پورشه

بررسی پورشه 911 اوراتی؛ 964 برقی در اوج

پویایی در راندمان، چسبندگی خوب، طراحی زیبا از ویژگی‌های خوب ۹۶۴ هستند که به‌خاطر یک ویژگی منفی عقب نگه داشته شده‌اند.

قوانین سخت‌گیرانه کشورهای توسعه‌یافته برای حرکت صنعت خودرو به سمت محصولات برقی باعث شد که بسیاری از تیونرها و مجموعه‌های بازسازی خودروهای کلاسیک هم به سمت این پیشرانه‌ها پیش بروند. هر چند برخی از شرکت‌ها مانند منصوری، برابوس، سینگر و… با این حرکت مخالفت می‌کنند اما برندهایی مانند «اوراتی» (Everatti) هم وجود دارند که از برقی‌شدن استقبال می‌کنند.

اوراتی چیست؟

این شرکت بریتانیایی که کار خود را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد، محصولاتش را برای کسانی توسعه می‌دهد که به طراحی پخته و کلاسیک علاقه دارند اما درعین‌حال می‌خواهند از تمام فناوری‌های مدرن هم بهره‌مند شوند. پروژه‌های این مجموعه شامل مرسدس SL و لندرور دیفندر هم می‌شود اما آخرین مخلوق آن، ۹۱۱ نسل ۹۶۴ به شمار می‌رود.

اوراتی خودروی مالک را به‌همراه مبلغ ۲۰ هزار پوند دریافت می‌کند. سپس تمام اجزای آن را باز کرده و برخی صفحات مهم مانند درها، کاپوت و طاق چرخ‌ها را از جنس فیبرکربن بازسازی کرده است. هر چند با وجود استفاده از این ماده سبک‌وزن انتظار می‌رود که وزن خودرو کاهش پیدا کند اما اوراتی تلاش خود را کرده که وزن ۹۶۴ خود را به وزن نسخه اصلی نزدیک کند.

مشخصات فنی

بسته باتری ۵۳ کیلووات ساعتی این خودرو به دو قسمت تقسیم شده تا یکی در جلو و دیگری در عقب قرار بگیرد؛ به این صورت توزیع وزن خودرو به‌شکل مناسب صورت خواهد گرفت. این باتری که با هر بار شارژر کامل مسافتی ۲۴۰ کیلومتری را طی می‌کند، نیروی موردنیاز برای حرکت یک موتور برقی ۵۱۰ اسب بخاری را تامین می‌کند که توان تولید ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. به‌این‌ترتیب هرچند برای مسافت‌های طولانی کاربردی نیست اما می‌تواند از مناطق ویژه بدون‌آلایندگی در شهرهای انگلستان عبور کند.

تجهیزات

این کوپه برقی از سیستم فنربندی برقی تطبیق‌پذیر، دیفرانسیل لغزش‌محدود و ترمزهای تقویت‌شده هم سود می‌برد. کابین آن همچنان حال‌وهوای پورشه‌های کلاسیک را تداعی می‌کند اما از صندلی‌های مجهز به تنظیم برقی ۴ حالتی، نمایشگر مجهز به اپل کارپلی و سیست رهیاب، نمایشگر نشان‌دهنده داده‌ها سیستم برقی و پوشش آلکانتارا سود می‌برند.

مهندسان اوراتی از سیستم بازیابی نیروی ترمز هم استفاده کرده‌اند؛ راننده می‌تواند با قرار دادن آن در حالت سنگین، با یک پدال رانندگی کند. سیستم شارژ برقی این پورشه مدرن-کلاسیک هم از شارژ ۱۰۰ واتی پشتیبانی می‌کند تا درعرض ۱ ساعت از ۱۰ به ۱۰۰ درصد برسد و رانندگی در دو حالت اقتصادی و اسپرت را برای مالک ممکن کند.

تجربه رانندگی

ابتدا باید از فرمان بگوییم؛ اوراتی ۹۶۴ هدایت‌پذیری بالایی دارد و هر چند در پیچ‌ها تند، راننده را به فشار بیشتر وا می‌دارد اما دقیق و قابل پیش‌بینی عمل می‌کند. عملکرد فرمان در مسیرهای مستقیم هم قابل ستایش است و به‌خوبی به ورودی دست راننده پاسخ می‌دهد. سیستم فنربندی هم با ایجاد قابلیت سفتی بیشتر در میراگرها، تجربه‌ای اسپرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. شخصیت دوگانه این سیستم، ۹۶۴ اوراتی را به خودرویی مناسب برای گشت‌وگذار در خیابان‌ها و جاده‌ها تبدیل کرده است.

شتاب پیشرانه برقی، این پورشه بازسازی‌شده را به سوپراسپرت‌های درون‌سوز مدرن می‌رساند. چسبندگی بالا آن هم در ورود به پیچ‌ها به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد تا کمی سخت‌تر تلاش کند و تمرکز خود را روی سیستم بازیابی ترمز نسبتا بدقلق اوراتی قرار دهد. هر چند تجربه صوتی سواری این خودرو به مدل‌های کلاسیک نمی‌رسد اما مالک می‌تواند از صدای مصنوعی به‌کاررفته در ۹۶۴ استفاده کند؛ متاسفانه این بخش جزو ویژگی‌های مثبت به شمار نمی‌رود.

