پورشهفراریمک لارن

درگ هیجان‌انگیز فراری F8، مک‌لارن 765LT و پورشه 911 GT2 RS

هرچند شاید پورشه ۹۱۱ GT2 RS کمی قدیمی شده باشد اما هنوز هم سوپراسپرت بسیار توانمند و سریعی است. بااین‌حال، آیا این پورشه می‌تواند حریف سوپراسپرت‌های جدیدتر مک‌لارن و فراری شود؟ مردان کارواو قصد دارند به این سؤال پاسخ دهند. بدین منظور، آن‌ها یک فراری F8 تریبوتو و یک مک‌لارن 765LT را در برابر ۹۱۱ GT2 RS قرار داده‌اند. پس بیایید بدون فوت وقت ببینیم کدام‌یک از این سوپرکارهای توربوشارژ از بقیه سریع‌تر است.

اولین خودروی این جمع فراری F8 تریبوتو است که در سال ۲۰۱۹ برای جایگزینی با ۴۸۸ معرفی شد. این ماشین از یک نیروگاه ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل شده تا نیروی خود را به چرخ‌های عقب برساند. F8 ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

رقیب بعدی مک‌لارن 765LT تولید محدود است. این خودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ 720S است که به‌خودی‌خود سوپرکار بسیار چشمگیری بود اما در 765LT مهندسان مک‌لارن به سیم آخر زده‌اند. در سینهٔ این اعجوبهٔ بریتانیایی پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربویی قرار گرفته که ۷۶۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مک‌لارن هم مثل فراری برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های عقب از یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کند. 765LT برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۴ ثانیه زمان نیاز دارد اما حداکثر سرعت آن ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

و درنهایت به پورشه ۹۱۱ GT2 RS می‌رسیم که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در تعداد محدودی ساخته شد و قدیمی‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود. برخلاف دو رقیب موتور وسط، پورشه از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده می‌کند که در عقب قرار گرفت و ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور اما مثل دو رقیب دیگر توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد.

خب فکر می‌کنید کدام‌یک از این سوپرکارهای قدرتمند در مسابقهٔ درگ پیروز شود؟ پاسخ این سؤال را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید.

مشخصات فنی

فراری F8 تریبوتو

مک‌لارن 765LT

پورشه ۹۱۱ GT2 RS

پیشرانه ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۷۲۰ اسب بخار ۷۶۵ اسب بخار ۷۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب عقب
وزن ۱۴۳۵ کیلوگرم ۱۳۴۰ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم
قیمت ۲۸۰,۰۰۰ دلار ۳۵۸,۰۰۰ دلار ۲۹۵,۰۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. ابر+عظیم+سلطان+خانِ+خفن+باحال+سوپر+ویژه+توپِ+دمش+گرم!

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (334 ديدگاه)

    جمع بزرگان!
    .
    .
    .
    .
    عجب سوپر اسپرت هایی واقعا
    به شخصه علاقه ام به ترتیب ایناست:
    1_مکی 765LT
    2_اسب وحشی F8 تریبوتو
    3_سلطان مهندسی 911GT2 RS
    (همون طور که قطعا میدونین اینا رو با یکی از لقب های شرکتاشون اسم بردم)

    موافقم 27
    مخالفم 15
    1. Reza Waffen SS

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      چرا نسخه توربو S رو نیاووردن

      موافقم 21
      مخالفم 7
  2. مازیار

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    فراری زیباست
    پورشه تکنولوژیک
    و مک لارن سریع

    البته بطور کلی عرض کردم😉

    موافقم 35
    مخالفم 5
    1. SF90 STRADALE

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4062 ديدگاه)

