در دنیای خودروهای الکتریکی و خودران، رانندگی با دو ماشین سنتی گیربکس دستی که از پیشرفتهای معمول سرپیچی کردهاند احساسی فوقالعاده دارد.
پس از دههها استفاده از پدالهای تعویض دندهٔ پشت فرمان با گیربکسهای دوکلاچه و اتوماتیک، گیربکس دستی برای اکثر عشق ماشینها جذاب و خواستنی است و در خودروهایی مثل آستونمارتین والور، پاگانی یوتوپیا و گوردون موری T.50 همچنان امکان تجربهٔ لذت تعویض دندهٔ دستی وجود دارد ولی برای این لذت باید میلیونها دلار پرداخت کرد. این یعنی خیلیها از چنین لذتی محروم خواهند بود ولی جایگزینی بسیار ارزانتر برای خودروهایی مثل آستونمارتین والور هم وجود دارد. این مرهمی برای حساب بانکی همهٔ کسانی است که هوس تعامل آنالوگ با خودرو را دارند.
منظور ما پورشه ۹۱۱ S/T با قیمت ۲۳۱,۶۰۰ پوند است. البته مدتها است که تمام نمونههای این خودرو فروخته شده ولی نمونههای کمکار آن را میتوان با قیمتی در حدود ۴۵۰ هزار پوند خرید. از سوی دیگر، آستونمارتین والور پنج برابر یک ونتیج V12 قیمت دارد و بسیار کمیاب است زیرا تنها در ۱۱۰ دستگاه ساخته میشود. ۹۱۱ S/T اما که به مناسبت شصتمین سالگرد معرفی ۹۱۱ در تعداد بیشتر ۱,۹۶۳ دستگاه ساخته شد، شبیه یک GT3 RS بدون بال و با گیربکس دستی به نظر میرسد هرچند که شاید برخی آن را یک GT3 تورینگ وحشیتر بدانند.
درهرحال، این خودرویی است که «آندریاس پریونینگر»، کسی که طی ۲۳ سال گذشته مسئولیت توسعهٔ تمام مدلهای GT پورشه را بر عهده داشت است، آن را بهترین خودروی جادهای تاریخ برای رانندگی توصیف کرده است. حدود یک دهه پیش هم پورشه مدل ویژهٔ ۹۱۱ R را بر اساس GT3 RS ساخته و معرفی کرده بود ولی آن خودرو شبیه پروژهای عجولانه به نظر میرسید و خواهان حرکت اینچنینی دیگری از پورشه ولی بدون سیستم مزاحم فرمان گیری چرخهای عقب و ضرایب کوتاهتر گیربکس بودیم.
حال S/T برای انجام همین مأموریت ساخته شده است، خودرویی که به خاطر ضریب درایو نهایی کوتاهتر، دائماً دست چپ راننده را برای تعویض دنده مشغول نگه میدارد هرچند که در صورت رساندن دور موتور به ۹ هزار rpm با دنده سه میتوان به سرعتی بیش از ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت رسید. پیشرانهٔ تخت تنفس طبیعی پورشه در حالت درجا صدای قشنگی ندارد اما در دورهای میانی سینه صاف میکند و پس از ۷ هزار rpm شروع به آواز خواندن میکند. ویژگی جالب اینکه S/T تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت دارد که در دنیای سوپرکارهای ۱۰۰۰ اسب بخاری ناچیز به نظر میرسد ولی پورشه همین قدرت را به هیجانانگیزترین شکل ممکن ارائه میکند.
فلایویل سبکتر موتور S/T و کلاچی که نصف GT3 وزن دارد به این موضوع کمک میکند اما فقدان حالات رانندگی و دکمهای برای افزایش صدای اگزوز نشان میدهد با پورشهای طرف هستیم که توسط کارخانه در بهترین حالت تنظیم شده است. فقدان حالات و تنظیمات نشان از اعتماد مهندسی سازنده دارد. S/T و والور هردو خودروهای فوقالعادهای برای رانندگی هستند ولی پیشرانهٔ شاهکار ۹۱۱ نسبت به موتور V12 آستونمارتین جذابتر احساس میشود. هرچند از اینکه موتور دوازده سیلندر همچنان زنده است خوشحالیم ولی واکنش پدال گاز پورشه آنقدر سریعتر از رقیب بریتانیایی است که همیشه ما را غافلگیر میکند.
البته وقتی موتور V12 آستون از خواب بیدار میشود، شجاعت رقابت با پورشه را پیدا خواهد کرد. این موتور همچنین به لطف دو توربوشارژر، گشتاور فوقالعادهای دارد که بسیار بیشتر از پورشه است. هرچند والور یک نیروگاه V12 وحشی در جلو دارد ولی هنوز هم کمی از راحتی ساختههای آستونمارتین را به ارث برده و بهاندازهٔ پورشه تهاجمی احساس نمیشود. درنتیجه، والور هنوز هم میتواند مثل یک گرند تورر رفتار کند. آستون آنقدر گشتاور دارد که میتوان خودرو را در دندهٔ چهار به حال خود رها کرد و با هر سرعتی به حرکت ادامه داد. در این خودرو نیاز چندانی به تعویض دنده احساس نمیشود هرچند که آن دستهدندهٔ چوبی والور فوقالعاده به نظر میرسد.
در ۹۱۱ احساس میکنید خیلی به جاده نزدیکتر هستید و از سروصدای مسیر بیشتر آزار خواهید دید ولی اگر S/T را هم در دندهٔ شش قرار دهید و کروز کنترل را روشن کنید، این خودرو هم میتواند نقش یک گرند تورر را بازی کند اما نه به خوبی آستون. موضوع لذتبخش در مورد هردو خودرو این است که در دنیایی بهدوراز شاسیبلندها، سهامداران، حاشیهٔ سود، سهم بازار و اشتراک پلتفرم، بهترین خودروهایی هستند که آستونمارتین و پورشه ساختهاند. از انگلستان یک خودروی عضلانی میلیون دلاری که کتوشلوار به تن کرده و از آلمان یک خودروی مسابقهای موتور عقب با مهندسی بینظیر. در این خودروها وقتی دنده را عوض میکنید، میتوانید شوق و شور درون آنها را احساس کنید.
این ماشینها طبق فرمولهای سنتی برای علاقهمندان به رانندگی ساخته شدهاند. کسانی که دوست دارند فرایندهای مکانیکی را با دست خودشان انجام دهند نه توسط کامپیوترها. این موضوع فقط در مورد ویژگیهای فنی S/T و والور صدق نمیکند زیرا این خودروها حتی در طراحی بیرونی و تودوزی هم کمی حال و هوای رترو دارند. بااینحال، تعداد چنین علاقهمندانی خیلی کم است. در دنیای خودروهای الکتریکی و خودران، چنین افراد معدودی مثل کسانی هستند که کار با گوشیهای موبایل دکمهای را به لمسی ترجیح میدهند.
رانندگی با این دو خودروی فوقالعاده واقعیت مهمی را نشان میدهد. این که ما به قدرت زیاد و عمدتاً غیرقابل استفاده نیاز نداریم و احساسی که ماشین از طریق شخصیت منحصربهفردش در راننده ایجاد میکند و تعاملی که او میتواند با خودرو داشته باشد مهم است. پس زندهباد ترکیب پیشرانهٔ دیوانهوار با گیربکس دستی!
مشخصات فنی
آستونمارتین والور | پورشه ۹۱۱ S/T | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو | ۴.۰ لیتری H6 |
قدرت | ۷۱۵ اسب بخار | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۵ نیوتن متر | ۴۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه | ۳.۷ ثانیه |
وزن | ۱۷۷۰ کیلوگرم | ۱۳۸۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲ میلیون دلار | ۲۹۱ هزار دلار |
Hf
۸ فروردین ۱۴۰۴عجب مقاله عالیی بود.
انتخابم پورشه هست.
طراحیش بی نظیره و شتابش بیشتره
اما استون هم جذابیت خاص خودشو داره.
ولی ظاهرش اصلا به پورشه نمیرسه
کورشه
۹ فروردین ۱۴۰۴ضاهرش از طراحی شیش دهه قبل پورشه بهتره و تو هم برای جذب کاربران غیر آلمانی باز با خودرو آلمانی اون حرف رو زدی
دکتر استاپ
۸ فروردین ۱۴۰۴مقایسه فیل و فنجون
bMw
۸ فروردین ۱۴۰۴یا خدا v12 توئین توربو دنده دستی!!
ولی خب ۲ میلون دلار هم هست
اما از اونور پورشه شتابش بیشتره و قیمت کمتری داره اما هیچ وقت نمیتونه لذت v12 استون مارتین رو بده
R@min
۸ فروردین ۱۴۰۴برای لذت بردن از رانندگی نیازی نیست این هزینه ها تو مشتری فرو بره هر چند قشر خریدار این محصولات هم دلال هستن.
همین الان ماستنگ دارک هورس، بیمر M4، کررا دنده دستی، لوتوس امیرا و… همون هیجان مد نظر این کارشناسارو میدن نه با قیمت های فضایی، برای کسانی که واقعا دنبال لذت رانندگی باشن.