نتیجه

اوراتی موفق شده خودرویی مناسب را برای گشت‌وگذار در مسیرهای نه‌چندان طولانی درست کند؛ سوپراسپرت مدرن-کلاسیکی که می‌تواند در کنار ارائه ویژگی‌های لازم خودروهای امروزی، چهره‌ای زیبا و به‌یادماندنی را به مالک نشان دهد. نکته مثبت این محصول، راندمان خوب و نزدیک به مدل‌های کلاسیک ۹۱۱ محسوب می‌شود؛ نکته‌ای که غالبا در بازسازی خودروهای کلاسیک از دست می‌رود. خوشبختانه اوراتی ۹۶۴ سیگنیچر هویت خود را از دست نداده است.

عملکرد فنربندی قابل‌تقدیر است، خودروی چسبندگی بالایی دارد و راننده را برای کسب هیجان بیشتر، به مشارکت در رانندگی دعوت می‌کند. تنها مسئله‌ای مانع به اوج رسیدن این لذت می‌شود، صدای نه‌چندان جالب گذر باد از روی شیشه‌ها و گستره مسافت قابل‌پیمایش بسیار کم آن به شمار می‌رود که ناخواسته، به بخشی از هویت کوپه‌های برقی سبک‌وزن تبدیل شده است. هر چه باشد، این فرانکشتاین زیبا هم یک EV قلمداد می‌شود و نمی‌تواند این حقیقت را از کسی پنهان کند. نظر شما درباره اوراتی ۹۶۴ چیست؟ چرا بازار این دسته از خودروها با برقی‌شدن صنعت خودرو رونق گرفته است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (539 ديدگاه)

    این خودرو های آشغالشون رو گرون کردن بعد تلویزیون تو اخبار میاد از مردم میپرسه حالا که گرون کردن انتظارتون چیه ؟
    همه میگفتن کیفیت

    یکی رو هم از مسئولان خودرو سازی آورده بودن تو تلویزیون میگفت ۶ تا ۷ ماه طول میکشه که ما کیفیت رو ارتقا بدیم

    من سوالم اینه؟ مردم ایران حداقل ۱۵ ساله منتظر ارتقا کیفیتن پس یارو چی میاد میگه ۶ تا ۷ ماه طول میکشه خب اگه ۶ تا ۷ ماه طول میکشه پس چرا کیفیت پایین تر هم میاد؟
    پس چرا میتونن کیفیت رو پایین بیارن ولی بالا نه؟

    مشکل از مردم خودمونه الان شرط میبندم مردم ریختن تو سایت ثبت نام ماشین ماشین ثبت نام میکنن که قیمت یهو بالا تر نره اینا گرون بخرن

    خودروساز هم که این وضعیت رو میبینه میگه خب ما قیمتو گرون تر میکنیم اینا میریزن میخرن
    پس گرون کنیم سود بیشتر ببریم

    اینو من قبلا هم گفتم مدیر عامل شرکت سایپا تو دولت ۱۱ میگفت اون موقع که پراید رو از هشت میلیون ۱۹ میلیون کردیم مردم ریختن اینقدر ماشین خریدن سود ما در هفته بین ۳ تا ۱۰ میلیارد بود

    موافقم 10
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2890 ديدگاه)

      اونهایی که فحش می‌دن یا طرفدار واردات آزاد هستند که صداوسیما پخش نمی‌کنه
      ما توی ایران ۱۰ تا وب‌سایت خبری مخصوص خودرو داریم که هر کدام اقلا چهار نویسنده دارند، یعنی حداقل ۴۰ – ۵۰ نفر خبرنگار خودروی حرفه‌ای داریم، تا حالا دیدین صداوسیما با یک نفر از این گروه مصاحبه کنه؟

      موافقم 15
      1. MohammadPouria

        ۲۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (29 ديدگاه)

        حرف حساب👍

      2. آرین

        ۲۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (340 ديدگاه)

        آقای اشتری یه سوال
        تا به حال شده با مصلا سر دبیر یا نویسنده یک سایت دیگه صحبت کنید ؟

  2. علی Shelby

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (539 ديدگاه)

    آقای اشتری توی ایران واردات خودرو یه چیز الکیه
    و مردم طرفدار هیچی هستن

  3. hosen

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (678 ديدگاه)

    هیچ وقت درک نکردم چرا این اسطوره هارو برقی میکنن! تمام جذابیتشون اون انجین اولد اسکول‌شونه

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2890 ديدگاه)

      نکته اول اینکه، موتور قدیمی قدرت و گشتاور زیادی نداره
      سیستم برقی خیلی هیجان ماشین زیاد می‌کنه

      نکته دوم بحث گارانتی و تعمیر نگهداری بسیار سخت پیشرانه قدیمی هست اما شرکت‌هایی که تجهیزات برقی‌ نصب می‌کنند، مثل ماشین صفر کیلومتر، گارانتی هم ارائه می‌دن و مالک می‌تونه از ۹۱۱ کلاسیک برای رانندگی روزانه استفاده کنه

      موافقم 5
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا