سه خودروی توانمند که تعاریف متفاوتی از واژه سوپراسپرت دارند، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
بسیاری از برندهای مشهور در بخش محصولات اسپرت فعالیت میکنند تا بتوانند نیاز مردم به خودروهایی زیبا، کارامد و قدرتمند را پاسخ دهند. همانگونه که در تاریخ مشخص شد، طبع انسان هیچگاه به مرحلهای خاص بسنده نمیکند؛ به این ترتیب سوپراسپرتها متولد شدند. خودروهایی که مرزهای عملکرد، بازدهی و قدرت را جابهجا کردند و به رویای بسیاری از کودکان جهان تبدیل شدند.
هر چند روند تغییرات زمینه را برای تولید ابرخودروها هم باز کرد اما این محصولات بالارده از ارزش سوپراسپرتها کم نکردند. امروزه این کلاس خاص، یک میدان نبرد تلقی میشود؛ جایی که سلحشوران و جنگاوران قدرتمند و سطح بالایی چون پورشه 911GT3 RS، مکلارن 750S و رادیکال SR3 XXR در آن قد علم کردهاند. سه خودروی که با تمرکز روی ابعاد متفاوت یک سوپراسپرت حرفهای، برای رسیدن به هرفی یکسان تلاش میکنند: نهایت لذت رانندگی.
در میان این گروه، رادیکال بهعنوان پیستمحورترین خودرو شناخته میشود. این سوپراسپرت بسیار سبکوزن ۶۲۰ کیلوگرمی از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی سود میبرد که توان تولید ۲۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. نتیجه بهرهوری از این قدرت کافی این است که رادیکال میتواند در عرض ۳.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شتابگیری به این خودروی خاص هم تا ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت ادامه پیدا میکند.
در مقام مقایسه باید به عضو بعدی این گروه نگاه داشته باشیم؛ پورشه 911GT3 RS. سریعترین خودروی RS برند آلمانی پورشه دو سال پیش به بازار عرضه شد و از آن زمان توجه زیادی را به خود جلب کرد. این خودروی دورگه از یک موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر تخت تنفسطبیعی استفاده میکند که توان تولید ۵۲۵ اسب بخار قدرت را دارد که از طریق جعبهدنده دوکلاچه ۷ سرعتی PDK پورشه به چرخهای عقب منتقل میشود. پورشه مدعی است که 911GT3 RS برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد که اختلاف چندانی با رادیکال ندارد.
در سوی دیگر این قاب هم جادهایترین عضو گروه، مکلارن 750S، با یک پیشرانه ۴ لیتری V8 تویین توربوی با ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. این سوپراسپرت انگلیسی صرف ۷.۲ ثانیه از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور میکند.
انتخاب کردن از میان این سه خودرو دشوار است؛ چون شخصیت متفاوتی دارند. در این میان میتوان این فاکتور مهم را در نظر گرفت که رانندگی با پورشه با فشار بیشتری که به خودرو وارد میکنید، دشوارتر میشود. 911GT3 RS پتانسیلهای بسیاری دارد که آنها را تنهاوتنها در اختیار رانندگان ماهر قرار میدهد اما در میانه راه آنقدر توانایی دارد که بهراحتی به راننده این امکان را میدهد تا به مرز مهارتی خود نزدیک شود و دورهای سریع را ثبت کند؛ چراکه پورشه در میان این سه بهعنوان ترکیبی از دو مدل دیگر محسوب میشود. اما از سوی دیگر رادیکال، راننده را از رفتار خود آگاه میکند و با گذر زمان راحتتر میشود.
در این میان مکلارن 750S هم برای یک سوپراسپرت جادهمحور عملکردی قابلتحسین دارد که بهخوبی شور و هیجان را با فرمانپذیری مناسب همراه میکند. هر سه خودرو در پیست «انگلزی» اقدام به ثبت رکورد کردهاند و به نتیجههای زیر دست پیدا کردهاند:
پورشه 911GT3 RS | مکلارن 750S | رادیکال SR3 XXR |
۱:۱۱.۹۸ | ۱:۱۱.۷۴ | ۱:۰۶.۴۴ |
در این بخش لازم به ذکر است که خودروی رادیکال مجوز حضور در جادههای عمومی را ندارد؛ پس اگر کسی بخواهد با سوپراسپرت خود از مسیرهای ساحلی یا کوهستانی لذت ببرد باید از میان دو مدل دیگر یکی را انتخاب کند. در انتها توصیه میکنیم که برای تماشای دورهای این سه سوپراسپرت توانمند در پیست و مقایسه دقیق آنها، ویدئوی زیر را تماشا کنید. نظر شما درباره پورشه 911GT3 RS، مکلارن 750S و رادیکال SR3 XXR چیست؟ دیدگاه کدام خودروساز را به یک سوپراسپرت همهفنحریف نزدیکتر میدانید؟
OM.01
۱۱ آذر ۱۴۰۳رادیکال SR3 وسطترین محصول رادیکال هست یه مدل SR1 هست ضعیف تر هست یه مدل SR10 داره که قوی تر هست دانفورس بیشتری داره
یه محصول جاده ای RXC هم داره که تو پیست های کوتاه حدودا مثل SR3 تایم میزنه ولی پیست بلند حتی از SR1 کندتر هست اما حتی رادیکال RXC که جاده ای هست هم از پورشه ها فراری ها و… سریعتره از تو پیست
رادیکال رو به شخصه دوست دارم، در هدف خودش یعنی *خودروی پیست محور* بهترین خروجی و نسبت قیمت و پرفورمنس رو ارائه میده 💯
ESC OFF
۱۱ آذر ۱۴۰۳هر دو محرک عقب هر دو ۷ سرعته دوکلاچه
اما پورشه با حدود ۵۰ – ۶۰ کیلو وزن بیشتر و ۲۲۰ اسب قدرت کمتر و همچنین ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور کمتر ، عملا اختلافی با مک نداره. جالبه قیمت پایه پورشه حدود ۶۰ هزار دلار ارزون تر هم هست
زنده باد پورشه ، استاد مهندسی و پرفورمنس
Bentley
۱۱ آذر ۱۴۰۳این در نظر داشته باش ۹۱۱ gt3 rs یک ماشین پیست محوره.در حالی که مکلارن صرفا فقط یه سوپرکار جاده ایه.
مازیار
۱۱ آذر ۱۴۰۳حرف حساب …
تازه به اینها که گفتی میشه ترکیب ایدهآل موتوروسط در برابر موتورعقب رو هم اضافه کرد
با داشته های یکسان، پورشه حرف آخر رو میزنه
R@min
۱۱ آذر ۱۴۰۳بخاطر سیستم آیرودینامیک فعال و دانفورس بالا هست که رو هر ماشینی بزاری تو پیست خیلی سریع تر میشه، پیست یک دقیق ای هم معیار چیزی نیست.
توهم مهندسی عجیب و غریب هم بزارین خیلی وقته این چیزا تموم شده.
Mosafer
۱۱ آذر ۱۴۰۳برای افراد عادی قطعا پورشه برای استفاده روزمره و ثابت اولویت داره.
B
۱۱ آذر ۱۴۰۳هیچکدومشون بدرد استفاده روزمره نمیخورن صندلی های خشک و تعلیق سفت
۷۵۰ راحت تره برای روزمرگی انتخاب بهتریه (سوای قیمت) این مدل پورش بشدت خشکه و البته این خصلت خودرو پیست محوره
Siyavash
۱۱ آذر ۱۴۰۳اگه بیشتر وقتم تویه پیست باشه پورشه انتخابم هست ولی اگه کمتر پیست برم و برم ولگردی مکلارن رو انتخاب میکنم😁
hosen
۱۱ آذر ۱۴۰۳۹۱۱ gt3 لذت خالص رانندگیه با اون موتور اعجاب انگیزش
nikan
۱۱ آذر ۱۴۰۳حس میکنم رادیکال پول داده اسمشو کنار اون دوتا اسطوره بیارن 😂 خفنه ها ولی اصن ربطی به پورشه و مکلارن نداره کلا یه چیز متفاوته
محمدهادی
۱۲ آذر ۱۴۰۳باور کردنی نیست تایم رادیکال در مقابل اون دو!!
بحق که اسمش مثل شخصیتش رادیکاله…
nikan
۱۳ آذر ۱۴۰۳تایم رادیکال خیلی عجیب خفنه اونم فقط با ۲۴۰ اسب که البته نسبت قدرت به وزن خیلی خوبی داره ولی مقایسش با مکلارن و پورشه مثل مقایسه F1 و ناسکار میمونه
هیچ ربطی به هم ندارن تو یه لیگ جدان
حسن
۱۱ آذر ۱۴۰۳مک لارن و دیگر هیچ
وقتی صحبت از خودروهای پیست محوره اصلا در موردشون نباید بحث کرد یه تیکه اهن که نهایت میشه دو دقیقه سوارشون شد خشک بی روح با انتقال ریزترین جزئیات جاده تا دنده های راننده
Sina
۱۱ آذر ۱۴۰۳داداش اونی که ماشین واسه پیست داره قطع به یقین میباخ جادشم داره
B
۱۱ آذر ۱۴۰۳گزارت حداقل در نصف اوقات محقق نیست
ناشناس
۱۱ آذر ۱۴۰۳پورشه ۹۱۱gt3rs نمادی از اصالت پورشس؛ موتورش هم همون موتوری که برای اولین بار فردینانت پورشه طراحی کرد که هنوزم ازش دارن استفاده میکنن
M power
۱۲ آذر ۱۴۰۳درسته المانی فن هستم ولی از رخ زیبا و رانندگیه راحت مکلارن نمیشه گذشت