      آقا مازیار
      هر سه ماشین از بهترین سوپر اسپرت های حال حاضر دنیا هستن و انتخاب یک ماشین کار راحتی نیست
      بلافاصله بعد از این درگ ، فراری SF90 استراداله انتقام سختی از 765LT گرفت که به زودی شاهد این درگ یکطرفه در پدال خواهیم بود
      اینم بگم که بعد از SF90 استراداله ، مکلارن 765LT ماشین مورد علاقمه با توجه به طراحی زیبا و سریع بودنش

      موافقم 19
      مخالفم 7
      1. مازیار

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        قطعا همینطوره
        منظور من بین مدلهای مشابه درون سوز با مشخصات فنی نزدیک بهم بود

        آقای پدال همه چیز داره ایده آل میشه فقط مونده زمان زیاد تایید کامنتها
        باور کنید خیلی از تب و تاب و هیجان میاندازه قسمت کامنتها رو

  3. Clean energy (مسئولین رسیدگی کنن...)

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    بسیاردرگ عالی بود
    فقط یه سوال داشتم (خودمو جر دادم توی نت آخرش پیداش نکردم)
    سریع ترین ماشین توی پیست چیه؟

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      چنتا ماشین هستن که تو پیست واقعا سریعن یکی ۷۶۵ ، یکی ۴۸۸ پیستا ، gt بلک ، svj ، gt2 rs ، من خودم فکر میکنم سریعترینشون gt بلک هست ، بعدش بقیشون با فاصله میلی ثانیه ای

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. مازیار

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        همه رو نام بردی بجز سنا، فاتح پیستها
        فکر میکنم هنوز تو هفتاد هشتاد درصد پیستهای مشهور دنیا رکوردداره

        موافقم 11
      2. محمد امین

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        اگر نوربرگ رو معیار قرار بدیم ، سریع ترینشون gt هست ،ولی توی بقیه پیست ها این عنوان بین 488 و gt2rs میچرخه
        هرچند به طور کلی ۴۸۸ توی پیست های بیشتری سریع تر بوده ، با این‌که اکثرا خود فراری نظرات‌ نداشته

        موافقم 2
        مخالفم 8
        1. Clean energy (مسئولین رسیدگی کنن...)

          ۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1333 ديدگاه)

          نوبررینگ پورشه برترینه

          موافقم 5
          مخالفم 5
      3. Amir Ferrari

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (37 ديدگاه)

        میلی ثانیه
        ممنونم از کلمه جدید تون پرفسور

        1. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

          ۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (527 ديدگاه)

          میلی ثانیه مساوی است با هزارم ثانیه جناب در فیزیک هم اگر خونده باشید از میلی ثانیه زیاد استفاده میشه

          موافقم 10
          مخالفم 2
        2. ADAK

          ۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1858 ديدگاه)

          پروفسور صحیح اش هست ، شما که خیلی حساسی و ایرادی
          :-)

      4. AMG GT R

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1090 ديدگاه)

        سنا و sf90 کشکن ؟؟

    2. Philipp

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (73 ديدگاه)

      از بین این سه تا GT2RS
      ولی در کل فعلا GT Black Series

      موافقم 5
      مخالفم 7
    3. porsche

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (747 ديدگاه)

      هر ماشین تو یه پیست تیزه…
      مثلا ۹۱۱جیتی ۲ رکورددار نورنبرگ رینگ هستش…
      اما اگه مکلارن سنا بیاد نورنبرگ رینگ قورتش میده
      اما اگه در کل بخوای ۳تا انتخاب کنی میشه:
      ۱)مکلارن سنا
      ۲)gt2rs_SF90
      ۳)۴۸۸پیستا_مکلارن۷۶۵_مرسدس بلک سریز
      البته هیچکدوم قطعی نیست
      مثلا تو یه پیست کوچیک،یکدفعه دیدی ۴۸۸ از سنا هم رکورد بهتری ثبت کرد

      موافقم 9
      مخالفم 5
      1. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (527 ديدگاه)

        جناب پورشه فعلا gt بلک رکورد دار نوربرگرینگ هست مگر اینکه نسخه تیون شده پورشه رو مدنظر داشته باشین

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. porsche

          ۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (747 ديدگاه)

          کیت مثنی با همکاری پورشه توسعه پیدا میکنه

      2. M.Kazem.K

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (861 ديدگاه)

        مگه AMG B.S رکورد دار نوربرگ رینگ نبود بعدش GT2 RS ؟؟🤔

        1. porsche

          ۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (747 ديدگاه)

          ۱)به قول خودت بود
          با کیت مثنی ۹۱۱ سریع تره
          ۲)همه ی پیست ها نورنبرگ رینگ نیستن،تو بعضی پیست های دیگه هم gt2rs سریع تره

          موافقم 2
          مخالفم 3
    4. Clean energy (مسئولین رسیدگی کنن...)

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      ممنون از همگی👍👌

  4. AMG GT R

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    من به شخصه GT2RS رو رقیب 488 پیستا می دونم چون هردو پیست محور هستن
    765lt رو هم رقیب اونتادور میدونم
    F8 هم در اصل برای رقابت با 720s ساخته شده
    اما واضح بود 765lt برنده هست
    در کل توی این سگمنت انتخابم 720S هست چون هم راحتی و هم پرفورمنس خوب داره

    موافقم 7
    مخالفم 3
  5. Moein

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (913 ديدگاه)

    طبیعتاً بین این سه خودرو مک لارن قویتر و سریعتره
    اما بازم هیچی از جذابیت فراری کم نمیکنه ❤️

    موافقم 6
    مخالفم 4
  6. میثم

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    من که بعد از پست فراری دیتونا، عاشق فراری شدم، این در حالیه که کلا سگمنت سوپر اسپورت کلا خیلی مورد علاقه‌م نبود.
    وقعا میشه گفت خاص‌ترین برند خودرویی دنیاست

    موافقم 13
    مخالفم 2
  7. Aboaldazl demon

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (523 ديدگاه)

    فراری عشقه حتی اگه ببازه
    من به شخصه F8 رو به 765Lt و GT2 rs ترجیح میدم

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. Philipp

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (73 ديدگاه)

    واتسون انگار سر عقل اومده
    توی این هفته دو سه تا درگ جذاب دیدیم
    یکی این
    یکیم SLS BS و M3

    موافقم 10
    مخالفم 1
  9. abdi_mahdi

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (496 ديدگاه)

    درگ جذابی بود اما فکر میکنم بجای gt2وf8 توربو اس با sf90 میاوردن بهتر می بود رقابت نزدیک تریو شاهد بودیم

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. porsche

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (747 ديدگاه)

      اون موقع فقط چراغ عقبای SF90 رو شاهد بودیم

      موافقم 9
      مخالفم 3
  10. - A M I R -

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (728 ديدگاه)

    انتظارم از فراری بیشتر بود اما پورشه معرکه ظاهر شد، با وجود قدرت و گشتاور کمتر، خوب تونست فاصله رو با مکلارن حفظ کنه. اینجا نقش گیربکس معرکه و هماهنگی بی نقصش با انجین مشخص میشه.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  11. new RAMIN

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    عقل= مکلارن
    چشم= فراری
    قلب= پورشه.
    ولی من به جای gt2rs مدل توربو اس رو ترجیح میدم.

    به نظرم میشد به جای 765LT مدل 720s رو می آوردن چون 765LT کلاسش فرق داره تولید محدوده و گرونتره و یه جورایی رقیب SF90 هست. 720s به نظرم میبود تو درگ بهتر بود

    ولی انصافا فراری هر مدلیش زیباس👌

  12. SF90 STRADALE

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    فراری به زودی از دست مت واتسون شکایت میکنه چون هر سه مسابقه رو باخت !!
    برای اولین باره که با برند مورد علاقم شوخی کردم 😂😂
    به قول علی بخردی که یک آنتی فراری سرسخته ، صاحبان فراری خیلی باید حواسشون به ماشینشون باشه تا یه وقت اسمشون نره تو لیست سیاه فراری
    بلاخره فراری سوار شدن هم آداب و رسوم خودشو داره و اگه از چارچوب قوانین این برند خارج بشی باهات برخورد میشه

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. new RAMIN

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      (بلاخره فراری سوار شدن هم آداب و رسوم خودشو داره و اگه از چارچوب قوانین این برند خارج بشی باهات برخورد میشه)

      چرا فراری اینقدر سختگیره برای خرید محصولاتش؟اون سری مانی خوشبین تو اینیستاگرامش پست گذاشته بود چرا فراری نداره به طور خلاصه گفت فراری میخواستم بخرم ولی قوانین مسخره و لج بازی فراری منو از خریدش منصرف کرد.

      قوانین عجیب غریب فراری برای خرید محصولاتش رو قدیم در اینترنت خونده بودم خداوکیلی خرید رولزرویس اینقدر دردسر نداره😂چرا ایقدر سختگیره؟ قوانین خرید فراری حتی از خرید بوگاتی هم سختیگرانه تره… واقعا چرا ایقندر سختگیره؟ مسخره ترین قانون هم به نظرم این هست اگه لامبورگینی داری نمیتونی فراری بخری😑

      1. Philipp

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        بعد این پیام کنجکاو شدم رفتم خوندم
        مسخره تر از اینکه نباید لامبو داشته باشی
        اینه که باید بالای 40 سالت باشه
        آخه چرا :||||||||||||
        یه سری قانون دیگه هم هست که مثلا ماشینو نمی تونی صورتی کنی (خداروشکر) و چیزای خیلی الکی توی چشم بهش بزنی یا نمیتونی تیونش کنی که اینا اتفاقا خوبن

      2. SF90 STRADALE

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (4062 ديدگاه)

        چندتا از قوانین مالکیت محصولات فراری که من یادمه و قطعاً بیشتر از اینهاست ….
        ۱. تغییر رنگ ماشین فقط با اجازه فراری باید باشه
        ۲. برچسب زدن به گونه ای که ظاهر ماشین معلوم نباشه و نشه تشخیص بدی فراری هست ممنوعه
        ۳. لوگوی فراری رو فقط با اجازه فراری میتونی عوض کنی (قابل توجه تیونرها مخصوصاً جناب منصوری)
        ۴. استفاده از فراری برای تبلیغ برند مورد علاقه ات ، شکایت فراری را در پی خواهد داشت

        1. Philipp

          ۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          تا یکسال نمیتونی ماشین رو بفروشی بعد اون هم حتما باید اجازه بگیری
          بعد خرید حتما باید یه سر به Headquartes (فارسیشو یادم رفت) فراری توی مارانلو بزنی
          باید ثابت کنی می تونی فراری های بیشتری بخری
          نباید لامبو داشته باشی
          باید بالای 40 سال باشی
          ماشینو نمی تونی خیلی زیاد تیون کنی (در حد رینگ و یکم تریم)
          باید با مالکین فراری مثل خانواده رفتار کنی
          فراری اگه هوس کرد می تونه ماشین رو دوباره ازت بخره

          خدایی بعضیاش خیلی سمن

      3. AMG GT R

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1090 ديدگاه)

        بنظرم کار فراری معقول هست
        شما حساب کن کلی آدم و مهندس و زمان زیاد صرف میشه و نهایتا تولیدشون پایین تر از 5000 دستگاه تولید میشه
        خداوکیلی شما حرصت در نمیاد اگه یکی مست باشه باهاش تصادف کنه
        بزنه سقف ماشین رو ببره

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Philipp

          ۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          همش خوب و منطقی بود بجزدوتا
          یکی اینکه باید بالای 40 سال داشته باشی
          یکی هم اینکه اگه لامبو داشته باشی نمی تونی بخری بعد فرضا شخص من از مورسیه لاگو خیلی خوشم میاد از انزو هم همینطور
          اونوقت فرضا اگه پولشو داشته باشم باید یکیشونو انتخاب کنم براچی آخه :|

