یک هدف، دو خودرو، دو برنده!
اوراکان استراتو؛ صدای جذاب، نگرانی کمتر
همه میدانند که پورشه سابقه حضور در مسابقات رالی را در کارنامه خود ثبت کرده است. این شرکت با رونمایی از ۹۱۱ داکار به گذشته خود نگاهی کرد و محصولی را آفرید که برای اثبات تواناییهای مدرن ساخته شده است؛ اما لامبورگینی نیازی به انجام این کار نداشت. هر چند ممکن است تخیلات انسانی به آفرود رفتن یک ابرخودرو یا سوپراسپرت بپردازد اما کسی واقعا آن را انجام نمیدهد؛ با این همه لامبورگینی تصمیم گرفت به این فانتزی پاسخ بدهد و مدل استراتو را روانه بازار کند. ایتالیاییها فهمیدند ساختن چنین مدلی میتواند برای مشتریانشان جذاب باشد؛ و شد آنچه شد!
هر چند این کوپه گرانقیمت برای پیمودن مسیرهای رالی و لذتبردن از صدای پیشرانه V10 ساخته شده است اما با ورود به جاده، کمی از نسخههای عادی اوراکان ندارد. از آنجا که ارتفاع فنربندی غیرقابل تنظیم تنها ۱.۷ اینچ افزایش پیدا کرده است، موقعیت راننده هم تفاوت خاصی ندارد؛ تنها تفاوت اصلی، سروصدای قطعات آفرود و نگرانی کمتر برای گذر از مسیرهای نامناسب، دستاندازها و موانع طبیعی کوچک است.
وقتی در مسیرهای جادهای با استراتو رانندگی کنید، ممکن است انتظار سواری اوراکان ایوو را داشته باشید که منطقی به نظر میرسد؛ اما بهرهمندی این خودرو از تایرهای آفرودی روی چسبندگی آن تاثیر میگذارند و گاهی کمفرمان ایجاد میکنند. برای خروج موفق از یک پیچ باید ورودی گاز و ترمز را از هم جدا کرد؛ نمیتوان از آن انتظار تمرکز بالای اوراکان STO و… را داشت. البته این مشکل تنها در رانندگی سریع و سنگین پیست هویدا میشود و راننده عادی نیازی به نگرانی درباره آن ندارد.
رانندگی این خودرو در پیست و بزرگراه همچنان جذاب است اما راننده زمانی از استراتوی خود لذت میبرد که آن را در مسیرهای ماسهای و رالیمانند براند؛ جایی که خانه استراتو محسوب میشود. همهچیز تا چند دور در پیستهایی رالی به خوبی و خوشی میگذرد تا اینکه خودرو محدودیتهایش را به راننده نشان میدهد. با ورود به مسیرهای سرسخت، فشار به سیستم فنربندی و محافظ زیرین بدنه افزایش پیدا میکند که نخستین تاثیر خود را روی هوشوحواس و نگرانی راننده نشان میدهد؛ هر چند استراتو از پس همه آنها برمیآید.
بنابراین استراتو برای آفرود سنگین، خزیدن روی صخرههای تیز و مسابقات رالی صحرایی خلق نشده است؛ همانطور که مدیر بخش فنی پروژه لامبورگینی تولید میدهد، اوراکان استراتو خودرویی چندمنظوره است که برای گذر از مسیرهای شوسهای در تابستان و مسیرهای برفی در زمستان مشکلی ندارد. درست مانند یک گونه جانوری نادر، اوراکان استراتو هم رفتاری جذاب از خود نشان میدهد اما نباید آن را در محیطهای کنترل نشده رها کرد؛ اما وقتی حرف از محیطزیست طبیعی آن باشد، تجربه سواری لامبورگینی چهارچرخ محرک را به سطحی تازه میرساند.
پورشه ۹۱۱ داکار؛ قهرمانی در لباس مبدل؟
فقط یک نگاه به این اسب آلمانی مشخص میکند که با خودرویی جدی طرف هستیم؛ خودرویی که به تقلید از گذشتگان خود مشغول شده است و با طرح الهامگرفته از پورشه ۹۱۱ SC/RS مسابقات پاریس-داکار ۱۹۸۴ سعی دارد خود را مهم جلوه کند. نسخه موردآزمایش این خودرو به پکیج ۲۸ هزار دلاری «رالی دیزاین» هم مجهز شده که امکانات آفرودی بیشتری مانند کیف ضدآب، تخته ریکاوری و… را در اختیار راننده قرار میدهد.
۴۷۳ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور این آفرودر اسپرت از یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت تویین توربوی پورشه استخراج میشود و نهایتا از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعتی دو کلاچه خودکار و با سیستم مبدل گشتاور به هر چهار چرخ میرسد.
