افسوس
Saied
۲۲ تیر ۱۳۹۵تو سدان های لوکس فقط s500 تو ماشین های اسپرت ۴ در فقط پانامرا
LFA
۲۳ تیر ۱۳۹۵تو بین پورشه ها فقط از قیافه این و 918خوشم میاد
بر عکس خیلیا که میگن پانامرا زشته من خیلی قیافشو دوس دارممخصوصا که با هاش میشه خیلی از دو در هارو سوسک کرد
Reza.jz
۲۳ تیر ۱۳۹۵سلام بر دوستان گل.راستشو بخوایید من تا مدتی پیش میونه ی خوبی با پورشه نداشتم و مثلا با خودم میگفتم اگه بین فلان ماشین و پورشه بخوام انتخاب کنم پورشه رو انتخاب نمیکنم.طراحیش زیاد برام ملموس نبود.ولی نمیدونم چرا عاشق این ماشین شدم.واقعا کیفیت از تو عکس به ادم القا میشه
M3 RS 4D
۲۳ تیر ۱۳۹۵مگه میشه پورشه بد باشه؟؟؟
mohsen
۲۳ تیر ۱۳۹۵وقتی برای اولین بار با پورشه 4s یکی از دوستان رانندگی اشخوری و اماتورو خودم و چند دقیقه انجام دادم ….
واقعا عالی بود حالا ببین این دیگه چیه!
فکر کنم مدل های پایش یه مدت دیگه بیان ایران 2 میلیاردی قیمت بخودن اینطوریکه میره
دوچرخه سوار
۲۳ تیر ۱۳۹۵پورشه نه تنها طراحی قدیمی وکسل کننده نداره بلکه کم کم داره یه الگوی طراحی میشه .
با توجه به این دو مورد 1_ اصالت در طراحی 2_ تکنولوژی پیشرفته .
رضا
۱ شهریور ۱۳۹۵توربوش انقدر شاخه؛ببنید دیگه توربو اس چطوره!!موشک چهار در