ظاهرا پیشرانه پورشه ۹۶۳ با موتور V8 توربو، توانایی فنی مشابه خودروهای برقی فراهم میکند. این فناوری میتواند حامی بقای مدلهای احتراقی در سالهای آینده باشد.
نکات مثبت در خودروهای اسپرت برقی، متعدد هستند. شتابگیری بسیار سریع و ناگهانی، قدرت بالا، آلایندگی بسیار کم و تولید صدای ناچیز، مدلهای الکتریکی را برتر از سوپراسپرتهای سنتی نشان میدهند. همچنین هزینهی ساخت نمونههای تمام برقی که عملکرد نزدیک به سوپراسپرتهای احتراقی داشته باشند؛ جالب توجه و بهصرفه است. از سویی دیگر، لذت رانندگی با خودروهای احتراقی مجهز به موتور ۸ یا ۱۲ سیلندر، متفاوت از رقبای الکتریکی محسوب میشود.
با تکیه بر موارد فوق بسیاری از کارشاسنان معتقدند، بازار خودروهای شهری یا حتی اسپرت مخصوص پیست در آینده متعلق به تمام برقیها است. ظاهرا، پیشرانههای توئین توربوشارژ مدرن، باوجود عملکرد عالی در شتابگیری و نهایت سرعت، شانس بقا در مقابل الکتریکیها ندارند اما نوآوریهای خودروسازان، امید تازه برای عاشقان سیلندر و بنزین فراهم کرده است.
ترکیب موتورهای کمحجم برقی با پیشرانههای ۸ سیلندر توئین توربوشارژ، منجر به ظهور خودروهای هیبرید قدرتمند و کممصرف شده است. در این گروه، ظاهرا پورشه ۹۶۳ که سال ۲۰۲۲ برای کلاس مسابقهای استقامت (WEC) معرفی شد؛ برتری لازم نسبت به تمام برقیهای امروزی دارد.
پورشه ۹۶۳ از پیشرانهی ۴/۶ لیتر V8 توئین توربوشارژ و یک موتور –ژنراتور روی محور جلو استفاده میکند. مجموع قدرت ۶۷۱ اسب بخار و وزن خالص ۱۰۳۰ کیلوگرم است. مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده اما بنابر اطلاعات موجود، بیشترین قدرت موتور احتراقی در ۱۰,۰۰۰ دور بردقیقه تولید میشود.
در ظاهر، پورشه ۹۶۳ یک خودروی مخصوص پیست برای مسابقات WEC و ایمسا (IMSA) است که فقط یک متر ارتفاع سقف دارد؛ اما زمانی که متوجه میشویم موتور V8 پورشه ۹۱۸ جادهای برای ساخت ۹۶۳ استفاده شده است، شرایط عوض میشوند. این موضوع، امید به ساخت سوپراسپرت بعدی پورشه با تجهیزات فنی مشابه ۹۶۳ را قوت میدهد.
نصب پیشرانهی بنزینی در عقب وسط، به شکلی است که تعادل بسیار عالی برای ۹۶۳ فراهم میکند و مرکز ثقل را پایین میآورد. همچنین طراحی و عملکرد سیستم تعلیق را بهبود میدهد. دیگر فناوری جالب برای ۹۶۳، استفاده از توربوشارژرهای جدید ساخت شرکت Van der Lee هلند است که در فشار پایین ۰.۳ بار کار میکنند. این طرح، تاخیر توربوها را به حداقل میرساند و شبیه رانندگی با یک خودروی مجهز به موتور تنفس طبیعی عمل خواهد کرد.
پورشه ادعا میکند ۸۰ درصد موتور بنزینی ۹۶۳ مشابه ۹۱۸ است. از سویی دیگر براساس قوانین فدراسیون اتومبیلرانی در سال ۲۰۲۳، تمام خودروهای کلاس لمان (LMDh) باید از باتری ۸۰۰ ولت ۱/۳۵ کیلووات ساعت ساخت شرکت انگلیسی WAE استفاده کنند. تجهیزات الکترونیک و موتور –ژنراتور (MGU) نیز توسط بوش آلمان تامین خواهد شد. گیربکس ۷ سرعتهی این خودروها ساخت اکسترک (Xtrac) انگلیس خواهد بود.
قدرت موتور برقی نصب شده روی محور عقب، ۴۰ تا ۶۷ اسب بخار است و صرفا در زمان کوتاه نیاز به شتابگیری سریع، وارد عمل میشود. ظاهرا فناوری جدیدی به نام آتش آبی (Bluefire) طی ماههای آینده برای خودروهای WEC جدید استفاده خواهد شد که شارژ بسیار سریع باتری، هنگام سوختگیری و تعویض راننده را ممکن میکند. این سیستم با قدرت عجیب ۳۷۵۰ کیلووات، تنها ۹۰ ثانیه زمان لازم دارد تا ظرفیت باتری را از ۵ به ۸۵ درصد برساند.
ها ؟!
۳ اسفند ۱۴۰۱۳۷۵۰ کیلووات 😐😐
محمد
۳ اسفند ۱۴۰۱فقط قدرت سیستم شارژ باطریش!!!!!!!! ۳۷۵۰ کیلووات خیلیه!!!!!
محمدهادی
۴ اسفند ۱۴۰۱پسر من عاااااشق رخ این استقامتی هام
خیلی بدنه ی خفنی دارن
حتی خفن تر از فرمولا وان بنظرم
چه ارتفاع لاتی دارن تا زمین
فقط یک متر!!
اوه اوه،آسفالتو مبلعن این ماشینای لمان
پورشه چه کرده…ماششاله
زیزیگولو
۳ اسفند ۱۴۰۱علی رغم اینکه من خودم موافق موتورای احتراقی هستم ولی فکر نمیکنم هیچ چیزی بتونه جلوی سلطه برقیا رو در آینده بگیره
RENAULT5
۳ اسفند ۱۴۰۱برقی شدن خودرو ها اسیب سختی به ایران وکشورهای صادره کننده نفت میزنه
چرا؟
چون ماشین با انجین درون سوز=
بنزین=نفت=خرید به تعداد زیاده وقیمت بالا از روسیه وایران وکشورهای نفتی حاشیه خلج فارس
اما خودروی برقی=نیاز به برق=استفاده از توربین بادی وسد ها و..برای تولید برق
به نفع اونا وبه ضرر ما
زیزیگولو
۳ اسفند ۱۴۰۱بله مطمئناً کشورایی که اقتصادشون وابسته به نفت هستش شدیداً آسیب میبینن
حامد
۴ اسفند ۱۴۰۱به سایر کشورها بله ولی ما رسما نفتی دیگه صادر نمیکنیم که ضرر کنیم. این یه مقدار جزئی رو صد ساله دیگه هم میتونیم بفروشیم و تو صنایع مختلف استفاده میشه. باقی کشورهای نفتی هم انقدر سرمایه گذاری کردن تو کشورهای اروپایی مختلف که براشون در آینده این مورد خیلی مهم نباشه. ما تا وقتی اینا هستن این فقر و فلاکت روزافزونی که داریم رو همواره خواهیم داشت
❤BMW❤
۳ اسفند ۱۴۰۱فقط ۹۰ ثانیه واسه شارژ!!
MC20
۳ اسفند ۱۴۰۱{{{ مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده }}} محاسبات ریاضی منطقی میگه گشتاورش از 880NM بیشتر نیست ( دقیقا از 884.1285NM ) … شتابش هم منطقا از 2 ثانیه بیشتر نیست یعنی دقیقا باید 1.95898S باشه که به طور رسمی احتمالا همون 2S اعلام میشه …
KAMI
۴ اسفند ۱۴۰۱احتمالا با همین منطق مازراتی فن شدی
هورس پاور از طریق حاصل ضرب گشتاور در دور موتور تقسیم بر ۵.۲۵۲ بدست میاد با انجام عمل برعکس به عدد ۳۵۰ پوند فوت یا حدود ۴۷۰ نیوتون متر میرسیم که اگه به موتور ۹۱۸ هم نگاه کنیم اونم گشتاورش همین حدود بود. با این اطلاعاتم نمیشه شتابشو بدست آورد پس با دیس اینفورمیشین سعی نکن سایت و خراب کنی و خودتو با اطلاعات نشون بدی
MC20
۴ اسفند ۱۴۰۱باشه کامی جون … آینده معلوم میشه … من اگر اشتباه گفته باشم از سایت می رم تا شما و دیگر دوستان رو بیش از این گمراه نکنم …
رضا
۵ اسفند ۱۴۰۱عزیز این تویین توربو هست و منطقیه که گشتاورش بیشتر باشه
TESLA
۳ اسفند ۱۴۰۱چرا حاضر نیستید قبول کنید ، موتور های درونسوز خیلی وقته که مغلوب الکتریکی ها شدن و در آینده نه چندان هم سگمنت های خودرویی به تصرف الکتریکی ها در خواهد آمد ، جانشین ۹۱۸ اسپایدر تمام برقی خواهد بود یا اینکه بر اساس بعضی از شایعات در اینترنت : amg قصد ساخت یه هایپرکار تمام الکتریکی رو تا قبل از ۲۰۳۰ داره و …
MC20
۳ اسفند ۱۴۰۱{{{ TESLA : چرا حاضر نیستید قبول کنید ، موتور های درونسوز خیلی وقته که مغلوب الکتریکی ها شدن و در آینده هم … }}} ………………………………… اولا خونسرد باش … دوما هنوز تکلیف سوخت های مصنوعی و تحقیقات هیدروژنی روشن نشده … سوما فقط شتاب بهتر در بازه 0 تا 100 کیلومتر شد مغلوب شدن کامل بنزینیها در مقابل برقی ها ؟ الان زیر ساخت برقی ها در همه دنیا بی کم و کاست موجوده و آلایندگی برقی ها 0 هست !!!! برای تولید برق از چه منابعی استفاده میشه ؟
mercedes
۴ اسفند ۱۴۰۱با خودرو های الکتریکی موافقم
911
۳ اسفند ۱۴۰۱نمی دونم ولی به نظرم ۹۱۹ خیلی خوشگل تره…
حسن
۴ اسفند ۱۴۰۱نه مگه چند سال دیگه نفت هست با توجه به ذخایر فعلی کشف شده نهایت تا 40 سال اینده کلا نفت از صحنه ی روزگار محو میشه و سعی بر این است که هر اکتشاف جدید و ذخایری که بعد از سال 2050 کشف شوند هرگز مورد استفاده قرار نگیرند. پس یا سوخت جایگزین باید کشف بشه که تا حالا نشده یا برقی بشن البته فعلا با توجه به داشته های بشر بدون سوختهای فسیلی تولید برق هم خودش معضل بزرگی میشه
احسان سعیدی
۴ اسفند ۱۴۰۱توجه داشته باشید که van der lee یک کمپانی هلندی است نه آلمانی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ اسفند ۱۴۰۱سپاس از توجه شما
mercedes
۴ اسفند ۱۴۰۱ای کاش آرایش موتور vشکل نبود
حس میکنم از اصالتش کم میشه
همیشه پورشه برام خاص بوده
شاید یکی از دلایلش برای جایگذاری موتور الکتریکی بوده