پورشه در زمینه امکانات از لامبورگینی جلوتر است؛ این خودروساز با ارائه سیستم فنربندی هیدرولیکی قابلتنظیم، دو حالت آفرود و رالی برای رانندگی خارج از جاده آرام و سریع و قطعات ظاهری بیشتر، روحیه غنیتر را برای ۹۱۱ داکار ایجاد کرده است. با این وجود این سواری است که نشان میدهد پورشه در برابر لامبورگینی به چه برتریهایی رسیده است. خوشبختانه این مدل هم مانند سایر مدلهای ۹۱۱، درمسیرهای شهری و برونشهری رفتاری مناسب را از خود نشان میدهد و برخلاف انتظار، قطعات و تجهیزات آفرودی پر سروصدایی ندارد.
پورشه ۹۱۱ بهعنوان خودرویی شناخته میشود که زندگی را برای مالک خود راحت میکند؛ ۹۱۱ داکار هم همین ویژگی را از برادران اسپرت خود بهعاریه گرفته است. هر چند بهلطف ارتفاع بیشتر و روحیه رالی این خودرو، نگرانی راننده از ناهمواریهای مسیرهای آسفالتی کمتر است اما تنها فشردن یک دکمه لازم است تا ۹۱۱ داکار هویت اسپرت پیشینگانش را به یاد بیاورد و با تکیهبر کوتاهترین نسبت دنده ممکن، آماده سبقت شود. ۹۱۱ داکار در مسیرهای رالیمانند هم با دقت بالایی میپیچد. عملکرد آن با تکیه بر قدرت بالا و خاموش شدن سیستمهای نگهدارنده جادهای، لحظاتی بهیادماندنی را برای راننده خلق میکند.
یک هدف، دو خودرو، دو برنده
هم لامبورگینی اوراکان استراتو و هم پورشه ۹۱۱ داکار به راننده خود هشدار میدهند که در مسیرهای رالی، از سرعت غیرمنطقی پرهیز کنند و بهجای آن، روی مسیرهای شنی دریفت بزنند و از پرشهای کوچک خود لذت ببرند. وقت راننده محدودیتها را درک کند و بتواند آن را بهعنوان بخشی از هویت این خودروها بداند، با دو خودرو روبهرو میشود که تا شاید تا چند نسل دیگر هم استحقاق حضور در خط تولید را داشته باشند. میتوان به هر دو آنها خرده گرفت اما میتوان نیمه پر لیوان را دید. نظر شما درباره این دو سوپراسپرت چیست؟ آیا شرکتهای دیگری چون فراری و مکلارن هم باید به این رقابت ناخواسته بپیوندند؟
مقایسه مشخصات فنی
مدل | لامبورگینی اوراکان استراتو LP610-4 | پورشه ۹۱۱ داکار |
پیشرانه | V10 DOHC | ۶ سیلندر تخت DOHC تویین توربو |
قدرت و گشتاور | ۶۰۲ اسب بخار/ ۵۶۰ نیوتن متر | ۴۷۳ اسب بخار/ ۵۷۰ نیوتن متر |
جعبهدنده | ۷ سرعتی دو کلاچه خودکار | ۸ سرعتی دو کلاچه خودکار |
فاصله از زمین | ۶.۴ اینچ | ۶.۳ تا ۷.۵ اینچ |
وزن خالص | ۱,۶۵۶ کیلوگرم | ۱,۶۵۷ کیلوگرم |
ظرفیت | ۲ نفر | ۲ نفر |
۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۶.۲ ثانیه | ۸.۵ ثانیه |
قیمت پایه | ۲۷۸,۹۷۲ دلار | ۲۲۳,۶۵۰ دلار |
hosen
۸ شهریور ۱۴۰۳چه ضرورتی داره یه ماشین سوپراسپورت رو به یه آفرودر تبدیل کنن! اصلا درک نمیکنم.
