پورشه

حراج پورشه 906 زیباترین خودروی اشتوتگارت با قیمت 2.2 میلیون دلار

بسیاری از کارشناسان و طرفداران دنیای خودرو، پورشه ۹۰۶ را جزو زیباترین محصولات تاریخ این برند می‌دانند.

پورشه ۹۰۶ در سال ۱۹۶۶ و به عنوان نسخه‌ای کاملاً بازطراحی شده از ۹۰۴ معرفی شد. هر دو خودرو نسخه‌های جاده مدل‌های مسابقه حاضر در کلاس خودروهای ۲ لیتری بودند و در دوران خود حرف اول را می‌زدند. ۹۰۶ از نسخه اصلاح شده پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری تخت پورشه ۹۱۱ استفاده می‌کرد و به شاسی فریم فضایی لوله‌ای و بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس مجهز شده بود. رقیب اصلی این خودروی آلمانی را می‌توان فراری دینو 206P دانست.

پورشه ۹۰۶ در سال ۱۹۶۶ و به عنوان جایگزین ۹۰۴ معرفی شد. خودروی موردبحث بر اساس قوانین خودروهای گروه ۴ توسعه یافت و طراحی آن با هدایت فردیناند پژ انجام شد. به منظور بهبود حداکثری راندمان آیرودینامیکی، ۹۰۶ در تونل باد تست شد. شاسی فریم فضایی سبک‌وزن و لوله‌ای به همراه بدنه فایبرگلاس جزو ویژگی‌های شاخص خودرو بودند. نیروبخش محصول زیبای پورشه پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری تخت هوا خنک برگرفته از ۹۱۱ بود. این پیشرانه در ۹۰۶ قدرت ۲۱۰ اسب بخار تولید می‌کرد و نیروی خود را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها می‌رساند. ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و سیستم تعلیق مستقل با تنظیمات مسابقه هم جزو دیگر ویژگی‌های خودرو بودند. حداکثر سرعت پورشه ۹۰۶ به بیش از ۲۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این خودرو به موفقیتی آنی دست‌ یافت و با شکست دادن فراری دینو 206P در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا ۱۹۶۶ پیروز کلاس خود شد. پس از آن بود که پیروزی‌های محصول موفق پورشه ادامه یافت که از جمله آن‌ها می‌توان به قهرمانی در تارگا فلوریو ۱۹۶۶، پیروزی کلاس خود در ۲۴ ساعته لمان ۱۹۶۶، قهرمانی‌های مختلف در لاگونا سکا و… اشاره کرد. خودرویی که مشاهده می‌کنید پورشه ۹۰۶ کررا ۶ مدل ۱۹۶۶ است که با رانندگی سپ گریگر در مسابقات کلاس ۲ لیتری قهرمانی تپه نوردی اروپا شرکت کرد. این خودرو هم‌اکنون بازسازی شده و با قیمت تخمینی ۱.۸ تا ۲.۲ میلیون دلار حراج خواهد شد.

پورشه در مجموع تنها ۶۵ دستگاه از کررا ۶ را تولید کرد که ۵۲ دستگاه آن‌ها به پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری تخت ۹۱۱ R مجهز بوده‌اند. ژرمن‌ها برای شرکت در کلاس خودروهای گروه ۴ فیا می‌بایست ۵۰ خودرو را تولید می‌کردند و همه آن‌ها می‌بایست مجوز حضور در معابر عمومی را کسب کرده و از دو صندلی کاربردی سود می‌بردند. برای این خودروی جدید یک شاسی فریم فضایی فولادی در نظر گرفته شد که به خاطر استحکام بالا مشهور گشت. بدنه فایبرگلاس ۹۰۶ نیز با کمک تونل باد توسعه یافت تا در سرعت‌های بالا حداکثر راندمان آیرودینامیکی را داشته باشد.

در بطن خودروی موردبحث نسخه‌ای اصلاح شده از پیشرانه ۲ لیتری پورشه ۹۱۱ R قرار داشت. این پیشرانه به میل‌لنگ فولاد فورج کاری شده و یاتاقان‌های تیتانیومی مجهز شد و در دور ۸ هزار ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید کرد که برای پیشرانه ۲ لیتری آن دوران عدد قابل‌توجهی محسوب می‌شود. پورشه ۹۰۶ با وزن ۵۸۰ کیلوگرم حداکثر سرعت فراتر از ۲۸۰ کیلومتر در ساعت داشت.

واضح بود که پورشه امیدهای زیادی به ۹۰۶ کررا ۶ جدید داشت و با شکست دادن فراری دینو 206P در رقابت‌های ۲۴ ساعته دیتونا ۱۹۶۶ این موضوع را به خوبی نشان داد. در همان سال پیروزی‌های متنوعی در رقابت‌هایی همچون تارگا فلوریو، ۲۴ ساعته لمان، ۱۲ ساعته سبرینگ، ۱۰۰۰ کیلومتری اسپا و مونزا و… به دست آمد. به دلیل سقف تولید محدود و از بین رفتن برخی مدل‌ها در تصادفات درون پیست، ۹۰۶ های باقی مانده جزو گران‌ترین محصولات بازار به شمار می‌روند و البته جزو زیباترین خودروهای تاریخ پورشه نیز هستند.

خودرویی که در تصاویر حضور دارد از رنگ قرمز کلاسیک سود می‌برد و لاستیک‌های مسابقه‌ای دانلوپ مجهز است. این خودرو در سال ۱۹۶۶ به سپ گریگر نمایندگی فولکس‌واگن پورشه در مونیخ تحویل داده شد. او راننده مسابقات هر دو برند در بسیاری از رقابت‌های اروپایی بود و با همین خودرو در چندین رقابت به قهرمانی رسید. به خاطر استهلاک پیشرانه در طول این مسابقات، گریگر مجبور شد پیشرانه را تعویض کند. ۹۰۶ کررا ۶ موردبحث بعدها به فرد دیگری واگذار شد و در نهایت در برخی رویدادهای موتور اسپرت حضور یافت. نهایتاً کوین ژانت متخصص خودروهای مسابقه‌ای پورشه فرایند بازسازی کاملی را روی ۹۰۶ انجام داد و آن را درست به مشخصات کارخانه بازگرداند. این خودرو هم‌اکنون در حراجی شرکت می‌کند و تخمین زده شده با قیمت بین ۱.۸ تا ۲.۲ میلیون دلار به فروش رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. parhamiof

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (753 ديدگاه)

    نوازش چشم 100 درصد تضمینی

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. ممد ژانگولر

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4151 ديدگاه)

      قدیما خودشون میشستم با عشق دونه به دونه از قسمتهارو طراحی میکردن و با روش های سخت دایکست قالبگیری میکردن که همچین عروسک و شاهکارهایی بوجود امده. الان چی همه چی شده هوش مصنوعی و کامپیوتر و ژست . طرف با ی فنجون قهوه تو دست راستش یک موس کامپیوتر ماشین طراحی میکنه بعد میشه معروف ترین طراح جهان بابت مزد کارشم یک ویلای ۵۰۰میلیون دلاری بهش میدن آخرشم به طرحش نگاه میکنی با تخم مرغ دایناسور هیچ فرقی نداره.

      موافقم 11
      مخالفم 1
  2. ar-ma-n

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    طراحی جلو بخصوص عقب خیلی هماهنگ طراح این ماشین کی بوده چون خیلی شبی ماشین های ایتالیایی شده؟؟

    راستشو بخوای اول فکر کردم 12 سیلندر ولی جدا از هم اینا.🤣😍

    واس خودش شاهکاری بوده کو تو اون زمان با اون حجم موتور فراری دینو به چالش کشیده بود 🤔

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. مهردادکمال

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    خداییش مفته

  4. amir-mr

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (402 ديدگاه)

    فوق‌العاده زیباست
    دیدنش واقعا لذت بخشه
    بعد این همه سال زیبایی درون این ماشین موج میزنه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. یوسف

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    جالبه که خیلی شبیه طراحی های فراری هست تا پورشه…. جالبتر اینکه فراری رو شکست داده.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      شباهت اتومبیل‌های اسپرت به هم تو برهه های زمانی عجیب نیست مثل امروز تو فرمول یک یا لمان و غیره
      مهمترین دلیلش هم اجبارات آئرودینامیک هست البته به فراخور زمان

  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1555 ديدگاه)

    همه چیش زیباست یه زشتی نمیشه توش پیدا کرد

  7. Mamad

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    خداییش قیمتش خوبه حداقل از اون اوروسی که منصوری درست کرده بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. محمدهادی

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    حقیقتا زیباس و البته بطرز حیرت انگیزی سبک
    ببینم اینا توی پیست توی شرایط مسابقه سر پیچ ها حداکثر چقد نیروی شتاب جانبی تحمل میکرده؟
    ۹۱۷ معروف بعد از این ساخته شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا