شرکت اِوِراتی از پورشه ۹۶۴ RSR خود با قوای محرکه برقی رونمایی کرد. این خودرو صفر تا صد ۳.۷ ثانیهای دارد.
این روزها پروژههای بازتولید متنوعی از پورشه ۹۱۱ معرفی میشوند که از جمله آنها میتوان به خودروهای زینگر، گانتر ورکس، تاتیل و… اشاره کرد. هماکنون نوبت به کمپانی بریتانیایی اِوِراتی رسیده که کار روی ۹۱۱ را شروع کرده و آن را به محصولی برقی تبدیل کند. این خودرو ادای احترامی به ۹۶۴ RS با پیشرانه اصلی ۳.۸ لیتری محسوب میشود هرچند کمی جای صحبت درباره آن وجود دارد.
پیش از اشاره به جزئیات این خودرو بهتر است درباره پروژه مدنظر اِوِراتی صحبت کنیم. این شرکت قلب ۹۱۱ یعنی پیشرانه ۶ سیلندر تخت را بیرون آورده و بجای آن دو موتور برقی را پشت اکسل عقب قرار داده است. سپس باتریها به خودرو اضافه شدهاند اما به منظور حفظ توزیع وزن بهینه، باتریها در جلو و عقب خودرو قرار گرفتهاند. اِوِراتی مدعی است کاراکتر منحصربهفرد ۹۱۱ از ۶۰ سال قبل تاکنون را حفظ میکند.
با در نظر گرفته تمامی موارد، آنها خودرویی کمهزینه و هیجانانگیز را تولید کردهاند که هم شبیه ۹۱۱ قدیمی است و هم از نظر قوای محرکه نگاهی رو به جلو دارد. البته خودرویی که مشاهده میکنید کمی ناامیدکننده جلوه میکند. خودروی زرد رنگ حاضر در تصاویر از ۹۶۴ RSR مجهز به پیشرانه ۳.۸ لیتری الهام گرفته است. آن خودرو یکی از خاصترین ۹۱۱ های دوران خود محسوب میشد و از موتور اسپرت الهام گرفته بود. کیت بدنه پهن، بال بزرگ و پیشرانهای با قدرت ۳۲۵ اسب بخار و گیربکس ۵ سرعته دستی جزو برجستهترین ویژگیهای ۹۶۴ RSR اصلی به شمار میروند. در واقع باید بگوییم این خودرویی مسابقهای برای جادهها بود. نسخههای تمیز این خودرو با قیمتهای بالایی خریدوفروش میشوند و در سال ۲۰۲۲ یکی از آنها با قیمت ۱.۲ میلیون دلار فروخته شد.
پورشه ۹۶۴ RSR اِوِراتی احتمالاً کیفیت بهتری نسبت به قبل دارد و برای محیطزیست نیز بهتر است. این خودرو حتی در عرض ۳.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد و که حدود ۱ ثانیه بهتر از نسخه اصلی خواهد بود. البته نکته این است که درباره خودرویی همچون RSR موضوع به کیفیت ساخت، اهمیت به محیطزیست یا سریع بودن آن مربوط نیست. آنچه اهمیت دارد این است که RSR چه چیزی را نشان میدهد. در واقع این خودرو به زمانی تعلق دارد که همهچیز به درگیری مکانیکی عمیق انسان و خودرو مربوط میشد.
۹۶۹ RSR چنین تجربهای را حدود ۳۰ سال پیش ارائه میکرد، خودرویی که نیازمند توجه راننده در هر زمانی بود و پیشرانهای فوقالعاده داشت. اگر این پیشرانه را حذف کرده و بجای آن از باتری و موتور برقی استفاده کنید اگرچه همچنان خودرویی هیجانانگیز خواهید داشت اما دیگر همان خودروی سابق نخواهد بود. در واقع یک خودروی برقی اسپرت و جذاب خواهید داشت که ارتباط چندانی با مدل اصلی ندارد. شما کیت بدنه پورشه ۹۱۱ را دارید و از طرفی پیشرانه و گیربکس را حذف میکنید. در واقع تمامی جذابیتی که از قوای محرکه حاصل میشود از بین رفته و خودرویی تولید میکنید که در حالت سکون شبیه جذابترین نسخه پورشه ۹۱۱ است و شاید سواری جذابی هم داشته باشد اما فاقد یکی از مهمترین عناصر مدل اصلی است. منظور ما این نیست که تبدیل خودروهای درونسوز به برقی کار بیفایدهای خواهد بود بلکه برعکس، برخی خودروهای لوکس قدیمی هستند که با قوای محرکه برقی بهتر خواهند شد اما به نظر ما چنین چیزی درباره ۹۱۱ جواب نداده است. نظر شما دراینباره چیست؟
Arshia m3csl
۵ دی ۱۴۰۲کسی ۶ سیلندر هواخنک و تخت ۹۱۱ کلاسیک رو ورداره و موتور برقی بزاره جاش باید بره تو کوره هیتلر
NAVID۰۰۹۸
۵ دی ۱۴۰۲فقط رنگش ، اینقدر باکیفیت و جذابه که از تو عکسم داره داد میزنه جَبَروتِشو !
۵ دی ۱۴۰۲ماشین خوبیه ولی حیف تو ایران نیست وگرنه ازش یدونه میخریدم(ماکت ساخت چینشو)
۵ دی ۱۴۰۲اون برام جنسیس بود ولی من پراید قسطی میخواستم💔
Arshia m3csl
۵ دی ۱۴۰۲ماکت سولیدو داره میتونی با ۳ میلیون و ۴۰۰ بخریش
۵ دی ۱۴۰۲پول ندارم من ازون ماکت ۱۰۰ تومنی ها میخوام 😂💔
shetab-car
۵ دی ۱۴۰۲حیف این جواهر نیست برقی بشه؟
Parsa
۶ دی ۱۴۰۲اصلا خودرو برقی معنا نداره
خودرو یعنی چیزی که موتوری داشته باشه که ۴ عمل اصلی رو داشته باشه
فرزاد افشار
۲۳ دی ۱۴۰۲چ ماشین خاصیه بعد از ۶۰ سال هنوز قشنگی و وقار خاص پورشه رو حفظ کرده