نبرد سریعترین سوپراسپرتهای بازار در ۴۰۰ متر، فراری ۲۹۶ GTB، پورشه ۹۱۱ توربو S، لامبورگینی هوراکان پرفورمانته یا مکلارن 750S، کدامیک سریعتر است؟
هرچند این روزها الکتریکیسازی تا حد زیادی هیجان را از جهان خودرو گرفته است اما هنوز هم میتوان سوپراسپرتهای بنزینی جذابی را در بازار دید که غرش پیشرانههای آنها هر عشق ماشینی را به وجد میآورد. حال برای اینکه ببینیم در سال ۲۰۲۴ کدام سوپراسپرتها سریعتر هستند، مت واتسون از کارواو چهار نمونه از سریعترین ابرخودروهای حال حاضر بازار را برای برگزاری مسابقهٔ درگ هیجانانگیزی گرد هم جمع کرده است. البته یکی از این خودروها متعلق به سال ۲۰۱۷ بوده و هماکنون در بازار حضور ندارد اما نسخههای جدیدتر آن همچنان عرضه میشود.
جدیدترین عضو این جمع، مکلارن 750S است که جایگزین سوپرکار فوقالعادهٔ 720S شد. این ماشین از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی قبلی استفاده میکند که حالا خروجی آن به ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. 750S با وزن ۱۳۸۹ کیلوگرم، یکی از سبکترین خودروهای گروه است. یکی از اصلیترین رقبای سوپراسپرت جدید مکلارن، فراری ۲۹۶ GTB است. قوای محرکهٔ این خودرو اما با سه رقیب دیگر متفاوت است زیرا در سینهٔ این اسب وحشی مارانلو یک قوای محرکهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی قرار گرفته است درحالیکه رقبا همگی از پیشرانههای بنزینی خالص استفاده میکنند.
به لطف همین تفاوت، فراری با ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور، قویترین خودروی این رقابت بهحساب میآید. بااینحال، برخلاف بسیاری از سوپراسپرتهای هیبریدی، در اینجا تمام نیرو صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود. ۲۹۶ GTB همچنین پس از پورشه سنگینترین عضو گروه است. این در حالی است که ۹۱۱ توربو S با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور، در کنار لامبورگینی ضعیفترین خودروی این رقابت بهحساب میآید اما همه تاکنون دیدهایم که توربو S به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس دوکلاچهٔ فوقالعادهٔ خود، چقدر سریع است و میتواند رقبای بسیار قویتری را مغلوب کند. همچنین از پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی پورشه هم نباید غافل شد.
در آخر هم به ضعیفترین و قدیمیترین عضو جمع یعنی لامبورگینی هوراکان پرفورمانته میرسیم. این نسخهای وحشیتر و سبکتر از هوراکان اولیه بود که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 لامبورگینی که تنها موتور تنفس طبیعی این رقابت محسوب میشود، ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد را همچنان در نسخههای کنونی هوراکان مثل اوو و تکنیکا هم میبینیم و خروجی موتور V10 لامبورگینی از آن زمان افزایشی نداشته است. برتری مهم پرفورمانته نسبت به مدل جدید تکنیکا نیز برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که در درگ خط مستقیم بسیار کمککننده خواهد بود. همچنین هوراکان کمترین وزن را در بین این چهار ماشین دارد.
با توجه به اعداد که عنوان شد، فکر میکنید کدامیک از این سوپراسپرتها سریعتر ۴۰۰ متر را طی خواهد کرد؟ فراری هیبریدی قدرتمند، مکلارن سبک تازهنفس یا قاتل اشتوتگارتی سوپرکارها؟ ما نمیخواهیم نتیجهٔ مسابقه را لو بدهیم اما فقط بدانید بهجز لامبورگینی که از همه کندتر است، سه خودروی دیگر رقابت بسیار نزدیکی باهم دارند.
مقایسه مشخصات فنی
مکلارن 750S | فراری ۲۹۶ GTB | هوراکان پرفورمانته | پورشه ۹۱۱ توربو S | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۳ لیتری V6 توربو هیبریدی | ۵.۲ لیتری V10 | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت (اسببخار) | ۷۵۰ | ۸۳۰ | ۶۴۰ | ۶۵۰ |
گشتاور (نیوتنمتر) | ۸۰۰ | ۷۴۰ | ۶۰۰ | ۸۰۰ |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
وزن (کیلوگرم) | ۱۳۸۹ | ۱۴۷۰ | ۱۳۸۲ | ۱۶۴۰ |
محور محرک | عقب | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
قیمت (پوند) | ۲۵۴,۳۲۰ | ۲۴۱,۵۵۰ | ۲۰۷,۹۲۵ | ۱۸۰,۶۰۰ |
نظر شما چیست؟
علی
۳ بهمن ۱۴۰۲لامبو نزدیک 200 اسب قدرت کمتری داره تنفس طبیعی هم هست نه توربو داره نه هیبرید هست این عادلانه نیست توی درگ حتی 10 اسب بیشتر میتونه نتیجه رو عوض کنه چه برسه به 200 اسب بخار
پوریا چالش
۳ بهمن ۱۴۰۲با تمام احترام برا خودرو سازان بزرگ برنده اصلی این درگ هوراکان هست هررچند وزن فراری هم زیاده اما برنده بدون تعصب نگا کنیم پورش هست و لامبو تو ترمز گیری هم ک پورش بهترین عملکرد داشت