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۳حتما همینجوری لامبورگینی و پورشه رئیسشون یه چیز الکی فکر کردن بعدش فهمیدن که سوپر اسپورت شاسی بلند بسازن 🤣 اینم از فکر ناجور پورشه و لامبورگینی که سوپر آفرود ساختن ☠️ نتیجش فکر سوپر افرود دو شرکت موجب شد 🤣☠️☣️
amirkhanzadeh
۸ شهریور ۱۴۰۳برای جلب توجه
پول که زیاد بشه آدم ک….ل میشه
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۳منطقیه🗿
🇰🇷
۸ شهریور ۱۴۰۳اینا اسباب بازی بچه پولداران و البته چون تیراژ کمی دارند ، سرمایه گذاری هم بحساب میاد . مخصوصا استراتو چون اخرین خودروی تمام درون سوز خالص لامبو هم بود
میلاد لواسانی
۸ شهریور ۱۴۰۳جاده های ایران
پوریا چالش svj
۱۰ شهریور ۱۴۰۳این کامنت بماند برا روزی ک فراری همچنین چیزی بزنه تعصب حد مرز داره چرا اینجوری حرف میزنی عکس فراری f40 رو پروفایلت هست تو دنیایی واقعی نداریش که زمانش ک برسه وقطی ببینه ک فروش خوبی داره فراری هم.میاد مثل همون اوروس ک فراری فهمید سود خوبی داره و اون مینی شاسی بلند داد بیرون یک مزدا با لوگو فراری
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۳سوپر اسپرتی عجیب که شاسی بلند هستند و برای جاده ناهنجاری ساخته شده اند☣️☣️☠️☠️
مازیار
۸ شهریور ۱۴۰۳لامبو چیزی کم نداره اما در این مورد پورشه خود جنسه
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۳وقتی پورشه و لامبو شاسی بلند دارن سوپر آفرود برای چیه🤣
R
۸ شهریور ۱۴۰۳وقتی هردوشون شاسی بلند دارن اینا برای چیه
ehsan.fa
۸ شهریور ۱۴۰۳یعنی چقدر باید خوش شانس باشی که لامبو یا ۹۱۱ آفرود داشته باشی 😍😍 ، ما هم دو هفته س داریم برنامه میریزیم با پاترول ۱۳۷۷ یک هفته ده روز بریم ترکیه ، هعی واسه یکی از اعضا مشکل پیش میاد.
🇰🇷
۸ شهریور ۱۴۰۳این آمار صفرتاصدی که درج شده در چه شرایطیه ؟
چون قبلا پست های دیگه ای تو پدال بوده راجه به این دو تا و شتاب حوالی ۳.۵ بود
آرین
۸ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم تو همون حالت رالی چون فونیکس هم میتونه هشت بزنه چه برسه به این
علی جردن
۸ شهریور ۱۴۰۳یکی از بهترین دوئل های منتشر شده پدال بود
Taha Ayoobi
۸ شهریور ۱۴۰۳انتخابم هوراکان
خیلی خوشگله
عارف رضائیان
۸ شهریور ۱۴۰۳فکر میکنم نویسنده مقاله المانی فن بوده چونکه وزن کمتر و قدرت بیشتر و شتاب دو و سه دهم ثانیه بیشتر که رقم خیلی زیاد یه رو نادیده گرفته البته فراموش کرده هر چقدر پول بدی اش میخوری 😁🇮🇹👑
JaMsHiD_R1988
۸ شهریور ۱۴۰۳اصالت پورشه و صدای هوراکان
ولی پورشه رو بیشتر میپسندم
نی نی
۸ شهریور ۱۴۰۳تابلوئه
SCORPION
۸ شهریور ۱۴۰۳درود وعرض ادب.البته اساتید همه واقفند که هم لامبو وهم پورشه مدت زمان درازیه که کند ترین اتومبیلهاشون ازاین اعداد وارقام شتاب سریعتری دارن.لطفا اعداد شتاب هردو رو مورد بازنگری قرار بدین،وگرنه باعرض شرمندگی هیچکدوم رو نمیخرم.😂😅😆👍موفق وموید باشید.
محمد
۸ شهریور ۱۴۰۳برنده سوپر آفرود لامبورگینیه دوم پورشه 🧨🧨🧨🧨🧨❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥🔥🔥🔥🥳🥳🥳
میلاد لواسانی
۸ شهریور ۱۴۰۳این سبک خودرو را خیلی دوست دارم چون حس اطمینان بیشتری بهم میده
مخصوصا اگر بخواهم تو ایران بخرم این نوع خودرو کاربردی تر هست البته در ایران فقط SUV جواب میده
علی
۹ شهریور ۱۴۰۳این دو خودرو قابل مقایسه باهم نیستن بجز هدف ساختشون
لامبو یه جوری دلتو میبره که پورشه نمی تونه
موتور لامبورگینی. همه میدونن که این جواهری هست که دنیا دیگه بخودش نخواهد دید.. چیزی پورشه نداره
طراحی این گاو نر زیباترین لامبو تاریخ یا الهه زیبایی هاست ….چیزی که پورشه نداره
شتاب و قدرت بازم پورشه نداره
کیفیت ساخت بسیار بسیار بالای لامبو …
صدای لامبو یه سمفونی لذت بخش آنالوگ خالص … چیزی که پورشه نداره
لامبو هرچی زمان بگذره گرانتر خواهد شد
جناب نگارنده یه خودرو دیگه چی باید داشته باشه که برنده بشه