پورشه

آیا پورشه 963 ناجی موتورهای احتراقی در مقابل برقی‌ خواهد بود؟

ظاهرا پیشرانه پورشه ۹۶۳ با موتور V8 توربو، توانایی فنی مشابه خودروهای برقی فراهم می‌کند. این فناوری می‌تواند حامی بقای مدل‌های احتراقی در سال‌های آینده باشد.

نکات مثبت در خودروهای اسپرت برقی، متعدد هستند. شتابگیری بسیار سریع و ناگهانی، قدرت بالا، آلایندگی بسیار کم و تولید صدای ناچیز، مدل‌های الکتریکی را برتر از سوپراسپرت‌های سنتی نشان می‌دهند. همچنین هزینه‌ی ساخت نمونه‌های تمام برقی که عملکرد نزدیک به سوپراسپرت‌های احتراقی داشته باشند؛ جالب توجه و به‌صرفه است. از سویی دیگر، لذت رانندگی با خودروهای احتراقی مجهز به موتور ۸ یا ۱۲ سیلندر، متفاوت از رقبای الکتریکی محسوب می‌شود.

با تکیه بر موارد فوق بسیاری از کارشاسنان معتقدند، بازار خودروهای شهری یا حتی اسپرت مخصوص پیست در آینده متعلق به تمام برقی‌ها است. ظاهرا، پیشرانه‌های توئین توربوشارژ مدرن، باوجود عملکرد عالی در شتاب‌گیری و نهایت سرعت، شانس بقا در مقابل الکتریکی‌ها ندارند اما نوآوری‌های خودروسازان، امید تازه برای عاشقان سیلندر و بنزین فراهم کرده است.

پورشه 963 هیبرید نمای اصلی
ترکیب موتورهای کم‌حجم برقی با پیشرانه‌های ۸ سیلندر توئین توربوشارژ، منجر به ظهور خودروهای هیبرید قدرتمند و کم‌مصرف شده است. در این گروه، ظاهرا پورشه ۹۶۳ که سال ۲۰۲۲ برای کلاس مسابقه‌ای استقامت (WEC)  معرفی شد؛ برتری‌ لازم نسبت به تمام برقی‌های امروزی دارد.

پورشه ۹۶۳ از پیشرانه‌ی ۴/۶ لیتر V8  توئین توربوشارژ  و یک موتور –ژنراتور روی محور جلو استفاده می‌کند. مجموع قدرت ۶۷۱ اسب بخار و وزن خالص ۱۰۳۰ کیلوگرم است. مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده اما بنابر اطلاعات موجود، بیشترین قدرت موتور احتراقی  در ۱۰,۰۰۰ دور بردقیقه تولید می‌شود.

پورشه 963 هیبرید نمای جانبی

در ظاهر، پورشه ۹۶۳ یک خودروی مخصوص پیست برای مسابقات WEC و ایمسا (IMSA)  است که فقط یک متر ارتفاع سقف دارد؛ اما زمانی که متوجه می‌شویم موتور V8 پورشه ۹۱۸ جاده‌ای برای ساخت ۹۶۳ استفاده شده است، شرایط عوض می‌شوند. این موضوع، امید به ساخت سوپراسپرت بعدی پورشه با تجهیزات فنی مشابه ۹۶۳ را قوت می‌دهد.

نصب پیشرانه‌ی بنزینی در عقب وسط، به شکلی است که تعادل بسیار عالی برای ۹۶۳ فراهم می‌کند و مرکز ثقل را پایین می‌آورد. همچنین طراحی و عملکرد سیستم تعلیق را بهبود می‌دهد. دیگر فناوری جالب برای ۹۶۳، استفاده از توربوشارژرهای جدید ساخت شرکت Van der Lee هلند است که در فشار پایین ۰.۳  بار کار می‌کنند. این طرح، تاخیر توربوها را به حداقل می‌رساند و شبیه رانندگی با یک خودروی مجهز به موتور تنفس طبیعی عمل خواهد کرد.

پورشه 963 هیبرید نمای پشت

پورشه ادعا می‌کند ۸۰ درصد موتور بنزینی ۹۶۳ مشابه ۹۱۸ است. از سویی دیگر براساس قوانین فدراسیون اتومبیل‌رانی در سال ۲۰۲۳، تمام خودروهای کلاس لمان (LMDh) باید از باتری ۸۰۰ ولت ۱/۳۵ کیلووات ساعت ساخت شرکت انگلیسی WAE استفاده کنند. تجهیزات الکترونیک و موتور –ژنراتور (MGU) نیز توسط بوش آلمان تامین خواهد شد. گیربکس ۷ سرعته‌ی این خودروها ساخت اکسترک (Xtrac) انگلیس خواهد بود.

پورشه 963

قدرت موتور برقی نصب شده روی محور عقب، ۴۰ تا ۶۷ اسب بخار است و صرفا در زمان کوتاه نیاز به شتاب‌گیری سریع، وارد عمل می‌شود. ظاهرا فناوری جدیدی به نام آتش آبی (Bluefire) طی ماه‌های آینده برای خودروهای WEC جدید استفاده خواهد شد که شارژ بسیار سریع باتری‌، هنگام سوخت‌گیری و تعویض راننده را ممکن می‌کند. این سیستم با قدرت عجیب ۳۷۵۰ کیلووات، تنها ۹۰ ثانیه زمان لازم دارد تا ظرفیت باتری‌ را از ۵ به ۸۵ درصد برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ها ؟!

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۳۷۵۰ کیلووات 😐😐

    موافقم 25
  2. محمد

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    فقط قدرت سیستم شارژ باطریش!!!!!!!! ۳۷۵۰ کیلووات خیلیه!!!!!

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      پسر من عاااااشق رخ این استقامتی هام
      خیلی بدنه ی خفنی دارن
      حتی خفن تر از فرمولا وان بنظرم
      چه ارتفاع لاتی دارن تا زمین
      فقط یک متر!!
      اوه اوه،آسفالتو مبلعن این ماشینای لمان
      پورشه چه کرده…ماششاله

  3. زیزیگولو

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    علی رغم اینکه من خودم موافق موتورای احتراقی هستم ولی فکر نمیکنم هیچ چیزی بتونه جلوی سلطه برقیا رو در آینده بگیره

    موافقم 30
    مخالفم 5
    1. RENAULT5

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      برقی شدن خودرو ها اسیب سختی به ایران وکشورهای صادره کننده نفت میزنه
      چرا؟
      چون ماشین با انجین درون سوز=
      بنزین=نفت=خرید به تعداد زیاده وقیمت بالا از روسیه وایران وکشورهای نفتی حاشیه خلج فارس

      اما خودروی برقی=نیاز به برق=استفاده از توربین بادی وسد ها و..برای تولید برق
      به نفع اونا وبه ضرر ما

      موافقم 22
      مخالفم 6
      1. زیزیگولو

        ۳ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        بله مطمئناً کشورایی که اقتصادشون وابسته به نفت هستش شدیداً آسیب میبینن

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. حامد

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (126 ديدگاه)

        به سایر کشورها بله ولی ما رسما نفتی دیگه صادر نمیکنیم که ضرر کنیم. این یه مقدار جزئی رو صد ساله دیگه هم میتونیم بفروشیم و تو صنایع مختلف استفاده میشه. باقی کشورهای نفتی هم انقدر سرمایه گذاری کردن تو کشورهای اروپایی مختلف که براشون در آینده این مورد خیلی مهم نباشه. ما تا وقتی اینا هستن این فقر و فلاکت روزافزونی که داریم رو همواره خواهیم داشت

        موافقم 6
        مخالفم 1
  4. ❤BMW❤

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    فقط ۹۰ ثانیه واسه شارژ!!

    موافقم 16
    مخالفم 1
  5. MC20

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    {{{ مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده }}} محاسبات ریاضی منطقی میگه گشتاورش از 880NM بیشتر نیست ( دقیقا از 884.1285NM ) … شتابش هم منطقا از 2 ثانیه بیشتر نیست یعنی دقیقا باید 1.95898S باشه که به طور رسمی احتمالا همون 2S اعلام میشه …

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. KAMI

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (106 ديدگاه)

      احتمالا با همین منطق مازراتی فن شدی
      هورس پاور از طریق حاصل ضرب گشتاور در دور موتور تقسیم بر ۵.۲۵۲ بدست میاد با انجام عمل برعکس به عدد ۳۵۰ پوند فوت یا حدود ۴۷۰ نیوتون متر میرسیم که اگه به موتور ۹۱۸ هم نگاه کنیم اونم گشتاورش همین حدود بود. با این اطلاعاتم نمیشه شتابشو بدست آورد پس با دیس اینفورمیشین سعی نکن سایت و خراب کنی و خودتو با اطلاعات نشون بدی

      1. MC20

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2350 ديدگاه)

        باشه کامی جون … آینده معلوم میشه … من اگر اشتباه گفته باشم از سایت می رم تا شما و دیگر دوستان رو بیش از این گمراه نکنم …

      2. رضا

        ۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (154 ديدگاه)

        عزیز این تویین توربو هست و منطقیه که گشتاورش بیشتر باشه

  6. TESLA

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    چرا حاضر نیستید قبول کنید ، موتور های درونسوز خیلی وقته که مغلوب الکتریکی ها شدن و در آینده نه چندان هم سگمنت های خودرویی به تصرف الکتریکی ها در خواهد آمد ، جانشین ۹۱۸ اسپایدر تمام برقی خواهد بود یا اینکه بر اساس بعضی از شایعات در اینترنت : amg قصد ساخت یه هایپرکار تمام الکتریکی رو تا قبل از ۲۰۳۰ داره و …

    موافقم 3
    مخالفم 21
    1. MC20

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      {{{ TESLA : چرا حاضر نیستید قبول کنید ، موتور های درونسوز خیلی وقته که مغلوب الکتریکی ها شدن و در آینده هم … }}} ………………………………… اولا خونسرد باش … دوما هنوز تکلیف سوخت های مصنوعی و تحقیقات هیدروژنی روشن نشده … سوما فقط شتاب بهتر در بازه 0 تا 100 کیلومتر شد مغلوب شدن کامل بنزینیها در مقابل برقی ها ؟ الان زیر ساخت برقی ها در همه دنیا بی کم و کاست موجوده و آلایندگی برقی ها 0 هست !!!! برای تولید برق از چه منابعی استفاده میشه ؟

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. mercedes

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (425 ديدگاه)

      با خودرو های الکتریکی موافقم

  7. 911

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    نمی دونم ولی به نظرم ۹۱۹ خیلی خوشگل تره…

    موافقم 3
    مخالفم 2
  8. حسن

    ۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    نه مگه چند سال دیگه نفت هست با توجه به ذخایر فعلی کشف شده نهایت تا 40 سال اینده کلا نفت از صحنه ی روزگار محو میشه و سعی بر این است که هر اکتشاف جدید و ذخایری که بعد از سال 2050 کشف شوند هرگز مورد استفاده قرار نگیرند. پس یا سوخت جایگزین باید کشف بشه که تا حالا نشده یا برقی بشن البته فعلا با توجه به داشته های بشر بدون سوختهای فسیلی تولید برق هم خودش معضل بزرگی میشه

  9. احسان سعیدی

    ۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    توجه داشته باشید که van der lee یک کمپانی هلندی است نه آلمانی

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2849 ديدگاه)

      سپاس از توجه شما

  10. mercedes

    ۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (425 ديدگاه)

    ای کاش آرایش موتور vشکل نبود
    حس میکنم از اصالتش کم میشه
    همیشه پورشه برام خاص بوده
    شاید یکی از دلایلش برای جایگذاری موتور الکتریکی بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا