تاکنون به این فکر کردهاید که چرا خودروهای پورشه صدای بسیار جذابی دارند؟ شاید با شنیدن پاسخ این سؤال متعجب شوید!
آیا تاکنون درباره یک موجود بدون چهره که شما را تعقیب میکند کابوسی دیدهاید؟ آیا پشت فرمان خودروهای پورشه تولید سال ۲۰۱۵ به بعد نشستهاید؟ اگر پاسخ هر دو سؤال مثبت است پس بهتر است ادامه مطلب را بخوانید چراکه میتوانیم توضیحی برای سؤالات ارائه کنیم. با ماژول آکوستیک صدای پورشه آشنا شوید! این ماژول ظاهری شبیه انسان دارد و ژرمنها نام سام SAM را نیز برای آن انتخاب کردهاند. این ماژول در سال ۲۰۱۵ خلق شد تا به پورشه در بررسی صدای داخل محصولات خود کمک کند چراکه با همهگیر شدن خودروهای برقی این فرایند مهمتر از هر زمان دیگری به نظر میرسد. تنظیمات جذاب صدای اگزوز یک موضوع مهم است اما زمانی که خبری از پیشرانه درونسوز در خودرو نباشد وجود صداهای دیگر اهمیت بیشتری خواهد داشت.
به همین منظور پورشه سام را تولید کرده است، ماژولی که دارای تمامی قطعات مرتبط با صدای خودروها در داخل سر خود است. البته این سیستم فاقد سوکت های چشم یا دماغ بوده اما گوشهای آن کاملاً جلبتوجه میکند. در هر گوش میکروفون مخصوص به خود برای ضبط صداها کار گذاشته شده و سام میتواند تا حداکثر ۱۳۰ دسیبل صدا را بشنود. به این ترتیب پورشه میتواند یک جفت گوش اضافی برای بررسی همهچیز، از صدای کلیک دکمهها گرفته تا پیشرانههای ۶ سیلندر را داشته باشد. دیوید سادوفسکی مهندس صدای پورشه میگوید:
ما بهصورت طبیعی دارای سیستم اندازهگیری صدا در دو گوش خود هستیم؛ اما سام به ما اجازه میدهد یک جفت گوش اضافی را برای تست همهچیز داشته باشیم و بتوانیم آن را در هر جای خودرو از جمله صندلیهای عقب قرار دهیم
سام هم در آزمایشگاه و هم در جاده بکار میرود و در سال حدود ۱۹۰۰ کیلومتر را طی میکند. میتوان تصور کرد که لحظات جالبی به خاطر برهمکنش بین مهندسان پورشه و عابران گوشه و کنار خیابان رخ میدهد. با این وجود کار سام و تیم پورشه اهمیت زیادی دارد چراکه باید تجربه شنیداری خوبی را به ویژه در عصر خودروهای برقی ارائه نمایند. سادوفسکی میافزاید:
موتور برقی یک صدای ناله ضعیف دارد و به همین خاطر است که به عنوان مثال در پورشه تایکان صدای بیشتری بهصورت مصنوعی ارائه میشود. وظیفه ما اطمینان حاصل کردن از کیفیت صدای موجود دارد تا بتوانیم بهترین تجربه شنیداری را در خودروهای پورشه ارائه کنیم.
مجتبی .
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳برا مدیران دوخودرو ساز برتر قرن بهونه استخدام چند نور چشمی درست شد(مهندس صدا) عمرا اگه تاحالا به گوش مبارک رسیده بوده.
𝐀𝐥𝐢
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳فناوری جالبی
froG-driVer
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳کلا هیچی از مقاله نفهمیدم ولی واقعا صدا های جذابی دارن
BlackWing
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳یکی از جذاب ترین صداها رو بین تمام محصولات جدید ، پورشه 911 GT3 داره با موتور تخت و ردلاین ۹ هزار دور ، واقعاً روح آدمو جلا میده 🤌🏼🔥
Mr. gt c
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳دست مریزاد، یادمه یاماها هم در موتور سیکلت هایش برای صدای جذاب برنامه مشابه دارد، مخصوصا ام تی ۹ که بسیار خوش صدا است یا آر ۱
amir
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳porsche always has been unique among car manufacturers
مجتبی
۱ خرداد ۱۴۰۳آفرین. دقیقا
زیزیگولو
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳صدای موتورای ۱۲ سیلندر از همه جذابتر و دلنشین تره 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.instagram.com/reel/C5wB5etMsNp/?igsh=MXdqajA0YzhjOWQ5Mw==
ولی البته جدای از این ویدیو کسایی که ماشینای ۱۲ سیلندر رو از نزدیک دیدن و صدای غرش موتورشونو شنیدن درک میکنن که من چی میگم
FY
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳منم تجربه شو دارم😁 از همه چی جذاب تره
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳والا تا جایی که ما دنبال میکنیم فقط یه gt3 هست که صدای خوبی داره منظورم انجین ۶ تخت ۴ لیتری تنفس طبیعی هست و بقیه انجینهای پورشه واقعا در حد جارو برقی صدا تولید میکنن انصافا بد صدا هستن تو وی ۸ ها هم که صداها رو خفه کردن و مالی نیست البته وی۸ هم ماله خودشون نیست یه انجین مشترکه
اوسا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳صدای غرش دوج و مازراتی خیلی جذابتر از پورشه هست
JaMsHiD
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیتونن یه دستگاه دیگه بزارن که با سرعت موتور برقی بچرخه و صدا تولید کنه؟ و مثل ماشین های درون سوز صدای خاص خودشو القا کنه بدون استفاده از بلندگو؟
jalopy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳میتونن مثل بچگی ما زیر سپر دوچرخه بطری آب معدنی بزارن
JaMsHiD
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳این عالی بود😂لعنتی واسه من صدا هشت سیلندر میداد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰
mehran911
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳در وایساخ روی هر چیزی مربوط به خودرو کار میشه، “”هر چیزی””
فارغ از اینکه تامین کنندهها در چه سطحی کار میکنن
.
هفتهای که گذشت یکی از جذابترین هفتهها در تاریخ موتوراسپورت پورشه بود
۱و۲ در کلاس هایپر اسپا
۱و۲ در کلاس GT اسپا
۱و۳ کلاس هایپر لاگونا Imsa
قهرمانی GTD pro لاگونا imsa
به علاوه قهرمانی فرمول E برلین
پورشه این هفته فقط قهرمان شد.
.
دم مهندسای وایساخ گرم
.
Ever ahead
Arya
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳با تمام احترام ولی صدای پورشه اصلا در حد صدای لامبورگینی و فراری نیست
mehran911
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳از نظرات مشخصه
شاید دوستان متوجه داستان نیستن
ببینید مسئله این نیست که پیشرانه چه صدای تولید میکنه، مسئله اینه که در مجموع چه صدایی به گوش شخص راننده میرسه…
تصور کنید بیرون خودرو ایستادید و از صدای خوب پیشرانه لذت میبرید اما همون صدا وقتی به گوش راننده میرسه اون جذابیت رو نداشته باشه
حالا این صدا رو تعمیم بدید به همه قطعات داخل خودرو اعم از صدای بسته شدن درب یا زدن فلان کلید فیزیکی یا صدای جریان هوای سیستم تهویه مطبوع و….
.
مسئله صدا سالهاست برای پورشه اهمیت داره
پورشه از پردازش صدا برای کنترل کیفیت قطعات تولیدی بکار رفته در داخل ماشین هم استفاده میکنه
موضوع به صدا افتادن قطعات داخل کابین بعد از فلان هزار کیلومتر پیمایش برای لوکسساز ها بینهایت اهمیت داره. به هر حال بیصدا موندن کابین خودرو مهمه
دو سه سال پیش پورشه اومد قطعات داخل کابین رو در محفظههایی تحت اتمسفر با فشار بالا آزمایش کرد به این شکل که هر قطعه در معرض فشاری چندین برابر بیش از فشار جو قرار میگرفت در این حالت با افزایش فشار، قطعات شروع به تولید صدا های مختلف میکنن نوع صدا (مثلا زیر یا بم بودن) و اینکه صدا در چه دسیبلی باشه و از کدوم قسمت از قطعه باشه نشون میده فلان نقطه از قطعه داره بیشترین فشار رو تحمل میکنه. با اینکار به نوعی به اصطلاح تنش و کُرنش اون نقطه از قطعه بدست میاد
حالا تصور کنید این صدا توسط یک سیستم پیشرفته آنالیز صدا بر پایه یادگیری ماشین کار کنه، و الگوی و نقشهی صوتی اون قطعه بدست بیاد… خلاصه این که نقاط تحت تنش که تولید صدا میکنن مشخص میشن و در فرآیند تولید اصلاح میشن تا در مجموع در طولانی مدت کابین دیرتر به صدا بیوفته…
.
قبلا گفتم داستان اینه که پورشه و صدالبته اروپا در صنعت خودرو ی لیگ دیگه بازی میکنن…
khashayar0
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳مهران عزیز اگه بیشتر کامنت بزاری خیلی خوشحال میشم.
آریا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم به جز 911 Gt3 rs محصولات دیگر پورش صدای زیبایی ندارند
BMW
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳چه عجیبرو جالب
عارف رضاییان
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳سلطان صدا ایتالیاییها هستن هم خودرو وهم موتور سیکلت در مازراتی و فراری و لامبورگینی و موتور سیکلت های دوکاتی حتی بنلی معروفن
علی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای صدا لامبورگینی
جایگاه دوم. بنز های موتور amg
جایگاه سوم پورشه و فراری