      4. M.Kazem.K

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (861 ديدگاه)

        (( اگه لامبورگینی داری نمیتونی فراری بخری )) این جالب بود ! 😂😂😂

  13. محمد امین

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    یکی از درگ های جالب  و نزدیک بود در این مدت بود
    ولی به طور کلی این ماشین ها رقیب هم نیستن … درواقع 911 gt2rs رقیب مستقیم 488 pista هست ، و 765 هم کلا قضیه اش با این دوماشین فرق داره … هم اینکه جدید تر هست و هم اینکه به عنوان نسخه ی پرفورمنس ۷۲۰ ، با ید با نسخه ی پرفورمنس f8 و gt2rs نسل بعد مقایسه بشه..
    از نظر قیمتی هم یه تفاوت‌ چشمگیر وجود داره… فراری حدود ۷۰ هزار دلار از پورشه ارزون تره و حدود ۱۰۰ هزار دلار از ۷۶۵ ، نباید توقع یه خودرو سریع تر رو داشت
    هر سه تاشون عملکرد خوبی داشتن ، بهترین گزینه بین این سه برای درگ ، قطعا ۷۶۵ هست ، بهترین هم برای پیست با توجه به اینکه پورشه پیست محور هست ، پورشه 
    اما بهترین عملکرد رو توی درگ  اگر نسبت به قیمت بسنجیم ، مخصوصا بین فراری و پورشه… فراری بهتره چون با ۷۰ هزار دلار قیمت کمتر ، فقط یک دهم کند تر بود ، هرچند توی پیست درگ f8 سریع تر از gt2rs هست

    موافقم 6
    مخالفم 2
  14. MAHDI

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دیروز هم درگ بین فراری SF90 و مکلارن 765 برگزار شد که 3 بار تکرار کردن، در رقابت اول فراری شروع بدی داشت طوریکه زمان بیش از 10.6 ثانیه رو ثبت کرد اما در 2 رقابت بعدی پیروز شد و فراری SF90 زمان 9.67 رو ثبت کرد و مکلارن 765 زمان 10.37 رو ثبت کرد!!!

    1. new RAMIN

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      (در ۲ رقابت بعدی پیروز شد و فراری SF90 زمان ۹.۶۷ رو ثبت کرد و مکلارن ۷۶۵ زمان ۱۰.۳۷ رو ثبت کرد!!!)

      765LT قدرت 765 اسب بخار داره و تمام قردت به دیفرانسیل عقب داده میشه هر چرخ قدرت 380 اسب تقریبا تحمل میکنه. کنترل ماشین دیفرانسیل عقب به هیچ وج آسان نیست. مهارت راننده خیلی تاثیر گذاره در تایم نهایی.اما SF90 هرچرخ 250 اسب حدودا تحمل میکنه. تازه هیبرید هم هست میتونه کمک خوبی در شتابگیری اولیه داشته باشه.

      هرکی یه نظری داره ولی من معتقدم تو دینامیک و پرفرومنس 765LT سرتر از SF90 هست ولی هردو بی نظیر هستن.

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. new RAMIN

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2380 ديدگاه)

        (و تمام قردت به دیفرانسیل عقب داده میشه

        قردت؟؟؟😑😑 “قدرت”

        1. محمد امین

          ۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2187 ديدگاه)

          رامین جان sf90 حدود ۸۰۰ اسب بخار از قدرتش رو به چرخ های عقب میفرسته ، یعنی ۴۰۰ اسب برا ی هر چرخ …. و ۲۲۰ اسب به سمت چرخ های جلو که از موتور الکتریکی تأمین میشه…
          و از سرعت ۲۰۰ تا به بعد دیگه موتور های الکتریکی چرخ های جلو شتاب دهی نمی‌کنن… و فقط ۷۸۰ اسب قدرت داره بعد از اون سرعت و وزنش هم حدود ۳۰۰ تا تز ۷۶۵ بیشتره… ولی با این وجود شتاب ۲۰۰ تا ۳۰۰ سریع ترین داره نسبت به ۷۶۵….
          فکر میکنم منظورم رو متوجه شده باشی

  15. محمد امین

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    خب  سوال پیش اومد که چرا پورشه از موتور تنفس طبیعی در مسابقات کلاس gte و gt3 استفاده میکنه و اینکه چرا از پلت‌فرم توربو استفاده نمیکنه ؟
    خب ، اول باید بگم که به طور کلی مسابقاتی که شامل خودرو های پیست محور  نسخه های جاده ای هست بسیار  گسترده و در کلاس های متفاوتی انجام میشه  و شامل مسابقات سرعتی و استقامت هست ، مهم ترین مسابقات استقامت  استاندارد اروپایی fia wec و elms هستند و بیشترین اهمیت رو در بین تمام مسابقات برای سازندگان دارن و در بین مسابقات سرعتی استاندارد اروپا که خیلی گسترده تر از استقامت هم هست ، gt open ، nls ، icgt ، dtm
    Gt world chalenge
    و لمانس کاپ از اهمیت بسیاری برخوردار هستند ، البته باید بگم که مسابقات 24 ساعته ی لمانس هم در مجموعه‌ ی fia wec برگزار میشه و ربطی با لمانس کاپ نداره
    به‌طور کلی میشه گفت با توجه به اهمیت مسابقات wec و elms ، شرکت های سازنده توسعه ی خودرو های خودشون رو برپاییه این سری مسابقات متمرکز میکنن ، هرچند دیگر مسابقات هم اهمیت خاص خودشون رو داره و ستاپ مناسب براشون در نظر گرفته میشه ، ولی خب موضوع اصلی تر wec و elms است
    به طور کلی محدودیت ها در این چنین  مسابقات زیاد هست اما خب در wec  بیشترین محدودیت ها و قوانین و معیار ها وجود داره
    محدودیت ها و معیارهای که در ساخت پیشرانه وجود داره  و همچنین شرایط مسابقات که نیاز به استقامت قابل توجه موتور هست ، باعث میشه که تیم ها در دوگانگی قرار بگیرن ، گزینه ی اول موتور های تنفس طبیعی هست ، مزیت این پیشرانه ها شامل  ساده گی بیشتر و وجود قطعات مکانیکی و الکترونیکی کمتر  ، سادگی در ایجاد فضای  پیشرانه و تکنولوژی ساخت پایین تر نسبت به توربو شارژ ها و همچین هزینه ی کمتر  ، هست
    و نتیجه این هست که باوجود سادگی بیشتر و قطعات الکترونیکی ونرم افزاری کمتر ، احتمال خراب شدن در مسابقات استقامت کمتر هست و همچنین در صورت خراب شدن تعمیرات ساده تر و سریع تر انجام میشه و ساختار معمول low torque باعث میشه که تنش ها گیربکس به حداقل‌ برسه و احتیاجی به ساخت گیربکس های پیشرفته و high tech و کلاچ های پیشرفته تر نباشه
    و همچنین باوجود تکنولوژی کمتر ، امکان توسعه این موتور ها بیشتر هست و هزینه های توسعه و ساخت بسیار کمتر هست و مهم ترین  معایب این موتور این هست که قدرت کمتری در حجم مساوی تولید میکنه ، و البته که شرایط و قانون هایی wec در تصمیم گیری شرکت ها تاثیر داره
    گزینه ی دوم موتور های پیشرفته تر توربو شارژ هستن ، قطعات الکترونیکی و سنسور ها و نرم‌افزار ها ی مورد استفاده مخصوصآ برای کنترل توربو ها و پاشش سوخت و ایگنیشن برای این موتور ها خیلی بیشتر هست و گاها حدود دوبرابر هست
    ساخت توربو های مقاوم و دور بالا که بتونن در مدت زیاد فول لود کارکنن و عملکرد خودشون رو حفظ کنن  به تکنولوژی و مهندسی زیادی احتیاج داره همچنین تکنولوژی های مدیریت سرعت چرخش توربو ها از اهمیت بسیاری برخوردار هست
    ساخت اینتر کولر های توربوشارژر ها و ساختار دینامیک خودرو برا خنک کردن این قطعات و رساندن هوا به توربو ، و در کنار تولید دانفورس زیاد و درگ کم ، عملا نهایت مهندسی سیالات رو می طلبه و توسعه ی زیادی احتیاج داره 
    ساخت موتور هایی که‌ بتونن فشار زیاد توربو شارژ و کمپرس رو تحمل کنن برای مدت زمان زیاد و همچنین کنترل لگ توربو ها واقعا پرهزینه هستن و احتیاج به توسعه‌ و تکنولوژی و تجربه مسابقات زیادی داره  و همچنین ساخت گیربکس های متفاوت و پیشرفته و سیستم کلاچ  و کنترل کشش و لانچ این خودرو ها به تکنولوژی و هزینه‌ی بیشتری احتیاج داره
    وبه طور کلی باوجود قطعات خیلی بیشتر نسبت به تنفس طبیعی احتمال‌ خراب شدن بیشتری دارن و تعمیرات خیلی پیشرفته تر هستن ، و احتیاج به تیم مکانیک و مهندسی فوق حرفه ای و گرون تر و باتجربه ی بیشتر در مسابقات لازمه
    این شرایط و صد ها دایل مختلف باعث میشه که حتی شرکت ها  غول مهندسی و تکنولوژی مثل پورشه ، تن به  ساخت پیشرانه های توربو قابل اعتماد با هزینه ی محدود در این مسابقات کلاس gte  رو نده
    فقط دوتا شرکت این تکنولوژی رو  برای شرکت در wec  در حال حاضر دارن ، اولی مرسدس هست که پیشرانه ی استون مارتین رو تأمین می‌کند و خودش مستقیما در این سری شرکت نمیکنه ، موتور ۴ لیتر ۸ سیلندر توربو با ۵۳۵ اسب قدرت
    البته هنوز هم به خاطر تجربه ی کم در مسابقات  و تمرین ها ، موتورشون مشکل خراب شدن داره و خروجی قدرتش فقط یکمی از موتور های تنفس طبیعی بیشتره  و توربو لگ زیاد باعث عدم اطمینان در سر پیچ ها میشه
    و مورد دوم هم فراری هست ، پیشرانه ی ۳.۹ لیتر ۸ سیلندر توربو  با ۶۰۸ اسب قدرت که با اختلاف قوی ترین پیشرانه ی کلاس gte و gt3 محصوب میشه البته این موتور میتونه تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید کنه با همین محدودیت ها و قوانین ،  اما در اون صورت نمیتونه شرکت کنه در مسابقات فیا  ،  به گفته ی شرکت های معتبری  در زمینه ی پیشرانه مثل هوندا ، این موتور ناب ترین پیشرانه ی استقامتی تاریخ هست و جوایز فنی زیادی رو دریافت کرده
    از مشخصاتش میشه به قطر بیشتر سر سیلندر،  سر سیلندر با تکنولوژی فوق سریع فرمول یک و سیستم پاشش سوخت الکترونیکی چند نقطه ای با بیشترین فشار در کلاس توربو ، پیستون ها با نوک از آلیاژ سیلیکون و شاتون های فرج کاری شده با گرافیت و میلنگ فوق سبک با زوایایی جانبی که ازخودرو های فورمول یک گرفته شده ، همیچین منیفولد انحصاری و توربو ها با  وستگیت الکترونیکی و کنترل هوش مصنوعی که در هیچ موتور دیگه ای تابه حال استفاده نشده حتی در فورمول یک ،   و اینتر کولر های اختصاصی و گیربکس ۶ سرعته کلاچ کربن که از توسعه ی کلاچ های خودرو ی فورمول یک ساخته شده با کنترل‌ کشش چند مرحله ای و سیستم درای سامپ اختصاصی فراری  و همیچین توربو لگ عملا  صفر
    و سیستم ایگنیشن با کنترل هوش مصنوعی
      یه نکته ی جالب راجب این پیشرانه این هست که در کل فصل ۲۰۲۰ و تا به اینجای ۲۰۲۱   هیج وقت اساسی  خراب نشده  به طور جدی  ، آما موتور تنفس طبیعی پورشه به غیر از مشکلات  منیفولد،  بارها خراب شده در صورتی که باید برعکس این اتفاق رخ بده
    و این نتیجه‌ی هزینه ی سنگین فراری در مسابقات  و توسعه  تکنولوژی های ریسینگ هست و تمرین های زیاد هست
    البته بازهم میگم بودن شرکت هایی که از موتور های توربو استفاده کنن  در wec کلاس gte مثل فورد ، اما همواره با مشکلات و هزینه ی زیاد توسعه و قدرت تقریبا برابر با تنفس طبیعی ها در چالش بودن و به همین دلایل فورد از مسابقه در  سری در سال ۲۰۲۱ انصراف داد هرچند سال قبل در یکی از سگمنت ها پیروز شدند ، اما مشکلات پیشرانه زیادی عزیتشون کرد و در مصاحبه اشون گفتن که بیشترین نگرانی رو برای موتور داشتن ، چونکه تقریبا اواخر مسابقه حدود 50اسب قدرتش رو از دست داده بود و این خیلی حیاطی هست
    توی کلاس های دیگه مخصوصآ سرعتی ، برنو های دیگه ای مثل bmw هم از موتور توربو استفاده میکنه که یه موتور شاهکار هست

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. M.Kazem.K

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (861 ديدگاه)

      طولانی بود اما مفید بود واقعا 👌

  16. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2352 ديدگاه)

    وقتی یاد درگ تایمز میوفتم که با مکلارن اونم 720 دیمون رو با اختلاف شکست میداد دچار دشواری میشم.دیمون9.6 حالا هی بدو هی بدو هی بدو🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃

    موافقم 4
    مخالفم 9
  17. GT

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    بهترین درگ سال ۲۰۲۱ کارواو👌

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. porsche

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (747 ديدگاه)

    ای کاش جای gt2 توربو اس آورده بودند.
    ۷۶۵ پا به پای توربو اس
    میتونه انتقام داداشش۷۲۰ رو بگیره؟

  19. ARMAN

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    چه عجب کارواو یه درگ درست حسابی گذاشت.
    من مک لارن رو انتخاب می کنم

  20. مهردادکمال

    ۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    اینا رو بیاری تو اتوبان میبینی یه شوتی ۴۰۵سوار چراغ میزنه و ازت راه میخواد😂😂

  21. Blak tiger

    ۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (569 ديدگاه)

    بالاخره یه مطلب درست حسابی گذاشتین
    اول اینکه همهی دوستان میدونن ۷۲۰ چه ماشین وحشتناکی بود تو درگ حالا که ۷۶۵ با قدرت بیشتر و وزن کمتر از اون داره برا همه قلدری میکنه و دیدین که چجوری فراری رو پورشه رو له کرد البته دوستان ناراحت نشید ولی خب مکلارن یه چیز دیگست به شخصع

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. ٍEngland

      ۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      من خودم مکلارن فن هستم ولی خب تقریبا میشه گفت درگ نابرابری بود چون قدرت 765 بیشتر از قدرت اعلامی هست
      فراری و پورشه قدرت کمتری داشتن ولی فاصله محسوس نبود شاید راننده مکلارن هم راننده درست درمونی نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا