سوپراسپرتهای پیست محور در بین علاقهمندان از جایگاه ویژهای برخوردارند. به همین دلیل، خودروسازان مختلف عمدتاً اقدام به ساخت نسخهای مخصوص پیست از سوپراسپرتهای خود میکنند. جدیدترین نمونه از این خودروها در حال حاضر، پورشه ۹۱۱ GT3 نسل ۹۹۲ و لامبورگینی اوراکان STO هستند. فراری اما چند سالی است که از این بازی کمی عقب نشسته و هنوز نسخهای پیست محور از سوپرکارهای موتور وسط جدیدتر خود مثل F8 تریبوتو را ارائه نکرده است؛ اما آیا آخرین سوپراسپرت پیست محور فراری یعنی ۴۸۸ پیستا که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۸ بازمیگردد هنوز هم توانایی سرشاخ شدن با ساختههای تازهنفس پورشه و لامبورگینی را دارد؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو درگی بین این سه سوپرکار پیست محور ترتیب داده است. بله البته این خودروها برای بلعیدن پیچها و به آتش کشیدن پیستها طراحی شدهاند اما دیدن رقابت آنها در مسیر مستقیم ۴۰۰ متر هم خالی از لطف نخواهد بود. ۴۸۸ پیستا با اینکه قدیمیترین عضو این جمع است اما به لطف برخورداری از دو توربوشارژر، در مقایسه با دو رقیب تنفس طبیعی خود بیشترین قدرت را دارد. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که ۷۲۰ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب تحویل میدهد.
از سوی دیگر، ۹۱۱ GT3 با ۵۱۰ اسب بخار قدرتی که توسط یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی تولید میشود، ضعیفترین خودروی جمع بهحساب میآید. این پورشه همچنین بیشترین وزن را هم دراینبین دارد. هرچند برای GT3 گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم قابل انتخاب است اما نمونهٔ حاضر در این درگ مثل فراری از یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده میکند.
و نهایتاً به جدیدترین نسخه از لامبورگینی اوراکان یعنی نسخهٔ STO میرسیم که بشدت روی پیست تمرکز دارد. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ آشنای ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته که در اینجا هم مثل نسخههای پرفورمانته و اوو، ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. بااینحال، در STO برخلاف دو نسخهٔ قبلی، سامانهٔ چهارچرخ محرک حذف شده و حالا تمام نیرو به چرخهای عقب منتقل میشود. این باعث کاهش وزن اوراکان به ۱۳۴۰ کیلوگرم شده که آن را به سبکترین عضو این گروه تبدیل کرده است.
با توجه به این اعداد، روی کاغذ به نظر میرسد فراری علیرغم سن بالاتر هنوز هم لااقل در خط مستقیم بر دو رقیب دیگر برتری داشته باشد اما این برتری چقدر خواهد بود و آیا پورشه و لامبورگینی میتوانند به پیستا نزدیک شوند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
فراری ۴۸۸ پیستا | پورشه ۹۱۱ GT3 | لامبورگینی اوراکان STO | |
پیشرانه | ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری H6 | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۷۲۰ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۴۷۰ نیوتن متر | ۵۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۳۸۵ کیلوگرم | ۱۴۳۵ کیلوگرم | ۱۳۴۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۵۴,۰۰۰ پوند | ۱۳۱,۵۳۰ پوند | ۲۶۰,۰۱۲ پوند |
محمد امین
۲۳ فروردین ۱۴۰۱پورشه ی gt3 به کنار ، چون رقیب این دو محسوب نمیشه چه از نظر پرفورمنس و چه قیمت …
بین sto و پیستا ، که رقیب مستقیم هستن، حداقل میشه گفت توی خط مستقیم sto چمد سال عقب تره … عملکرد توی پیست رو نمیدونم ، ولی چیزی که اینجا مشخص بود ، اینه که sto از نظر لانچ کنترل ، سرعت گیربکس ، سرعت و شتاب گیری در خط مستقیم و واکنش موتور ، واقعا ضعیف تره
دقت کنید هردوی این ماشین ها قیمت مشابهی دارن و تازه sto جدید تر هم هست
R
۲۳ فروردین ۱۴۰۱دوتا توربو
قدرت و گشتاور بیشتر
میخواستی سریعتر نباشه؟
تازه با اینهمه اختلاف قدرت فقط یک دهم ثانیه سریعتره
التماس تفکر
محمد امین
۲۳ فروردین ۱۴۰۱لامبو جدید تره و قیمتش یکسانه و ورنش هم کمتره
فراری با قیمت یکسان داره محصول سریع تری بهت میده با اینکه قدیمی تره
بله چند سال عقب تر…. ۴۸۸ پیستا بهترین تایم ۱۰ من ازش دیدم هوراکان sto بهترین تایمی که ازش دیدم ۱۰.۴ بوده که فراری 488 gtb که ۲۰۱۵ ساختهٔ شد هم این تایم رو میزنه ، اونجا دیگه فقط ۳۰ اسب بخار اختلاف هست ولی اختلاف وزن و اختلاف زمانی بین ساخت این ماشین ها زیاده
تعصبی هم در کار نیست ، حقیقتی که دیدم این بود که لامبورگینی شانسی برای بردن توی درگ نداشت
R
۲۳ فروردین ۱۴۰۱دوست عزیز من میام تو سال جدید یه ماشینی میسازم واس پیست که قدرتش کمتره یا یکسانه آیا این باید سریعتر از قبلیا باشه؟ نه چون قدرتشو ارتقا ندادم. حریف پرفورمانته ۴۵۸ اسپشیاله بود که شکستش داد. بعد از اون فراری چقدر مدلاشو ارتقا داده؟چند تا نسل رفته جلو؟ آیا لامبو پا به پای فراری اومده؟ قدرتشو اضافه کرده توربو روش گذاشته یا نسل جدید داده؟؟؟ کل کل لامبورگینی با فراری تموم شد آونتادور با ۸۱۲ هوراکان با ۴۸۸ که تو همشون لامبو پیروز بوده دیگه این مدلای جدید لامبو نباید با فراری های امروزی مقایسه بشن چون همشون فیس لفتن تا اینکه لامبو نسل جدید ماشیناشو بیرون بده
درمورد قیمت هم بستگی به حجم موتور داره باید بدونی موتورای توربو حجم پایین و ارزونترن. داری میگی قیمت یکسانه ولی سریعتره اما نمیبینی توئین توربوعه و قدرتش بیشتره یه لحظه فکر کن همین توربو رو لامبو میزاشت فراری میتونست به گرد پاش برسه؟ نزاشت چون نخواست👌
شاهین
۲۳ فروردین ۱۴۰۱احسن برای نقد و بررسی
چرا نمیگی هوراکان معمولی ال پی 610 به راحتی فراری 488 جی تی بی رو جا میزاره توی درگ؟ منبع درگ تایمز و چند درگ دیگه که توی یوتیوب هست
از طرفی هم اس تی او پیست محوره و اگر قرار به لپ تایم باشه اینجوری فراری هم حرفی نداره واسه گفتن در برابرش
mohamadreza83
۲۳ فروردین ۱۴۰۱شاهین جان
۴۸۸ پیستا هم نسخه پیست محور و پرفورمنس ۴۸۸ جی تی بی محسوب میشه .
اینکه میگی پیستا در مقابل sto توی لپ تایم پیست حرفی برا گفتن نداره ؛ خیلی درست نیست رفیق .
یه نیگا به این لینک پایین بندازی متوجه میشی .
توی همه پیست هایی که هر دو محصول اقدام به تایم گیری کردن ؛ پیستا مچ sto رو خوابونده👇👇👇
.
.
.
.
https://fastestlaps.com/comparisons/8tjvuvmf3jgj
Ferrari
۲۳ فروردین ۱۴۰۱R
فراری ۴۵۸ اسپشیال سال ۲۰۱۳ معرفی شد یعنی یکسال قبل از معرفی هوراکان معمولی lp610.
حالا میگی پرفورمامته رقیب ۴۵۸ اسپشیال بود؟ پرفورمانته ۲۰۱۷ معرفی شده و بین این دو مدل ۴ سال اختلاف بوده
محمد امین
۲۳ فروردین ۱۴۰۱بیدار کردن کسی که خودش رو یه خواب زده غیر ممکنه
ترجیح میدم چیزی نگم
هر وقت لامبورگینی سیان ۳ ملیون دلاری در حد ۲۹۶ سیصد هزار دلاری پرفورمنس داد بعد بیاد دعوا کنید
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱اگر به قیمت باشه که شورولت کوروت زیر صد هزاردلاری از همه ارزش بالاتری داره!
دوست عزیز محمد امین
کسانی که لامبو رو میخرن عاشقشن
عاشق استایلش
عاشق قیمت بالاش
عاشق پرفورمنس مثال زدنیعاشق صدای انجین تیزش
عاشق لامبون نه عاشق یک دهم ثانیه اعداد و ارقام
درضمن درسته که وزن پایین بسار تاثیرگذاره
اما همیشه قدرت بالاتر توی شتاب ثانویه تعیین کننده تره
واین همون چیزیه که فراری به لطف تویین توربوهاش با فاصله زیادی از لامبو بالاتره
ضمنا لامبو Sto در پیست و لپ تایم باهمین توان پایین تر معمولا مچ ۴۸۸ پیستا رو خوابونده
همین دلایل برای لامبو بازها کافیه که STO بخرن
ضمنا رقابت لامبو با فراری هیچگاه به پایان نخواهد رسید!
بهنام
۲۳ فروردین ۱۴۰۱داداش خوب داشتی منطقی صحبت میکردی ها ولی با آوردن اسم سیان خراب کردی اون مدل تولید محدوده بحثش جداست
Philipp
۲۳ فروردین ۱۴۰۱یک دهمسریع تر نیست
بالغ بر ۳ الی ۴ ثانیه توی اکثر پیستها سریع تره
تازه فراری خودش رکورد نمیزنه
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱خخخخ😄😄😄😄
حسن
۲۳ فروردین ۱۴۰۱چند سال عقب تره کمی واژه تندی هست. بیشتر تفاوت موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ اینجا مطرح هست. لامبورگینی تلاش زیادی برای حفظ تنفس طبیعی داره می کنه، ولی باید قبول کنه در پرفورمنس دیگه نمی تونه حریف موتور های توربوشارژ یا سوپرشارژ رقبا بشه.
بازه ماکسیمم گشتاور و اسب بخار معمولا در موتور های توربو شارژ بسیار وسیع تر از موتورهای تنفس طبیعی هست. این موضوع در کنار قدرت و گشتاور بیشتر فراری و وزن تقریبا یکسان، فقط می تونه همین نتیجه رو به همراه داشته باشه.
R
۲۳ فروردین ۱۴۰۱دوتا توربو
قدرت و گشتاور بیشتر
میخواستی سریعتر نباشه؟
تازه با اینهمه اختلاف قدرت فقط یک دهم ثانیه سریعتره
التماس تفکر
محمد
۲۳ فروردین ۱۴۰۱لامبورگینی پکیج ایرودینامیکی فعال داره ولی فراری غیر فعال و این باعث بوجود امدن نیروی درگ(پسا) در مستقیمی برای لامبورگینی میشه ولی در پیست باعث چسبندگی بهتر در پیچ ها
Philipp
۲۳ فروردین ۱۴۰۱البته چسبندگی فراری در پیچ بهتره چون دانفورس فراری برخلاف باقی شرکت ها از اختلاف فشار بین دو توده هوای متحرک بوجود میاد که دانفورس خیلی بیشتری داره
ولی چون مهندسیش بسیار پیچیده و وقت گیر هست شرکت هایی مانند لامبو سراغش نمیروند
ممد ژانگولر
۲۳ فروردین ۱۴۰۱پورشه بلاخره باخت 🚬
آلمانی باز
۲۳ فروردین ۱۴۰۱خب این جی تی ۳ هست تنفس طبیعی عه به نظرم اصلا عادلانه نیست ۶ سیلندر تنفس طبیعی رو با لامبورگینی و فراری مقایسه کنن باید توربو اس میاوردن که صد درصد جفتشون رو میزد
hssn
۲۳ فروردین ۱۴۰۱اینجوری که مشخص فنای فراری هم بشدت متعصبن متاسفانه…
Philipp
۲۳ فروردین ۱۴۰۱موافقم
بنظرم شاهد حضور GT Black Series بودیم مسابقه جذاب تری میشد
ایلیا
۲۴ فروردین ۱۴۰۱هرچی حساب میکنم لامبورگینی sto نسبت به فراری ۴۸۸ اصلا ارزش خرید نداره
mohamadreza83
۲۳ فروردین ۱۴۰۱عملکرد فوق العاده موتور ۳.۹ لیتری فراری که چندین جایزه پیاپی انجین سال رو برا فراری درو کرد به وضوح توی این درگ مشخصه .
منتقدین یکی از مهم ترین دلایل برگزیده شدن این انجین به عنوان انجین سال رو رفتار بسیار مشابه به نمونه های تنفس طبیعی با وجود بای توربو بودن دونسته بودن .
واکنش سریع نسبت به پدال گاز و تیز بودن انجین توی همه دور ها .
معمولا وقتی ماشین های توربو توی کفی با سرعت ثابت حرکت میکنن و دور موتور ثابت هست ؛ چون بوست توربو ها کم میشه وقتی یهو گاز رو تخته میکنی تا دوباره توربو های هوا رو برا تغذیه موتور با فشار تزریق کنن ؛ بلا استثنا همشون یه لگ کوچیکی توی شتاب ثانویه دارن و معمولا از نمونه های مشابه تنفس طبیعی عقب میمونن ؛ اما خب حالا من اطلاع دقیق ندارم که شرکت فراری چه تکنولوژی به کار برده که انجین حتی توی شتابگیری ثانویه هم خیلی تند و تیزه .( حالاقطعا دوستان فراری فن اطلاعات بسیار بهتری دارند )
خیلی ها این انجین رو برترین انجین سوار شده بر روی یه خودروی ««جاده ای»» میدونن .
.
.
.
.
««««کاش میشد ما هم یه روز پشت این هیولاهای جذاب مینشستیم و آرزو به دل از دنیا نمیرفتیم.
خدایی ما چقدر بدبخت و فلک زده ایم .
چرا من باید تاوان اشتباهات یه عده در گذشته رو بدم ؟؟ »»»»»»»
Ali Keyhani
۲۳ فروردین ۱۴۰۱100 بار دیگه هم ریس بزارن فراری پیستا هم 400 متر رو از هوراکان STO میبره هم 800 متر هم رولینگ چه آسفالت چه پیست درگ هرچند معیار بهتر بودن رو دو دهم ثانیه تایین نمیکنه
488 پیستا خیلی دوست داشتنیه
به شدت منتظر نسخه پرفورمنس F8 هستم که جایگزین 488 پیستا میشه
Ferrari
۲۳ فروردین ۱۴۰۱فراری ثبت سفارش مدل f8 رو متوقف کرده
زیزیگولو
۲۳ فروردین ۱۴۰۱یکی از هیجان انگیزترین مسابقه های دنیا تو حوزه خودرو همین مسابقات درگ هستش که میتونه با حضور سوپر اسپرتای قدرتمند کمپانیای بزرگ و مشهور خودروسازی دنیا باشه و یا بین یه ژیان و یه پیکان باشه و یا هر جور دیگه ای …… که در هر صورت هیجان خاص خودشو داره
mohamadreza83
۲۳ فروردین ۱۴۰۱😂😂😂😂😂😂😂
Alireza
۲۳ فروردین ۱۴۰۱من خودم فراری رو از هر برند دیگه ای بیشتر دوست دارم ولی فراری متعصب ترین فن هارو داره
ولی دوستمونم داره درست میگه
Sto سه سال جدید تره وزن کمتر قیمت بیشتر
لامبورگینی موتور تنفس طبیعی رو فدای پرفورمنس کرده و باید منتظر این شکست ها هم باشه
فنای لامبو هم با صدای موتور حال کنن دیگه کاری به درگ و مسابقه نداشته باشن
نسخه به اصطلاح جدید هوراکان هم اگر بیاد حریف پیستا نمیشه
شاهین
۲۳ فروردین ۱۴۰۱یعنی چی اس تی او سه سال جدید تره؟
پلتفرم و شاسی و موتور عوض شده که میگید سه سال جدید تره؟!
این همون هوراکانی هست که سال 2014 معرفی شد ولی با تغییرات جزئی ایرودینامیکی
با عوض شدن قطعات ایرودینامیکی و بالا پایین کردن قدرت و گشتاور جدید ترین محصول که نمیشه
Philipp
۲۳ فروردین ۱۴۰۱خب عوض کنن
من حرفم همینه
شاسی موتور گیربکس همه فسیل شدن
بعد باز امروز نسخه جدید معرفی شد
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱داداش ماشین محبوب ما توی رکورد گیری پیست فراری رو مغلوب میکنه
نه تو درگ
با اینهمه اسپلیتر و اسپویلر و توان پایین تر توقع داری تو درگ از فراری ۷۵۰ اسبی جلو بیوفته؟!
shirko
۲۳ فروردین ۱۴۰۱پورشه که هیچی در حد اون دو تا نیست ، ولی بین او دو تای دیگه که طرف دار لامبورگینیم موندم .
سرزمین آفتاب
۲۳ فروردین ۱۴۰۱فراری ۴۸۸ پیستا رقیب پرفورمانته است
دوتاشون هم پیست محور و سریع توی درگ و خیلی پا به پا
ماکسیمیلیان
۲۳ فروردین ۱۴۰۱🇩🇪مهندسی برتر ژرمن ها🇩🇪
Jdm باز
۲۳ فروردین ۱۴۰۱هاشق هر سه تاشون هستم
اصلا درگ برای خودروی پیست محور مد نظر نیس، رقابت این سه تا باید تو پیست باشه
Porsche 911
۲۳ فروردین ۱۴۰۱خب اینجا کلا GT3 رقیب این دوتا نمیشه
ولی بین لامبورگینی و فراری واقعا 488 هم زیباتره و هم سریعتره
چه در پیست و چه در خط مستقیم
و از نظر من خیلی زیبا تر هم هست
Scuderia Ferrari
۲۳ فروردین ۱۴۰۱طرفداران عزیز لامبورگینی
چرا یه چیزی میگید که یه چیزی بشه ؟؟
در بحث پرفورمنس سال هاست که قافیه رو به رقیب دیرینه (اسب سرکش مارانلو) باخته
آونتادور و هوراکان با اون انجین های تنفس طبیعی رو باید قلبی دوست داشت نه اینکه بیایید با ۸۱۲ سوپرفست و ۴۸۸ پیستا مقایسشون کنید و بعدش خیلی راحت نتیجه بگیرین که لامبورگینی بهتره !!!!
Ramyar
۲۳ فروردین ۱۴۰۱488 پیستا مدل 2018 هستش که این طور برد حالا f8 تریبوتو بیاد چی میشه
این هوراکان جدید هم که همین موتور اس تی اوو روشه هیچی تغییر نکرده…. اونتادور هم رقیب 812 سوپرفست بشه که نمیشه 812 کامپتزیونه رو چیکار میکنه……..
imanenzo
۲۳ فروردین ۱۴۰۱برتری پیستا که اظهر من الشمسه و هیچ تردیدی درش نیست.متاسفانه لامبورگینی خصوصا یک دهه گذشته قدرت رقابت با فراری و مکلارن و پورشه رو نداشته و نتونسته پا بهپا رقابت کنه و قافیه رو باخته.گرد پیری بر چهره تولیدات لامبورگینی نشسته و این شرکت در معرفی محصولات جدید خیلی دیر عمل میکنه
مهدی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ماشین های پیست محور فراری همیشه استایل و صدای بی نظیری داشتن واقعا قابل قیاس با هیچ ماشینی نیستن از زمان 360 cs و ۴۳۰ اسکودریا و ۴۵۸ اسپشاله و ۵۹۹ جی تی او و f12 tdf و پیستا و این آخری هم ۸۱۲ کامپتزیونه که واقعا تو زیبایی بی نظیره
Ramyar
۲۳ فروردین ۱۴۰۱بله همینطور هستش صدرصد موافقم 🇮🇹🔥 فراری رو فقط میشه با یک کلمه توصیفش کرد ((خاص))
Muty
۲۴ فروردین ۱۴۰۱488 پیستا از نزدیک شبیه یه سفینه و غولی هستش برا خودش
محمدرضا
۲۵ فروردین ۱۴۰۱خیلی جالبه ما ها که آرزوی سوار شدن این ماشینا رو داریم ،با هم دعوا داریم تعصب داریم خخخ
من با شبیه ساز با اکثر این ماشینها رانندگی کردم هر کدوم برا خودش دنیایی هست از همشون لذت ببرید
Amirali
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱توهین نشه اما👇👇
پورشه – لامبو و فراری=یک بچه جیغ جیغو تمام.