𝐀𝐥𝐢
۸ فروردین ۱۴۰۴خیلی کیف کردم با این مقایسه
انتخابم ۹۱۱ ولی استون مارتین به مراتب خاص تر از پورشس
bMw
۸ فروردین ۱۴۰۴و اما ظلاهر استون مارتین زیاد جالب نیست اما پورشه همچنان ریشه ی ۹۱۱ کلاسیک رو تو نسل های جدیدش قرار داده بود و همچنان هست
Yaghoob
۸ فروردین ۱۴۰۴ساعت ها میشه فقط به رینگ های استون مارتین نگاه کرد
۸ فروردین ۱۴۰۴استون دیگه چه سمیه 😂😂
nima.jdm
۸ فروردین ۱۴۰۴چشه مگه به این خوشگلی
۸ فروردین ۱۴۰۴نمیدونم فکر کردم همه ازش بدشون میاد منم یه چیزی گفتم 😐
DB11
۸ فروردین ۱۴۰۴طراحیای استون اصن یه لیگ دگ بازی میکنه. نداریم شرکتی هرچی میزنه شاهکار باشه! چیه این استون!
مازیار
۸ فروردین ۱۴۰۴ظاهرا این 911ST مصداق آنچه خوبان همه دارند هست
nima.jdm
۸ فروردین ۱۴۰۴اره با گیربکس دستی
آرش
۸ فروردین ۱۴۰۴دو میلیون دلار برای یه آستون مارتین که در اصل ونکوئیش هست اصلا عقلانی نیست با این قیمت میشه دو سه تا سوپر کار دهه ۲۰۰۰ خرید مثل slr , carrera gt , Enzo یا مزراتی mc 12 بخری.
آریا
۸ فروردین ۱۴۰۴خود انزو به تنهایی بالایی دو میلیون دلاره دادا
انتظار داری غول 12 سیلندر فراری که لیمیتد هم هست ارزون باشه
تازه اینایی که اسم بردی هایپر کار هستن نه سوپر اسپرت
مازراتی mc12 هم خودش حدود 4 میلیونه
amir3715
۸ فروردین ۱۴۰۴دو ماشین بی نظیر و خاص توی این دوران
کسانی که این ماشین هارو می خرن یعنی یارو دنبال لذت رانندگی هست و یک ماشین بازه کامله. به نظر من هم پورشه فقط به خاطر طراحی متعارف ترش.
کلا آدم ها موقع ماشین خریدن به سه دسته تقسیم میشن اونهایی که چندان علاقه خاصی به ماشین ندارن و دنبال یک وسیله نقلیه ساده و کار آمد برای رفت و آمد هستن دسته دوم آدم هایی هستن که فقط با ماشین دنبال جلب توجه هستن و ماشین هایی میخرن با حجم قدرت بسیار بالا طراحی به دور از اصالت و نامتعارف کابین هایی با نمایشگر هایی بزرگ با رابط کاربری پیچیده گرچه بیشتر ماشین ها همین شکلی شدن جدیدا و اسم خودشون هم میزارن ماشین باز و دسته سوم آدم هایین که واقعا ماشین باز هستن و دنبال لذت بردن از رانندگی هستن و دنبال ماشین هایی هستن که باهاش تعامل داشته باشن و نه فقط قدرت ماورایی پورشه هم برای این دسته از افراد ماشین تولید میکنه پس دمش گرم و زنده باد پورشه که برای ماشین باز ها ماشین میسازه
amirmohammadja79
۸ فروردین ۱۴۰۴پورشه تا ابعد :)
قدرت معقول موتور، گیربکس دستی، وزن کم و… پورشه جواهر ساخته
چقد ناراحت کنندهس که نمیتونم همچین دلبری رو داشته باشم
مصطفی
۸ فروردین ۱۴۰۴تو این بساز و بکوب گیربکس های اتوماتیک
این دو تا دنده دستی هستن واقعا عالیه …
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۹ فروردین ۱۴۰۴به نظر من اگر کسی بخواد لذت اورگانیکتر ببره تو رانندگی ورزشی بهترین گزینه در حال حاضر موستانگ دارک هورس هستش.یه وی۸ حجیم و تنفس طبیعی با صدای رعد آسا یه طراحی زیبا و رترو یه گیربکس دستی بی نقص دیفرانسیل عقب و قیمت بی نظیر.بعدش بیمر ام ۴ هست عالی خوده ۹۱۱ هم هست.و بهترین گزینه که کاربردی باشه دوتا سدان کدیلاک هست که خودم عاشق ct5 v بلک وینگ هستم.البته سوپرا هم هست
SepehrV10
۱۰ فروردین ۱۴۰۴اینا تنها وجه اشتراکشون گیربکس و دیفرانسیلشونه