پورشه

بررسی پورشه 911GT3 2025؛ همچنان بهترین در کلاس خود

پورشه بار دیگر موفق شده تا خودروی بی‌نقص خود را ارتقا دهد؛ اما این‌ کار بهایی هم داشته است!

۹۱۱ نسخه‌های بسیار زیادی دارد و اما در میان این دریای مدل، آپشن و اسم‌های سردرگم‌کننده، نسخه GT3 است که به‌خوبی می‌درخشد. محصولی که نخستین‌بار در سال ۱۹۹۹ دیده به جهان گشود و از آن زمان، به بخشی جدانشدنی از سبدمحصولات پورشه تبدیل شده است. پورشه با درک نیاز مشتریان خود، ایجاد تغییرات ظاهری و چند تغییر فنی در نسل تازه 911GT3 2025 موفق شده تا محبوب‌ترین کوپه عملکردبالای خود را یکبار دیگر، به‌عنوان گزینه‌ای جذاب به بازار معرفی کند.

هر چند که با معرفی 911GT3 2024 بسیاری تصور می‌کردند که مهندسان پورشه موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر تخت را به اوج خود رسانده‌اند، اما معرفی نسل تازه نشان داد که همچنان راه‌هایی برای بهبود وجود دارد. این پیشرانه که بسته به انتخاب خریدار، قدرتش را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی را ۷ سرعتی خودکار به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند، حال برای حفظ قدرت خود و دورماندن از توربوشارژرها، از ۴ مبدل کاتالیستی و ۲ فیلتر ذرات استفاده می‌کنند. با این وجود، خروجی حداکثری آن برابر ۵۰۲ اسب بخار باقی مانده است که بدنه ۱,۴۱۹ کیلوگرمی 911GT3 2025 را در عرض ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

از آنجا که گشتاور خروجی این مدل در مقایسه با قبل کاهش یافته و به ۴۴۸ نیوتن متر رسیده است، پورشه تصمیم گرفته تا از نسبت دنده مدل 911S/T استفاده کند تا بخشی از این کاستی را جبران کند. سرعت گذر از پیچ‌ها تحسین برانگیز است؛ گویا 911GT3 2025 می‌تواند از پس هر درخواستی بربیاید. عملکرد نسخه دستی هیجان‌آور است جعبه‌دنده خودکار هم با دقت تمام، از دستورات راننده پیروی می‌کند.

فرمان‌پذیری 911GT3 2025 به‌روزرسانی شده است؛ پورشه از داده‌های دما و خوردگی تایر محصولاتش استفاده کرده تا نرم‌افزار جدیدی را برای افزایش دقت این سیستم توسعه دهد. بنابراین عملکرد فرمان این خودرو که اتفاقا از سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب هم بهره‌مند شده است، بی‌نقص است.

ایجاد بهبودهای جزئی به فنربندی هم رسیده است؛ جایی که فرمولاسیون GT3 بار دیگر ارتقا پیدا کرده تا عملکرد خودرو در گذر از ناهمواری‌های سطح خیابان و ترمزگیری بهتر باشد. سیستم فنربندی این خودرو همان‌طور که از یک سوپراسپرت انتظار می‌رود همچنان نسبتا خشک است اما اگر راننده بتواند با آن خوش‌رفتاری کند و نحوه رفتار با آن را درک کند، قطعا راضی خواهد بود. هر چه باشد، 911GT3 2025 یک خودروی روزمره نیست، یک سوپراسپرت است.

در نسخه تازه این خودرو دیگر خبری از صندلی‌های ردیف عقب نیست و برای استفاده از آن‌ها باید 911GT3 تورینگ را خریداری کرد. صندلی‌های مسابقه‌ای-اسپرت این خودرو از تنظیم تمام برقی و بالشتک سر جداشونده بهره‌مند شده‌اند تا راننده آن را برای شرایط مختلف و حتی استفاده از کلاه ایمنی آماده کند. کابین همچنان فضای یک پورشه اسپرت را به بهترین شکل به سرنشینان منتقل می‌کند اما یک نقص دارد و آن هم، نشانگرهای تماما دیجیتالی آن به شمار می‌روند که دیگر زرق‌وبرق چند سال گذشته ندارند؛ هرچند که از گرافیک و دقت مناسبی برخوردار شده‌اند.

پورشه پیش از توسعه این نسل، از ۲ هزار مشتری مالک 911GT3 نظرسنجی کرد تا درباره پیشرانه و قطعات دلخواه خود صحبت کنند. آن‌ها به‌جز تمایل به مالکیت موتور ۶ سیلندر تنفس‌طبیعی، به بهره‌مندی از پکیج مشهور «وایسچ» رای دادند که عملا با کاهش قطعات داخلی خودرو و اضافه‌کردن فیبرکربن، آن را سبک‌تر می‌کند. به این ترتیب، 911GT3 2025 با این پکیج که شامل سقف کربنی و قطعات سبک برای سیستم تعلیق می‌شود، به دست مشتریان علاقه‌مند خواهد رسید.

تمام تغییراتی که در نسخه جدید 911GT3 اعمال شده‌اند ظریف هستند و تنها کسی متوجه ان‌ها خواهد شد که زمان زیادی را صرف رانندگی نسل گذشته آن کرده باشد؛ خودرویی که مقام نخست رقابت خودروی سال موتورترند را از آن خود کرد و توانست به معیاری برای سنجش خودروهای اسپرت مدرن تبدیل شود. 911GT3 2025 راننده را مرکز توجه خود قرار می‌دهد و تجربه مدرن فناوری‌های تایر و مهندسی شاسی را با پیشرانه سنتی اما دقیق خود همراه می‌کند.

نتیجه این ترکیب، ایجاد یک تجربه رانندگی بی‌نظیر است که لازمه آن، پرداخت قیمتی سرسام‌آور خواهد بود. هر چند توانایی این خودرو می‌تواند آن را به رقیبی مستقیم برای محصولات فراری و مک‌لارن تبدیل  کند و حتی آن‌ها را کنار بزند اما افزایش ۴۰ هزار دلاری قیمت آن، خرید نسخه پیشین را منطقی جلوه می‌کند؛ هر چند که به‌دلیل استقبال بالای بازار از ۹۱۱، نسخه‌های قدیمی آن هم همچنان با قیمت بالا و گاه بیشتر از قیمت اصلی کارخانه معامله می‌شوند؛ پس عجیب نیست اگر پورشه هم بخواهد از این بازار پررونق، سهمی داشته باشد. نظر شما درباره 911GT3 2025 چیست؟ آیا نسل بعدی آن هم می‌تواند این فرمول بی‌نقص را ادامه خواهد داد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یکی از جذاب های پورشه و همچنین پرفورمنس زیادی که داره

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. Ahmad

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (203 ديدگاه)

      غیر قابل استفاده و غیر جذاب سواری اش که خشکه کف اش هم همه جا میگیره صداش هم به خاطر فیلتر ها مثل قبل نیست کاهش گشتاور به خاطر قوانین آلایندگی داشته شتاب صفر تا صد زیاد جالب نیست ۳.۲ به نظرم کمه ولی چون پورشه ساخته همه به به چه چه میکنن کلا برندهای آلمانی رو به افول هستن

      موافقم 6
      مخالفم 21
      1. NAVID@@98

        ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1022 ديدگاه)

        نه اتفاقاً سواری اش نرمه بخصوص نسبت به هم کلاس هاش
        بعد گفتی کفش هم میگیره آخه …. مزدا ۳ که یه سدان استاندارده کفش بیشتر از این میگیره
        من اینو در عمل اثبات میکنم واست نهداینکه ادعا باشه که کف مزدا ۳ بیشتر میگیره اینو در عمل دیدم پس حرفت بیخوده
        جدای از اینکه اصلا هدفت از این کامنت هیت دادنه پس فشار نخور تابلوئی

        بعد به گشتاور برای چی بیخود گیر دادی برای آلایندکی؟
        اتفاقاً همین علت دقیقا چیزی بوده که باعث توقف فروش نیسان جی تی ار جونت تو این بازار ها شده حالا چی شد بهونت چیه برای کمپانی این اون عرضه رو نداره نداشت موتورش رو ارتقا بده نیسان رو که بهتر از تویوتا میدونم چرا این کارو نکرد؟ پس اگه بیل زنی باغچه خودت بزن

        همون دلایل که گفتم باعث توقف جی تی ار جونت تو این بازار های
        👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑🇪🇺🇩🇪🇺🇸 🥇👑 هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ شد تازه 🥇👑 اون موتورش ۵۰۰ و خورده اسبو با توربو با هرچیزاول۱ هستن همین حجم بدست آوردن اینه شاهکار
        این ماشین که با تنفس طبیعی همین قدرتو ۵۰۰ اسب بخار بهت تحویل میده و اونم با این قوانین سختگیرانه مگر اینکه کسی احمق باشه متوجه اینا نشه ندونه چی میگه دهنشم الکی باز باشه ندونه چی میگه یا مثل یه هیتر هیت میده گزینه چند؟

        خود همین ۵۰۰ اسب تنفس طبیعی با ۱+۱+۱+۱+۱+۱ سیلندر ۱ شاهکاره چیزی که قفله برای غیر از اینا

        اگه شتاب هم خواستیم خودمون بهتر میدونیم کدوم مدلش رو برداریم مدل های با شتاب ۲.۱ هم داره این که پایست

        پس اتفاقاً پورشه ساخته به به چه چه اوفففففففف برند های آلمانی رو به صعود همیشگی خدایی همیشه خوب هستن یا این پورشه یا فورد موستانگ محبوبیت و فروششونم تو بازار داره میگه چه خبره هه بدو

      2. Nismo

        ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1686 ديدگاه)

        بهترین هست
        منتهی بعد از کوروت

        موافقم 6
        مخالفم 9
        1. Engineer

          ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (75 ديدگاه)

          چطور؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
  2. Khosrow

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2299 ديدگاه)

    911 مصداق حرفهـ بروسلــی هـ کهـ من از کسـی میترسمــ کهـ یکــ فـن رو هزاربار بار تمـریـن کردهــ نهـ کسـی کهـ هـزارتارو یکـ بار / اصرارهـ پورشهــ رو تکرارهـ 911 درستهـ ولـی تـرسـو نشونش میدهــ / بی ربطهـ ولـی یهـ SLS بلکــ سریـز رو بـا صد تا ایـن عوضــ نمیکنمـــــ ..

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. سجاد

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (109 ديدگاه)

      چرا این کارش رو ی نقطه قوت و نشونه ی شجاعت و جسارت نمیبینی؟
      اینکه اینقدر شجاعت داره که میتونه قید وسوسه ایجاد تغییرات رادیکال در ظاهر رو بزنه ولی باز هم زیبا و پر طرفدار باشه؟
      اتفاقا تغییرات در طراحی ظاهری ی حرکت مشتری پسند و جذابه که معمولا باعث فروش و توجه بیشتر میشه. شرکتی که به تنهایی مقابل این قاعده وایساده اگه شجاع نباشه ترسو هم نیست

  3. آریا

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    جذابترین پورشه بعد از 918 همین Gt3 هست با صدای جذابش و اون اسپویلر 🤤

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. وی

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (397 ديدگاه)

    پسرفت ها نسبت به نسل قبل : چراغ های عقب چراغ های جلو دورموتور دیجیتال به جای انالوگ
    نسل فبل خیلی جذاب تر بود

    موافقم 2
    مخالفم 4
  5. Saeedfarshchian

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    دیگه بهتر ازین نمیشه
    البته که هر دستی که توش ببرن یا در طراحی یا در موضوع فنی ممکنه مثل شمشیر دو لبه عمل کنه
    تکراری شدن طراحی هم پس از نسل های مختلف یه مشکله که با تغییرش ممکنه سرنوشتش مثل بنز و بی ام دبلیو بشه
    درکل ماشین خوبیه و خیلی کامله جوری که اعداد و ارقام پورشه رو میتونی ضرب در دو کنی و اعلام کنی همیشه بالاتر از رقم اعلامیه
    تو اوج پختگی هستش
    کاش میشد یدونشو داشته باشم ولی حیف و صد حیف

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. Siyavash

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (990 ديدگاه)

    جزوه ۵ پورشه برتر تاریخ هست..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا